Ming MC34A erfaringer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I ettermiddag har jeg kjørt mye forskjellig musikk på Ming'en.

Dette er BANNE meg den beste forsterkeren jeg noengang har hørt 8)

12AU7 rørene som jeg trodde skulle ha minst å bety viser seg altså å bidra med luftighet og synergi så det holder. Trommevisper høres så ekte så ekte ut. Det samme gjelder egentlig over det hele. Vokalers egenart kommer ekstremt godt fram - det er så mange nye lyder som jeg legger merke til nå som forsvinner i bakgrunnen på transistor forsterkere jeg har hørt. Instrumentene er fint atskilt og sortert. Her smelter det ikke sammen i ett sammensurium, men hvert instrument kommer til sin rett. Og når du trodde bakgrunnsmusikken var så tett og intens at det ikke var plass til mer, så kommer plutselig en vokal eller fløyte og svever i luften over og foran det hele - helt frikoblet uansett tempo på "kompet".

Og det hele leveres med et musikalsk driv og en attakk som får det hele til å svinge veldig bra på rocka låter. På rolige låter klinger tonene ut som om hver var rosemalt men likevel krystallklar. Dette er drivende godt.

Disse rørene kan trygt anbefales til mk1 versjonen.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, flott du er fornøyd NF!

Må selv si meg enig i at denne virklig er en MEGET god forsterker!!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at Resonans har tatt inn "WingedC" rørene så vurderer å kjøpe.
    Tror ikke jeg vil bli plaget like mye med det siden jeg kjører deling på subben..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som sagt ikke sikker på¨Winged C rørene - ble for dominerende bass i mitt oppsett synes jeg, men det har nok mye med hvilke høyttalere man har. LSi9 høyttalerne er jo veldig bass-villige.

Til film og effekter - absolutt. Musikk - tja... (med forbehold om at jeg ikke har brukt de nok til å komme over innspillingsperioden ennå...)

Fant forresten apropos EL34/6CA7/KT77 så står det at noen av rørene har en 6L6 "sound" - ble nysgjerrig og fant en beskrivelse (med andre ord mer "loudness"/"amerikansk lyd")
    6L6’s generally sound a little cleaner than EL34’s and tend to have a bit more beef in the low end as well as more bite on the top. Some players prefer the extra clarity and punch of these tubes. Others just like them because they are used to the 6L6 sound. We will ship any of the above models with 6L6’s installed by special request. However, we prefer the sound of EL34’s in our amps and these are what the above models are shipped with as standard equipment.
    Ellers så er det jo interessant på siden til BOI Audioworks så står det for Sino-China rørene "by popular demand" - så det tyder godt for standard-rørene.

KT-77 replika rørene fra JJ/Tesla er evt det neste jeg kunne tenke meg å forsøke (var veldig i tvil om det var WingedC eller disse jeg skulle bestille. Tror kanksje KT-77 hadde fungert bedre). Se noen veldig gode anmeldelser av KT-77 her euro-m
    After installing the new JJ KT77s and biasing them to about 35ma, the improvement in every sonic aspect was startling. Immediately, it was clear how much more balanced they are across the frequency spectrum. The bass extends lower than before, but is tighter, punchier, and more natural (i.e. - less boomy) than I've ever heard on a stereo in this so-called budget range (approx $1k). The harmonic richness in the midrange frequencies was just stellar. Instruments not only sounded more life-like dynamically, but harmonically as well. On well-produced albums, this was particularly evident. The treble response that the KT77s added gave me a permanent smile - brass instruments sounded less clamped than before, and again the harmonic richness of things like cymbals was just phenomenal. The background noise with these tubes was non-existent.
    ...
    With conviction, all I can say is a resounding WOW!!!! These KT77s are literally my favorite tube that I have of any type, including some of the late greats like the aforementioned or the RCA 6L6GC Black Plate, Brimar 6V6...and the entire line of JJ tubes. Not necessarily that they're better than the other JJ's, they're just more what I'm looking for sonically.

Clean, these tubes have a fantastic deep low-end extension that isn't the least bit boomy, but instead chunky and defined. The midrange is EXTREMELY rich and incredibly musical. The treble frequencies are articulate, glassy, and very very sweet. They worked great for everything from fingerstyle jazz comping, to Strat-toned jazz blues, arpeggiations...everything just jumped out of the speakers with authority and musicality. Lots of sweetness, gobs of harmonic overtones, PERFECT frequency response. Just insane....
    HELT sikkert er det ihvertfall at hvilke rør man velger har mye å si for hvilken "sound" forsterkeren gir.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=nf]Er som sagt ikke sikker på¨Winged C rørene - ble for dominerende bass i mitt oppsett synes jeg, men det har nok mye med hvilke høyttalere man har. LSi9 høyttalerne er jo veldig bass-villige.[QUOTE]
    Kan jo sikkert være en grunn det ja, for rør er normalt sett litt mere baktunge enn transistor... Vil ikke påstå at mine er det.
    Prøvd å flytte de lengre ut fra bakvegg?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mc34 nordic koster nå 11.000,- og original koster bare 5300,- 13wattern 3400,-
    alt synker og skal selges på nettsiden audiofoni.no
    skjønner ikke hvordan de kan tjene særlig penger på dette (!)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    mc34 nordic koster nå 11.000,- og original koster bare 5300,- 13wattern 3400,-
    alt synker og skal selges på nettsiden audiofoni.no
    skjønner ikke hvordan de kan tjene særlig penger på dette (!)

Hehe du sier noe....
    Trur vi kan prise oss lykklige over at fagforenings arbeid er heller labert i Kina

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Hehe du sier noe....
    Trur vi kan prise oss lykklige over at fagforenings arbeid er heller labert i Kina
    Tror vel kanskje ikke akkurat at de tjener så veldig godt på det.
    Eller?
    Økt produksjon=levere priser, eller bare det at det er gamle produkter de vil prøve å få solgt?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mc84a skulle være meget god til førpris 5800?
    til 3400kr må den nesten være uslåelig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3400.- for mc84 hørtes jo utrolig ut!
    Har hørt at den har enda bedre mellomtone en mc34...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    mc84a skulle være meget god til førpris 5800?
    til 3400kr må den nesten være uslåelig.
    Det så jo nesten for godt ut til å være sant...
    Sjekka hos Audiofoni og der hadde de i løpet av den siste mnd. redusert prisene med 33%!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mindre grunn til å velge transistor-forsterker m.a.o.

Veldig bra at en seriøs forhandler kan tilby disse produktene til så hyggelige priser.

Man kan jo også håpe at produktene blir å finne i noen utvalgte lytterom. Fortsatt greit å høre sånn ca hvordan det låter før tusenlappene flagrer... Tror nok mange er av samme oppfatning.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at det er et "ukjent merke" og rør er jo forsåvidt ukjent for folk OG at prisen virker for god til å være sant, så vil det nok så absolutt lønne seg å ha disse i et lytterom ja!

Det å kjøpe en mc84 til soverommet er jo helt genialt, bare smekke sammen et par lettdrevene fulltonehøytalere...
    DET må jo bare bli masse godlyd for pengene!

Fikk foresten en skikkelig AHA opplevelse i dag.
    Fyrte opp Dire Straits - Love over Gold for første gang siden jeg solgte EC komboen min. FOR en dynamikk!! Helt rått i forhold til hva jeg har fått ut av denne plata før! Denne plata flyttes opp igjen til "topphylla"!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og mange tror fortsatt watt = dynamikk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at MC-84 blir i det minste laget for mange høyttalere. Man må i såfall ha et par meget lettdrevne høyttalere skal man få et godt resultat.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det må man ikke, har hatt forsterkere med langt mindre effekt enn den på mine sirompa dynaudio.
    men det hadde vært en fordel på rock og lignende. f.eks klipsch RB serien kunne passe utmerket.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye forforsterker rør fra JJ Electronics ankommet

2 stk ECC82 (12AU7) og 2 stk ECC83S (12AX7) montert og lyttet til...

Førsteinntrykk: Større bredde og dybde. Enda lavere støygulv.
    Strammere og mer "fysisk" bass. Kanskje litt flere harmonier på gitarlyder...

Litt tidlig å si noe mer, men klart godkjent og en nyanse annerledes enn det som har stått til nå (Electro Harmonix 12AU7 (meget gode) og Sino China 12AX7 (også meget gode)) Dette settet vil jeg si er en anelse luftigere og fokuserer mer på toppen i sammenligning.

Det de nye vinner på er spesielt litt mer "støyreduksjon"... Radio høres fantastisk ut gjennom de nye rørene og dybde/bredde er som sagt anelsen bedre. Jeg kan tenke meg at andre analoge kilder også passer godt til dette settet ved at diskant-sus dempes litt og lyden sånn sett "renses"

Helt klart et anbefalt sett med rør til Ming'en.

Jeg forsøkte først med å bare bytte ut 12AX7 (ECC83) rørene, men da var det ikke store forskjellen. Bytte til kun JJ rør ga større endring. Utifra dette og tidligere erfaring med bytte av bare 12AU7 (ECC82) rørene, så begynner det å virke som om 12AU7 (ECC82) rørene faktisk er de som har mest å si for lydsignaturen. Det er de to rørene på høyre og venstre side foran.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nf: hva slags høyttalere kjører du på Ming'en?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører de som står i signaturen min - Polk Audio LSi9
    Se også audiophile.no

Som 4 Ohms/88dB høyttalere var jeg skeptisk til om Ming'en skulle drive de godt nok før kjøpet - men det er en god match. Ihvertfall når rommet ikke er for stort. Ikke for det, klarer fint å spille så høyt at det overdøver det meste... og sannsynligvis er skadelig for hørselen over lengre tid... og det låter stort nok til å matche en 37" plasma.

De har kanskje ikke den største "sweet-spot" i klassen (2-3 pers kanskje), men du verden for en "sweet-spot".

Bassen i disse er ekstremt bra. Jeg har en liten subwoofer koblet til L53'en også, men som oftest er det like greit uten, ihvertfall til musikk. For film kan det gjøre seg med litt i de aller laveste frekvensene.

Det morsomme med Mingen er at den får fram mer både i bass og diskant - samtidig som nærværet i mellomtonen er bedret.

Men høyttalere er en smakssak. Jeg prioriterer god bass framfor superdetaljer i diskanten. Selvfølgelig går begge deler an, men da tipper jeg man må enda videre opp prisstigen... eller over på gulvstående som ikke passer inn i rommet mitt. Så langt trives jeg veldig godt med disse høyttalerne, de er som balsam etter en stresset arbeidsdag... ren nytelse.
    Sist endret av Gorm; 06-16-2014 kl 20:09 Begrunnelse: fjernet quote av forrige innlegg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrudde litt på undersia av Dynaco'en, for jeg skal montere nettbrønn bak.
    Hadde skremt vannet av de fleste konstruktører og folk fra de norske olje og energidepartement. Ser ikke helt trygt ut da..
    Men blir vel en del av planene det også da..
    Hadde tenkt å ta nettbrønnen i dag, men fant fort ut at det ble dårlig plass. Kommer til å utsette det til når jeg bytter ut rørene. Godt mulig noen kabler blir bytta ut da også..

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •