Hvorfor jakter de fleste på effekt til frontene, og ikke senter? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Økt kjøpekraft...
    Vel, kan ikke være helt enig. Et (hi-end) produkt som kostet en månedslønn i 1980 koster i dag også en månedslønn.

Det skal også sies at forskjellen (i lyd) mellom dyre og rimelige anlegg er mindre i dag enn i 1980, men skal man ha hi-end utstyr må man fortsatt være villig til å ofre noen månedslønninger. Det til sist kommer ann på er om man er villig og syntes det er nødvendig å betale så mye for å få "det lille ekstra".

Enig?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er delvis enig! Alt for mange kjøper dårlig utstyr for en sum de kunne fått mye bedre lyd for. I dag kan en faktisk få ganske så mye for pengene, og det er vel konkurransen som har hardnet til som gjør at det er slik. Du sier jo selv at forskjellene mellom billige og dyrere anlegg er mindre i dag enn tidligere, og det er jeg helt enig i.

Det blir et spørsmål om interesse. Hvis en ikke er spesiellt interessert i å sette seg inn i lyd og bilde er det fort gjort å bli lurt av en selger på Elkjøp for å si det slik. Det behøver ikke bety at en må bruke flere månedslønninger for å få god lyd. På den annen side er god lyd subjektivt, og er en kresen kan det fort bli dyrt.

For min del ble anlegget dyrere og dyrere etter hvert som jeg lærte hva jeg skulle høre etter. Nå mangler jeg et par høyttalere til surround back, og neste oppgradering blir kanskje effektforsterker til fronter og senter.

Det er forøvrig det siste tråden handler om, så nå gjelder det å komme on topic igjen?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    For min del ble anlegget dyrere og dyrere etter hvert som jeg lærte hva jeg skulle høre etter.
    Herjy! Herjy! Det er jo nettop slik det er! Jeg begynte med en Lenco platespiller til 195 kr. (1966?), Hørte ... lyttet ... fant feil ... oppgraderte ... oppgraderte ... , og er her jeg er i dag ... Lytter fortsatt, men må nok innrømme at muligheten til å oppgradere er vanskeligere nå enn for noen år siden. Dessuten blir ikke hørselen bedre med årene.

Grunnen til at jeg nå "plutserlig" er her på AV forum er at jeg håper min laaannngggeee erfaring kan hjelpe noen til å bli "hi-fi freaks" ... slik jeg var i min ungdom. ... ikke bare data og MTV ... selv om jeg også har blitt data freak også.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Vel, kan ikke være helt enig. Et (hi-end) produkt som kostet en månedslønn i 1980 koster i dag også en månedslønn.
    Nå er jeg (og mange andre) usikker på hvor grensen går når det gjelder "high-end", og en månedslønn er i høyeste grad en variabel størrelse utifra hvem man spør...

At man får mindre og mindre for pengene ettersom utstyret blir dyrere, er jeg enig i.

Hva benytter du selv av utstyr? Hifi / surround?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-end. Det ligger vel egentlig i ordet. Produktet ligger å svever på toppen av skalaen av hva som er mulig å oppnå i dag. Disse produktene er mer påkostet på alle mulig måter, og pga mindre antall produksjonsenheter vil selvfølgelig prisen øke mer enn det kanskje smaker for de fleste. En månedslønn kan være så mangt. For meg er de i allefall ingen high-end produkt jeg får for min månedslønn, ja kanskje bortsett fra et strømfilter.

Desverre er det noen som misforstår ordet, og tror det betyr "bra anlegg" eller "god lyd". En high-end bil (om man skulle begynne å bruke det ordet i den sammenheng), vil være toppmodellene til Mercedes, Rolls Royce, Ferrari, Masaratti etc. Hvordan noen kan få det til at VW Passat da blir high-end kan en lure på, selv om det er en knakandes god bil og gir selvølgelig mer for pengene enn en luksus-bil.

Nuvel, ble litt of-topic dette, men...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Please ... ikke bland bil i dette. ?:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Please ... ikke bland bil i dette. ?:-D
    Nei, det har du rett i. Beklager. La oss holde oss til topic.

BTW. Marsvin er trofaste.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akvariefisk stikker ikke av. Er de da trofaste?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen hadde puttet deg i en glasskule i bunnen av Marianegropen, hadde vi da kunne sagt du var trofast fordi du ikke stakk av? Akvariefisk har ikke noe valg! De lever i sitt eget lille Guantanamo. De har til og med laget en film om dette, Nemo. Og for å ikke gå helt off topic, så nyter denne filmen forøvrig godt av en stor senterhøyttaler med tilsvarende effekt.

Kakkerlakker er trofaste dyr skal jeg si deg. Totalt undervurderte!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøhh. Nemo klarte å stikke av...

Please ... ikke bland bil i dette. ?
    Enig. Back to topic: Hvilke effekter benytter du selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg et par Thule PA200 effekt monoblokker for en tid tilbake. Den ene tok kvelden da jeg forsøkte selv å bytte utganger, men testet noe med å sette den ene som effekt på senter kanalen...uten å synes dette gav et løft!

Benytter en Pioneer VSX-AX5Ai-S 120Wx7 (8 Ohm) reciever, og har etter testen funnet at denne fint klarer å drive alle 7 høyttalerne. Nå har jeg alle kanaler satt til SMALL, da THX høyttalerne (som forøvrig er 4 Ohm) allikevel deler på 80Hz. Min Thule effekt samt en ekstra 2 kanals effektforsterker vil derfor istedet bli benyttet til å drive rumperistere i en 3 seters sofa.

Min anbefaling er derfor å teste og lytte og finne ut om en virkelig trenger mer effekt i front, fordi dette er ikke et must...dersom eksisterende annlegg fint takler lasten.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bare så utrolig dumme at de ikke forstår sitt eget beste?
    Eller så utrolig smarte at de heller fortetrekker det trygge akvariet uten naturlige fiender, med 3 måltider og sjansen å studere en av de mest komplekse jordskapningene på nært hold?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter BGuarden sin konklusjon her

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tilbake til det tråden faktisk handler om:
    Tror de fleste kjøper effekt til frontene først og fremst fordi de har kombinerte hi-fi og hjemmekino anlegg. Da har man som oftest større fronter så de trenger som offtest mer effekt, sammtidig som man får et stor løft i musikkfronten med å oppgradere det.
    Jeg for min del er i ferd med å kjøpe noe effekt til frontene mine, men har tenkt å kjøpe tillsavarende til senteren også når jeg får mer penger.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    Listen du har lagt ut er for SDDS (Sony Dynamic Digital Sound). Dette finnes kun på kinoer så dette kan man ikke få hjemme uansett. Med mindre man kjører 35mm ofc
    Den har heller ikke 4 bak høytalere, men 5 (!) fronter og to bak.

info om SDDS: SDDS - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det er greit at SDDS ikke er noen DVD-standard, men det finnes faktisk flere DVD-utgivelser med påklistret "SDDS"-lyd på coveret - ikke rart det oppstår misforståelser. Forøvrig støtter DVD-formatet i seg selv teoretisk opp til åtte kanalers lyd, om jeg ikke husker feil - det er bare ikke utnyttet enda.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig merkelig ut, var det da pirat kopier eller? Men hvis det er tillfelle skjønner jeg godt at folk blir forvirret.

(EDIT)
    Var innom SDDS sin hjemmeside og fant dette:

Does SDDS have a consumer equivalent for DVD and Laserdisc?

SDDS is a professional format intended only for the motion picture theatres. Its eight-channel configuration, with five loudspeakers behind the screen, would be inappropriate for smaller 5.1 channel home systems. Sony intends to keep SDDS as an exclusive experience for the movie theatre. In fact, both competing formats put the exhibitor at a disadvantage in that their home versions have higher performance than their professional systems. While the DVD specifications have provided a designation for a potential SDDS bit stream, Sony has no current plans to develop a consumer version of SDDS.

Så DVD har potensialet til SDDS men det er aldri blitt utvikliet og det finnes helelr ingen planer om å gjøre det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Si meg.. Har du kun surround receiveren din på 68.2watt til å drive SM255'ene dine?

Det er som å innstallere en Fiat Punto motor i en semitrailer og sende den på tur opp valdres flya.
    Hehe, det blir ikke HELT så ille.

Den har EKTE 68.2w RMS per kanal i 8 ohm, men jeg kjører bare 8 ohm på surround (pga. center og bakhøytt). På stereomodus, har jeg angivelige 100w rms per kanal. ps. de 68.2w rms i 8 ohm, er målt (av engelsk review).

Anyhow, infinity sm255 er store høyttalere, men de er 103db sensitivity!!!!!
    omg lizm, gid.. kozz!! som en fjortis ville sagt det!

10-300w, 4-8 ohm, 103db sensitivity!! Jeg kunne spille høyt, selv med den gamle prologic recieveren min på angivelige 80w i 4 ohm..

Derimot, når jeg må gikk over til bare optisk signal (optisk fra pc, når jeg spiller mp3, optisk fra dvd+++), så ble lyden SÅÅÅ mye mer nice!!

Si hva dere vil om analog lyd, at det er best med kabel, etc.. men jeg føler meg DIGITALLY IMPONERADE!

Og det med den "midclass" recieveren jeg har!
    Har planer om ny reciever, evnt. bare en effektforsterker eller fem.. Hypex moduler hadde vært digg! noen 400w moduler burde vel klart å gi fin lyd av infinity'ene!

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå en nad 208 brokoblet på 2x cv cls10 til senter.DET gjorde susen! Punchen er i lydeffektene er bare helt rå! Nå kan jeg skru ned volumet og alikevel ha hefteigere lyd. Og når jeg kutter ut frontene så ble jeg oversaket over hvor dypt en senter faktisk spiller! CLS 6 C til CV er jo en vits i ett kinosystem! Kjører en altomac 2.4 til cv 215 frontene,så nå holder sentern følge i volum.En helt ny lydopplevelse!
    Min konklusjon er at senter bør være like kraftig som frontene(sikkert sagt d hundre ganger før,men klarer ike å følge alle trådene),så neste steg er cv 215 til senter og 215 til bakhøytalere og bruke 4x cls 10 til utbygging til 7.1
    Fatter ikke hvorfor nesten alle høytalerprodusenter leverer pinglesentere som som skal matche beistene av fronter....

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøper folk høyttalere til 25000,- mens de bruker en DVD-spiller til 5000 som kilde?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hvorfor kjøper folk høyttalere til 25000,- mens de bruker en DVD-spiller til 5000 som kilde?
    Er vel litt off toppic,men jeg kjøpte en Denon til 4k og det ga ett stort løft hos meg.
    Mye pga HDMI til pj og DTS. I følge HIFI-K. så er lyd-innmaten den samme som i dyrere modeller,men ikke vet jeg....
    Når du ser hvilke høytalere jeg har ,så tror jeg ikke det er er der jeg henter mest på lyd:-)
    Hversin smak.Dynamikk og krystallklar lyd får jeg vel ikke uansett med mitt oppsett

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •