Ming MC34A erfaringer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har i dag etter jobb fått spilt enda litt mer på de nye røra..

Jeg må bare bøye meg i støvet etter å høre prestasjonen til denne komboen (ming-da og Klipsch)!

Bassen har nå virkelig kommet (det var dette jeg savna noe fra ElectroCompaniet, men dette er en sagablott nå) og dette spiller med skikkelig trøkk!
    Spilte en av mine nye favoritt cd´er fra Eric Clapton (One More Car, One More Rider live) som innehar meget god musikalsk og lydmessig kvalitet med masser av dynamikk! Dette låter helt fabelaktig!

Sprudler litt av glede her, for jeg har faktisk gjort den største oppgraderingen av anlegget noensinne (lydmessig) uten at det har kostet meg en eneste krone pga salg av gammelt utstyr!

Gleder meg skikkelig til den nye cdspillern kommer, da forventer jeg nok et løft!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva cd-spiller?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bluenote Koala tube oppgradert med GoldenDragon

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah..
    sant...
    Litt demens-light her i gården;-)
    Fått den?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, demens er nok en svært svært utbredt sykdom :lol:

Vel, saken er den at jeg egentlig skal få den i kveld, men det ser ut som om det må vente til i morgen da pm audio ikke hadde telefon nr mitt (det finnes da en telefonkatalog) pga. at de skulle ringe meg før de sendte den av gårde...men men venter atm på svar om de fikk den av gårde eller ikke....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter nå iallefall i spenning:-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uff & atter uff....
    Ikke noen spiller i dag heller gitt...
    Vel vel, nå har jeg i allefall laget en avtale på sending i morgen UANSETT om han får tak i meg på dagen eller ikke....

De som venter på noe godt venter vel ikke forgjeves.... sies det i hvertfall

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    moderator slett denne er du snill?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og denne,bare tull

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    uff & atter uff....
    Ikke noen spiller i dag heller gitt...
    Vel vel, nå har jeg i allefall laget en avtale på sending i morgen UANSETT om han får tak i meg på dagen eller ikke....

De som venter på noe godt venter vel ikke forgjeves.... sies det i hvertfall
    Kan jeg spøre hva du måtte gi for denne?
    Vurderer denne spilleren fra samme leverandør BlueNote KOALA DVD spiller..Er samme dac i denne som i cd spilleren så de sier denne spiller like bra cder

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeptisk til kinesisk 220v apparat i norges 230(-240)v elnett...Er dette tatt hensyn til i Nordic versjonen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andy43
    Skeptisk til kinesisk 220v apparat i norges 230(-240)v elnett...

Bare jeg som tenker på reklamefilmen fra posten nå?
    Neida...

Vel, har du ingen andre kinesiske produkter i støpslene dine? Det må jo i tilfelle være godt jobbet!

Har i ettertid av rørbytte får mmmmm lyd i bassen, noen som vet hva dette antagligvis skyldes? Er det inngangsrørene?

Mvh
    Kai
    Sist endret av Gorm; 08-23-2014 kl 18:07 Begrunnelse: endret brukernavn i quote

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeptisk til kinesisk 220v apparat i norges 230(-240)v elnett...Er dette tatt hensyn til i Nordic versjonen?
    Ettersom jeg har forstått så har Nordic-versjonene, iallefall de nyere blitt modifisert såpass at jeg tror de er nemko godkjent. Bias'en er lettere tilgjengelig, Mundorf kondiser, bedre rør, speaker pod fra Eichman...
    Ganske mye faktisk.
    Sist endret av Gorm; 08-23-2014 kl 18:08 Begrunnelse: endret brukernavn i quote

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye rør til Ming'en ankom idag fra USA.

4 matchede Svetlana Winged C EL-34
    2 matchede Electro Harmonix 12AU7
    2 matchede Electro Harmonix 5751 (12AX7)

Førsteintrykket var veldig mørk lyd og mye bass...
    Men hvor var toppen...

Stilte bias, testet mer... Fortsatt litt vel mørkt... et eller annet som ikke stemmer.

En observasjon er at alle de nye rørene har mindre spektakulær glød enn Kina-rørene.

Altså bass - mye sterkere - kanskje for sterkt? Var inntrykket. Stusset litt på at 5751 så ut til å gløde veldig lite.

Hmm, kanksje bytte tilbake 12AX7 rørene som satt der opprinnelig.
    Som tenkt så gjort - se det, nå åpnet lydbildet seg, toppen var tilbake i harmoni med resten! Så leggetid for barna... musikk av... sukk... ikke mer idag...

Vel tilbake foran PC'n søker jeg på 5751 - det virket jo topp utifra beskrivelsen når jeg bestilte - militære spesifikasjoner og gullbelagte pinner og alt...

Men så finner jeg forklaringen her 12AX7 Vacuum Tube List
    Aha 5751 har samme platespenning osv, men kun en gain på 70% av 12AX7 - og disse to rørene (midten foran) påvirker tydeligvis toppen eller balansen mellom bass og topp i Ming MC34A forsterkeren MYE!

Så det kan man kalle nybegynner-feil 8) Herved er dere advart - 5751 egner seg altså ikke som erstatning for 12AX7 i MC34A'n såvidt jeg kan skjønne...

I forsterkere der dette er eneste type forforsterker rør bør den derimot kunne brukes helt fint - bortsett fra at man må skru volumknappen litt mer enn med 12AX7...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    G|zO: De fleste har nok en eller flere kinesiske apparater i huset. Men de er produsert for europeisk marked.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stilt på 230V via standard skyvebryter bak. Tilogmed sikring på strøminngangen - det er mer enn hva man finner på mange andre apparater.

Dette er velkjente og enkle konstruksjoner elektrisk sett. For rørforsterker er det også anbefalt å slå de av for å ikke bruke opp rørene fort - levetiden til rør måles i timer på samme måte som lyspærer. Typisk 3000-10 000 timer - såfremt de ikke "misbrukes"

Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Har i ettertid av rørbytte får mmmmm lyd i bassen, noen som vet hva dette antagligvis skyldes? Er det inngangsrørene?
    Koble fra alt unntatt høyttalere og strøm
    - ingen lyd når volum skrus opp? -> forsterkeren er OK - da er det kilden
    - høyere ulyd når volum skrus opp? -> inngangsrør
    - samme ulyd når volum skrus opp? -> utgangsrør eller dårlig kontakt eller feil bias eller....
    Sist endret av Gorm; 08-23-2014 kl 18:09 Begrunnelse: endret brukernavn i quote

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Aha 5751 har samme platespenning osv, men kun en gain på 70% av 12AX7 - og disse to rørene (midten foran) påvirker tydeligvis toppen eller balansen mellom bass og topp i Ming MC34A forsterkeren MYE!
    Så lenge det kun er gain som er forskjellig, skal vel ikke balansen være ulik?

Frode

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Så lenge det kun er gain som er forskjellig, skal vel ikke balansen være ulik?

Frode
    Hadde det kun vært 12AX7 rør i forforsterkerdelen hadde det nok gått bra. Men det er 2 stk 12AU7 og 2 stk 12AX7 og måten det er konstruert på (12AX7 virker sammen med 12AU7 tipper jeg) krever da tydeligvis at 12AX7 rørene erstattes med rør som har samme gain. Når diskanten ble mye svakere og bassen grenset til de sykelige med 5751 rørene kan jeg ikke forstå annet. Vi snakker natt og dag forskjell og ikke en svak nyanse...

Med de originale 12AX7 tilbake er bass litt sterkere samtidig som den er mer kontrollert enn før (pga de nye EL-34WC'ene) samtidig som diskanten er tilbake til normalt - det er jo ikke dårlige 12AX7 rør som er der i utgangspunktet, så romfølelse og triangler og cymbaler høres ganske så ekte ut. Men for meg er det hobby-aspektet å forsøke nye rør og høre på forskjeller.

En ting er ihvertfall helt klart at med nye EL-34 og nye 12AU7 rør så er det allerede en helt annen "sound" fra forsterkeren enn i utgangspunktet. Hva jeg havner på til slutt er vanskelig å spå.

EL-34WC virker som sagt mer kontrollerte og tyngre i bassen, samtidig er noe av "lettheten" i originalrørene borte. Men igjen her bør jeg nok også spille flere timer på EL34WC rørene for å se i hvilken grad de kan "åpne" seg litt mer. Tror de kan ha et potensiale jeg ennå ikke har hørt enten med flere timer eller med annet forforsterker rør (har bestilt JJ Tesla...)

Ellers så har denne utskifting av spesielt 12AX7 rørene vist at de er ganske så kritiske for balansen og hvordan diskanten høres ut - så nå skal jeg følge rådet som jeg så på en web-side ang å først bytte inngangsrør og når dette er på plass i form av presisjon og holografi, så kan man forsøke forskjellige utgangsrør for å endre litt på "smaken"...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ettersom jeg har forstått så har Nordic-versjonene, iallefall de nyere blitt modifisert såpass at jeg tror de er nemko godkjent. Bias'en er lettere tilgjengelig, Mundorf kondiser, bedre rør, speaker pod fra Eichman...
    Ganske mye faktisk.
    de kjøpt i denne tråden kalles nordic men er ikke en nordic per dagens specs.
    eneste forskjell skal være litt bedre kabling og justering fra toppen.
    kablingen må være en viss tykkelse for å kunne tvinnes å legges riktig så man kan anta den delen også er tilnærmet original...
    nordic med de forandringene du lister koster 13k.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    de kjøpt i denne tråden kalles nordic men er ikke en nordic per dagens specs. ... eneste forskjell skal være litt bedre kabling og justering fra toppen.
    For den som gidder å lese innlegg nr 1 og 8 i denne tråden så står det opplistet hva som er bedre på Nordic mk1 versjonen (koster 7K) og mk2 versjonen (koster 12.5K).

OG over har du har sløyfet et par vesentlige ting på mk1 versjonen: TRIODE-bryteren og volumkontroll via (plast) fjernkontroll (eller kommer egenimporterte også med fjernkontroll?).

Jeg vil si at triode-modus bringer denne forsterkeren opp i en helt annen klasse enn ultralineær modusen. De 20 Wattene i triode modus er riktignok mindre enn de 35 i Ultralinear modus, men de sparker helt usannsynlig godt ifra seg. Dette er klasse A drift med stor A. Jeg bruker den ihvertfall kun i triode modus, men skulle det være behov for ekstremt høy party-lyd kan jeg alltids vippe den over til ultralineær mot et lite kvalitetstap (ssss-lyder og litt mindre bass)

Har forresten skiftet tilbake tli de originale EL-34 rørene nå og gitt Winged C rørene en pause. Bassen ble for dominerende fant jeg ut. Muligens går dette bedre mot høyttalere som er mindre bass-villige enn mine Polk.

Eneste forskjell kontra orignalt rørsett er nå de nye 12AU7 Electro Harmonix rørene. Kan jeg merke noen forskjell på disse kontra de originale?
    - Absolutt. Luftigere, mer detaljer i diskant og bedre perspektiv.
    Lyden serveres ikke bare på sølvfat, den er en fristende indrefilet med perfekt brunet skorpe og rosa kjerne, men godt tilbehør. Dynamikk, musikalitet, detaljer, klang, overtoner -det er så bra at det er vanskelig å finne feil.

Det skal bli spennende å teste JJ Tesla inngangs-rør som iflg reklamen skal være musikalske - om det faktisk gir noen bedring. Lyden jeg har med gjeldende kombinasjon av rør er allerede veldig veldig bra... Men det er uansett morsomt å teste litt forskjellig - bli obs på forskjeller og nyanser som man ikke kan lese seg til...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •