Noen kjappe Yamaha spørsmål ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Noen kjappe Yamaha spørsmål ++

Har akkurat skaffet meg en Yamaha RX-V657, og tenkte jeg skulle ha meg en yamaha dvd-spiller som lar meg bruke fjernkontrollen til reciveren.
    Vil jeg kunne styre Yamaha DVD-S550 med reciver fjernkontrollen ?

Av tilkobinger på Yamaha DVD-S550 er det både optisk/koaksial eller phono for lyden, har lest her på forumet at man bør bruke optisk til surround og phono til musikk.
    Kan jeg ha disse koblet inn samtidig, da Optisk inn på DVD-optisk og phono inn på f.eks CD ?
    Hva er koaksial best til ?

Har en media center pc, som jeg også ønsker å koble inn på reciveren, og så videre til en lcd-skjermen (Reciver via komponent til lcd-skjermen).
    Media center pc'en har dvi, d-sub og s-video, og jeg har i dag denne koblet til skjermen med en vanlig skjermkabel inn på d-sub.
    Ønsker at jeg bare skal slå på skjermen, og aldri velge source, det ønsker jeg å gjøre på reciveren.
    Kan man bruke noen konverteringskabler allá:
    DVI -> Component
    D-sub -> Component
    Hvordan bør jeg koble denne til reciveren, for best mulig signal ?

Mvh Tony

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo 2new, grattis med en god invistering:-D har samme receiver å dvd spiller selv:-D
    Sitat Opprinnelig postet av 2new
    Har akkurat skaffet meg en Yamaha RX-V657, og tenkte jeg skulle ha meg en yamaha dvd-spiller som lar meg bruke fjernkontrollen til reciveren.
    Vil jeg kunne styre Yamaha DVD-S550 med reciver fjernkontrollen ?
    Ja du kan styre dvd spilleren med fjernkontrollen til receiveren, en må trykke på dvd på fjernkontrollen til receiveren å da aktiverer du muligheten til å kunne styre dvd spilleren, du kan med andre ord ikkje slå på dvd spilleren eller gjøre noe med dvd spilleren fra fjernkontrollen til receiveren før du har slått på receiveren å satt den på dvd.

Av tilkobinger på Yamaha DVD-S550 er det både optisk/koaksial eller phono for lyden,
    På DVD-S550 så har du optisk, koaksial og phono for lyd også har du komponent, kompositt, scart å s-video for bilde.

Kan jeg ha disse koblet inn samtidig, da Optisk inn på DVD-optisk og phono inn på f.eks CD ?
    Hva er koaksial best til ?
    Ja det er ikkje noe prob. å ha disse komblet inn samtidig, en kan da velga hva en vil bruke ellers så velger receiveren hva som er det beste for den typen cd/dvd du spiller.
    Koaksial er eg faktisk ikkje helt sikker på iom at eg aldri har brukt det selv, har bare brukt optisk så det er sikkert andre som vet det betre enn med men det eg trur er at koaksial er en "analog" digital kabel vist du skjønner :P samme som komponent er en "analog" HD kabel.

Har en media center pc, som jeg også ønsker å koble inn på reciveren, og så videre til en lcd-skjermen (Reciver via komponent til lcd-skjermen).
    Media center pc'en har dvi, d-sub og s-video, og jeg har i dag denne koblet til skjermen med en vanlig skjermkabel inn på d-sub.
    Ønsker at jeg bare skal slå på skjermen, og aldri velge source, det ønsker jeg å gjøre på reciveren.
    Kan man bruke noen konverteringskabler allá:
    DVI -> Component
    D-sub -> Component
    Hvordan bør jeg koble denne til reciveren, for best mulig signal ?
    Det med konverteringskabel er eg litt usikker på men mener det skal finner noe alla DVI -> komponent men dette er det garantert noen som kan hjelpe deg med, ang. best mulig tilkobling for best signal antar eg du tenker på lyd å da ville eg brukt optisk fra media center pc.

Håper dette hjalp deg litt :-D å er det noe du lurer på så er det bare å spørre...

MVH

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. digitalutganger:
    Optisk utgang sender det digital signalet som lyspulser, mens coax sender det som elektriske signaler (akkurat som i en HDMI billedkabel, og ikke som i en komponentkabel der det er styrken på signalet som bestemmer). Hva som er best av optisk og coax er vel ikke helt avklart... noen mener at siden informasjonen lese som en spenning fra CD/DVD-plata, så vil en konvertering fra elektrisk til lys --> optisk kabel --> lys til elektrisk gi en unødvendig signalomforming, og bruker derfor coax som digital overføring av lyd. Når det er sagt, så er det et faktum at over lengre avstander (>2-3 meter) så vil nok det være mindre tap i den optiske kabelen enn i en coaxkabel, så dersom du har et langt kabelstrekk kan det være noe å tenke på... Vanligvis er det et begrenset sett av coax-innganger på forsterkeren og dette vil diktere hvordan du kan kople til de digitale signalene.

Min personlige mening: Dersom du holder deg unna lange kabelstrekk over mange meter, kan du velge fritt mellom optisk og coax. Pass bare på at du kjøper deg en dedikert kabel til den løsningen du velger; en phono-lisse beregnet for lyd er ikke nødvendigvis det beste å sende digitale signal over til coax-inngangen på forsterkeren din...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaws
    Ja du kan styre dvd spilleren med fjernkontrollen til receiveren, en må trykke på dvd på fjernkontrollen til receiveren å da aktiverer du muligheten til å kunne styre dvd spilleren, du kan med andre ord ikkje slå på dvd spilleren eller gjøre noe med dvd spilleren fra fjernkontrollen til receiveren før du har slått på receiveren å satt den på dvd.

MVH
    Fjernkontrollen kan brukes på dvd-spilleren uten at reciveren er på, grunnen til at du må trykke på dvd på kontrollen er så kontrollen "skjønner" at det er dvd spilleren du skal styre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar.

Noen som har flere kommentarer, ang. dette med bildesignalet fra PC.

Hvor bra signal er det f.eks via Componentkabler ?
    Hvor mye tap er det med overgangskabler ?
    Finns det kanskje Componentskjermkort til Media Center/PC ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar.

Noen som har flere kommentarer, ang. dette med bildesignalet fra PC.

Hvor bra signal er det f.eks via Componentkabler ?
    Hvor mye tap er det med overgangskabler ?
    Finns det kanskje Componentskjermkort til Media Center/PC ?
    For å si det slik så er komponent det beste du får utenom HDMI/DVI...
    Når eg oppgraderte mitt hjemmekino anlegg så gikk eg fra scart/s-video til komponent å det merket eg stor foskjell på.... så vist du ikkje skal kjøre HDMI/DVI så er komponent det beste..
    Overganskabel, tenker du da på å skøyte en kabel eller gå fra en kabel til en annen gjennom en boks eller lignende?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker følgende, for bildesignal:

Mellom skjerm og forsterker; Component -> Component
    Mellom DVD/CD og forsterker; Component - Component
    Mellom PC/MEdiaCenter - Forsterker; DVI -> Component (Spesial kabel, hvis det fins ??)

Lydsignal:

DVD; Optisk -> Optisk
    CD; Phone -> Phono
    PC/MEdiaCenter - Optisk -> Optisk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste du trenger no er jo da en måte å koble fra DVI -> komponent resten trenger du jo bare kabler så eg legger ved ett par linker her...

Blir nok noe slikt du er ute etter da:
    ATI Component Video Adapter, DVI-to-HDTV
    DVI to Component Video Cable, 15 ft: $22.95

Eg har kikket litt men finner ikkje noe slik kabel i norge :???:

Det har vert en liten tråd om dette, her er en link til den tråden:
    http://avforum.no/forum/generell-vid...=DVI+Komponent

Håper dette hjelpe deg litt..

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder