Effektforsterker på fronter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker på fronter

Hvis jeg kjøper meg en effektforsterker og lar den drive frontene mine, vil fronthøyttalerene spille mye høyere enn bak, center og side?
    De bør vel spille like høyt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som regel frontene som tar den verste byrden i ett hjemmekino anlegg.
    Ville nok ha brukt mest penger der.
    Men, om du hade brukt litt ekstra og kjøpt en 3kanal så hadde det vært optimalt siden lydkarakteren foran, da ville vært ens.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt ann på gainen. Men de aller fleste recivere kan stille på dette. Har du auto oppsett så fikser den det selv, hvis ikke må du inn med DB måler.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulike effektforsterkere har ulik gain, men det er ikke et problem dersom du har en av følgende:

a) Receiver med auto setup
    b) Lydtrykkmåler

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jensemann4
    Hvis jeg kjøper meg en effektforsterker og lar den drive frontene mine, vil fronthøyttalerene spille mye høyere enn bak, center og side?
    De bør vel spille like høyt.
    En effektforsterker har som regel prosessorinngang som lar deg styre volumet fra forforsterkeren. Anlegget ditt må jo kalibreres slik at nivået på alle høyttalerene matcher, men dette er vel mulig på alle surroundreceivere idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på å kjøpe H/K avr 340 og vincent SP-331. Men det ser ikke ut til at vincent effektforsterkeren har noen slik inngang. Noen som vet om en som har det? Evt. en 3 kanals som ikke er så forferdelig dyr.

Ser ut til at H/K 340 har en type autosetup.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    En effektforsterker har som regel prosessorinngang som lar deg styre volumet fra forforsterkeren.
    Kilde til feilinformasjon. En effektforsterker har ikke prosessorinngang. Det er eventuelt en integrert forsterker som har prosessorinngang.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 1stk nad 208 brokoblet på hver av frontene og stakkars recivern som driver sentern klarer ikke holde følge.Nad"ne har ikke volumkontroll,så det blir som det blir til mer effekt til senter er på plass,men det er helt klart ett problem. Målet på sikt er nok senter"n fra h.... dvs 2x cv215 md 2 stk 208,men først blir det cls10 til senter da de har høy følsomhet og mer punch en cv -sentern jeg har nå. 208"r vokser ikke på trær tydligvis,men er så fornøyd med de at jeg gir meg ikke før jeg har 6 stk!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kilde til feilinformasjon. En effektforsterker har ikke prosessorinngang. Det er eventuelt en integrert forsterker som har prosessorinngang.
    Men volumet lar seg styre fra forforsterkeren? Trodde dette fenomenet kaltes prosessorinngang. ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nivået på effektforsterkeren blir ikke "styrt" i ordets rette forstand.
    Forforsterkeren sender ikke styreinformasjon til effektforsterkeren om hvor høyt den skal spille. Effekt delen drives 100% hele tiden og volum på høyttaler utgangene er et direkte resultat av signalnivået på inngangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på å kjøpe H/K avr 340 og vincent SP-331. Men det ser ikke ut til at vincent effektforsterkeren har noen slik inngang. Noen som vet om en som har det? Evt. en 3 kanals som ikke er så forferdelig dyr.

Ser ut til at H/K 340 har en type autosetup.
    Ja, det er riktig at AVR-340 har auto-setup.
    Men du er ikke avhengig av det for å kunne justere nivået - autosetup gjør det bare enklere å utføre denne nivåjusteringen korrekt.

Forøvrig er det ikke innføring av ekstern effektforsterker som gjør at det er nødvendig med nivåjustering. Nivåjusteringen er uansett nødvendig for å korrigere for ulik følsomhet i høyttalerne.

Konklusjonen er uansett at det er 100% problemfritt å hekte på en Vincent SP331 til H/K AVR-340, eller til en hvilken som helst annen receiver med pre-out.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sett at jeg da kjøper meg stereoeffektforsterker til frontene. Kan jeg da bare bruke en monoblokk til centeren?

Hva syntes dere er lurest, vincent sp 331 + vincent sp 996 eller 3x Midgard Audio Oberon 2.1

emtech.no ligger alle produktene på

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge forsterkerene er gode, SP-331 og SP-996 synes jeg har en ørliten forskjell i lydsignaturen, hvis man skal sammenligne disse to. Midgard Audio leverer krutt i masse vis, hvordan høyttalere har du da?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sett at jeg da kjøper meg stereoeffektforsterker til frontene. Kan jeg da bare bruke en monoblokk til centeren?

Hva syntes dere er lurest, vincent sp 331 + vincent sp 996 eller 3x Midgard Audio Oberon 2.1

emtech.no ligger alle produktene på
    Ja du kan bruke monoblokk til senteren dersom receivere har pre-out på senter. Med å bruke Oberon på hele frontrekken får du lik lydsignatur.

Velger du en stereoforsterker til å drive frontene, er det fordel at den har prosessorinngang (men ikke et must).

Volum nivået styres fra receiveren hvis du bruker effektforsterkere. Problemet med ulikt volum nivå er derfor ikke til sted. Derimot mener jeg at man kan oppleve at ikke alle høyttalerne styres med like bra kontroll. F.eks hvis har en stor senter som drives av en receiver med lite krefter og kraftige effektrinn på frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par QLN artech 8 nå. Så de krever ikke så veldig mange watt for å si det sånn. Jeg har i dag 2x120 watt (harman kardon), og er svært fornøyd med så mange/få watt. Kan spille ganske høyt.

Noen som vet om brukte eff. forsterkere eller? Pris maks 10000. (for to kanaler)

Midagard oberon på hele rekken virker bra, i og med at det er lik lydsignatur. Men hvordan er lyden på disse blokkene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt MA på QLN, men Vincent har jeg hørt, det låt faktisk ganske bra. Men ville uansett gitt MA en sjangse, prøv å få lånt med deg noe hjem av begge sorter? :wink:

Ligger stadig noen gode effektforsterkere på avtorget, verdt å sjekke ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener dere er den beste effektforsterkeren av disse:

2x Vincent VINCENT SP-998 (monoblokk)

Vincent VINCENT SP-331

2x MIDGARD AUDIO OBERON 2.1 (mono)

Vurderer å kjøpe 3x oberon eller 3x vincent sp 998. Dumt? Hvilken er den beste.

Edit: skrev feil sp-998, jeg mener egentlig sp 996, som koster 3000.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    998 koster 15.000 pr.stk.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener 331 gir mest for pengene, da man kan finne denne grisebillig på brukten, (4k). Steget fra Oberon 2.1 til 4.1 eller 6.1 er ikke store evt..(?).

De fleste klarer seg faktisk med effekt til frontene, og la recieveren ta seg av senter og bakhøyttalere. Jeg ville startet med det, og heller tilføyd effekt til senteren med tid og stunder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •