Bare rør!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: Bare rør!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bare rør!

Savner litt rørprat her på avforum.
    Er det virkelig så få av oss som har denne interessen?

Selv bruker jeg noen 211 mono blokker som står i pushpull. De leverer 80W i klasse A. Disse bruker jeg på BW 802 nautilus. Jeg har prøvd en del amper oppigjenom tiden, og kan trygt si dette er det grymeste jeg har hatt.
    Har brukt pass labs x350, x350.5, x600, ec aw180 og nemo. listen er ganske lang.
    Jeg har iallefall konkludert med at rør spiller musikk!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går vel mest i hifiklubben her.
    men det er da noen... f.eks oss i mingda tråden

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er litt for mange her som ser ut til å handle utelukkende på Hifiklubben :sad:

Det er endel mere rør på hifisentralen, og der går det mest i to-kanals oppsett.

Men det er da noen innimellom som har rør her på avforum også.

Selv har jeg nesten aldri hørt rørforsterkere, er litt nysgjerrig men jeg syns det med rør minner litt for mye om prosjektorpærer som slites ut og brukes opp, anlegget mitt står gjerne på 15timer om dagen :roll:

Det er flott hvis det kommer flere rør-entusiaster her på forumet også, jeg ønsker tilhengere av alle teknologier hjertelig velkommen, jo større mangfold vi har jo mere variert kunnskap har vi også :-D

A

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner egentllg litt mer prat om subber og SVS/XTZ her. Har vært lite av det i høst...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Savner egentllg litt mer prat om subber og SVS/XTZ her. Har vært lite av det i høst...
    Ja, og det har vært altfor lite CV prat i det siste også :roll: hehe!

A

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er levetiden på rør egentlig? Regner med det er veldig varierende, men som nevnt over her så vil det kanskej bli lite lønnsomt hvis du har anlegget stående på hele dagen?

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azathoth

Selv bruker jeg noen 211 mono blokker som står i pushpull. De leverer 80W i klasse A. Disse bruker jeg på BW 802 nautilus. Jeg har prøvd en del amper oppigjenom tiden, og kan trygt si dette er det grymeste jeg har hatt.
    Har brukt pass labs x350, x350.5, x600, ec aw180 og nemo. listen er ganske lang.
    Rør er vel ikke tingen for brorparten av de som bruker dette forumet. Her er det kun CV eplekasser og små NAD forsterkere som er tingen.

Jeg syntes vel det forsåvidt er greit nok siden det finnes andre alternative forum.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst, men vet ikke om jeg tørr...

Synes at (det lille jeg har hørt) rør spiller utrolig bra.. Men det er noe med det som gjør meg litt merkelig... Hvor lenge holder rørene, hvor mye koster det å bytte dem. Hva med volumkontroll - hvorfor finnes det ikke på disse forsterkerne (ingen av dem jeg har sett..)

Hvilke forsterkere burde jeg velge? kan en koble subb effekt osv på dem.. Jeg spiller ikke høyt, så trenger jeg effekt?? Hva slags rørforsterker skal jeg da velge, en som gir nokk power, samt spiller fint?

Mange rare og dume spm. sikkert men, det er det jeg tenker på når det gjelder rørforsterker..

Maks pris på forsterkerdelen er 30 (med eller uten effekt..)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm ikke volumkontroll?
    skulle vel få en rimelig god røramp til 30k hva med mac 275. den får du neppe noe kraftproblemer med, men det er jo egentlig et effektrinn med potmeter.
    mingda har jo veldig gode priser nå Audiofoni AS
    mc34a mk2 er langt over potensialet til psb image 6t. skulle holde med effekt også, for de fleste...
    el34 med 30-40watt har en levetid på 2-3000 timer tror jeg. nytt sett får du fra 500kr.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jo et greit alternativ for de som er interessert i å prøve rør: Diy HiFi Supply

Frode

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt rør fra USA et par ggr nå - ikke fordi de som fulgte med er slitt ut, men pga at jeg ønsket å høre på forskjellige rør. Litt forskjellig "sound" imellom forskjellige produsenter.

Vacuum Tubes for Audio, Music and Radio from BOI AudioWorks

Prismessig ligger EL34 på $40 - $70 for 4 stk nyproduserte rør. Disse er enkle å få tak i og holder veldig god kvalitet ift pris. Med ekspress-frakt til $36 havner man altså på ca $100 + moms. Dvs ca 800 kr inkl mva.

Kunne selvfølgelig kjøpt fra norske forhandlere også men f.eks.
    Godlyd.no - Forsterkere / JJ Electronic
    tilbyr ikke matchede rør (dvs rør som har samme måleresultat innbyrdes etter en burn-in på 24 timer)

Andre effekt-rør som KT88 eller 300B koster vesentlig mer per rør.
    Så som en første forsterker vil jeg nok anbefale f.eks. en EL34 basert en som har godt utvalg og rimelige priser på nyproduserte rør. Da blir det mer moro å bytte også.

Inngangsrør ligger på ca halve prisen. (Og en levetid som gjør at du ikke trenger å ta de med i beregningen - se under)

Mer eksotisk blir det hvis man beveger seg inn på NOS - New Old Stock - dvs rør som ble produsert for noen tiår siden av fabrikker som er nedlagt nå, men som siden produksjon har ligget ubrukt på lager. Her er man også mer utsatt for svindel ved at kopier av gamle rør produseres på nye fabrikker... Men ved heldig kjøp av ekte vare blir dette som årgangsvin å regne. Etterspørsel og stadig minkende lagre av disse medfører generelt høy pris... Også grunnen til at endel "high end" rørforsterkere synes "sinnsykt" høyt priset pga at de leveres med spesielt utvalgte NOS rør.

Holdbarhet:
    Vaccum Tube Life Expectancy

Det er i hovedsak effekt-rørene som må byttes fordi inngangsrørene holder leeenge:
    "Small-signal tubes almost always use oxide cathodes. Good-quality tubes of this type, if operated well within their ratings and at the correct heater voltage, can last 100,000 hours or more. " => dvs hvert 18 år hvis 15 timer per dag...

EDIT**** Ser flere andre operere med 5000 eller 10000 timer for inngangsrørene - dvs ca 1/20-1/10 av ovenstående tall ******

Effektrørene derimot:
    " a typical oxide-cathode glass power tube, such as an EL34, will last about 1500-2000 hours; and a tube with an oxide-coated filament, such as an SV300B, will last about 4000-10,000 hours. This is dependent on all the factors listed above, so different customers will observe different lifetimes."

Så forutsatt at bias spenningen er satt riktig så blir dette altså for EL34 rør ca bytte:
    15 timer per dag => hver 3-5 mnd
    8 timer per dag => ca hver 8 mnd
    4 timer per dag => ca hver 16 mnd

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min forsterker siden mai med de eksisterende rørene og da hadde de vel stått i 2mnd (tror jeg). Og mange ganger har de stått på i 2-3dager i strekk.
    Tror det varierer fra rør til rør..

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke slike at alle fire rør går samtidig? Og disse rørforsterkerne, er det primært stereoforsterkere, eller finnes det en del førstegangskjøp som du kan koble på pre out fra receiver? Hadde vært artig å prøve rør på klipschene mine ( RF-35 ), for etter det jeg husker hørtes det utrolig bra ut. Noe brukt f.eks?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Kunne selvfølgelig kjøpt fra norske forhandlere også men f.eks.
    Godlyd.no - Forsterkere / JJ Electronic
    tilbyr ikke matchede rør (dvs rør som har samme måleresultat innbyrdes etter en burn-in på 24 timer)
    De to mest kjente norske rørpusherene i hifi-sammenheng, Motron og Demostenes, leverer begge matchede rør.

Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Det er vel ikke slike at alle fire rør går samtidig? Og disse rørforsterkerne, er det primært stereoforsterkere, eller finnes det en del førstegangskjøp som du kan koble på pre out fra receiver?
    Rørene byttes samtidig. Vanligvis merker man behovet for rørbytte ved at lyden blir dårligere. Det er ikke slik som med en lyspære som ryker helt plutselig. Når det gjelder forsterkere, finnes det integrerte, rene effekttrinn og effekttrinn med volumkontroll. I praksis kan alle kobles til pre out på en receiver.

Frode

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Her er jo et greit alternativ for de som er interessert i å prøve rør: Diy HiFi Supply

Frode
    Ut ifra det jeg ser av denne, så er det lite å sette sammen selv. Noen som har prøvd kanskje? Mer som et legosett med tegninger, og prisen var heller ikke avskrekkende, verre er det kanskje med distanse med tanke på garanti?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Ut ifra det jeg ser av denne, så er det lite å sette sammen selv. Noen som har prøvd kanskje? Mer som et legosett med tegninger, og prisen var heller ikke avskrekkende, verre er det kanskje med distanse med tanke på garanti?
    Du kan jo kjøpe den ferdig bygd med rør for 800$. Dette er vel et introduksjonstilbud, vanlig pris er 700$ for delene(uten rør) og 275$ for byggingen. DIY HifiSupply har et godt rykte på seg. Her er en byggetråd om den gamle modellen:Alternativ Audio :: Vis Temaet - Billig og meget bra rørforsterker, Ella EL-34

Frode

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    De to mest kjente norske rørpusherene i hifi-sammenheng, Motron og Demostenes, leverer begge matchede rør.
    Ja, jeg er klar over de to navnene der også - men Motron har ingen web (tror jeg)

Men OK, Demostenes ser jeg har en web når jeg søker litt mer ( DEMOSTENES ) Kan hende jeg bestiller derfra engang. Men nå sist var det et sett JJ KT-77 rør og et sett kinesiske EL34 rør jeg kjøpte - og gangen før det Svetlana Winged-C EL34. Finner ikke disse i lagerlisten der...

Kan vel si jeg foretrekker de som har oversiktlig webshop og godt utvalg - litt sær sånn...

Men nå har jeg uansett utgangsrør for en 3-4 år (minst) så da er jeg fornøyd p.t. KT77 rørene spiller forresten veldig, veldig, veldig bra... Rekker sjelden mer en et par timer spilling per kveld, men det virker mer som 10 minutter... i motsetning til 10 minutter i kassa-kø som som ofte kan virke som to timer ... forstå det den som kan...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Upgrade Audio har også noen bra rør.
    Jeg har hatt rør forforsterker, men har nå bare min Stax SRM006t forsterker til mine hodetelefoner. Kunne tenke mig RCA rør til den for å prøve, standard er vistnok Harmonix tror jeg.

Welcome to TubeDepot.com!
    https://www.tubeworld.com/index_high.htm
    semiconductor directory by halfin, electron tubes databases, sourcing network

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azathoth

Hvilken X350.5 da? Det er ikke solgt noen X350.5 i Norge, men 2 (jeg hadde en av disse) fra Sverige.
    Jeg kjører ML Summit med rør jeg også, rør har noe som er magisk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.Har lurt litt på det her med rør en stund.Hvordan musikksjanger favoriserer rør? og vil man tape mye bass i en rørforsterker kontra en transistorforsterker??

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •