Hvor dyr surround for å matche bra 2 kanaler, vil en slik holde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor dyr surround for å matche bra 2 kanaler, vil en slik holde?

Sitter og teller på knapper i alle retninger for tiden, har nemlig lyst på god lydkvalitet i 2 kanaler slik som jeg har, men også har mulighet for 5.1. eller flere. Men hvor dyr surroundreceiver må en opp i for å matche Atollen i 2 kanaler? Vil en Yamaha 1700 være i nærheten, eller må jeg opp i nærmere 20K? Er en billig en med preout det lureste kanskje, og så bare kjøre Atoll på fronter og en monoblokk i senter?

Håper at noen med mer erfaring enn meg kan si noen kloke ord.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du må opp i over dobbel pris i forhold til tokanals.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har noe imot å kjøpe brukt står det en Yamaha DSP-AZ2 på hifihuset i Bærum. Var der og skulle kjøpe den i dag, men så hadde han fått inn en som var hakket nyere så jeg tok med den i stedet..
    Er ikke heelt sikker på hva du evt må betale siden jeg skulle bytte inn min gamle, men jeg tipper ca fem-seks tusen..

Nå kjenner ikke jeg din forsterker, men jeg har hatt masse gromme tokanalere tidligere og jeg sitter i sofaen og måper over lyden i denne akkurat nå..

Den har dog ikke autokalibrering og etpar finesser nyere recievere har, men det plager ikke meg stort foreløpig..

Edit: Glemte jo å si at nyprisen på AZ-2 var ca 14 så det er utvilsomt kvalitet.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde min tidligere Denon AVC-A1SR var bra til stereo lyd, selv med eff amp av høy kvalitet. Men når jeg prøvde med egen pre amp skjønte jeg fort av surr forsterkere ikke har non sjangs mot egen pre amp selv om pre ampen ikke var av høy kvalitet.
    Så jeg endte opp med å ha egen hifi og egen kino. På orntlig hifi er også film bra, da helst med sub. Så for meg blir kino og bra lyd i stereo to forskjelige ting. Men det finne vel noe der ute som gjir deg topp egenskaper på begg ting, da helst ved bruk av sepparat surr prossesor og eff amper til hver kanal. Thule, Rotel osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med Arcam AVR350 da?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det billigste og beste er en rimelig receiver med pre-out.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Så enkelt er det ikke!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt

.. og en integrert stereoforsterker med prosessorinngang. Skulle jeg gjort noen endringer på mitt oppsett hadde det vært i den retningen. Denon AVR2807 frister i så fall.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen nevner i denne tråden hvilke DAC-er man må vektlegge (CD-spiller, DVD-spiller, receiver, ekstern DAC, osv.). Effekt er ikke alt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel å koble en god DAC til stereoforsterkeren direkte?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!
    Sjekk opp cayin dp 12 ex fra nat. Det er en surroundforsterker uten radio og bildedel. Slipper uønsket støy. Det er en 6.2 kanalers forsterker. Drar 1000 watt fra nettet. Oppstartsstrømmen er så kraftig at den kan knerte sikringen. Måtte selv sette inn en mykstarter. Drar det meste av høyttalere. Vil tro at du blir fornøyd over 2 kanalers lyden så som surroundlyden.
    Den ligger på rundt 15990 ny. Hvis det er lyden du er ute etter, og bare vil betale for lyden, og at du klarer deg uten alt tilleggsutstyret som er artig der og da så vil jeg sterkt anbefale denne.
    Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Poenget er vel å koble en god DAC til stereoforsterkeren direkte?
    Trådstarter har en Jungson Moon Harbour, og han benytter allerede DAC-en i den. Og ved å bruke en receiver med "direct"-funksjon ut til effekt så ser jeg ikke hvorfor han i praksis skulle få noe dårligere lyd enn han har i dag. I teorien muligens da kan vil måtte benyte ett ekstra sett med signalkabler...

Newcomer Skripis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K AVR7300 er på salg for tiden, er bare noen få i landet igjen...den har ihvertfall 2*125W som 2-kanaler.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testetut endel rundt dette tidligere, men gitt det opp. Selv Denons største surroundforsterker kunne ikke stille opp mot Atoll IN200. Jeg ville absolutt satset på 2-kanal med prosessorinngang. Vet ikke om IN100 har dette, men IN200 har det hvertfall.
    Et alternativ kan være Thule PA350 eller IA350. Begge disse kan tilkobles ekstern surround-pre, samtidig som man kan kjøre et rent 2-kanals oppsett
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke alle finessene som HDMI og slikt er viktig er det også 3 surround-prosessorer jeg kunne anbefale(hvis du får tak i de brukt):
    Nr 1: Enlightened Audio Design(EAD) Theatermaster sammen med f.eks. en EAD Powermaster 2000. Meget enkel og vellydende design.
    Nr 2: Sunfire Grand Theatre. Mere funksjoner som f.eks. component-switching, etc.
    Nr 3: Kinergetics Research Chiro 802. Meget bra på stereo denne også.

EAD som klart best på stereo. Solgte (dessverre) min til en audiofil som hadde en fra før som DTS-lyden hadde gått på. Disse får du i flere modeller, men selv den rimeligste er veldig bra på stereo.

Har selv en Sunfire som jeg er meget godt fornøyd med.

Kan også nevne at en EAD Powermaster jeg solgte til en kar i Drammen, spilte mer detaljert enn 2 stk. STORE DP forsterkere han hadde. Han kjørte Martin Logan rund baut og Powermasteren leverte inntil han dro på til et volum som var veldig ubehagelig, da den begynte å klippe. Han byttet ut sine DP til ca. 200.000,- med Powermasteren til 20.000,- fra meg. Litt dumt av meg å selge den også, men,men...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere sier så jeg jungsonen, så den delen er mer enn god nok. Før jeg fikk Atollen kjørte jeg en rimelig surroundreceiver fra Yamaha, og forskjellen i lydkvalitet og detaljer var helt enorm. Virkelig. Og nå har jeg meget detaljert lyd som svinger. Sitter bare og gliser og tramper takten. Derfor vil jeg ikke miste den delen av lyden, men har også litt lyst på kringlyd. En SB12 kommer på nyåret så er liksom bare center og et par små bakht jeg mangler...

Men det jeg føler jeg kan trekke ut her er altså å kjøpe brukt eller ny rimelig surround receiver med preout, og så bruke f.eks. Atollen + en monoblokk i center som effekt? Eller bør jeg selge Atollen og kjøpe en surroundreceiver i 15K klassen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Eller bør jeg selge Atollen og kjøpe en surroundreceiver i 15K klassen?
    Tror jeg du vil angre bittert på...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Tror jeg du vil angre bittert på...
    Det er egentlig det jeg og tenker...Andrè mente selv at Atollen var en meget god match til Electraene, så jeg har ikke lyst til å ta en slik risk. Men kan det bli mye arbeid å rigge til med preout via Atoll og monoblokk, og få nivåer og sånt riktig? Eller tror dere jeg bør heller bare nyte godsakene i 2 kanaler og droppe surround?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Men kan det bli mye arbeid å rigge til med preout via Atoll og monoblokk, og få nivåer og sånt riktig? Eller tror dere jeg bør heller bare nyte godsakene i 2 kanaler og droppe surround?
    Det er ikke mye arbeid, men kjøpe deg gjerne en receiver med med auto-oppsett som stiller volum nivået automatisk (det gjør vel de fleste nå). Det forenkler det.
    Eneste du trenger etter dette er å skifte inngang på Atollen og sette volumet på den på et fast høyt punkt.
    Kommer du over en brukt receiver med bra med krefter, er det vel ikke sikkert du trenger en monoblokk til senteren.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste negative med en slik løsning, er at det er litt utfordrende å koble sub til musikk. Det bør du være klar over. Man kan selvfølgelig koble subben frem og tilbake mellom receiver og den integrerte, men det er tungvint.
    Eventuelt kan man la CD signalet gå vi receiveren og få subben med på den måten. Det finnes også andre måter, men vet ikke om det er å anbefale.
    Aller beste er å ha en sub som man koble til høynivå (høyttalutgangene på stereon) og lavnivå (LFE på receiver) samtidig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •