Dekoding, i DVDspilleren eller i receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dekoding, i DVDspilleren eller i receiver?

Jeg skal kjøpe surroundreceiver ASAP, men greier ikke helt å bestemme meg fordi jeg snart skal flytte. Mens jeg tenker bruker jeg stereoanlegget på frontene, med phantom center, og T-amp til bakhøyttalerne. Begge forsterkerne tar signalet rett fra DVD spilleren, og faktisk funker det som et surroundoppsett.

Jeg kunne tenkt meg en egen forforsterker og har sett noen til salgs på nett. Og nå kommer endelig spørsmålet: -Blir informasjonen (DTS, SACD....) dekodet i spilleren eller i receiveren? Eller i begge deler?

Det virker for meg som det er i spilleren (Denon DVD-1400), men hvordan blir det å kjøre DTS signalet gjennom en gammel forforsterker som bare tar ProLogic??

Håper noen har peiling.

Erik1

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ProLogic forsterkeren din har alså ikke noen digitale innganger som optisk eller coax(?). Da har ikke denne dekoding for DD og DTS. Men har den analoge 5.1 innganger, så er den nok uansett "klargjort" for DD & DTS. Da kan du nok bruke disse fra dvdspilleren, og dekodingen skjer da i dvd'n.
    Hadde selv engang en ProLogic forsterker, og løste det på denne måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Takk for hjelpen!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prologic forsterker har vel bare en forsterkermodul for begge bakhøyttalerene? Eller er jeg helt på bærtur?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Prologic forsterker har vel bare en forsterkermodul for begge bakhøyttalerene? Eller er jeg helt på bærtur?
    Hvis det er en DPL forsterker som er såpass ny at den har 5.1 analog inngang så er den gjerne utstyrt med stereo forsterkere til bakhøyttalerene. På riktig gammelt DPL utstyr kan det godt være at noen har juksa litt og kun lagt inn en mono amp med utganger til to bakhøyttalere, men da snakker vi ganske billig og dårlig utstyr, jeg håper de aller fleste av denne sorten forlengst har vandret til de evige gjenvinningsmarker :lol:

A

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: For de som interessert i historie:

Med "riktig gammelt" menes "forrige årtusen". Min gamle Kenwood DPL-receiver fra -92 hadde nok kun mono-forsterker til surround. Bakgrunnen for dette var at surroundsignalet på DPL var i mono, og ble dekodet ut fra faseforskjeller mellom høyre og venstre kanal, og all informasjon lå kodet analogt i stereosignalet. Frekvensgangen var også ganske begrenset, hvertfall i bassområdet. Fordelen med dette var jo at man fikk surround på VHS og TV-sendinger. På litt dyrere modeller med pre-in var det nok stereo bak også, men dette fikk man ikke glede av med mindre man hadde en separat Dolby Digital dekoder. De første DD-receiverne var svinedyre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •