Må jeg kjøpe 7x170watt for at den skal funke som for-forsterker??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må jeg kjøpe 7x170watt for at den skal funke som for-forsterker??

Har nå effekt-trinn til alle kanaler og trenger derfor ikke noen diger hjemmekinoforsterker.Men jeg vil ha mest mulig av nyttige funksjoner og det finnes jo ikke på de "billige" modellene.
    Virker som effekt,pris og finnesser går hånd i hånd oppover????
    Det jeg trenger er en for-forsterker med fremtidens teknologi. Ikke 100-vis av watt jeg ikke har brukt for..
    Finnes det rene hjemmekino-for-forsterkere?
    Noe på bruktmarkedet som er verdt å se etter?
    Recivern jeg har nå,har kun separat volumjustering på senter og bak.
    Ville gjerne hatt separat justering på alle pre-out,da jeg ikke har volumkontroll på effekt-trinnene.

P-p-p-please helpe me

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel har jo noen som har fått mye skryt. Se f.eks. på http://www.mamut.com/controls/shop/s...walias=dynabel
    RSP 1068 koster 14995,- omtrent like mye som en receiver koster dersom du skal ha en del ekstra "dill og dickens"...
    Finnes vel en del brukte rundt omkring også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel 1068 har ikke HDMI, det skal etter sigende komme oppdaterte versjoner etterhvert (1069?).

Min drøm er vel en kombinert surroundprosessor som tar alle formater (inkl. HD-lyd), forforsterker med gode hi-fi-kvaliteter, og bra bildeprosessering som kan fungere som bilde- & lydhub i et komponentanlegg. Jeg tror imidlertid dette vil forbli en drøm, da en slik boks vil være altfor dyr i overskuelig fremtid.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det jeg må leite etter,er altså en "suroundprosessor"? Har de mange funksjoner som store recivere ikke har? Og er de overlegne i lydkvalitet?
    Er denne brukenes? (kjører nad effekt-trinn)

NAD T163v2 Hjemmekinoforforsterker

Er jo en overkommelig pris,men den er muligens ikke helt up2date?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Så det jeg må leite etter,er altså en "suroundprosessor"? Har de mange funksjoner som store recivere ikke har? Og er de overlegne i lydkvalitet?

Jeg har ikke hørt NAD forforsterkeren, men det er rapportert at det er endel støy i denne, anbefaler deg å teste den før du evt. handler i så fall.

Brukt kan også være et alternativ, prosessorer er veldig dyre sammenliknet med recievere desverre. Hva er budsjettet ditt?
    Hva er du ute etter? Best mulig lydkvalitet eller mest mulig funksjoner? De fleste rene prosessorene har bedre lyd i feks stereo enn det recievere har, men skal du ha god kvalitet og feks romkorreksjon i prosessoren er jeg redd du må betale en relativt høy pris.
    Rotel er vel en av de rimeligste på prosessorer, og brukt ligger disse på et ganske akseptabelt nivå.

A

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kjenner ikke NADen du viser til.

Boksene vi snakker om kalles ofte for "surroundprosessor", men surroundprosessoren trenger en forforsterkerdel for å kunne integreres med resten av anlegget. En hjemmekinoreceiver uten effektforsterkere og uten tuner er en surroundprosessor & forforsterker i én og samme boks.

Noen eksempler (glem prisene i denne omgang):
    CLASSÉ Delta SSP-300 Forforsterker

CLASSÉ Delta SSP-600 Forforsterker

NAD M15 Forforsterker

THULE Space PR350BV Forforsterker

Primare SP31 Surround prosessor - Hi-fi Center Kjeden

Arcam AVP700 - Hi-fi Center Kjeden

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm......... Får reise ned på "klubben" og høre på den i mrg:-)
    Blir neppe en ren prossor med mitt budsjett:-(
    Men takker for oppklaringen!:-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er helt avhengig av de aller siste og nyeste funksjonene så er det et bra alternativ å kjøpe en brukt prosessor. Det er nesten garantert bedre forforsterker-del i en surround forforsterker enn i en reciever, og du alle pengene du legger i dette går med til det du trenger, mye av kostnadene på en reciever går nok med til effektdelen som du allikevel ikke kommer til å bruke.
    Jeg har fundert lenge på hva jeg skal oppgradere til fra min proton surround forforsterker, og jeg har tenkt som deg at det er litt meningsløst å betale for en effekt-del som bare skal ligge i dvale.
    Planen var egentlig å låne diverse receivere å teste som forforsterker. Men nå gjorde jeg det kunststykket å kjøpe meg en brukt surround forforsterker på ebay i forrige uke, tror ikke jeg kommer til å angre på det. Så nå er det bare å gå rundt med nervene i spenn og håpe at frakt til Norge går som det skal, selgeren er svært seriøs så jeg har ingen bekymringer der :grin:

Anbefaler deg å se litt etter brukte surround forforsterkere hvis du har god tid.
    Hvordan syns du recieveren du har idag gjør jobben?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden adresserer en stor svakhet med dagens surroundmarked, nemlig at det ikke finnes prosessorer som tilsvarer de egenskapene som finnes i en reciever til 10-20k. Jeg tenker da på romkorreksjon, HDMI-switching osv. Skal man ha en prosessor som har ovennevnte starter prisen på rundt 25k og langt oppover. Savner veldig en versjon av feks Denon AVR 4306 eller Pioneer VSX-AX4ASi-S (herregudforetnavn) uten effektforsterkerdelen. Skulle anta at en slik enhet kunne selges for rundt 10k +. Da hadde jeg kjøpt på flekken!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EON
    Denne tråden adresserer en stor svakhet med dagens surroundmarked, nemlig at det ikke finnes prosessorer som tilsvarer de egenskapene som finnes i en reciever til 10-20k. Jeg tenker da på romkorreksjon, HDMI-switching osv. Skal man ha en prosessor som har ovennevnte starter prisen på rundt 25k og langt oppover. Savner veldig en versjon av feks Denon AVR 4306 eller Pioneer VSX-AX4ASi-S (herregudforetnavn) uten effektforsterkerdelen. Skulle anta at en slik enhet kunne selges for rundt 10k +. Da hadde jeg kjøpt på flekken!
    Så man kommer billigere/bedre ut ved å kjøpe en heftig reciever enn for/effektforsterker til hjemmekino? Eller misforsto jeg nå her?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei. Det vil itte funke. Jeg kjenner itte personlig til NAD og har aldri hørt noe sånt skrot og rask, men jeg vet at de er dårlige. Hold deg til DALI-recivere du

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at det ikke finnes noe mid-end prosessorer å få tak i. Det foregår en rivende utvikling på prosessorsiden, med nye formater, romkorreksjon mm. Derfor kan det være aktuelt å kjøpe separatkomponenter, og legge noen kr i en bra flerkanalsforsterker, for så å bytte ut prosessoren etter hvert som utviklingen går videre. Dersom en ok reciever med 7 forsterkerkanaler koster 15k, burde vel bare prosessor/preamp-delen koste noe mindre? Slike alternativer finnes ikke så vidt meg bekjent. Da må man opp i en helt annen prisklasse, og det synes jeg er litt drøyt all den tid nye lydformater er på vei om kort tid.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinar_olsen
    Nei. Det vil itte funke. Jeg kjenner itte personlig til NAD og har aldri hørt noe sånt skrot og rask, men jeg vet at de er dårlige. Hold deg til DALI-recivere du
    :? ehhhh...!?? Dali lager vel ikke recievere?! De har vel laget noen forsterkere for lenge lenge siden men det ble slutt på elektronikk fra dem ganske kjapt.

a

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som hadde kjøpt den på flekken. Det er et aldri så lite hull i produktutvalget på dette punktet. Det finnes pr idag nesten ingen rimelige surround forforsterkere, og de som finnes er gjerne litt utdaterte på romkorreksjon og slikt.
    Jeg har nå endelig oppgradert og det ble en brukt surround forforsterker på meg siden jeg nødig vil bruke en reciever som forforsterker, stereo ytelsene er et veldig viktig punkt for meg, og nåværende forforsterker har ikke skuffet meg på dette punktet. Hvis min nye er dårligere i stereo så blir den nok solgt igjen ganske fort.
    Men det burde egentlig vært en smal sak for de store produsentene å lage forforsterker-utgaver av sine recievere også, enten med redusert pris eller mere påkostet forforsterker-kretser.

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at det ikke finnes noe mid-end prosessorer å få tak i. Det foregår en rivende utvikling på prosessorsiden, med nye formater, romkorreksjon mm. Derfor kan det være aktuelt å kjøpe separatkomponenter, og legge noen kr i en bra flerkanalsforsterker, for så å bytte ut prosessoren etter hvert som utviklingen går videre. Dersom en ok reciever med 7 forsterkerkanaler koster 15k, burde vel bare prosessor/preamp-delen koste noe mindre? Slike alternativer finnes ikke så vidt meg bekjent. Da må man opp i en helt annen prisklasse, og det synes jeg er litt drøyt all den tid nye lydformater er på vei om kort tid.
    Litt av greia med disse "high-end" prosessorene er jo også at de ofte er modulbasert og kan oppgraderes etterhvert som nye formater kommer, de blir derfor ikke utdatert like fort som en receiver som sjelden eller aldri kan oppgraderes.
    Men oppgradering til HDMI feks blir nok for tungt å få gjennomført på de aller fleste prosessorer, da blir det heller nye modeller som er designet med dette i tankene fra grunnen av. Kanskje vi ser endel brukte prosessorer uten HDMI på markedet snart? :roll:

A

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    :? ehhhh...!?? Dali lager vel ikke recievere?! De har vel laget noen forsterkere for lenge lenge siden men det ble slutt på elektronikk fra dem ganske kjapt.

a
    Joda. DALI lager noen av værdens bedste surround for sterkere. Bare spør Jon på HFK i Waldemar Th. gt i Oslo.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. DALI lager noen av værdens bedste surround for sterkere. Bare spør Jon på HFK i Waldemar Th. gt i Oslo.
    Tror ikke folka her inne hadde hørt om det hvis de lager noen av verdens beste forsterkere? :-P

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Værsåsnill Steinar_Olsen.. Du liker å gjøre dette forum mindre attraktivt for andre brukere.. Er du "agent" for et konkurrerende forum eller??
    Ganske plagsomt med folk som bare sprer drit.
    Kom med fakta, dersom du først skal si noe...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det finnes noe som heter Dali gravity.
    Du kan se bilder av monsteret i denne tråden
    HIFI4ALL.DK Forum: Kubikkens set-up

Men at de lager surroundforsterkere er jeg 99,99% sikker på at de ikke gjør.
    Det kan ikke være Denon du tenker på da?

A

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hvordan syns du recieveren du har idag gjør jobben?"
    Den har jo det meste av preout og finesser,men den "farger" lyden helt feil til mine høytalere.....,så den skal byttes!

Og til deg , Steinar. Du kjenner ikke til Nad sier du?,men kaller det skrot?? Dårligste argumenteringen jeg har hørt på lenge!Her kan alle mene alt,men prøv nå å fortell oss litt om hvorfor du bannlyser den da?Det er det vi vil vite!

Var på hifiklubben i dag og hørte på nad"n og fikk den sammenlignet med Denon til 10 ganger prisen.Den er ikke skrot i mine ører!
    Det endte med at jeg fikk låne med meg hjem nad"n og prøve. SERVICE!
    Må bare vente til neste uke når de får inn flere på lager..

Ser at andre tenker i samme bane som meg.Utrolig irriterende og betale for hundrevis av støyende watt vi ikke har bruk for,bare for å få mer "dippedutter"!

Tror nok jeg ender opp med nad"n. Så lenge det funker for meg,så er jeg fornøyd:-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •