Nybegynner spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner spørsmål

Har i dag 1 stk. HD-ready viewpia 37" LCD TV, 1 stk. hjemmekinoanlegg fra panasonic der DVD spilleren ikke er hdmi kompatibel så til mitt spørsmål... ønsker å kunne se DVD filmer i HD kvalitet, kan jeg da gjøre noe? har hørt at man kan kjøpe en A/V Reciever så man kobler til TV og deretter koble DVD spiller (som ikke er hdmi) til A/V Reciever?:?

Håper dere skjønner hva jeg mener da jeg ikke er heeeelt inni dette ennåops: :-D

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må betale ganske mye for en reciver HDMI m/konvertering.. ville heller kjøpt en billig bra dvd-spiller da

eks: DENON DVD-1930 DVD-spiller

edit: Juhuuu nå ble jeg aktiv

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke HD fra en DVD spiller. Desverre. Hvilke utganger har du på DVD spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har i alle fall ikke noe hdmi utgang på DVD spilleren dessverre men hva med de DVD spillerne de selger på f.eks elkjøp som har hdmi utgang, til rundt 1000 lappen, er de ikke noe tess? er de rett å slett dårlige?

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen expert på dvd spillere, hva som er bra å ikke, men jeg ville tatt et råd fra han over og kjøpt Denon spilleren, da denne er veldig bra, spesielt til den prisen. Men selv om du har HDMI, så blir bildet bra oppscalert (forstørret) gjennom dvd spilleren, og jo bedre dvd spiller du har, jo bedre bilde får du på tven.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Steffen20, eg har også dvd spiller uten hdmi men eg bruker komponent fra dvd til projektor å det funker bra det, seff så vil eg ha hdmi selv men gidder ikke legge penger i ny dvd spiller enda iom at det snart kommer hd dvd/blue ray spillere på markedet å da er dette å foretrekke :-D
    Bruker du komponent så får du "Analog" HD å med hdmi så får du digital HD.
    så min lille anbefaling til deg er å vente med invistering av dvd spiller å kjøpe en god komponent kabel å få det beste ut av det du har nå så spare litt penger fremover og invistere i god hd dvd/blue ray spiller når de kommer ut :-D

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaws
    Hei Steffen20, eg har også dvd spiller uten hdmi men eg bruker komponent fra dvd til projektor å det funker bra det, seff så vil eg ha hdmi selv men gidder ikke legge penger i ny dvd spiller enda iom at det snart kommer hd dvd/blue ray spillere på markedet å da er dette å foretrekke :-D
    Bruker du komponent så får du "Analog" HD å med hdmi så får du digital HD.
    så min lille anbefaling til deg er å vente med invistering av dvd spiller å kjøpe en god komponent kabel å få det beste ut av det du har nå så spare litt penger fremover og invistere i god hd dvd/blue ray spiller når de kommer ut :-D

Mvh
    Men jeg har jo ikke projektor? eller er det jeg som ikke fortstår??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan koble til med komponent til LCD-tv en din, hvis du har dette på dvd-spilleren din. Men det blir ikke oppskalert til HD-oppløsning hvis ikke dvd-spilleren din har oppskalering på komponentutgangene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sub1
    Kan koble til med komponent til LCD-tv en din, hvis du har dette på dvd-spilleren din. Men det blir ikke oppskalert til HD-oppløsning hvis ikke dvd-spilleren din har oppskalering på komponentutgangene.
    er det slike kabler jeg trenger... : InterConnect

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steffen20
    Har i dag 1 stk. HD-ready viewpia 37" LCD TV, 1 stk. hjemmekinoanlegg fra panasonic der DVD spilleren ikke er hdmi kompatibel så til mitt spørsmål... ønsker å kunne se DVD filmer i HD kvalitet, kan jeg da gjøre noe? har hørt at man kan kjøpe en A/V Reciever så man kobler til TV og deretter koble DVD spiller (som ikke er hdmi) til A/V Reciever?:?

Håper dere skjønner hva jeg mener da jeg ikke er heeeelt inni dette ennåops: :-D
    HD-kvalitet på DVD-filmen har ingenting med HDMI å gjøre. HDMI er bare en overføring av lyd og bilde mellom komponenter. Dersom du vil se HD på din tv trenger du enten en HD-DVD eller en BlueRay spiller, eller å abonnere på satelitt/digitalkabel-kanaler som sender HD. Først da vil du se HD på tven.

Når det er sagt, vil tven eller dvd-spilleren skalere bildet fra Standard Definition (SD) DVD-filmer opp til den oppløsningen du har på tven din, og her er det fordelen med HDMI kommer inn... Dersom du har HDMI utgang kan du sende signalet digitalt fra dvd-platen og til tven. Siden DVD informasjonen og tven din er digital, er dette det beste, siden du slipper å konvertere et digitalt signal til et analogt signal og så tilbake igjen. Dersom du ikke har HDMI eller DVI utganger på DVD-spilleren, må du overføre analogt. Da er det beste å bruke komponentsignal, scart/m RGB, S-VHS eller kompositt i den rekkefølgen. Så dersom du har komponentutganger på DVD-spilleren, bør du bruke de. Da er kabelen du linker til over den rette å bruke.

Om du vil få et mye bedre bilde med å kjøpe en DVD-spiller med HDMI utgang må du neste prøve deg frem til selv... Ideelt sett skal du det, men i praksis vil du kanskje ikke se så stor forskjell kontra prisen du må ut med for ny spiller dersom du bruker noen gode komponentkabler...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikk
    HD-kvalitet på DVD-filmen har ingenting med HDMI å gjøre. HDMI er bare en overføring av lyd og bilde mellom komponenter. Dersom du vil se HD på din tv trenger du enten en HD-DVD eller en BlueRay spiller, eller å abonnere på satelitt/digitalkabel-kanaler som sender HD. Først da vil du se HD på tven.

Når det er sagt, vil tven eller dvd-spilleren skalere bildet fra Standard Definition (SD) DVD-filmer opp til den oppløsningen du har på tven din, og her er det fordelen med HDMI kommer inn... Dersom du har HDMI utgang kan du sende signalet digitalt fra dvd-platen og til tven. Siden DVD informasjonen og tven din er digital, er dette det beste, siden du slipper å konvertere et digitalt signal til et analogt signal og så tilbake igjen. Dersom du ikke har HDMI eller DVI utganger på DVD-spilleren, må du overføre analogt. Da er det beste å bruke komponentsignal, scart/m RGB, S-VHS eller kompositt i den rekkefølgen. Så dersom du har komponentutganger på DVD-spilleren, bør du bruke de. Da er kabelen du linker til over den rette å bruke.

Om du vil få et mye bedre bilde med å kjøpe en DVD-spiller med HDMI utgang må du neste prøve deg frem til selv... Ideelt sett skal du det, men i praksis vil du kanskje ikke se så stor forskjell kontra prisen du må ut med for ny spiller dersom du bruker noen gode komponentkabler...
    ja til info er det dette "hjemmekinoanlegget" jeg har ... Elprice | Panasonic hjemmekino m/dvd - SCHT545WEGS ops: ser det står komponent utgang... bare for å være sikker nå, komponent utgang er ikke DVI utgang?:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steffen20
    er det slike kabler jeg trenger... : InterConnect
    Ja, det er komponentkabler som du kan bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og komponentutgang er ikke DVI utgang

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent er ikkje DVI.... DVI er mye det samme som HDMI begge fører signalene digitalt, komponent går "Analogt"...
    komponent har en kabel til hver farger (Rød, Blå, Grønn)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •