HDMI på hjemmekino forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HDMI på hjemmekino forsterker?

Skal investere i prosjektor og lerret samt en ny DVD spiller med HDMI utgang for tilkobling til prosjektor. Ser at mange av de nye hjemmekinoforsterkerne har opptil 3 x HDMI. Hva trenger jeg egentlig dette til? Er det ikke nok med HDMI utgang fra DVD til prosjektor og en vanlig digitalkabel mellom forsterker og DVD for lyd? Hva synes dere?

mvh.

Tommy

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo kjekt om man har en DVD spiller og en satelittmottaker med hdmi utgang.

Ellers så er det fryktelig kjekt nå når den nye HD spillerene kommer, for da kan du overføre HD-Lyd via HDMI uten bruk av 5/7.1 analog.

For de nye HD-Lyd formatene har for høy bitrate for SPDIF, så eneste måte utenom analog er å bruke HDMI.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du mener hjemmekino reciever vel? hdmi er dvi og i.link sammen i en kabel. går det ikke an å overføre lyd med i.link da? det er veldig kjekt å ha mange hdmi innganger. særlig i fremtiden. tenk deg at du skal ha ps3 hd-dvd satelitt etc. som bruker hdmi, da er det kjekt med flere innganger da..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    går det ikke an å overføre lyd med i.link da?
    Der tar du feil. I.link kan brukes til digital overføring av bl.a. SACD.

HDMI kan være greit, men personlig mener jeg at dette er unødvendig før versjon 1.3 finnes i recievere. Dessuten har det opp til i dag ikke fungert skikkelig med HDMI switching.

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen recivere med HDMI 1.3 idag? Evt når kommer det?
    Og må man ha en reciver som kan dekode de nye lydformaten (HD) eller gjør HD-DVD/BlueRay spilleren det når man bruker HDMI 1.3?

Det ble noen spørsmål her ja. Håper noen har svar å komme med:-D

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle jeg har sett har 1.1 Men vil det ikke være kompatibelt med 1.3 i det hele tatt?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet fra s-videokabel til hdmi fra dvd til prosjektor i dag. Himmelsk forskjell! Kan absolutt anbefales!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    Finnes det noen recivere med HDMI 1.3 idag? Evt når kommer det? Og må man ha en reciver som kan dekode de nye lydformaten (HD) eller gjør HD-DVD/BlueRay spilleren det når man bruker HDMI 1.3?
    HDMI 1.1 har støtte for PCM (ukomprimert lyd i 8 kanaler). Dersom en eventuell blu-ray elller HD-DVD spiller kan dekode DD+, DD True HD, DTS lossless internt kan dette sendes videre over HDMI v.1.1 til eksisterende recievere som støtter dette (ala Sony STR-DA5200ES). Dersom du ender med en HD-spiller uten støtte for intern dekoding (f.eks. PS3) så trenger du HDMI v.1.3 både på spilleren og recieveren for å kunne nyttiggjøre de nye lydformatene.

Pr. i dag finnes det ingen recievere eller surroundprosessorer/preamper med HDMI v.1.3 eller dekoding av de nye formatene. Det er flere som størrer PCM via HDMI v.1.1, så med visse forbehold kan en klare seg med en slik. De fleste vil nok kanksje likevel velge å vente, men mindre man har tenkt å bytte enda en gang i løpet av et år eller to.

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI v 1.3

Så jeg gikk ikke på en smell da jeg kjøpte ny forsterker i år til 11 tusen? Hehe. For den har HDMI 1.1

Det er altså nok for meg å kjøpe en HD/BR spiller som står for dekodingen selv?
    Føler jeg ble lettet nå.. Hehe.

Så for meg at hele ruklet måtte byttes igjen.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony STR-DA5200ES har støtte for HDMI V1.2a
    Ikke at det betyr veldig mye kontra V1.1 eller 1.0, muligheten for opptil 8 kanaler ukomprimert lyd kom i V1.0.

Kilde:
    Sony : Sony Receiver Sets New Standards of Performance and Ease of Use : Europe

Grei oversikt over de forskjellige HDMI utgavene finnes her:
    HDTV Magazine Articles: HDMI - A Digital Interface Solution
    (Et stykke ned på siden).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigarve
    Det er altså nok for meg å kjøpe en HD/BR spiller som står for dekodingen selv?
    Skulle tro det ja...

Uansett, mulig jeg rotet litt med de forskjellige versjonene i innlegget over, men prinsippet om dekoding og overføring av ukomprimert lyd stemmer i hvert fall. Det er forvirrende nok som det er På mange måter er det i hjert fall v.1.1 og v.1.3. som betyr noe. Mellomløsningene som v.1.2a/b tilfører ikke egentlig så mye nytt egentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror jeg tar det med knusende ro

Dette er sakset herfra:

HDTV Magazine Articles: Multi-channel Audio for HD

" S/PDIF Connection

If your A/V receiver or processor has neither multichannel analog or digital inputs, but is equipped with 5.1-channel Dolby Digital decoding and playback, you will still be able to enjoy 5.1-channel performance from next-generation optical players. Included within 7.1 channel multichannel Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD streams is a core 5.1 mix prepared by the content maker that is used when the player is set for 5.1-channel mode.

After playback audio signals have been mixed in the player, the PCM signal can be encoded to a Dolby Digital signal and output from the player via S/PDIF (optical or coaxial) to your connected Dolby Digital A/V receiver or processor.

In many instances, the audio quality you will experience from this connection may be better than what you would experience during playback of standard-definition DVD Video discs, especially if the native signal on the disc is Dolby TrueHD or high-bit-rate Dolby Digital Plus. This is a direct result of a higher-quality source signal feeding a Dolby Digital encoder running at 640 kbps-higher than the maximum bit rate on DVD-Video. "

Når vi ser hvor stor utbredelse SACD og DVD-audio har fått, tipper jeg at det vil ta sin tid før superduper filmlyd blir vanlig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holo
    Når vi ser hvor stor utbredelse SACD og DVD-audio har fått, tipper jeg at det vil ta sin tid før superduper filmlyd blir vanlig.
    "Superduper" filmlyd er allerede tilgjengelig. Mange HD-DVD filmer og Blu-ray filmer kommer med DD TrueHD, DTS Master Audio eller ukomprimert PCM lydspor. Dette er med andre ord en realitet. Et mye forbigått tema når det kommer til HD er nettopp lyden. En kan nå få samme lydkvalitet som på studiomasteren, noe som er en minst like stor revolusjon som bildedelen.

Greit nok, en kan få noe bedre lyd enn vanlig ut fra en HD-DVD spiller, ved at den koder om et lossless format til Dolby Digital med høyere bitrate enn vanlig (640 kbit). Dette er bedre enn den Dolby vi får fra DVD-plater (max 448 kbit), men likevel langt fra lossless komprimering. Jeg tror det blir helt feil å trekke paralleller til SA-CD og DVD-A som var rene lyd-plater. Lossless lydformater på film er nå en realitet og et must i en hver seriøs hjemmekino så snart flere HD-avspillere blir tilgjengelige!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Lossless lydformater på film er nå en realitet og et must i en hver seriøs hjemmekino så snart flere HD-avspillere blir tilgjengelige!

På sikt har du nok rett. Men jeg tror at for de fleste vil det kreve flere oppgraderinger enn bare ny (HD)-spiller. Både forsterkere og antagelig høyttalere i mange hjemme-kinoer vil møte veggen dersom vi får lydformater med vesentlig bedre dynamikk og oppløsning enn det vi har i dag.
    Jeg ser fremtiden på dette området lyst i møte. Jeg tror bare at det vil ta en del tid. Etter å ha søkt en del informasjon om dette på nettet, ser det f.eks. ut til at mange studioer ikke bruker lydutstyr i dag som matcher potensialet i de nye formatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    HDMI 1.1 har støtte for PCM (ukomprimert lyd i 8 kanaler). Dersom en eventuell blu-ray elller HD-DVD spiller kan dekode DD+, DD True HD, DTS lossless internt kan dette sendes videre over HDMI v.1.1 til eksisterende recievere som støtter dette (ala Sony STR-DA5200ES). Dersom du ender med en HD-spiller uten støtte for intern dekoding (f.eks. PS3) så trenger du HDMI v.1.3 både på spilleren og recieveren for å kunne nyttiggjøre de nye lydformatene.
    Sorry to bump..

Det sies at ps3 bare er en FW update unna å kunne dekode lossless materiale og sende over hdmi. Mitt spørsmål er om alle recievere kan spille av de åtte kanalene bare de har HDMI 1.1? Så en review av nye harmannlkardon 245, og den kunne bare spille av 2 pcm kanaler. Sto også at alle de store produsentene er trege med å implementere dette. Vet noen hvilke som pr. idag støtter dette?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonbon
    Sorry to bump..

Det sies at ps3 bare er en FW update unna å kunne dekode lossless materiale og sende over hdmi. Mitt spørsmål er om alle recievere kan spille av de åtte kanalene bare de har HDMI 1.1? Så en review av nye harmannlkardon 245, og den kunne bare spille av 2 pcm kanaler. Sto også at alle de store produsentene er trege med å implementere dette. Vet noen hvilke som pr. idag støtter dette?
    Det er godt mulig at ikke alle recievere med HDMI v1.1 takler å dekode åtte kanaler. Da er det enten bare å prøve eller å lese gjennom spesifiksjonene. Produsentene pleier å være flike til å skryte over alt det deres produkter kan. At enkelte kun har støtte for to kanaler er ikke umulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen jeg har funnet som støtter det:

Denon 2307CI
    Sony STR-DA 5200/3200ES
    Sony STR-DG1000
    Yamaha RX-V1700
    Pioneer Elite 81XTV
    Maranz SR7001

Litt vel heftig prisleie på de.

Det som er sykt her synes jeg er det at det bare er snakk om å rute allerede dekodet materiale ut til allerede eksisterende kanaler, så kanskje det bare er snakk om en FW oppdatering før flere støtter det..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •