Fersk på dette, skal kjøpe forsterker+høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fersk på dette, skal kjøpe forsterker+høytalere

Hei, jeg er helt ny på dette forumet.

For ca 2 måneder siden kjøpte jeg meg en ganske god TV, har sett på masse film og nå har jeg funnet ut at jeg vil ha litt mer lyd! 2x15w på tv'en begynner bli litt kjedelig.

Så jeg har kikka en god del på forsterkere og høytalere den siste måneden.
    Så har er det jeg har kommet frem til så langt:

-------------------------------------
    Forsterker
    Yamaha er det merke jeg liker veldig godt.
    Jeg har egentlig ikke mer en 3-4000 kroner å bruke på en forsterker, men jeg hørte en kamerat si: Forsterker er noe du kjøpe en gang i livet, kjøp en god en med en gang!

Så nå har jeg Yamaha RX-V659 i øynene. De koster en 5000 kroner men ser da ut som har kommet godt ut i tester.

Link: Komplett.no - Dynavoice M65 Black, Leveres som par

Høytalere
    Så er det høytalerne jeg tror jeg ender opp med å kjøpe: Dynavoice M65
    Link: Komplett.no - Dynavoice M65 Black, Leveres som par

Så har jeg 2x Bakhøytalere 1x Center høytaler fra før. Det er noen litt eldre ADC høytalere (amerikansk merke)

Spørsmålene er:

- Er forsterkeren verdt pengene?
    - Kan forsterkeren fint kjøre høytalerne jeg vil bruke?
    - Må jeg regne med å kjøpe masse dyre kabler vedsidenav Forsterker/Høytalere ?
    - Noen som har noen erfaringer med Yamaha RV-X659 ?

Mvh en fersk gutt på høytalere/forsterkere

- Ziaka

Newcomer Aftensvermer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene til anlegget "skal/bør" være ca. 10% av totalsum. Dette er bare en tommelfinger-regel. I den prisklassen er det ikke vits i å betale 2000,- for en signalkabel...

De høyttalerne har fått mye skryt, men den nye serien til dynavoice (definition) koster bare 3290,- på surround.no. Hvor mye bedre de er, er jeg ikke helt sikker på, men de har fått vanvittig mye skryt!

Håper du finner ut av dette! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, Dynavoice kommet ut med ny serie, det var jeg ikke klar over
    hvis de 700 kroner ekstra er verdt det, vil jeg absolutt vurdere de.
    Men de er vel såpass nye at de ikke er blitt testet ut godt nok enda?

Takk for svar Aftensvermer, tar til meg all den informasjon jeg kan få.
    Dette er første gangen i livet mitt jeg kikker på dette slags utstyr

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren du har sett på er i hvertfall verdt pengene, i mine øyne. Veldig god til film, ikke full så god på musikk. Vil du spare litt kroner på den, kjøp RXV-657, den får du ned i 3400kroner og er veldig lik 659

Specc messig veldig like, forskjell på 5w per kanal (mao ubetydelig), phono inngang, ipod doc og 1component inngang mer er vel hovedforskjellene i favør 659. Du kan også sammenlikne de på yamaha.no...

Har hørt begge, kan ikke påpeke noen større forskjeller i lyden.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. Jeg tror at den yamhaen kommer til å dra dynavoice greit! Det som er viktig å passe på er at det er PRE OUT slik at du kan koble til effektrinn senere.

Den teorien kompisen din kom med, om at man kun kjøper Forsterker en gang i livet er FEIL!! etter 1 år på forumet så har du nok byttet et par ganger

dette med kabler er en saftig diskusjon les: http://avforum.no/forum/kabler/28368...ig-kabler.html

10% regelen er verken bør eller må. er tull kanskje et salgstriks ?
    bruk hodet og kjøp en kabel som passer inn

Bak høytalerne kan du nok beholde, men jeg mener at senterkanalen bør prioriteres og kjøp en senter i samme serie som frontene ( det er jo der dialog i filmer kommer ut! )

Jeg ville ha sjekket andre merker også jeg. Har du muligheten så dra i rundt og høre på forskjellige oppsett!

Jeg har en forkjærlighet for Harman Kardon og Patos! patos leverer bra og billige høyttalere.

lykke til

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo sjelden de store forskjellene på produkter fra samme produsent innenfor samme prisnivå. Er nå heller akkurat de siste kreftene det står på.
    Greit: penger spart er penger tjent, men..

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenke du på 657 vs 659 er jo dette et modell skifte, samme serie, 657 kostet like mye for ett år siden som 659 gjør i dag. De trekker også like mye fra nettet, så jeg har vanskelig for å tro at 659 leverer så mye mer enn 657...

Men hvem vet, jeg har da tatt feil før, ikke at jeg kommer til å inrømme det

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar Mer meninger er velkommen!

Svantekiller:
    "Den teorien kompisen din kom med, om at man kun kjøper Forsterker en gang i livet er FEIL!! etter 1 år på forumet så har du nok byttet et par ganger "

Da er jeg økonomisk ruinert om jeg skal bytte forsterker et par ganger.. jeg ser på det som en investering.. er bare 19 år og penger flyter det ikke over av

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ziaka

Svantekiller:
    "Den teorien kompisen din kom med, om at man kun kjøper Forsterker en gang i livet er FEIL!! etter 1 år på forumet så har du nok byttet et par ganger "

Da er jeg økonomisk ruinert om jeg skal bytte forsterker et par ganger.. jeg ser på det som en investering.. er bare 19 år og penger flyter det ikke over av

hehe bare vent du!! :twisted: :twisted:

Det er flere som har sagt det samme som deg gitt..

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AV-forum drives egentlig av alle som selger av-produkter.De hjernevasker oss til å kjøpe nytt hele tida! Nå er det rett før jeg selger vaske og oppvasmaskin for å handle mer-mer-mer!!!!
    He,he velkommen til palssen der de gale møtes!
    Og lykke til med anlegg.Jeg tør ikke anbefale deg noe,for da blir jeg halshugd! Liker nemlig noen høytalere som vi ikke nevner navn på

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for velkomsten

Tar gjerne imot mer innspill angående anlegg.

Hvis noen mener jeg får en bedre forsterker for 5000 eller mindre vil jeg gjerne høre skussmål

Mvh,

Ziaka

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du først begynt å kjøpe, så vil du kjøpe mer. Men ligger jo noe i det han kameraten din sier. Er dumt å kjøpe en for dårlig forsterker, for da må du jo faktisk skifte med engang. Og forsterkere faller mye i pris i forhold til høyttalere. Bedre å ha en bra forsterker, og så heller bytte høyttalere hvis du kjøper for dårlige.

Jeg skal ihvertfall bytte min forsterker snart, evt kjøpe effekt først. Greier aldri å bestemme meg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på da, om Yamaha RX-v659 er en god forsterker eller ikke eller om en forsterker til 3-4000 er omtrent det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanselig å anbefalle produkter 3-4000kr klassen, da er du på de billigste forterkerene og du får det du betaler for. I prisklassen 5-7000kr får nok mest igjen lyd/effekt per krone, selv om de er langt ifra gode nok for noen!

Alle de nevte produktene som er nevnt tidligere i tråden er gode og du vil ikke kjøpe katta i sekken i forhold til pris.... Ofte problemet med de billigste forsterkerene er de ikke har nok effekt(watt), og du kan ikke stole på den oppgitte effekten! Det er et eller to merker som skiller seg litt ut der, og det er Harman/kardon selv om de på papiret er lavere i effekt, så spiller de fletta av samtlige forsterkere i samme prisklasse. Og muligens NAD. Men dem mangler kansje litt oppløsning i toppen/prosessor del igjen.....så totalt blir det litt smak og behag.

Hva med å prøve brukt markedet? Undersøk tester/omtaler av produktet før du kjøper.... Selv holder jeg en knapp på Denon, men også litt Pioneer og Yamaha.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svantekiller:

En reciever er ikke en investering, det er forbruksvare fordi den blir utdatert ganske kjapt. Og de er jo ganske billige (relativt sett).

En større integrert forsterker eller en effektforsterker kan sees på som en investering siden disse har langt lengre holdbarhet, koster mere og har høyere kvalitet (som regel).

Hadde du vært på utkikk etter et effekttrinn i høyere prisklasser kunne jeg gått med på uttalelsen til kompisen ;-)

Siden du er 19 år så kommer du til å merke dette etterhvert, men den yamaha'en er sikkert et godt kjøp, du kommer til å nyte den i en lang tid og sannsynligvis få en ganske god bruktpris den (vakre) dagen du finner ut at du vil oppgradere litt :roll:

Lykke til :-D

A

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja

Yamaha og Dynavoice høres ut som en herlig kombo, sjekk ut Xtreme-Cable for fantastisk gode kabler til en billig penge

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du ender opp med av receiver og høyttalere, IKKE bruk mer enn noen få hundrelapper på kabler. Du finner alt du trenger på Clas Ohlson eller Biltema. De Xtreme-Cable-kablene ser sikkert lekre ut, men lyd- og ytelsesmessig er det ingen forskjell på dem og billigere kabler.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil nødig gjøre dette til en kabeldiskusjon

Men uansett så er de ferdigterminerte kablene deres et mekka i forhold til biltema og clas ohlson kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mer info - Og jeg som trodde 5000 kroner var mye for en forsterker (for mellomklassen) er ikke noe entusiast. (vel det eneste som stopper meg en økonomien)

Men men, så lenge det holder noen år så skal jeg si meg fornøyd

Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Yamaha og Dynavoice høres ut som en herlig kombo, sjekk ut Xtreme-Cable for fantastisk gode kabler til en billig penge
    Billig penge = ?????

Hvis du setter det opp mot biltema kabler til noen hundrelapper ?

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mer info - Og jeg som trodde 5000 kroner var mye for en forsterker (for mellomklassen) er ikke noe entusiast. (vel det eneste som stopper meg en økonomien)

Men men, så lenge det holder noen år så skal jeg si meg fornøyd

Billig penge = ?????

Hvis du setter det opp mot biltema kabler til noen hundrelapper ?
    Da er kabeldiskusjonen igang igjen,herlig :-D !

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •