Innstilings muligheter til Cayin 252b

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innstilings muligheter til Cayin 252b

Hei.

Er det ikke mulig å still hvor mye f.eks. bass eller treeble man skal ha på denne forsterkeren?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke slik ut på de bildene jeg har funnet på netet iallefall. Entetn får du satse på noe annet, eller leve med det :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har netopp gått til innkjøp av den, så jeg får nok bare leve med det

Er forresten meget fornøyd med forsterkeren, synes den gir et rimelig detaljert og åpent lydbilde. Og den har krefter nok i massevis :-D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelige forsterkere har ikke slike tulle funksjoner

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er da en helt unødvendig funksjon det, gjør vel sikkert mer ugagn enn nytte.

mvh Jørgen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass/treble instillinger på forsterkere

Hva er egentlig poenget med disse funksjonene? Etter min mening er de totalt unyttige - spesielt om man har et anlegg som består av komponenter og høyttalere som ligger kvalitetsmessig fra midt på treet og oppover.
    Tenk på at det ved en plateinspilling som regel sitter en dyktig studiotekniker bak miksebordet, hvis funksjon er at innspillingen skal høres så naturtro som mulig ut (High Fidelity = Høy Troverdighet) - ved å tukle med disse instillingene, eller i værste fall legge til en equalizer hvis man virkelig ønsker å sette sitt særpreg på det som kommer ut av høyttalerene (alle som har opplevd 70- og 80-tallet husker sikkert equalizeren som alle med respekt for seg selv bare måtte ha i racket sitt).
    Etter min mening (og det er sikkert mange som er uenige med meg) skal en god forsterker kun utføre en eneste oppgave - akkurat det som ligger i navnet, å forsterke et signal. Jo kortere vei dette signalet har fra inn- til utgang, og jo mindre "farget" signalet er, desto bedre.
    Jeg kjører på Cayin signalkilde og forsterker, og de er ingen mulighet til å stille bass eller diskant på denne. På min forrige forsterker (en Onkyo fra tidlig 90-tall) var det innstillinger for bass og diskant, men det var også en "source direct" knapp som var inne hele tiden (bortsett fra enkelte ganger når barna hadde hørt på musikk).
    Har man høyttalere som går ned til rundt 30Hz eller lavere og opp til 2okHz eller høyere uten for store avvik bør det være helt meningsløst å stille inn bass eller diskant. Jeg har mer respekt for en forsterker produsent som legger penger i gode komponenter og solid design (plast er ikke lekkert...) slik som f.eks. Cayin og en god del andre produsenter gjør, enn de produsentene som legger penger i en masse dilldall (bass, diskant, balanse, lys her og dere osv.).
    Dette er nå min mening - jeg er også av den oppfatning at musikk som er innspilt i stereo skal avspilles i stereo.

Så jeg hadde ikke fortvilt hvis jeg var deg - nyt Cayin forsterkeren din!

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig