Hvorfor jakter de fleste på effekt til frontene, og ikke senter? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var jo tøft!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer det i scener hvor lyd går i senter samt en av front'ene? Tatt i betraktning at senteren er så bred vil jo stereo delen av lydbildet bli forstyrret.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg Tiger. Har selv undret meg litt over dette, men har slått meg til ro med at det sannsynligvis er fordi mange har et ønske om å "oppgradere" stereo opplevelsen.
    En annen ting er jo at de aller fleste spiller nok høyere i stereo enn i surround, det blir jo endel ekstra dB tilført kun fordi det spilles med 3 (evt 5) ekstra høyttalere i surround kontra stereo med sine 2. Og da er kanskje ikke ekstra effekt like nødvendig?
    Jeg har ihvertfall en tendens til å ha langt høyere volum på musikk enn film, blir fort litt slitsomt med dialog på rundt 100dB ;-)

Jeg er enig med RS i at effektforsterker også har mye å si for lydsignaturen. Merket dette godt selv når jeg fikk 100% identiske effektforsterkere til alle fronthøyttalerene.
    Jeg bruker to like stereo effektforsterkere til å drive front+senter, og den siste kanalen brukes på en passiv sub (som igjen nesten aldri brukesops: ).
    Har også enda en identisk forsterker stående som skal brukes på bakhøyttalerene, men den er ikke satt i drift ennå av forskjellige årsaker.
    Men vil si at det var en bra oppgradering å få like forsterkere, har tidligere hatt både forskjellige merker til front+senter og hatt samme merke men forskjellige modeller til front+senter.

På det tidspunktet jeg gikk over til like forsterkere så hadde jeg også surroundoppsett med fem helt like høyttalere, og det var nok med på å gjøre overgangen til like forsterkere mer (eller mindre? :roll hørbar.
    Idag bruker jeg en dedikert senterhøyttaler som er i samme serie som frontene, har kun kjørt nåværende kombinasjon på like forsterkere så jeg vet ikke om forskjeller på forsterkere vil ha mindre å si i det oppsettet jeg kjører nå.

Generelt så syns jeg mange legger mere vekt på senter, det er ikke til å komme utenom at dette er en meget viktig høyttaler; og det ser ut som om flere og flere har forstått dette :-D
    Kakehodet sin løsning er kanskje litt overkill, men det låter sikkert bra! Min favoritt er å bruke helt like høyttalere hele veien rundt.

A

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en sekskanals rotel brokoblet som driver en senterhøyttaler og ett sett bakhøyttalere, videre driver denon avr 3805 en annen senterhøyttaler, samt at dette igjen er støttet opp med en 15" aktiv cervin vega.
    tror nok ivertfall min centerhøyttaler er godt nok prioritert...
    Er forresten er THXsertifisert jamo, samt monitor audio GR10 i center.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det ofte kan ha noe med at noen - slik som meg - prioriterer musikk. Når det er sagt er musikk i flere kanaler også viktig, så det er en urimlighet som Tiger nevner.

Jeg har aktive høyttalere som "sovner" etter ca 10 minutter, og det skjer titt og ofte på film - da skjønner man hvor mye av lyden som kommer fra senter. Når jeg ser film alene kobler jeg ut senter - phantom senter bli ofte mye bedre, så lenge man sitter i sweetspot.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje folk velger å satse på god effektforsterker til fronthøyttalerene fordi de fleste anlegg spiller langt flere timer med musikk enn film per år?
    Har selv Parasound A52 og er veldig fornøyd (for nå)

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Hvordan fungerer det i scener hvor lyd går i senter samt en av front'ene? Tatt i betraktning at senteren er så bred vil jo stereo delen av lydbildet bli forstyrret.
    Jeg fryktet nettopp det, men resultatet er stikk motsatt. Nå aner jeg ikke hvilken deling senterhøyttalerne har mellom mellomtone- og basselementer, men det oppleves ganske enkelt som at senterhøyttaleren tegner opp et svært stort lydbilde på lik linje med frontene, så frontrekken er mer sømløs enn noe annet jeg har hatt i hus. Det jeg kan si er at jeg nå lettere avslører "dårlige" lydmikser, men referansemateriale som LOTR, Star Wars osv. skinner mer enn noensinne.

Så kort fortalt, nei det er ikke noe som helst problem, heller motsatt
    Nå skal det også sies at de ytterste ca.85 centimetrene av hver side av senterhøyttaleren er bare basselementer og kasse, så sånn sett kan se ut som et slikt problem kan oppstå, men som sagt...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "løst" problemet ved å istedet for å kjøpe en surroundprosessor til min 5x100 Rotel effektforsterker så kjøpte jeg en receiver. Av en eller annen grunn var Rotel RSX-1055 kun en tusenlapp dyrere (veiledende pris) enn tilsvarende prosessor RSP-1066, som er samme apparat uten 5x75w effekt og radio.

Dermed kjører jeg 3x100 til front og center, 4x75 til de fire bakhøyttalerne og 2x100 ut i stua til stereo der (sone 2).

Rotel klarer å gi endel mer enn oppgitt effekt når ikke alle kanalene er i drift (ifølge tester ihvertfall), regner med det samme gjelder andre merker. Så en 5-kanals effektforsterker, som er lettere å få tak i enn 3-kanals, er jo en grei løsning for de 3 frontkanalene dersom man ønsker å oppgradere effekten foran. I to kanaler (til musikk) har jo den litt ekstra kraftreserver.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Kakehodet sin løsning er kanskje litt overkill, men det låter sikkert bra! Min favoritt er å bruke helt like høyttalere hele veien rundt.

A
    Overkill og overkill, er som jeg har sagt tidligere lei av at neste ingen produsenter produserer senterhøyttalere som er fullt på høyde med hva som konstrueres av særlig gulvstående høyttalere, så rent lydmessig er det bare logisk hva jeg har gjort. Nå har det blitt digre saker ettersom frontene mine er veldig store, men prinsippet er det samme. Hadde nok ikke oset galskap i samme grad om jeg f.eks. hadde hatt tre identiske stativhøyttalere som frontrekke, men mental stabilitet har jeg da heller aldri påberopt meg

Fått satt inn et svært SVS-rør baki kroken og nå, så jeg begynner kanskje å se hva du mener med overkill...

Men uansett, du har helt rett, identiske høyttalere hele veien rundt er selvfølgelig den optimale løsning, så får jeg heller ta til takke med kompromisset mitt inntil videre

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Tror det ofte kan ha noe med at noen - slik som meg - prioriterer musikk. Når det er sagt er musikk i flere kanaler også viktig, så det er en urimlighet som Tiger nevner.
    Og innen rimelighetens grenser: Ved flerkanalsmusikk så vel ikke et par store ML i front med superefekt balansert mot noen knøtt drevet av receiver på veggen bak, eller? Mener ikke å si at det ikke låter bra, men like høyttalere rundt baut er vel det ideelle.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Jeg fryktet nettopp det, men resultatet er stikk motsatt. Nå aner jeg ikke hvilken deling senterhøyttalerne har mellom mellomtone- og basselementer, men det oppleves ganske enkelt som at senterhøyttaleren tegner opp et svært stort lydbilde på lik linje med frontene, så frontrekken er mer sømløs enn noe annet jeg har hatt i hus. Det jeg kan si er at jeg nå lettere avslører "dårlige" lydmikser, men referansemateriale som LOTR, Star Wars osv. skinner mer enn noensinne.

Så kort fortalt, nei det er ikke noe som helst problem, heller motsatt
    Nå skal det også sies at de ytterste ca.85 centimetrene av hver side av senterhøyttaleren er bare basselementer og kasse, så sånn sett kan se ut som et slikt problem kan oppstå, men som sagt...
    Hmh ja det var litt uforventet. Men er jo knall at det fungerer så bra. Ser utvilsomt "spesiellt" ut

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting med gulvstående som liggende senter kan jo være at spredningskarakteristikken (fra diskant) kan slå uheldig ut. Men jøss, hos noen kan det vel virke bedre enn hos andre.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp prøvekjørt mitt nye oppsett. Proson 5x150w(skrytewatt) forsterker.Den driver senterkanalen Cerwin CLS6c og bakhøytalerne Cerwin CLS10.Frontene(CLS215) blir drevet av NAD 208.Tankegangen min er at forsterkern kjører all bass ut til frontene,ergo trenger de mer krutt enn senter.Bassen er jo som kjent ikke retningsbestemt under ca 100hz,så bassen fra senter kan like godt komme fra frontene(?)Har ingen problem med lydnivået på sentern,men det idielle for min del tror jeg vil bli å bruke en forsterker på bassdelen i frontene og en til "toppen".Da slipper jeg å justere ned senter ,eller opp frontene for å få nok bass.Bakhøytalerne ser ut til å få nok effekt foreløbig.Da kan jeg brokoble alle 4 15" bassene og dra mer ut av NAD"n.Hvordan det funker når jeg skal høre vanlig stereo vil jo tiden vise,men mono-bass er jo i teorien det samme som om man har en aktiv sub.
    Blir mye prøving fremover,men er jeg helt på jordet her? Fyr løs med tips,kritikk,rettelser osv............!!!

Om alle høytalerne i anlegget mitt sku vert like og hatt samme forsterkere,så tror jeg veggene hadde gitt etter..........

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoppet av reciever karusellen, og kjøpte en skikkelig prosessor med en solid 3 x 250w forsterker. Utrolig morsomt med så mye effekt og morro i senteren, filmer blir aldri det samme igjen. Det stilles veldig store krav til senteren når man ser på film, og da må man ha effekt som kan gi deg den dynamikken og kontrollen som gjør opplevelsen fullverdig. Det var også så stor forskjell i lyden fra receiveren og effektforsterkeren min, at en 2-kanals + reciever løsning hadde ikke fungert i lengden hos meg.

Til film? Kjøp så stor senterhøyttaler som budsjettet tillater, og gi den minst like mye effekt som dine front-høyttalere får.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Overkill og overkill, er som jeg har sagt tidligere lei av at neste ingen produsenter produserer senterhøyttalere som er fullt på høyde med hva som konstrueres av særlig gulvstående høyttalere, så rent lydmessig er det bare logisk hva jeg har gjort. Nå har det blitt digre saker ettersom frontene mine er veldig store, men prinsippet er det samme. Hadde nok ikke oset galskap i samme grad om jeg f.eks. hadde hatt tre identiske stativhøyttalere som frontrekke, men mental stabilitet har jeg da heller aldri påberopt meg

Fått satt inn et svært SVS-rør baki kroken og nå, så jeg begynner kanskje å se hva du mener med overkill...

Men uansett, du har helt rett, identiske høyttalere hele veien rundt er selvfølgelig den optimale løsning, så får jeg heller ta til takke med kompromisset mitt inntil videre
    Det var på ingen måte ment som kritikk av oppsettet ditt :-D Jeg digger løsningen din og jeg tror faktisk at lyden med "senteren" din glatt overgår den originale senteren som hører til frontene dine.
    Mitt oppsett med like høyttalere er små monitorer så det ser litt mere diskret ut enn gulvstående brukt som senter. Men den dagen jeg skal ha meg nye høyttalere (og jeg har mere plass) så kommer jeg nok til å vurdere å kjøpe tre sett med gulvstående slik at man kan få 100% lik bestykning hele veien. Når det gjelder spredning så er ikke det en issue på de høyttalerene jeg har i tankene, og en ombygging av en gulvstående er også noe jeg seriøst har vurdert.
    Spredningen fra en senter som du har kakehode kan helt sikkert la seg temme ved å dempe feks. rett under fronten på den. Men det høres ikke ut som om du har problemer med dette heller? ;-)
    Jeg anser ikke oppsettet ditt for å være et kompromiss men heller en smart løsning som helt sikkert gir deg mye glede.

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Da kan jeg brokoble alle 4 15" bassene og dra mer ut av NAD"n.Hvordan det funker når jeg skal høre vanlig stereo vil jo tiden vise,men mono-bass er jo i teorien det samme som om man har en aktiv sub.
    Blir mye prøving fremover,men er jeg helt på jordet her? Fyr løs med tips,kritikk,rettelser osv............!!!

Om alle høytalerne i anlegget mitt sku vert like og hatt samme forsterkere,så tror jeg veggene hadde gitt etter..........
    Du kan ikke brokoble høyttaler-elementer, forsterkere kan brokobles og elementer/høyttalere kan enten serie- eller parallellkobles. Serie og parallellkobling er noe du burde sette deg godt inn i før du begynner å teste, dette fordi du lett kan oppnå lav impedans og kanskje brenne opp forsterkeren din. Noe du helt sikkert ikke har lyst til heller? ;-)
    Jeg får ikke helt tak i hva du mener her, men du har planer om å kjøre alle basselementene i 215 i mono som en stor sub? Jeg tror ikke bassen i 215 er delt så lavt at dette vil fungere. Og det at bass ikke er retningsbestemt er en sannhet med visse modifikasjoner, det er ihvertfall ikke noe problem for de aller aller fleste å høre hvor en 100Hz tone kommer ifra.

Fem stk 215 vil jo være litt upraktisk ja :-D Samtidig som det krever et enormt rom.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hoppet av reciever karusellen, og kjøpte en skikkelig prosessor med en solid 3 x 250w forsterker. Utrolig morsomt med så mye effekt og morro i senteren, filmer blir aldri det samme igjen. Det stilles veldig store krav til senteren når man ser på film, og da må man ha effekt som kan gi deg den dynamikken og kontrollen som gjør opplevelsen fullverdig. Det var også så stor forskjell i lyden fra receiveren og effektforsterkeren min, at en 2-kanals + reciever løsning hadde ikke fungert i lengden hos meg.

Til film? Kjøp så stor senterhøyttaler som budsjettet tillater, og gi den minst like mye effekt som dine front-høyttalere får.
    Amen!
    Selv har jeg aldri vært på reciever karusellen siden jeg hadde for- og effektforsterkere en god stund før surround ble aktuelt.

A

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo et slikt arrangement, grunnene er:

1) Jeg hadde den effektforsterkeren fra før
    2) Høyttalerkablene jeg bruker til frontene har slike antikvare spader på seg som ikke passer i trange receiver-plastterminaler
    3) Bedre på musikk
    4) Hadde ikke råd til stor receiver
    5) Mer symmetrisk med forsterker på begge sidene av senteren :-D

Hadde jeg stått med pengene begge forsterkerne kostet i hendene nå hadde jeg vel lagt alt i en større receiver.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Du kan ikke brokoble høyttaler-elementer, forsterkere kan brokobles og elementer/høyttalere kan enten serie- eller parallellkobles. Serie og parallellkobling er noe du burde sette deg godt inn i før du begynner å teste, dette fordi du lett kan oppnå lav impedans og kanskje brenne opp forsterkeren din. Noe du helt sikkert ikke har lyst til heller? ;-)
    Jeg får ikke helt tak i hva du mener her, men du har planer om å kjøre alle basselementene i 215 i mono som en stor sub? Jeg tror ikke bassen i 215 er delt så lavt at dette vil fungere. Og det at bass ikke er retningsbestemt er en sannhet med visse modifikasjoner, det er ihvertfall ikke noe problem for de aller aller fleste å høre hvor en 100Hz tone kommer ifra.

Fem stk 215 vil jo være litt upraktisk ja :-D Samtidig som det krever et enormt rom

A
    Feilformulerte litt ang brokobling av bassene ja :-) Har koblet bilstereo i 15 år så jeg har regnestykkene i hodet ang ohm:-)Har lært det på den dyre måten og ,så nad"n er trygg he,he
    Bassene i 215 spiller nok høyere enn 100hz ja,så jeg dropper den biten,men egen forsterker på de tror jeg vil gjøre susen.Spesielt med tanke på at de skal ta unna trøkkket fra sentern.Synest mellomtonen er alt for dominerende.
    Cerwin er ikke det det var..........Likte 1215 mye bedre

Får bare prøve meg frem.I dag er jeg stein i hodet av malingslukt,så det blir en stille kveld ang db:-(

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd. Jeg solgte for ikke så lenge siden stereohøyttalerne mine, og bestemte meg for når jeg skulle ha nye at jeg ville ha surround. Pratet litt med en velvillig selger på OHC som skaffet meg fem stk. Klipsch B 3 bokhyllehøyttalere, siden jeg insisterte på å ikke kjøpe en dedikert senter, nettopp fordi jeg vil ha mest mulig sømløs og homogen lyd rundt det hele.

Har også en trekanals effektforsterker som jeg har lagt ut for salg, men når jeg leser dette blir jeg nesten litt i tvil om jeg egentlig vil selge. Beholder jeg den selv og bruker en reciever som forforsterker, får jeg klin lik lyd i alle de tre høyttalerne foran, problemet er bare hvor mye det har å si for bakhøyttalerne at jeg bruker effekten i en reciever til å drive disse med.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørest ut som en grei løsning det da!Du kan jo evt kjøpe effektrinn til bakhøytalerne og ,så er du dønn i box med ett glimrende utgangspunkt for lik lyd overalt
    Jeg er meget spent på hvordan oppsetett mitt vil låte med reciveren til senter og bak,mens frontene får ett spark i ræva av en NAD 208.Umulig å bedømme før jeg har fått møblert og justert inn.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •