Er det noe poeng med effekttrinn til Denon AVR2807 dersom kun lydkvalitet betyr noe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noe poeng med effekttrinn til Denon AVR2807 dersom kun lydkvalitet betyr noe

Hei

Jeg sitter her og vurderer effekttrinn til min Denon AVR2807.
    I dag kjører jeg bi-amping til mine fronthøytalere, og har ikke behov for all verdens med effekt siden nabovarsel volum ikke er viktig for meg.

Jeg er allerede svært fornøyd med lyden fra min Denon AVR2807, og det samme var jeg med lyden da jeg hadde Denon AVR2106. Den er forholdsvis detaljert og oppløst med grei holografi. Selvfølgelig blir lyden noe skrikete på høyt volum, siden det tross alt ikke er snakk om all verdens effekt her, men dette betyr ikke så mye siden jeg ikke klarer å lytte etter detaljer på slike volum uansett.

Saken er at jeg føler for en oppgradering igjen, og effekttrinn til mine fronter står for tur. Men den eneste grunnen til at jeg skal ville investere 15k i nye effekttrinn er at effekttrinnet må gi bedre holografi og generelt bedre lydkvalitet.

Jeg er derfor interessert i å høre om folk som har erfaringer med effekttrinn på nyere DENON receivere, og hvilke forbedringer de eventuelt kunne spore.
    At man kan spille høyere er ikke spesielt interessant (men en bonus er det jo selvfølgelig), men lydmessige forbedringer er svært viktig å få med, og da spesielt det som gjelder holografi.

Jeg er også åpen for anbefalinger innen min øvre prisgrense på 15k (ny eller brukt).

Hvilke høytalere jeg har er ikke viktig her, siden jeg kun er ute etter å finne ut om det prinsipielt er merkbare forbedringer å spore før jeg investerer en god slump mer penger når jeg allerede er ganske fornøyd.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er viktige i denne sammenhengen, for om du har tungdrevne høyttalere, vil du ganske sikkert tjene på et kraftig effekttrinn.

Om du har normalt lettdrevne høyttalere, ville jeg heller lagt pengene i bedre kilde og bedre forforsterker. Holografi/lydbilde og slikt som du nevner blir ikke bedre av et bra effettrinn, det må være der fra starten av.

Hva slags DVD-spiller har du?
    Høyttalere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet går digitalt fra DVD-spiller inn i receiver så dvd-spilleren er allerede tatt ut av loopen. Bruker PC som signalkilde.

Og nei, la oss ikke lage en PC som signalkilde diskusjon. Alt går digitalt ut fra pc, både bilde og lyd. DVD-spilleren i PC'en er IKKE den første flaskehalsen is systemet. Dette er testet og verifisert med relativt dyre dvd-spillere.

Høytalerne er Dali Ikon 6. Relativt enkle å drive, men får fort litt krass diskant med feil forsterker.

Med andre ord. Lyden "oppstår" i denon receiveren og går derfra ut i Ikon 6 via bi-amping med 2 par Tara Labs Omni 3 kabler.

Så forresten på Parasound Halo A21 nå, og basert på tester ser den ut til å levere en del av det jeg trenger. Koster riktignok 10k ekstra, men det koster å være kar...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og en zillion watt hjelper ikke om den første og viktige watten er begitt av billige komponenter.

jeg hadde helst kjøpt en stereo integrert å skilt den fra surround. skal neppe mye til for å slå pre, dac og effekt løsningen i denne 7kanaleren.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm. hjelper vel med den dyre forsterkeren, men ikke nok når dac og pre fra receiver er dårlig

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er spørsmålet her egentlig..

Er denon receiveren god nok til at et skikkelig effekttrinn vil ha noen hensikt lydkvalitetsmessig.
    Å bytte ut receiveren er ikke aktuelt det neste halvåret i hvertfall..

Men det er jo flere her på forumet med fete anlegg som har en Denon som sitt "hjerte". Så den kan jo neppe være så dårlig som du skal ha det til Einis.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

denon

hei

jeg kjører et densen b-300 effekttrinne på frontene, har 3805.
    det blir mere ro i lydbildet, alså mer avslappet da jeg ikke tømmer denon forsterkeren eller rettere sagt presser den, synes også at rommet blir større og detaljene og kringlyden bedre, dette er min mening om mitt oppsett og jeg har prøvd begge deler, også biamping av frontene fra denonen, og det skjer
    relativt store forandringer når densen trinnet blir koblet på.

må huske at denon (eller andre merker) i denne prisklassen tross alt ikke har utømmelige kraftreserver og klart det er en forskjell å merke når man avlaster
    den med eget trinn på frontene, som forforsterker er den grei etter min mening

er ikke selvutnevnt ekspert, men håper at du kan finne noe nyttig i min
    menigmann uttalelser.

mvh

jostein kristiansen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    hei

det blir mere ro i lydbildet, alså mer avslappet da jeg ikke tømmer denon forsterkeren eller rettere sagt presser den, synes også at rommet blir større og detaljene og kringlyden bedre, dette er min mening om mitt oppsett og jeg har prøvd begge deler, også biamping av frontene fra denonen, og det skjer

må huske at denon (eller andre merker) i denne prisklassen tross alt ikke har utømmelige kraftreserver og klart det er en forskjell å merke når man avlaster

menigmann uttalelser.

mvh

jostein kristiansen
    Enig med deg der du;-)
    Som regel har en god effektforsterker like god strømforsyning som en hjemmekinoreceiver. Hvilket vil si at de blir større strømreserver til resten av kanalene. Hvilket vil si bedre lydkvalitet. Vil tro at selve prosessordelen/forforsterkerdelen også vil ha godt utbytte av det:-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    hei

menigmann uttalelser.

mvh

jostein kristiansen

Dine menigmann uttalelser er akkurat det jeg er ute etter. Takk for innlegget!

Flere erfaringer noen??

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hallo, det er en receiver til 8k med 7 dacer, 7 pre og effektrinn
    selv bare en god dac vil koste hele denne summen alene for TO kanaler.
    det blir ikke automatisk bedre lyd med mer strøm, hallo. parasoundn er selfølgelig bedre enn den i denon men å bruke 20k på den når dac og pre løsning er så billig er rimelig meningsløst.
    da må du iallefall grundig oppgradere resten sernere
    halve potensialet til effektrinnet er bortkastet

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er så masseprodusert og DAC-er er så gode i dag, og ikke minst billige, at det er ingen grunn til å tro at det ligger noen betydelig flaskehals i denne delen av anlegget. Det er nok i effektdelen det er mest å hente uten tvil med mindre man også begynner å ta med høyttalerne i vurderingen (høyttalerne er nesten alltid den komponenten som påvirker lyden mest).

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    chip til 5kr, analogdel til 20?

høyttalere til 8, effektrinn til over 20 og en pre og dac løsning i beste fall verdt 2000.
    som å kaste halve effektrinnet i sjøen.

har prøvd dac i 3805, det skulle ikke rare stereokilden til å slå den, selv på proson høyttalere til 2k.

du har tidligere skrevet at det ikke har skjedd noe på digitalfronten på mange år, men også utropt "det enorme potensialet i signakilde" når du skiftet selv...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så vil nok en receiver være sentrum i all den nærmeste fremtid så det er det ingenting å gjøre noe med. Det jeg er ute etter er et effekttrinn som er merkbart bedre enn det som sitter i Denon sin mtp holografi osv.

Den neste oppgraderingen vil da evt. bli høytalerne og da er det greit å kunne leve med effekttrinnet litt lenger. Receiveren kommer til å være tilstede en god stund. Det som evt blir alternativet er å kjøpe et seriøst hifi-lydkort og bruke pc'en som signalkilde og DAC, men det får du vel lettere hjerteinfarkt av å høre einis :P

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er for en gangs skyld enig med einis om at kilden faktisk er av betydning når det gjelder det som skal ut av høyttalerene dine til slutt. At trådstarter ikke vil høre dette betyr lite, sånn er det bare. Shit in - shit out. Dette er ikke noe jeg finner på, det er selvfølgelig selverfart. Det er utrolig stor forskjell på en god cd-spiller og relativt "dyre" dvd-spillere. Denne forskjellen blir selvsagt mindre og mindre etterhvert som høyttalerens evne til å gjengi detaljer osv. avtar.

Når det er sagt vil du også merke forskjell ved bytte av/til effektforsterkere, men det fordrer som sagt at kilden er god. Du må heller ikke tro at holografien plutselig blir topp ved å bare bytte forsterker, eller kilde for den saks skyld. Høyttalerens kvaliteter på dette området, og ikke minst plassering har også veldig stor betydning.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut jeg sku teste dette i praksis og koblet bort effetkt-trinnene på frontene og koblet de rett på recivern.
    Den lyden jeg har hatt i senter og bakhøytaler ble MEGET redusert,så jeg henger meg på teorien at mer strøm til overs gir mer kontroll.Senter-kanalen klarte ikke i nærheten av det den klarer når recivern slipper å fore frontene.
    En ganske artig ting å prøve:-)
    Lån deg noen effekt-trinn og prøv da vel? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån deg noen effekt-trinn og prøv da vel? :-)[/QUOTE]
    Enig.
    Dette er det beste du kan gjøre. Da kan du selv avgjøre om lydforandringen er verdt 15k.
    Det handler også om å finne en god match til dine høyttalere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det som evt blir alternativet er å kjøpe et seriøst hifi-lydkort og bruke pc'en som signalkilde og DAC, men det får du vel lettere hjerteinfarkt av å høre einis :P
    neida. har et stereo lydkort selv til under 2k som spiller ganske ok. bedre enn noen dyrere cdspillere.
    her er noe du kunna prøvd
    Procom Music - 1616 PCI
    vet ikke om det fortjener effektrinn til over 20k men

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For n'te gang, jeg påstår ikke at signalkilden ikke betyr noe. Selvfølgelig betyr den masse. Jeg påstår bare at siden jeg benytter digital kilde så vil forringelsen være tilnærmet ikke eksisterende før den når receiveren.

Saken er at jeg ikke har mulighet til å teste all verdens forsterkere. Jeg vil derfor luke ut noen ganske få som folk har gode erfaringer med og prøve å få til en test av noen av disse på et vis.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke påstått du mener noe som helst

forringelsen er i receiver.
    spiller ingen rolle om man bruker digital eller analog kabel. konverteringen uansett hvor den står er avgjørende
    seff kan du gjøre som du vil. JEG sier bare det er drøyt å bruke 20.000 på effektrinn når kilden i dac og pre er såpass laber i forhold.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt prøve et separat effekt-trinn for fronthøytalere i oppsettet ditt :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •