Bi-amp eller mono...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amp eller mono...?

Er i ferd med å bygge opp igjen sterioen min etter en tur innom surround. Jeg fant relativt raskt ut at jeg savnet golyden i sterio, da jeg måtte punge ut med mye mye mer for go sterio lyd fra en surround reciver osv...

Men vertfall..

Jeg har kommet over noen fint brukte Rotel rb 981 effekttrinn. De skal lever krefter nok til å drive høytalerene mine godt og jeg har lysst til å prøve å bruke 2 effekttrinn. Noe jeg ikke har gjort før, så jeg ønsker å finne ut av dette. Spørsmålene mine er da:

1 Hva anbefaler dere som har mere peiling enn det jeg har. Skal jeg bruke 1 trinn til hver høytaler, der jeg bruker 4 kabler til hver høytaler? ( Sterio modus )eller...

2. 1 Trinn til hver høytaler i mono/brukoblet modus med 2 kabler pr høytaler?

3. 1 trinn til bass og 1 trinn til diskant/mellomtone?

Har mulihet til å Tri-wire høytalerene mine.

4. Problemet mitt er er på forforsterkeren min er der 1 utgang for effektforsterker. Kan jeg evnt bruke et y-ledd uten at dette foringer lyden i noen spes grad? Da vil jeg få mulihet til å bruke begge trinnene i "normal" modus.

5. Vil høytalerene mine tåle belastningen på 1x360 w? ( høytalerene er Audiovector Mi3 super. Finnst det noe som heter "for stor forsterker" ?

Håper noen av dere som kan så mye kan svare meg på dette..

Oppgitt effekt på Trinnene er: 2x130w i 8 ohm stereo modus
    1x360w i Brukoblet, mono modus i 8 ohm

I brukermanualen står følgende: "In order to use the RB-981 in bridged modus, three jumper connectors inside the amplifier must be moved from one set of pins to another. This task should be done by a qualifid technician"

Er det noen som har gjort dette? Jeg trodde det var en knapp bak som man kunne velge modus på. Er det ikke det?
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biamping låter som regel alltid bedre enn brokobling. Det gir lavere forvrengning og omtrent dobbelt så mye kontroll som en brokoblet forsterker.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for biamping som snickers sier her ;-)
    Da med en forsterker til hver høyttaler, hvis en forsterker skal drive bassene i begge høyttalere så vil denne bli ganske stresset i forhold til en forsterker som drive bass med den ene kanalen og diskant med den andre kanalen.

Du kan fint bruke ett y-ledd til å splitte signalet, det vil nok ikke forringe lydkvaliteten men det kan gjøre noe med impedansene og hvis du er riktig uheldig så klarer ikke forforsterkeren din å drive begge effektforsterkerene fullt ut, men dette er lite sannsynlig siden de fleste forforsterkere har nok strøm til å klare dette :-D
    Jeg ville satt y leddet i den ene inngangen på effektforsterkerene, også bruker du en kort kabel fra y leddet over til neste inngang.

Og nei, det finnes ikke noe sånt som for stor forsterker! Men bruker du en forsterkere som er mye større enn den effektbelastningen som høyttaleren er oppgitt til så må du bruke ørene og ikke gi på ennå mer når det blir merkbar forvrengning.
    De aller fleste høyttalere av god kvalitet tåler også endel mere enn oppgitte effekt så lenge forsterkeren leverer et rent og uforvrengt signal.

Husk også på at dersom du skal prøve forsterkerene brokoblet så må impedansen på høyttalerene ikke være under 8ohm!
    Det er nok ikke så vanskelig å konfigurere dem for brokobling, det høres ganske lett ut, men hvis du ikke føler deg trygg på å gjøre denne endringen selv så kanskje noen her på forumet kan hjelpe deg med dette.

A

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg ville nok gått for biamping som snickers sier her ;-)
    Da med en forsterker til hver høyttaler, hvis en forsterker skal drive bassene i begge høyttalere så vil denne bli ganske stresset i forhold til en forsterker som drive bass med den ene kanalen og diskant med den andre kanalen.

Du kan fint bruke ett y-ledd til å splitte signalet, det vil nok ikke forringe lydkvaliteten men det kan gjøre noe med impedansene og hvis du er riktig uheldig så klarer ikke forforsterkeren din å drive begge effektforsterkerene fullt ut, men dette er lite sannsynlig siden de fleste forforsterkere har nok strøm til å klare dette :-D
    Jeg ville satt y leddet i den ene inngangen på effektforsterkerene, også bruker du en kort kabel fra y leddet over til neste inngang.

Og nei, det finnes ikke noe sånt som for stor forsterker! Men bruker du en forsterkere som er mye større enn den effektbelastningen som høyttaleren er oppgitt til så må du bruke ørene og ikke gi på ennå mer når det blir merkbar forvrengning.
    De aller fleste høyttalere av god kvalitet tåler også endel mere enn oppgitte effekt så lenge forsterkeren leverer et rent og uforvrengt signal.

Husk også på at dersom du skal prøve forsterkerene brokoblet så må impedansen på høyttalerene ikke være under 8ohm!
    Det er nok ikke så vanskelig å konfigurere dem for brokobling, det høres ganske lett ut, men hvis du ikke føler deg trygg på å gjøre denne endringen selv så kanskje noen her på forumet kan hjelpe deg med dette.

A

Så jeg bruker en god signalkabel fra forforsterkeren der den ene rca F.eks høyre (( rød utgang)) til et y-ledd og så fra y-leddet til både + og minus på høyre effektforsterker? Dette hørtes litt rart ut? Eller tenker jeg helt feil da. Jeg stusser litt ved dette. Jeg trodde en utgang på forforsterkeren (stereo, både rød og hvit ) sendte ut - i en leder og + i den andre lederen. Må ikke hver effektforsterker å et stereo signal siden jeg skal bruke 1 effekt forsterker på hver høytaler der jeg må koble + til + og - til - på høytaleren.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Så jeg bruker en god signalkabel fra forforsterkeren der den ene rca F.eks høyre (( rød utgang)) til et y-ledd og så fra y-leddet til både + og minus på høyre effektforsterker? Dette hørtes litt rart ut? Eller tenker jeg helt feil da. Jeg stusser litt ved dette. Jeg trodde en utgang på forforsterkeren (stereo, både rød og hvit ) sendte ut - i en leder og + i den andre lederen. Må ikke hver effektforsterker å et stereo signal siden jeg skal bruke 1 effekt forsterker på hver høytaler der jeg må koble + til + og - til - på høytaleren.
    Hmmm.. fikk ikke helt tak i hva du tenker på der? ;-)
    Det er korrekt at det er + og - på en signalkabel også, men siden de er ferdig terminert med RCA kontakter så trenger vi ikke tenke på denne polariteten En RCA kontakt har altså både pluss og minus signal.

Det jeg tenkte på at at du setter y leddet i den ene inngangen på hver effektforsterker, også tar du en kort kabel og plugger inn i den ene kontaken på y-leddet og videre inn i den andre inngangen på effektforsterkeren.
    Da har du 1 ledig RCA pr forsterker (den siste på y-leddet) og i denne plugger du inn kablene fra forforsterkeren.

Alternativt så kan du sette y-leddet bak på forforsterkeren og strekke to full-lengde kabler til hver forsterker. Mitt forslag var bare ment for å minske kabelstrekkene, og kanskje kostnadene hvis du ikke allerede har kabler til dette formålet.

A

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da tok jeg den. Jeg trenger bare 1 effektforsterker med "høyre" signal til høyre høytaler og ditto til venstre. Det blir vel også finere med y-leddet i effektforsterkeren. Ikks så mange ledninger som skal strekkes langt. Jeg må koble høytalerkablene på vanlig måte ikke sant? Med + fra effekt forsterker til + på høytaleren. 2 sett med kabling el en bi amp kabel. Og ditto til venstre.

Gleder meg til å få mere krefter til høytalerene mine. Trenger det har jeg funnet ut.

I og med at jeg har Tri-wiring mulighet. Hvor skal jeg plugge de 4 ( 2 pluss og 2 negative ) banankontaktene. Har idag koblet sammen mellomtone og diskant med en bru. og har seperat kabel til bass. Er dette å forerekke med bi-amping også? Eller skal jeg lage ( jeg lager kabler selv ) en ekstra kabel i tillegg til min bi amp kabel og da få 3 kabler ( 3 positive og 3 negative ) til hver høytaler? Har lest at det trengs like mye krefter til bass elementet, som til mellomtone og diskant. Vil jeg vere ifare for å "smelte " diskanten nå når jeg får 2x130w til hver høytaler. Kan dette betraktes som 1x260w siden all effekten fra 1 effektforsterker vil gå til 1 Høytaler?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om du har en bra plan nå!

Tror ikke du kan betrakte det helt som 1x260watt, men det er jo ikke langt unna.
    Du bør nok la forsterkeren drive bassen med en kanal og diskant/mellomtone med den andre, la broen mellom diskant og mellomtone være som den er altså.
    Mellomtone og diskant trenger mindre effekt enn bassen så da er det greit at denne får en kanal helt alene ;-)

A

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det altså merkbart bedre å bi-ampøe med en forsterker pr høytaler? Hm..Er vel litt logisk i og med at bassen trenger mer strøm.
    Får prøve å koble om en gang til da:-)
    Brokobling i stereolytting ga egentlig bare "mer" lyd og mindre kontroll,men til surround var effeketen mye bedre.

Konklusjon : Man får aldri nok eller for store forsterkere!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbake meldinger og hjelp.

Får dem imorgen så da skal vi se. Tror også når jeg får tenkt meg om at det vil bli høyere WAF med en effektforsterker på HT. Blir mindre ledninger og kortere strekk med dem som jeg må ha.

Kommer nok tilbake med kommentarer på hvordan dett ble...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Biamping låter som regel alltid bedre enn brokobling. Det gir lavere forvrengning og omtrent dobbelt så mye kontroll som en brokoblet forsterker.
    Også uten aktiv deling?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo høyere utgangsimpedansen fra en forsterker er jo mer vil den påvirkes av å skulle levere større mengder strøm. Det medfører samtidig forvrengning ved andre frekvenser. Imidlertid vil effekten av dette minke jo bedre kvalitet det er på den anvendte forsterkeren. Forsterkere som driver høyttalere med passiv deling vil fritas fra de frekvensene som det passive filteret ikke slipper gjennom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •