Ming MC34A erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ming MC34A erfaringer

Tenkte jeg kunne starte en tråd ang Ming MC34A der folk kan legge inn sine erfaringer, nyttig info, anmeldelser eller tips ang denne forsterkeren.

Dette er en 20 watt (Triode)/35 Watt (Ultralinear) stereo rørforsterker i prissegmentet under 10K.

Mitt eksemplar er "Nordic" varianten som leveres av Audiofoni AS

"Nordic" versjonen betyr at importøren Audiofoni har gjort endel forbedringer i forhold til mange av de 18 variantene som jeg ser Meixing fabrikken leverer av denne.

#1 Utvendig bias-justering er kanskje den største fordelen. Innvendig bias-justering er helt klart en risiko-sport der man kan risikere å komme borti volt-spenninger som i verste fall kan være dødelige.

#2 Vippebryter for Triode eller Ultralinear drift.

#3 Fjernkontroll for lydvolum og mute - ikke allverden, men uten lydvolum via fjernkontroll hadde det vært ganske upraktisk.

#4 Ganske anerkjente og gode rør følger med.

#5 Digitalt multimeter medfølger for justering av bias.

#6 Antakelig bedre komponentkvalitet enn "snitt-versjonen"

Bias spenning
    Denne skal være 0,43V som er det samme som 430 mV

Bias skal kontrolleres jevnlig og ALLTID:
    - etter transport
    - etter rørbytte
    - etter skifte mellom Triode og Ultralinear drift (OBS vippebryter skal KUN brukes når forsterken er avslått)

Du kan heller ikke anta at det er riktig bias fra fabrikk. Mine bias varierte f.eks. fra 0,26 til 0,37V ...

NB! Bias skal stilles med høyttalere koblet til men ellers kilder avslått. Forsterkeren bør ha stått på ca en halvtime slik at rørene er blitt godt varme og har stabilisert seg.

Litt eksperimentering har jeg gjort og 0.37 gir f.eks. mer bass mens 0,47 gir mer diskant. Men sannsynligvis gir bias satt til noe annet enn 0,43V kortere levetid på rør eller komponenter - så her er det helt opp til ens egen risiko om man vil teste dette. Sannsynligvis er det bedre å finne rør som passer til ens lydideal istedet.

Brum

Brum er noe som man oftere vil komme borti på rørforsterkere så her er noen tips.

1) Koble fra alle kilder slik at bare høyttalerne er koblet til og skru volumet opp. Hvis det er stille er forsterkeren OK.

2) Hvis det blir brum som øker i volum ettersom man øker volumet, så er det (ett av) forforsterker rørene (12Ax7 eller 12AU7)

3) Er det brum som er konstant så er det utgangsrørene eller komponenter.

Jeg får litt brum fra min kilde NAD L53 (VCR utgang) - men heldigvis så lite at det ikke merkes.
    Mye brum fra NAD T743 som jeg testet (men har ikke forsøkt å se om det f.eks. kan være en "ground loop" fra noe av det andre som er koblet til denne (TV, DVD, forsterker)).
    Ingen brum i det hele tatt fra frittstående CD spiller (gml Technics), DVD spiller (Philips DVP 720SA) eller mp3 spiller (Creative)

Rørbytte

Et spennende tema og det som gjør spesielt rørforsterkere morsomme som en hobby.

Har bestilt et nytt sett av hhv Electro Harmonix forforsterker rør og Winged C utgangs rør.
    Litt for å se hva dette har å bety for lyden og litt for å ha et reserve-sett med rør.

Kommer tilbake med rapport etterhvert.

Triode vs Ultralinear

Man kan på denne forsterkeren veksle mellom Triode drift og Ultralinear drift. (NB! Vippebryter må kun brukes når forsterkeren er avslått!)

Kort fortalt er Triode drift tilsvarende Klasse A i vanlige transistorforsterkere. Dvs mindre utgangswatt men bedre lyd - og flere watt som ødsles bort...
    Ultralinear er en push-pull (klasse AB) drift hvor man teknisk har gjort dette på en måte som gjør at det er ganske nærme Triode driften, men med den fordelen at den er vesentlig mer effektiv - dvs leverer flere watt.

Personlig synes jeg Triode driften er en klar vinner - men her blir det smak og behag - og det vil sikkert avhenge av matching med høyttalere og kilde også.

Lyden

Har såvidt nevnt det allerede at Triode drift på denne gir bra lyd. Faktisk ekstremt bra lyd.
    Vanskelig å definere akkurat hva - men for å si det på en annen måte: Etter å ha hørt på denne og så rett etterpå høre på en transistor forsterker så er det påfallende hvor mye "flatere" og "tørrere" det låter med transistor.

Dette er rett og slett en veldig god forsterker hvor man får mer enn et snev av rørmagi.

Det er heller ingen ulempe at den klarer å drive det meste av vanlige høyttalere...

Fint om andre kommer med sine erfaringer og tips.

Elektronrør "by night" - brukte lang lukkertid her. Artig at det blå lyset (plasma) fra gitterne kom fram også

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at rør egentlig er ganske fotogene saker så her følger et par bilder.

Tatt i stuebelysning med litt lang lukkertid

Og i ganske mørkt rom med laaaang lukkertid

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm din versjon har gått ut?
    nordic skal medfølge golden dragon, mcap supreme... ifølge prislisten, til 12k.
    7k for helt original.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør er spennende og noe jeg kunne tenke meg å teste. Vil en slik sak som dette kunne drive B&W 703? Vet ikke hva jeg skal se etter når det gjelder watt og rørforsterker til høyttalere.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nok den vil få problemer med å drive 703, den er trossalt ganske vansklig på lasten...

BTW: dette med triode brytern kun skal brukes når den er avslått viste jeg ikke! Hva er grunnen til dette?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt lyst på denne, frister veldig med import ettersom det halverer prisen, men er det dumdristig og risikabelt? har hatt problemer med brum på røramp og det viste seg at det var bias spenningen som endret seg når jeg skiftet rør.. sånne ting har ikke jeg greie på egentlig..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig glad jeg ikke gikk for import versjonen, den har bla ikke stilling av bias på topp, ikke har den fjernkontroll trur jeg og den har heller ikke Triode bryter... Audiofoni har også byttet endel intern kabling.. Det er gjort på nordic mk1, mk2 har også byttet rør og kondensator...

Jeg ville kjøpt nordic mk1 og oppgradert denne med tiden...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hm din versjon har gått ut?
    nordic skal medfølge golden dragon, mcap supreme... ifølge prislisten, til 12k.
    7k for helt original.
    Riktig at mk1 er utgående men selges fortsatt (pr 28 okt ihvertfall) hos Elnor for 6980,- (evt 6500,- for den som kan prute...) og det er mk1 versjonen jeg har ja. Lytterommet hos Elnor hadde et par gulvstående koblet til MC34'en når jeg var der - aner ikke type, men han påpekte forvrengning ved høyt volum på disse. De hadde også en Xindak XA-6950 (tror jeg det var) transistorforsterker for den som ønsker å lytte til et annet kinesisk produkt. (Lyttet ikke til denne selv).

mk2 koster ca 12K som du skriver.

Nordic MC34A mk2 - den nyeste versjonen har:
    - børstet aluminium fjernkontroll (plast på mk1)
    - Golden Dragon rør (Sino China som vist på bildene over på mk1)
    - MCap Supreme Sølv i olje kondensatorer (Solen i mk1)
    - pre-out utgang (finnes ikke på mk1)
    - Eichmann cable-pods høyttalerterminaler (høyttalerterminalene på mk1 er også over snittet)
    - kjempetest i Fidelity nr 22 (5-2006)
    - muligens andre forbedringer...

Sølv i olje kondensatorer er svinedyre, så dette sammen med de andre komponentforbedringene forklarer nok prishoppet.

Men denne tråden er romslig - erfaringer med begge "Nordic" variantene og evt hånd-importerte eksemplar er helt OK.
    Spesielt erfaringer med rørbytter etterhvert er jo veldig interessant.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kyndig hånd kan vel utføre de modifikasjonene selv?
    har man rørt en loddebolt selv, så er det vel ingen smal sak å bytte kondiser osv..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    betalte i alt 4700kr fra kina. den har pre out istedenfor den triodegreia. kan være en fordel for noen...
    å stille bias burde vel ikke ta mer enn 5-10min viss man vet hvor det skal måles.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet til Svetlena (matched) utgangsrør og GoldenDragon inngangsrør på min. Har i dag rekki en liiiiten lytt på den etter at den har stått på tomgang en stund..

Jeg spilte naturligvis i Triode og lot Diana Krall SACD snurre, jeg opplevde straks enda mere luft i mellomregisteret, en bedre bassgjengivelse og en mere holografisk lyd!

Dette virker lovende, gleder meg til å få skikkelig god tid sammen med anlegget nå!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket at bassen har kommet seg betraktelig på min forsterker nå som den har fått litt effektiv spilletid etterhvert. Jeg har nå stilt bias tilbake til 0,43V som det skal være og savner ikke lenger bass...

Rørbestillingen fra USA tok forresten noe lenger tid enn forventet - ser at Visa kortet er trukket først idag - det betyr at det sendes idag...

EDIT: Jeg bestilte for 4 dgr siden fra BOI AudioWorks (forskjellige rørtyper i menyen til venstre). Bestilte matchet par med 12AU7 og matchet par med 12AX7 av merket Electro Harmonix og 4 matchede "Winged C". Ble totalt kr 1235,- inkl frakt ($33) - så plusses moms og fortollingsgebyr på ved mottak Norge, så det havner jo på 1500 kr + fortollingsgebyr (uvisst) totalt.

Skal uansett bli spennende å sammenligne kontra standard-rørene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har erfart bedre bass selv i det siste også faktisk!

Hørte i går på noe Eric Clapton, en dobbel live cd...

Fy **** for en lyd den klarer å produsere nå! Dette overgår det tidligere EC sette mitt med flere divisjoner!

Oppgraderingen vil jeg si var meget vellykket, du burde glede deg nf!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor bestilte du?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Har erfart bedre bass selv i det siste også faktisk!

Hørte i går på noe Eric Clapton, en dobbel live cd...

Fy **** for en lyd den klarer å produsere nå! Dette overgår det tidligere EC sette mitt med flere divisjoner!

Oppgraderingen vil jeg si var meget vellykket, du burde glede deg nf!
    Grattis med oppgaderinga!!
    Hva svetlana er det du har?
    Winged-C?
    Rør er og blir krem!!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte mine hos Motron inne på messa.

Er ikke sikker på hvilken type Setlena rør det er, eneste jeg vet er at alle 4var helt like og at det er type EL34

Har også i dag bestilt en BlueNote Koala Tube spiller oppgradert med GoldenDragon, dette burde jo klare å spille ringer rundt Denon DVD2910 som jeg bruker i dag, men dette for tiden vise! PS! Har full returett på cdspillern...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte mine hos Motron inne på messa.

Er ikke sikker på hvilken type Setlena rør det er, eneste jeg vet er at alle 4var helt like og at det er type EL34

Har også i dag bestilt en BlueNote Koala Tube spiller oppgradert med GoldenDragon, dette burde jo klare å spille ringer rundt Denon DVD2910 som jeg bruker i dag, men dette for tiden vise! PS! Har full returett på cdspillern...
    Hehehe..
    Har nå lagt deg til vennelista mi..
    Skulle nesten ha lagd en egen gruppe "Bare RØR"
    Er det noe korreksjonsfilter på den?
    Hvis ikke vil du fort finne ut en ting: Tilstedeværelse!!
    Finnes definitivt mere dynamiske greier.. men, på pur musikkglede og tilstedeværelse.. Tror ingenting slår det!!
    Ser fremover i spenning:-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. venneliste, ditto!

Er ikke sikker på om det er noe slags filter, men ser veldig frem til å teste dette jeg også Pr. dags dato har jeg dynamikk i bøtter og spann.... RF5 står nok for det... !

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. venneliste, ditto!

Er ikke sikker på om det er noe slags filter, men ser veldig frem til å teste dette jeg også Pr. dags dato har jeg dynamikk i bøtter og spann.... RF5 står nok for det... !
    Mmmmm...
    De med filter bruker som regel å være atskellig mere dynamisk, men mindre organiske i klangen. Hvis du har hørt en platespiller så vet du hvordan en sånn spiller tilnærmet høres ut som;-)
    Derfor liker jeg deres karakter. Synes de passer godt til horn siden de legger til mye dynamikk.. og gir ett mere interessant lydbilde:-D
    edit: Innlegg nr 700!! Hurra!!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    filter?!

er mange som går bort fra transistor i lettdrevne high end systemer nettopp pga dynamikk da...
    men no kan ikke all lyden spores direkte til utgangene akkurat. hva med design, krets og trafo f.eks.
    virker som flere her inne har hørt en billig rørkonstruksjon likte ikke lyden av en eller anna grunn og påstår selve rørteknologien var feilen, pløsig varmt farget og kjedelig.. eh?
    dyre dekk gjør ikke lada til en sportsbil.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •