Hvorfor jakter de fleste på effekt til frontene, og ikke senter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor jakter de fleste på effekt til frontene, og ikke senter?

De aller fleste her på forumet går den samme veien:

a) Surround med receier
    b) Så skal man ha mer effekt

Hvorfor er det ikke flere som skaffer effekt til senterhøyttaleren? Forundrer meg egentlig. Kjekt med 2-kanals effekforsterker til frontene i stereo, men til film så bør detaljene fra senteren også pushes frem. Og det klarer man ikke uten effekt til senteren.

Synspunkter?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hjertens enig!

Sitat Opprinnelig postet av Tiger

a) Surround med receier

Hvorfor er det ikke flere som skaffer effekt til senterhøyttaleren? Forundrer meg egentlig. Kjekt med 2-kanals effekforsterker til frontene i stereo, men til film så bør detaljene fra senteren også pushes frem. Og det klarer man ikke uten effekt til senteren.

Synspunkter?
    Helt enig+effekt på frontene kan forandre lydsignaturen hvilket gir forskjellig lyd i senter kontra fronter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange står også å sier at front rekka må ha samme type høyttaler for å ha samme klang karakteren i front. Men med en gang front høyttalerene får effektforsterker, forsvinner jo dette...
    Har selv effektforsterker på frontene. Å jeg klarer meg fint slik det er nå. Men vil senere finne 3 eller 5 kanals effektforsterker slik at alle høyttalerene får samme klang karakter

Edit: Der var nok RS før meg ja...!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt i de samme banene..
    Men kanskje ikke så aktuelt for meg siden jeg ikke har "dedikert" hjemmekino:-)
    edit: Hahahaha..
    Gruppetreff på Tiger's lenke..
    Kult:-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

a) Surround med receier

Synspunkter?
    1) Praktiske hensyn: det er lettere å få tak i en tokanals effektforsterker enn en trekanals effektforsterker som matcher eksisterende oppsett.
    2) Økonomiske hensyn: det blir (sikkert) billigere med én tokanals effektforsterker enn en tokanals effektforsterker + en monoblokk, tre monoblokker eller en trekanals effektforsterker (nå vet jo du at A30.2 og A30.3 koster det samme, men for andre merker enn Primare er nok ikke så tilfellet).

Det var det jeg kom på i farten, ihvertfall.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste argumentet er vel at en frigjør krefter fra surroundreceiver slik at center bedre drives av denne. Ellers er jeg enig. Tipper det dukker opp flere 3-kanals effektforsterkere etterhvert som hjemmekino tar av.

Jeg synes egentlig det er synd at det er få surroundprosessorer i budsjettklassen. Jeg ønsker meg feks romkorreksjon, men jeg trenger jo ikke 7 forsterkere til å drive 4 bakkanaler heller.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom SVÆRT få har samme høyttaler (NØYAKTIG samme) som front og senter, vil lydsignaturen mellom senter og fronter uansett være forskjellig, uavhengig av forskjeller i effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Jeg synes egentlig det er synd at det er få surroundprosessorer i budsjettklassen.
    Helt enig!!
    Har lenge vert på jakt etter en god prosessor til lav pris. Dukker opp en på brukt markede en gang i blandt. Men aldri av nyere typer til lave priser:neutral:
    Håper virkelig noen tar tak i dette og mixer til en god surroundprosessor i budsjettklassen!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare to effektforsterkere. Jeg har tenkt å kjøpe flere men har ikke råd til å kjøpe alle på en gang, og da er det naturlig å starte med to til de store frontene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg synes egentlig det er synd at det er få surroundprosessorer i budsjettklassen. Jeg ønsker meg feks romkorreksjon, men jeg trenger jo ikke 7 forsterkere til å drive 4 bakkanaler heller.
    Enig. Jeg er typen som ikke (lenger) vil ha alt i én boks, men prosessor, effekt, bildebehandling, drivverk, DAC separert :-)

Og jeg vil ihvertfall ikke ha en elending tuner integrert i alt det andre :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt innledningvis er ikke å få en senter til å ha samme lydsignatur som frontene. Til det har man f.eks. romkorreksjon. Poenget er at man hører mer detaljer når senter får mye strøm.

Dagens tips tl de som har en effketforsterker til frontene: Biamp senteren istedenfor, spill litt film og konkludér. Effektlydene i frontene er av såpass kort varighet at senter burde prioriteres.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Helt enig!!
    Har lenge vert på jakt etter en god prosessor til lav pris. Dukker opp en på brukt markede en gang i blandt. Men aldri av nyere typer til lave priser:neutral:
    Håper virkelig noen tar tak i dette og mixer til en god surroundprosessor i budsjettklassen!
    For min del hadde det vært genialt med en rimelig variant av Denon AVR2807 strippet for forsterkere. Da kunne jeg selv valgt effektforsterkere til fronter, center og surround. Håper dette blir vanligere fremover.

Erfaringsmessig så har jo de fleste mindre høyttalere bak, så da blir det jo dumt å koste på disse kanalene like store forsterkere som til frontene slik vanlige receivere er i dag.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg har bare to effektforsterkere. Jeg har tenkt å kjøpe flere men har ikke råd til å kjøpe alle på en gang, og da er det naturlig å starte med to til de store frontene.
    Problemet her er bare at matematikken ikke går opp... 2 fronter, 2 sideHT, 2 bakHT + 1 senter = 5/7 høyttalere som ikke går opp i ordinære tokanalseffektforsterkere. Må nok ha monoblokker til alt, eller brokoble en haug med tokanalere :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt innledningvis er ikke å få en senter til å ha samme lydsignatur som frontene. Til det har man f.eks. romkorreksjon. Poenget er at man hører mer detaljer når senter får mye strøm...
    Enig i dette. Centerkanalen er ofte undervurdert. Selv vurderte jeg lenge et stereo effekttrinn og 2 centere, over og under lerretet. Har ikke skrinlagt ideen helt ennå.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt innledningvis er ikke å få en senter til å ha samme lydsignatur som frontene. Til det har man f.eks. romkorreksjon. Poenget er at man hører mer detaljer når senter får mye strøm...
    Ble blendet av RS' lydsignaturinnlegg... Ser poenget ditt. Du får kjøpe to A30.2 til og brokoble alle sammen, så får du 380w til alle tre HT i front :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og skal ha monoblokker så det løser seg.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Veldig mange står også å sier at front rekka må ha samme type høyttaler for å ha samme klang karakteren i front. Men med en gang front høyttalerene får effektforsterker, forsvinner jo dette...
    Har selv effektforsterker på frontene. Å jeg klarer meg fint slik det er nå. Men vil senere finne 3 eller 5 kanals effektforsterker slik at alle høyttalerene får samme klang karakter

Edit: Der var nok RS før meg ja...!
    Jeg ville da tro at det var like viktig å ha samme klang i høyttalerene i frontrekka selv om en har effekt på de.
    Det blir kanskje en annen lydklang ved å sette på effekt, men poenget er vel fremdeles å gjøre det likt. Så dermed ha lik lydsignatur (mest vanlig samme merke) på høyttalerene, samt ha samme effektforsterkermerke/klang på frontrekka?

Bare tenker høyt.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til topic

Enig med Tiger med at effekten til center er like viktig, om ikke viktigere enn frontene i et hjemmekinooppsett. Etter at jeg fikk på effekt på centeren min, ble det til at jeg så gjennom de fleste filmene mine
    Var utrolig hvor mye mer informasjon som kom frem.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange av oss er ikke et dedikert kinorom en mulighet. Vil tro det er grunnen til at mange velger effekt på fronter pga musikk og lignende. Og som sagt, tre kanals effektforsterkere er vanskelig å oppdrive, samt veien til fem-kanals er dyr

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har løst problemet for alle sammen, så se på minhjemmekino.
    Mangler en Rotel-amp til venstre og høyre front inntil videre, men senteren er ihvertfall på plass, er ikke værre enn som så
    Dobbel senterhøyttaler, stereo effekttrinn og y-ledd- problem løst!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •