Forsterker som trenger 2 nye kondensatorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker som trenger 2 nye kondensatorer

Hi-fi reparatøren på Røa klarte ikke å skaffe 2 stk kondensatorer til min gamle Yamaha MX-1000 effektforsterker. Den er kjøpt i USA i 1990 og ved et tilfelle ble den koblet opp her hjemme mens volt-bryteren stod på 110 volt. Det sa PUFF og 2 stk kondensatorer på 820my og 110 volt åpnet seg. Det var ikke jeg som gjorde det....

Nye kondensatorer med samme volt/my lar seg ikke skaffe, verken fra USA eller Tyskland (i følge reparatøren).

Jeg har fått tips om at jeg kan bruke kondensatorer som er på 820my/240v. Når jeg søker på nettet finner jeg slike, men de har større diameter og passer dermed ikke inn på kretskortet. De originale var 18 mm i diameter, de som er å få tak er 40 mm. Jeg har ingen kunnskap innenfor elektronikk og lurer på om det finnes noen som har et forslag til løsning?

Hvis ikke har jeg en 20 kilos svart klump hjemme som kan brukes til moring:cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å skjøte på bena på kondensatorene da. Er det plass til dem over? Bare husk og isolere bena etterpå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er god plass i høyden. Men er usikker på hvor solid dette blir, hvordan feste dette så det holder/varmgang etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring Roar Malmlin han har sikkert noen som kan passe. tlf.92211000.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Patton
    Hi-fi reparatøren på Røa klarte ikke å skaffe 2 stk kondensatorer til min gamle Yamaha MX-1000 effektforsterker. Den er kjøpt i USA i 1990 og ved et tilfelle ble den koblet opp her hjemme mens volt-bryteren stod på 110 volt. Det sa PUFF og 2 stk kondensatorer på 820my og 110 volt åpnet seg. Det var ikke jeg som gjorde det....

Nye kondensatorer med samme volt/my lar seg ikke skaffe, verken fra USA eller Tyskland (i følge reparatøren).

Jeg har fått tips om at jeg kan bruke kondensatorer som er på 820my/240v. Når jeg søker på nettet finner jeg slike, men de har større diameter og passer dermed ikke inn på kretskortet. De originale var 18 mm i diameter, de som er å få tak er 40 mm. Jeg har ingen kunnskap innenfor elektronikk og lurer på om det finnes noen som har et forslag til løsning?

Hvis ikke har jeg en 20 kilos svart klump hjemme som kan brukes til moring:cry:
    IKKE bruk denne som moring er du snill.. Da selger du den heller til meg ;-)

MX-1000 er jo en meget fin sak som rett og slett MÅ repareres

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kondensatorene virkelig kjøre på 110 eller 240 V ?
    Trodde det var mer vanlig at de jobbet på sekundærsiden av trafoen som kunne stilles med forskjellige omstteings tall på primær siden til å takle 110 eller 240v osv, og kondensatorene etter trafo og likeretter hadde typisk en noe lavere spennings angivelse men som skal takle spennings toppene fra trafoen og likeretter osv. 70-90v osv, men hadde samme spenning uavhengig om forsterkeren var tilknyttet 110v eller 240v anlegg...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige og opplysende svar. I dag gikk MXen ut av huset, inn kom en Denon POA-2400. Så nå spiller det fint i stua. Oppdaget desverre en rift/flenge i den ene 12 tommeren på den ene Kappa 8 høytaleren. Merket det ved at det ble en vibrasjon i høytaleren ved fyldig bass og litt høyt volum. Så nå spørs det hva jeg gjør for å få det i orden... Det ene drar det andre med seg.
    Han jeg kjøpe POAen av tok MXen i innbytte. Han er tydeligvis flinkere med loddebolt enn meg. Regner med at han fikser og selger.

Mvh Patton

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha mx-1000

Er veldig intresert i mx-1000 .har en fra før så jeg er veldig intresert i en til.
    vill gjerne ha kontakt med den nye eieren. Mail eller ring 48 19 20 10.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •