Yamaha YPAO romkorreksjon - erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha YPAO romkorreksjon - erfaringer?

Yamaha har relativt nylig sluppet receiverne RX-V2400 og RX-V1400. Disse er noe dyrere enn standard budsjett-modeller, men hvis man ønsker digital romkorreksjon har jeg så langt ikke sett noe rimeligere, uansett løsning. Drømmen er selvfølgelig TacT, men som de fleste her har jeg ikke 100000kr (++) liggende rundt og slenge. De ovennevnte forsterkerne leveres med målemikrofon for kalibrering av korreksjonskretsløpene, og er visstnok lette å tune manuelt hvis den automatiske tilpasningen mot formodning ikke gjør jobben godt nok.

Så spørsmålet blir: Er det noen her som har erfaring med ovennevnte produkt(er) brukt til romkorrigering? Funker det bra? Hva skjer med lyden utenfor sweet spot?

Bakgrunn:
    Har i den senere tid blitt mer klar over hvor mye rommet har å si for god lydgjengivelse. Selv svært lineære høyttalere (ala dynaBel Euforia) får problemer med ulineariteter forårsaket av lytterommet. Det finnes flere strategier for å hindre dette, der både demping av rommet, spesialdesign av høyttalere og digital romkorreksjon inngår.

For meg virker digital romkorreksjon som en svært attraktiv opsjon, siden dette gjør at man kan flytte og ommøblere rom uten å måtte bygge om høyttalere og/eller rommet. Vurderer sterkt å gå for et av de ovennevnte produktene hvis romkorrigeringen fungerer bra (noe som smerter litt, siden mitt hjerte i utgangspunktet ligger litt nærmere NAD... )

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge min bror som har montert flere RX-V2400 fungerer det utmerket, men menyen er helt forferdelig (standard Yamaha)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville uanset tro at dersom man kobler opp anlegget i et rom som spiller helt forferdelig i utgangspunktet så vil man få et enda mer utpreget Sweet-Spot enn om man følger gammelmetoden og fintrimmer rommet før man kjører romkorreksjon.

Det er jo tross alt ikke hva som helst man kan kompensere for med romkorreksjon heller, så jeg tror ikke man bør forestille seg å være helt idiot med oppsettet og la romkorreksjonen ordne opp etterpå.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Les denne testen:
    http://www.audioholics.com/productre...ceiver-p1.html

YPAO får ikke akkurat kjempeskryt i følge testeren.
    Men hele testen er litt merkelig.
    Føler at han slakter forsterkeren over 5 og en halv side for så å skryte av den uhemmet på slutten.

Han sier han bare peker på ting som kan gjøres bedre, men jeg synes testen bærer for mye preg av en negativ tone.

Uansett, YPAO er en av grunnene til at jeg har bestillt RX-V1400.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Uansett, YPAO er en av grunnene til at jeg har bestillt RX-V1400.
    Takk for lenken. Testen er lest, og selv om den er negativ i tonen, er den svært informativ i forhold til muligheter og begrensninger i YPAO-systemet. Spesielt synes jeg det var greit å vite at YPAO ikke gjør noe under 63 Hz... Det er jo spesielt i bassen at man kan få rom-induserte peaker i frekvensresponsen.

Flott å høre at du har bestilt. Fint hvis du poster DINE erfaringer med YPAO når du har fått den i hus!

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe,

akustiske problemer er et interessant og samtidig veldig komplisert tema. Jeg inrømmer glatt at jeg ikke har god nok kjennskap selv.

Yamaha sin versjon er en enkel parametrisk EQ, og kan vel ikke sies å være romkorreksjon på linje med TACT og andre. Den er statisk og opererer ikke i tidsdomenet i det hele tatt. Etter å ha kjørt korreksjonen en del ganger med mikrofonen på forskjellige steder ser det også ut til at den ikke er så veldig "parametrisk" heller. Feks insisterer den på å rette opp problemer jeg har på 63Hz. Akkurat den samme frekvensen har jeg sett av noen screenshots på nettet. Det er også den nedre frekvensen Yamaha har satt. Og det er også den samme frekvensen som den grafiske EQ'n jobber med. Av dette tror jeg at den midtre frekvesen der det skal korrigeres ikke er fullstendig trinnløs. Amplitude fikser den greit, men hva så med bredden på korrigeringen? Er denne fast, delvis justerbar eller helt trinnløs??

Begrensningene tatt i betraktning synes jeg uansett at Yamaha'n gjør en god jobb. Men selvsagt - korrigeringene gjøres for en bestemt plassering, og derfor blir også alle andre plasseringene skadelidende. Jeg har 4 sitteplasser hos meg og alle låter forskjellig (surprise!).

Hilsner fra en utflyttet Haldenser...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    [...]
    Begrensningene tatt i betraktning synes jeg uansett at Yamaha'n gjør en god jobb. Men selvsagt - korrigeringene gjøres for en bestemt plassering, og derfor blir også alle andre plasseringene skadelidende. Jeg har 4 sitteplasser hos meg og alle låter forskjellig (surprise!).

Hilsner fra en utflyttet Haldenser...
    Flott at konklusjonen blir at den gjør en god jobb. Dette med at lydbildet er forskjellig i de ulike sitteplassene er jo ikke ukjent UTEN romkorreksjon heller...
    En ting jeg lurer på i tillegg: Ser du har forsøkt å gjøre romkorreksjonen med målemikrofonen i forskjellige posisjoner? Det hadde vært interessant å visst litt om hvor store forskjellene er mellom ulike posisjoner, spesielt med hensyn på frekvensreponsen (som jo indikeres av korrigeringene som gjøres).

Hilsen en tilflyttet Haldenser

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo tross alt ikke hva som helst man kan kompensere for med romkorreksjon heller, så jeg tror ikke man bør forestille seg å være helt idiot med oppsettet og la romkorreksjonen ordne opp etterpå.
    Nei, men en mellomting er vel greit. Det er litt dumt å måtte heldekke veggene med eggekartong (teit eksempel :roll for å få god nok lyd.
    Men hvis man først lytter seg fram til et godt oppsett uten digital romkorreksjon, og lar romkorreksjonen gjøre resten av jobben, så burde man vel få et resultat som burde være en forbedring i forhold til begge disse alternativene:
    a. idiotoppsett med digital romkorreksjon
    b. godt plassert anlegg med enkel romdemping uten digital romkorreksjon

Og det er jo spesielt i forhold til b. at jeg mener digital romkorreksjon har sin misjon. Hvis romkorreksjonen har innført et fordyrende ledd på la oss si (grovestimert) 30% av forsterkerens verdi, noe som skulle være rundt 3000 kroner i det rimeligste tilfellet her, så vil jeg tro at forbedringen per krone er formidabel og en svært god investering. Eller hva?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha sin versjon er en enkel parametrisk EQ, og kan vel ikke sies å være romkorreksjon på linje med TACT og andre. Den er statisk og opererer ikke i tidsdomenet i det hele tatt.
    Hva mener du med at den ikke opererer i tidsdomenet? YPAO-kretsløpet med den parametriske equalizeren gjør vel ikke det, men avstander til høyttalere settes jo individuelt, og til og med automatisk. Det er vel her snakk om tidskorrigering per høyttaler i det minste... Eller tar jeg feil?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ'n er altfor grov til at man får noe fornuftig ide om frekvensgang i de forskjellige lytteposisjonene. Dessuten vet man heller ikke bredden (Q) på korrigeringen. Hvis man hadde hatt en lydtrykksmåler derimot...

Ang. tidsdomenet så gjør EQ'n ingenting med impuls- og faseproblemer...det var det jeg mente. Autosetup'n setter selvsagt nivå og delay - skulle bare mangle

Et alternativ som ikke koster skjorta, men som fortsatt har begrensninger, er 2stk Behringer Ultracurve. De koster ca 4000kr stykket, og kobles da til pre-out på høyre,center,venstre og sub. Dessverre blir det da en ekstra AD/DA-konvertering og man trenger også effektforsterker til 3 kanaler.

Det mest fornuftige er nok å la dette med romkorreksjon modnes litt slik at prisene kommer ned på konsumentnivå. Da får vi sikkert en ren digital vei helt til høyttalerne. I mellomtiden har vi Yamaha'n...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med måten YPAO'en fungerer hjemme hos meg.

Hvis dere tar en titt på hjemmesiden min, vil dere se at jeg har et vanskelig oppsett, og det taklet den med bravur!

Jeg har brukt mye tid med lydtrykksmåler og flytting av ditt og datt, jeg ble veldig positivt overrasket over hvor bra dette fungerte i praksis.

Spesielt må jeg fremheve bassen, har tidligere hatt problemer med å få lyden til å fylle hele rommet og unngå "hull" i lyden mellom sub og høyttalere, nå ble det mye bedre.

Jeg er kjempefornøyd

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Spesielt må jeg fremheve bassen, har tidligere hatt problemer med å få lyden til å fylle hele rommet og unngå "hull" i lyden mellom sub og høyttalere, nå ble det mye bedre.

Jeg er kjempefornøyd
    Men jeg har da hørt rykter om at den ikke gjør noe som helst under 63 Hz, mener du bassområdet over 63 Hz da eller?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bassen jeg hører, om den er over eller under 63Hz har jeg ikke målt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. equalizeren så sier Yamaha iflg. dette dokumentet: Yamaha white paper at det er en såkalt parametrisk equalizer og ikke en ordinær grafisk equalizer.

"Graphic equalizers adjust only the level, while parametric equalizers adjust level, frequency and Q factor, thus providing more detailed and effective sound equalization."

Må innrømme at jeg ikke kjenner til hva som ligger i en Q faktor, men det gjør kanskje noen andre?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q-verdien til en parametrisk eq er vor bredt frekvensområde den tar med seg. Dersom du drar opp en frekvens på en grafisk eq har den en svært høy q-verdi. Dersom du drar opp fler slik at de til sammen danner en bue eller en omvendt V har økningen lavere q-verdi. På en parametrisk eq er det også vanlig at du kan velge senterfrekvensen fritt.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste mye på AVSforum før jeg kjøpte min, og de som virkelig har satt seg inn i dette fremhever Q faktoren rundt 63 Hz, som betyr at bassen endrer karakter langt under denne frekvensen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at den laveste senterfrekvensen du kan velge er 63 Hz? Slik at med en lav q-verdi så endrer du frekvenser som ligger en til to oktaver lavere?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk ja, men man kan ikke velge Q selv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk ja, men man kan ikke velge Q selv.
    Det er jo svært skuffende for en parametrisk eq.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, men det er ikke slik Yamaha har tenkt det. Den parametriske EQ'n virker kun under autosetup, og internt velger den selv både senterfrekvens, Q og amplitude.

Ved flere anledninger har jeg fått to like frekvenser med korrigering på samme kanal. Det ser temmelig teit ut, noe slikt som dette:
    63Hz +3.0db
    100Hz -4.5db
    100Hz +1.5db
    300Hz +2.0db

Forklaringen må derfor være at de to korrigeringene som skjer (her) ved 100Hz er med to vidt forskjellige Q.

Dersom man ønsker å gjøre endringer selv er man nødt til å velge grafisk EQ.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •