Musikalsk forsterker til B&W DM603S3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Musikalsk forsterker til B&W DM603S3

Jeg har per i dag et anlegg bestående av NAD C320BEE forsterker, NAD C521BEE cd-spiller og B&W DM603S3 høyttalere. NAD-oppsettet er helt greit, men savner litt tyngde og kraft. Lurer på å skifte ut forsterkeren med noe kraftigere; lurer litt på enten Denon PMA-1500AE eller Vincent SV-226MK2. Noen som kan gi meg gode råd, eller andre forslag til forsterker? Jan Tore, Volda

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv B&W603S2 og har hatt følgende forsterkere på de:

NAD218THX+Rotel 972 pre --> nok kraft, men dårlig lyd
    Rotel RMB1075+Rotel 972 pre --> fortsatt nok kraft og bedre lyd
    NAD C352 --> ikke noe sprek lyd og for lite futt
    NAD L70 og L73 på hjemlån --> aaaalt for lite effekt, rett ut!

Nåværende:
    XTZ ClassA 100 (modifisert med 50% større utgangskondensatorer)
    Jeg er fornøyd med det aller meste nå. Lånte også en Electrocompaniet EMC1 og det er det beste oppsettet jeg har hørt på høyttalerene. Neste oppgradering blir nok høyttalerene selv. Har spurt om hjemlån på B&W703, men ikke fått gjort det enda.

XTZ klarer (tross kondisoppgraderingen) ikke de samme lydnivåer som Rotel RMB1075, men jeg synes lyden er bedre på normalt lyttenivå nå enn hva det har vært før (Jeg er særdeles dårlig til å ordlegge meg når det kommer til å forklare klang og lydbilde)

Vet ikke om det gjorde deg så mye klokere, men jeg bumpet i alle fall tråden din

PMA-1500AE har jeg tidligere lurt litt på selv også...

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar..

Men for mitt vedkommende, som bor ganske usentralt, hadde det ideelle vært å fått tak i noe fra Hi-Fi Klubben eller Hi-FI Center, siden jeg må reise så langt for å finne tak i Neby eller andre leverandører.
    Makspris vil være rundt 7000. Hvor mye betalte du for forsterkeroppsettet du har nå? Og, til sist: tror du potensialet til høyttalerene mine ligger over kapasiteten til min NAD C320BEE (både i kraft og lydkvalitet)?

Tusen takk for svar! :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig mye rart med sukker på i prisklassen opp til 7000, men jeg har ikke så god oversikt på akkurat den delen. Tipper tråden din blir lengre utover dagen i morgen, og med flere erfaringer. Er jo litt sent nå.

Et tips kan jo være å kikke på bruktmarkedet her på avforum, gjøre et søk på finn.no og samtidig kikke innom HiFiSentralens bruktmarked. Det går ann å gjøre fine varp på 2-kanals forsterkeri til 7000!

Sitat Opprinnelig postet av plast
    Og, til sist: tror du potensialet til høyttalerene mine ligger over kapasiteten til min NAD C320BEE (både i kraft og lydkvalitet)?
    Ja, det tror jeg absolutt! C320BEE er jo en kjempefin forsterker som gir mye for pengene, men den har jo sine naturlige begrensninger når det kommer til kontroll på høyttaleren. Jeg spilte avsindig høyt med NAD218 og Rotel RMB1075 i forhold til hva jeg kunne med de andre forsterkerne jeg har hatt (uten at jeg mener lydvolum er det viktigste!)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    218 og 1075 koster LITT mer ?
    om oppgitt følsomhet og impedans er rimelig stabil i de fleste frekvenser vil 50watt kunne spille 110db, tvilsomt at du var så høyt oppe med noen av forsterkerene?
    begrensningene ligger nok mer i kretsløpet enn i oppgitt effekt.
    hvor mange ganger har jeg hørt små forsterkere knuse en stor tung på kontroll bunndrag og rytme...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD218THX og Rotel 972 pre kostet meg 2k... (solgte de for 6800,-)
    Betalte 8k for Rotel RMB-1075. (solgt for omtrent det samme)
    Mottoet er: En forsterker koster det du kan få den for på bruktbørsen.

218 og RMB-1075 sammen med XTZ'en er de som jeg bestemt mener har hatt best kontroll og overskudd uansett dB-volum sånn sett. L70 og L73 har oppgitt 2x60W @8Ohm, men de hadde ikke sjanse i havet...

Tror høyttalerene mine har det best med en litt tilbakelent forsterker som ikke pumper ut så mye i diskantområdet. Høyttalerne høres litt for hissige ut i toppen på noen forsterkere.

Jeg er jo enig i at oppgitt utgangseffekt ikke alltid trenger si så veldig mye. XTZ'en i "class-A"-modus har vel ca 50W å rutte med men har god kontroll på ht allikevel.

Jeg er ingen ekspert på dette, så sjansen for at mine betraktninger er litt på jordet er tilstede.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Electrocompaniet og B&W er en ganske god match, f.eks ligger det en ECI-1 på finn.no, denne burde gi deg god musikalsk kontroll på B&W'ene samt nok kraft.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenare
    Electrocompaniet og B&W er en ganske god match, f.eks ligger det en ECI-1 på finn.no, denne burde gi deg god musikalsk kontroll på B&W'ene samt nok kraft.
    annonsen og prisen var jo ikke så ille. Rett i gata til trådstarter hva pris angår ja. Og som du sier så er sikkert Electrocompaniet en god match pga de litt hissige diskantene i DM603-serien?

Ville nok kanskje hørt hva som sto i den medfølgende servicerapporten for å finne ut hva som har vært gjort med den. Sjekke om den er oppgradert, eller om det har vært feil på den. Er det en av de som ikke er oppgradert så er jo 7000 faktisk litt over halv pris, så det er mulig det går an å prute litt.

DrE

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    annonsen og prisen var jo ikke så ille. Rett i gata til trådstarter hva pris angår ja. Og som du sier så er sikkert Electrocompaniet en god match pga de litt hissige diskantene i DM603-serien?

DrE
    har du hørt 603 s3? De har absolutt ikke hissig diskant! Hør mot f eks ikon 6 og du vet hva hissig diskant er. Jeg har dem selv sammen med nad 352 og i mine ører er det kjempe bra med god bass og musikalsk! basta bom:-D

Denon PMA 1500 er også en kjempe match med 603!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindak 6950: Audiofoni AS

og Advance Acoustic MAP305: Stereo amplifier MAP305 - Advance Acoustic

...ligger begge på rett pris. Jeg har testet førstnevnte og ble imponert over hva den fikk til. Sistnevnte er lillebroren til den Kenti holder på å teste nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips, men hva tror dere om de forsterkerne jeg nevnte i starten; Denon PMA-1500AE (ny type) og Vincent SV-226MK2?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    har du hørt 603 s3? De har absolutt ikke hissig diskant!
    Nja . Jeg har 603s2 og i kombinasjon med NAD218 var diskanten fæl... Men, det er noe helt annet med XTZ'en jeg har nå da.

Mulig det er gjort endringer til det positive på den tredje versjonen av 600-serien.

Til mitt forsvar, jeg slengte jo på et liiiite spørsmålstegn på forrige posten min

DrE

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plast
    Takk for alle tips, men hva tror dere om de forsterkerne jeg nevnte i starten; Denon PMA-1500AE (ny type) og Vincent SV-226MK2?
    Begge vil gi deg for lys diskant. Beste forsterkeren Hifiklubben har til disse høyttalerne er Thule, Cambridge og NAD (i lavere prisklasse).
    Primare er en forsterker som passer veldig bra til B&W.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Begge vil gi deg for lys diskant. Beste forsterkeren Hifiklubben har til disse høyttalerne er Thule, Cambridge og NAD (i lavere prisklasse).
    Primare er en forsterker som passer veldig bra til B&W.
    Har per i dag NAD (C320BEE, C521BEE), og er egentlig sjelden fornøyd med lyden med dette oppsettet. Har hatt det siden høsten 2003. Blir masete på en måte. Klarer ikke å drive basselementene skikkelig heller. Savner åpenhet, kraft, og raffinement - men kanskje er forsterkeren underdimensjonert i forhold til høyttalerene? Og, ja, jeg har hatt anlegget i flere forskjellige rom, uten hell. Noen sjeldne øyeblikk liker jeg lyden veldig godt, men sånn normalt sett er det aldri særlig behagelig. Burde jeg koste på meg et nettstøyfilter, siden det normalt låter best sent på kvelden? Eller har dette noe som helst effekt på et såpass lavbudsjettanlegg? Primare er vel dyrt, men er Thule bra? Jeg mener: taper en mye på å gå for den billigere Thule i steden for Primare som koster over 2k mer?

/trådstarter

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ikke hvor mye watt det er i NAD komponentene dine, men lydmessig passer NAD ganske bra til B&W. NAD er litt mørk og B&W litt lys. Synes derimot at NAD mangler oppløsning og raffinement. Du kan jo teste en Thule på klubben. Thule har litt varm og fyldig klang. Prøv gjerne Denon også, men synes ikke Denon passer til B&W sin 700 serie. Primare må du nok se etter brukt. Tror det er en som selger det her på avtorget nå. Dette finner du best ut ved å teste selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest glimrende omtaler av Cayin 252b - tror dere denne passer sammen med B&W?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå funnet to nye kandidater: Primare i21 og Cayin 153b.
    Hvilken av disse to vil være best i mitt oppsett? (Jeg vet Primare er 2000 dyrere, men Cayin sies å være mye for pengene)

Takker for svar! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •