PRIMARE SPA21..duger den ennå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 126
    Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PRIMARE SPA21..duger den ennå?

Den har vel et år eller to på baken..men har den lydkvaliteten som skal til for å hevde seg fortsatt i kampen mot alle nye surround recivere/forsterkere på markedet. Musikk er vel viktigere for meg enn film lyd...tror jeg!!?
    Det er vel ikke en SPA22 på trappene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok den fungere bra ennå. Testet min gamle spa20 om mot et par nye recivere til 10k, den hadde ingen problemer med dem. Filmlyden er også meget god, det er ingen hjelpemidler for å stasje opp kinolyden, så du må være kanske nøye på plasseringer og vinklinger av høyttalere.... Men det er varemerke til primare, mindre stasj og bedre lyd!

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    det er vare merke til primare, mindre stasj og bedre lyd!
    Jepp må si meg enig med deg her. En av flere grunner til at jeg valgte Primare til slutt. Spa21 er en surroundforsterker som fungerer glimrende til både musikk og film.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Den har vel et år eller to på baken..men har den lydkvaliteten som skal til for å hevde seg fortsatt i kampen mot alle nye surround recivere/forsterkere på markedet. Musikk er vel viktigere for meg enn film lyd...tror jeg!!?
    Det er vel ikke en SPA22 på trappene?
    Hadde en prat med HFC om nye produkter fra Primare for en tid tilbake, og da ble ikke ny SPA nevnt.

Etter min oppfatning har SPA21 mer enn det du trenger både når det gjelder kraft, prosessering av filmlyd (både 5.1 og 7.1 (hvis du har en ekstra effektforsterker)) og ikke minst er den veldig god på tokanalsmusikk. Try it! :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en SPA21 og benytter den sammen med en A30.2. Denne kombinasjonen gir særdeles god lydkvalitet i stereo, og på film er jeg fornøyd.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det pga av kraften ikke stor nok i SPA21 at du benytter den sammen med en A30.2?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Er det pga av kraften ikke stor nok i SPA21 at du benytter den sammen med en A30.2?
    Vil vel tro at det er for å få 7.1 at han bruker den comboen. SPA21 er jo "kun" 5.1.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer.

SPA21 skulle ha nok krefter. Se målinger nedenfor. En watt ratio på 1.85 ved halvert ohm indikrerer at den er strømsterk. Mao. ikke "receiverwatt"...

Sitat Opprinnelig postet av www.hometheatermag.com
    0.1% distortion at 124.6 watts (8 ohm) and 0.1% distortion at 230.3 watt (4 ohm).

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takker for innspill...SPA21 blir vel en het kandidat for meg!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke husker feil, så gjorde den nylig kål på Denon sitt flaggskip i en test i Tyskland...

Man skal ha litt baller for å kjøpe en 5.1 forsterker uten særlig mer funksjonalitet enn "god lyd på film og musikk", men det er ikke tvil om hva man får igjen.

Jeg husker min opplevelse av denne forsterkeren var at den gav meg inntrykk av at det ekstisterke mange flere høyttalere enn det var, spesielt i høyden (!). Ting fløy ikke bare lenger rundt meg på sidene, men også over og under meg. Det var morsomt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Lydmessig er SPA21 noe av det ypperste.

Testen må kjøpes her: http://www.audio.de/aud/homecinema/h...mare.73831.htm

Eller kan leses litt her: Smartson - Receivers - Primare SPA21 - Tester och köpguider

Og L&B skriver:

Vi tester
    • DVD-spiller: Primare DVD26 Kr 9.995
    • Integrert flerkanalsforsterker: Primare SPA21 Kr 24.995

Konklusjon
    Her er en duo som smelter sammen musikk og film på en svært så overbevisende måte. Sammen skaper de et lydbilde som er både massivt og oppløst på én gang, og det er nok få mennesker som trenger noe bedre enn dette. Av mangel på romkorreksjon krever forsterkeren litt tid med kalibrering, men gjøres det skikkelig, leverer den gnistrende lyd! Den mangler noe i toppen sammenliknet med Denon AVC-A11XV til samme pris, men lydbildet anses likevel som meget velbalansert. Dessuten har forsterkeren mer kraft å by på. DVD-spilleren er det største kuppet av de to, med et enormt bra bilde og en lydkvalitet som nesten måler seg med den fra CD-spillere til samme pris.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan passer SPA21 sammen med den nye chorus 800V serien tro?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Man skal ha litt baller for å kjøpe en 5.1 forsterker uten særlig mer funksjonalitet enn "god lyd på film og musikk", men det er ikke tvil om hva man får igjen.
    Hva skal du med mer enn dette i en 5.1-forsterker? Eneste jeg kan tenke meg er romkorreksjon, men husk nå at dette påvirker lyden (og ikke nødvendigvis positivt).

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvaliteten og kraften på Primare spa21 er uten tvil den beste jeg har hørt på en hjemmekinoforsterker. 5.1/7.1 har den muligheten til ved hjelp av effektforsterker.
    Der den ikke holder følge og som var grunnen til at jeg skiftet den ut ligger i video delen som kun har 2 stk komponent/svhs uten skalering.

Rettet det er som Tiger sier ikke en reciver.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [pirk]SPA21 er ikke en receiver da den ikke har innebygget radiodel.[/pirk]

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Der den ikke holder følge og som var grunnen til at jeg skiftet den ut ligger i video delen som kun har 2 stk komponent/svhs uten skalering.
    Ja, det glemte jeg. Men hos meg er bilde- og lydkobling separert, så jeg tenker ikke på denne "mangelen" i forsterkeren :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk vurdert å kjøpe en SPA21 til å drive mine Klipsch RF-7/RC-7/RS-7, men er ikke sikkert på hvor bra de vil fungere ilag. Har ingen mulighet for hjemlån da jeg bor eviglang unna nærmeste forhandler. Noen som har prøvd denne kombinasjonen?
    I teorien så trenger jeg jo ikke så mange watt på disse høyttalerne, og i alle fall ikke på mitt lyttevolum som sjelden er over 100dB, men teori og praksis er jo ikke alltid det samme.

Store ankepunkt med SPA21 er kanskje litt dårlig subwooferjusteringer, litt for grove justeringen for avstand for høyttalerne, og mangel på mulighet for justering av lip-sync. Nå selger Primare en egen boks for lip-sync, men den koster jo 2500kr ekstra.

Har også vurdert Yamaha RX-V2700 ilag med effektforsterker til frontene, men tror ikke dette vil bli en like bra løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrtj
    Store ankepunkt med SPA21 er kanskje litt dårlig subwooferjusteringer, litt for grove justeringen for avstand for høyttalerne, og mangel på mulighet for justering av lip-sync. Nå selger Primare en egen boks for lip-sync, men den koster jo 2500kr ekstra.
    Er sånne ting jeg mener når man snakker om å ha baller til å kjøpe denne forsterkeren. Den er rendyrket på lyd.

Du får jo testet forsterkeren hvis du vil. Kjøp den online og bruk angreretten din dersom du ikke blir umiddelbart forelsket. ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Er sånne ting jeg mener når man snakker om å ha baller til å kjøpe denne forsterkeren. Den er rendyrket på lyd.

Du får jo testet forsterkeren hvis du vil. Kjøp den online og bruk angreretten din dersom du ikke blir umiddelbart forelsket. ;-)
    Enig med jerk her. Prøv ut selv (helst hjemme) og hør hva du synes :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grove justeringer for avstand til høyttalerne er riktig sammenlignet med en nyere receiver. Men hvem sitter med hodet i akkurat samme posisjon under hele filmen og på samme plass hver gang. Bare der har man +/- 30cm forskjell.

BTW: Hva menes med dårlig subwooferjustering?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •