Hjelp til en amatør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til en amatør

Jeg vet ikke riktig om dette er rette forum, men jeg tar sjansen: Jeg har så smått begynt å tenke på å investere i et OK hjemmekinoanlegg. Jeg har en Samsung 27" LE27S71 HD klar TV, og har tenkt å se etter bra surround-receiver og høyttalere. Men: Da jeg testet audio ut fra TV-en til min gamle receiver for å kjøre lyd gjennom denne og til mine B&W høyttalere, var det en liten men markert tidsforskjell mellom internhøyttalere i TV og ekstern lyd via receiver. Jeg har selvføgelig ikke tenkt å bruke intern TV-lyd på sikt, men nå i en overgangsperiode før jeg får nytt anlegg hadde det vært OK. Noen som vet hva denne "ekko"-effekten kommer av, eventuelt hvordan man kan bli kvitt den?

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne "ekko-effekten" kan skyldes dårlige kabler ifra TV, til forsterker!

Å kjøre lyd fra en TV, er vanligvis ikke anbefalt, men går jo som en nødløsning, men det optimale, er jo å stille inn forsterker, med 2 kanals. Slik at lyden ikke blir dekoda, og sånn!

jeg er ganske fersk på området selv, men det er mitt synspunkt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke kablene. Current (electricity - Wikipedia, the free encyclopedia)
    Signalet beveger seg absurd raskt, og det kan ikke kabelen gjøre noe med, dårlig kvalitet eller ikke. Dårlig kabel kan påvirke lydbildet i en viss grad, og kanskje ikke skjerme støy godt nok, men uansett vil signalet i kabelen gå griseraskt (lysets hastighet)

Med andre ord så er det neppe kablene. Siden enhver fornuftig TV produsent vil sende ut signal som er synkronisert med bildet, og mest sansynlig derfor også de innebygde høyttalerne, så setter jeg mine penger på recieveren. Antagelig går lyden gjennom en A/D D/A konvertering, som kan gi noe forsinkelse, i tillegg til at det kanskje skjer litt lydbehandling mellom de to.

-Morgan-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

we live, and we learn

he he !

Da lærte jeg noe idag også!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for gode svar, men....

Hei, og takk for svar.
    Ettersom jeg med hell har kjørt lyd fra audio-out og til receiver fra andre TV-er, vet jeg med sikkerhet at det ikke er der problemet ligger. Jeg tok derfor i går kontakt med importøren (Samsung Norge), og der fikk jeg vite nor interessant. Jeg fikk vite at alle Samsungs LCD-tv'er var konstruert slik at det ble usynkront audio-ut signal. Svensken på support kom med noe babbel om at siden "video-delen av signalene tok lengre tid å bearbeide enn audio, så hadde men lagt inn delay på TV-ens interne audio for synkronisering. For å spare konsumenten for utgifter (ja, særlig) hadde man ikke gjort dette på audio-out signalet." Løsningen var etter hans mening å kjøpe en "delayboks" for kopling mellom audio-out og receiver. Dette virker påmeg som det reneste tøv(?), og jeg kommer nok til å heve kjøpet. Dersom dette medfører riktighet, burde man i det minste opplyst om dette i manualer etc...
    Kommentarer?
    mvh
    lars990

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars990
    Hei, og takk for svar.
    Ettersom jeg med hell har kjørt lyd fra audio-out og til receiver fra andre TV-er, vet jeg med sikkerhet at det ikke er der problemet ligger. Jeg tok derfor i går kontakt med importøren (Samsung Norge), og der fikk jeg vite nor interessant. Jeg fikk vite at alle Samsungs LCD-tv'er var konstruert slik at det ble usynkront audio-ut signal. Svensken på support kom med noe babbel om at siden "video-delen av signalene tok lengre tid å bearbeide enn audio, så hadde men lagt inn delay på TV-ens interne audio for synkronisering. For å spare konsumenten for utgifter (ja, særlig) hadde man ikke gjort dette på audio-out signalet." Løsningen var etter hans mening å kjøpe en "delayboks" for kopling mellom audio-out og receiver. Dette virker påmeg som det reneste tøv(?), og jeg kommer nok til å heve kjøpet. Dersom dette medfører riktighet, burde man i det minste opplyst om dette i manualer etc...
    Kommentarer?
    mvh
    lars990
    Om dette er tilfelle kan det være smart med en innlagt delay(en kompensasjon som skal medføre lip-sync), MEN man burde da ihvertfall ha muligheten til å stille inn denne delayen på TV`en. Det er riktig som sitert tidligere at man kan oppnå en viss forskjell med lyd og bilde fordi en del bildebehandling i TV kan ta lengre tid en selve overføringen av lydsignaler.
    Derfor har de fleste gode recievere en mulighet for lip-sync for å kompensere for dette problemet. Når du kjøper en ny reciever bare pass på at den har denne funksjonen og du vil oppnå full lip-sync uansett om Tv`en sender i sync eller ikke...
    Vet ikke helt om jeg svarte på spørsmålet ditt, men litt info ihverfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm... jeg har utdannelse, så jeg tror jeg kan hjelpe deg.

Det er nok slik importøren sier. Bildebehandling tar tid, og bildet vises følgelig senere på skjermen enn lyden kommer ut på audio-utgangene. Internlyden MÅ jo ha slik kompensasjon. Lip-sync er stikkord her. De har ikke delay på reciveren Deres da, unge mann?

Han har talt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unge mann???

Hei, som en av de få som faktisk husker mesteparten av både 60- og 70-tallet, takker jeg for komplimentet:lol:. Nei, min gamle receiver har ikke delay. Tanken har i det hele tatt ikke slått meg, da jeg aldri tidligere har opplevd dette som noe problem. Og som sagt, jeg har brukt denne reciveren på flere andre tv-er tidligere uten problem. Vil dette også si at jeg vil oppleve lignende problemer når jeg kjører filmer fra DVD-spiller via scart til TV og lyd via receiver?

Når var det recivere med mulighet for delay kom på markedet? Hvilken pris må jeg regne med for ny? Brukt? På forhånd takk for svar.

Med hilsen en som fremdeles vurderer å gå tilbake til den gode gamle bilderørs-tv'en, og gi f.. i konas sutring om flatskjerm. Bedre bilde, færre overraskelser......

lars990

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, som en av de få som faktisk husker mesteparten av både 60- og 70-tallet, takker jeg for komplimentet:lol:. Nei, min gamle receiver har ikke delay. Tanken har i det hele tatt ikke slått meg, da jeg aldri tidligere har opplevd dette som noe problem. Og som sagt, jeg har brukt denne reciveren på flere andre tv-er tidligere uten problem. Vil dette også si at jeg vil oppleve lignende problemer når jeg kjører filmer fra DVD-spiller via scart til TV og lyd via receiver?

Når var det recivere med mulighet for delay kom på markedet? Hvilken pris må jeg regne med for ny? Brukt? På forhånd takk for svar.

Med hilsen en som fremdeles vurderer å gå tilbake til den gode gamle bilderørs-tv'en, og gi f.. i konas sutring om flatskjerm. Bedre bilde, færre overraskelser......

lars990

Jeg er så enig, så enig. Eneste ulempen med bilderørtv er at de ikke er flate og kan henges på veggen. Likevel må jeg vedstå at jeg ble litt lei for at De gir uttrykk for å gi etter for Deres kone sin sutring om flatskjerm, dvs forbruk-forbruk-forbruk-må-ha-det-nyeste-og-kule-kaste-det-gamle-som-fortsatt-virker... Nok om det.
    De må nok ta høyde for at problemet vil være der på DVD-bilde/lyd også.
    Her er en link til løsning:

Primare Delay Box - Hi-fi Center Kjeden

Dyrt, men slik er det i dagens mediaverden, det ene følger det andre.
    Selv ville jeg returnért skjermen, og heller kostet på familien en uke i hengekøye i Brazil. :-)

Han har talt!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!!

Tydelig mange som har dette problemet med lcd-skjermer!

Noe jeg har gjort, og som har fungert ypperlig(i mitt tilfelle) er å benytte meg av hodetelefonutgangen for uttak av lyden istedenfor audio-ut!!! Dette kan fikse lip-sync problemet, uten at jeg vet hvorfor!

Forsøk iallefall, ingenting å tape på det!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoooray for LG. (hvis man ser bort ifra at utgangen dems er variabel.)

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lars990
    Recievere med lip-sync kom på markedet for noen år tilbake om jeg ikke husker helt feil...
    Du vi nok oppleve dette også når du kjører film fra DVD så lenge du skal ha lyden ut via recieveren.
    Når det gjelder pris på ny reciever er det mye å velge i, men du kan sikkert komme ned i 3-4 for en med mulighet for lip-sync...her får du neste sjekke litt på forumet.

Skjønner frustrasjonen din...men nå skal det sies at ikke alle flattv`er har dette problemet. Jeg har ingen problemer med min Panasonic PV500(plasma) heldigvis!
    Du kan kanskje alt. velge en annet flattv uten dette problemet?

Uansett-lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •