Viktigheten av stor strømforsyning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viktigheten av stor strømforsyning?

Jeg lurer på hvor mye strømforsyningen har å si på evne til å gi effekt på en forsterker. Vil en forsterker med en 1000VA strømforsyning kunne gi mere effekt enn en forsterker på 1200VA. eller henger dette veldig i sammen? Noen som kan greie litt ut om dette? Og hvis en surround forsterker gir fks. 5x100w i 5 kanaler drevet samtidig og har 1 strømforsyning (1000VA). Vil denne kunne bruke hele strømforyningen i 2 kanaler og gi mere effekt enn 100w da? Evt. hvor mye klarereforsterkeren å gi til 2 kanaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har greie på dette?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke peil på hvordan det fungerer, men jeg har selv hørt en endring av lyd, ved en bedre strømforsyning, lyden ble bedre, støy forsvant, og en mener at levetiden på forsterkere blir forlenget...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil alltid være positivt med en (for) kraftig strømforsyning, i forhold til uttatt effekt fra forsterkeren.
    Om strømforsyninga er "akkurat" eller kanskje litt for liten, vil dette uvegerlig å utover resultatet.
    Man risikerer da spenningsfall i de mest vitale kretsene, noe som ofte vil få forsterkeren til å "klippe". Dvs den spiller ikke rene sinustoner lenger, men forvrenger disse til noe som nærmer seg firkantpulser. Dette kan igjen skade høyttalere, spesielt diskantene.
    Man bøter ofte på med store elektrolyttkondensatorer i strømforsyningsdelen, som hjelper til i effekttoppene, i prinsippet jo større jo bedre.
    Ulempen med for store kondensatorer, er at strømtrekket ved påslag av frsterkeren, kan bli så stort at man faktisk knekker sikringene i 220v kursen.
    Dette er imidlertid en ganske så overfladisk forklaring, du får sikkert en mer utdypende innføring i dette etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Strømforsyning

Dette er et vanskelig emne å snakke om(føler jeg).
    De tallene du prater om, er jeg ikke godt nok kjent med enda. I mitt syn, vil jeg si at antall elektroder som kommer inn til strømforsyning og som også skal ta seg av utgående elektroder i strømmen som farer konstant, er det viktigste når det kommer til musikk osv...

I en surround forsterker som f.eks marantzSR4600 som jeg kjører på, er det i tillegg små forsterkermoduler på hver utgang. I dette tillfelle har jeg 7kanaler med egne moduler.

Så da vil du ikke kunne få mere effekt ut av 2kanaler på samme forsterkeren, men lik effekt i 7kanaler kontinuerlig.

Men det som kan stabilisere musikken fysisk sett, er tilkobling av nettkabler og strømpad`er. Og jeg sverger selv til at strømmen er det viktigste når man vil spille veldig høyt, samtidig at det ikke gjør vondt i ørene over tid. Lydtretthet forsvinner mere.

Er relativt ny i dette Audio sirkuset, så skal ikke si alt med 100% sikkerhet.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tid til å lese gjennom denne selv nå....
    The Importance of the Power Supply
    men han Nelson skal ha rimlig god peiling på konstruksjon av forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken. Den sa ganske mye om strømforsyninger, men ganske lite om det jeg lurte på i spørsmålene mine. Det virket som om hvis man har store kondensatorer så kunne disse hjelpe litt for å dekke over en liten strømforsyning. Men det gjelder antageligvis bare i korte perioder. Ikke på fks. sinustone.:-D
    Noen flere som vil dele sin kunskap med meg?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig konkludert.
    Et kondensatorbatteri vil kun hjelpe til ved de kraftigste transientene, men vil ikke være til samme hjelp ved en kontinuerlig toppbelastning.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en kontinuerlig topp belasting? Kan det representerest ved en form for musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la merke til på master and commander at når de rundet Cape horn så var det en vanvittig storm, der bassen fikk kjørt seg noe rått i en lang periode uten pause. Det må vell kunne sies å være en bort i mot kontinuerlig belastning. Men det er film da!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hva er en kontinuerlig topp belasting? Kan det representerest ved en form for musikk?
    Njaa, det finnes vel muligheter for det. Kjører du heavy-rock eller liknende, med "bøtter" av lyd, så nærmer du deg antakelig en kontinuerlig belastning. Hvor stor den blir, er jo i høyeste grad avhengig av volumkontrollen din. ;-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men hva når det inni det hele kommer en hefig trommesolo, der dobbeltpedalen går i hundre og dette ligger et par dB over hva trommene spiller i resten av låta... da klipper det... dvs. at du må hele tiden sitte å holde på volumknotten for å kunne kjøre "kontinuerlig" på maks..

EDIT: Dette ble OT, men poenget er at det er lite som kan kalles "kontinuerlig" last i musikk... å spille koninuerlig maks vil si at du bare bruker 1/12 eller noe av kraften, slik at resten ligger klar som headroom...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, og nettopp derfor var jeg såpass vag i min uttalelse, ved å si "Njaa, det finnes vel muligheter for det.
    Alternativt kan du jo sende inn en passende sinustone, eller "pink noise"?
    Klin til med det, så får du i alle fall kontinuerlig belastning....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig forenklet......

Når en belaster en forsterker vil en få et spenningsfall i alle strømførende
    komponenter, også i trafo. En større trafo gir mindre spenningsfall, da
    den ikke blir fult belastet i sammenligning med en mindre trafo.

For å stabilisere likespenningen brukes kondensatorer.
    Grovt sett gjelder det å ha store kondensatorer for å få så
    lite spenningsfall som mulig.

Når en får for lite spenning vil forsterker klippe.

Når en belaster en 5 kanals forsterker med bare 2 kanaler oppnår
    en som regel noe økt effekt (for de 2 kanalene), men alt avhenger av hvordan strømforsyning er oppbygget.

Et av de store problemene med billige forsterkere er at de ikke klarer å yte
    full effekt over en lengre periode og det ender med varmgang. I enkelte forsterkere kneler trafoen for godt. Dette kunne vært unngått med
    en større ytelse på trafo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •