PRIMARE SPA21..duger den ennå? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 126
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Jeg er klar over at 0.1 signalet sendes til sub,men som du poengterer, kan SPA21 overstyre signalet og sende det til frontene?
    Har vært i kontakt med Primare Systems. De sier hvis du ikke har en subwoofer så vil du ikke få 0.1 signalet med i systemet ditt, men de sier også at 0.1 signalet er nesten aldri er bare i sub signalet, men også i frontene.... slik at du ikke går glipp av noe signal uten subwoofer!

Men allikevel så blir det ikke et ordentlig kinoanlegg uten subwoofer:-D

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: litt umodent innlegg fra min side...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrtj
    Da jeg var hos en forhandler av Primare for en tid tilbake nevnte han faktisk en ting som han mente kan gjøre at man får en slags lipsync-funksjon på SPA21.

Si du har justert Delay på alle høyttalerne i et 5-kanals oppsett, som da gjøres ved å sette avstand fra lytteposisjonen til for eksempel følgende:
    Left/Right: 10 FT (ca 3,3m)
    Center: 9 FT (ca 3m)
    Left/Right SURR: 5 FT (ca 1,6m)

På SPA21 kan man sette Delay til maks 100FT. Den høyttaleren som er lengst unna i dette eksemplet er 10FT unna, som igjen betyr at jeg har maks 90FT med delay igjen å bruke.
    Ved å legge til 90FT på alle høyttalerne, vil de nye tallene bli slik:
    Left/Right: 100 FT (ca 3,3m + 27m)
    Center: 99 FT (ca 3m + 27m)
    Left/Right SURR: 95 FT (ca 1,6m + 27m)

Hvis denne delayen fungerer slik jeg håper, vil man nå ha lagt til en tidsforsinkelse på alle høyttalerne på 27m. Ved å bruke lydhastigheten på 345m/s får man da en lydforsinkelse på 27/345= 78ms. Ved å bruke et mindre tall enn 90 kan forsinkelsen i dette eksemplet reguleres mellom 0ms og 78ms, ca 1ms forsinkelse per 1,2FT

Om dette fungerer i praksis lurer jeg veldig på. Hadde vært morro om noen med denne forsterkeren kunne prøve. I realiteten tror jeg nok prosessoren kun bruker forskjellen i avstand mellom de forskjellige høyttalerne og beregner forsinkelsen etter dette, og ikke den reelle avstanden som er lagt inn. I tillegg er det jo et spørsmål om dette vil ha noen påvirking på lydkvaliteten.

EDIT: rettet en haug med skrivefeil
    De få gangene jeg har opplevd lip-sync problemer med SPA21, har det aldri vært konstant. Det har variert fra DVD til DVD og i noen tilfeller fra et kamera til et annet i innspillingen. Typisk har det også gått over av seg selv (!), og de siste 3-4 månedene har jeg ikke opplevd det i det hele tatt. Den løsningen du her skisserer (hvis den virker, det trenger/gidder jeg ikke prøve) vil være konstant, og det vil være fryktelig slitsomt å endre på det for hver gang du måtte oppleve forskjellige lip-sync problemer.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns den ennå fungerer jeg. Den har ikke romkoreksjon og HDMI, men klarer du deg uten det er den fult på høyde i mine øyne!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ukomprimert 7.1 lyd uten HDMI på spa21

Tenkte jeg skulle prøve å riste liv i denne tråden igjen da jeg venter på å motta min nye spa21:-D . Jeg vet at man kan få 5.1 ukomprimert lyd gjennom analog inngang på denne forsterkeren. Men hvordan i huleste skal man få 7.1 lyd (selv om man kobler til effektforsterker) når forsterkeren ikke har HDMI inngang?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPA20 har 5.1, mens SPA21 har 7.1 analog inputs: http://www.hmmusic.ch/hifiprg/primar...spa21_back.jpg

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får min SPA 21 i slutten av sommeren, så kobler jeg til en annen forsterker for å drive mine to bak center kanaler og vips har jeg 7.1

Har en AVR335 nå, men skal kjøpe nye fronter til jul/nyttår, så er det jo greit å ha nok effekt til å drive frontene

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    SPA20 har 5.1, mens SPA21 har 7.1 analog inputs: http://www.hmmusic.ch/hifiprg/primar...spa21_back.jpg
    Yes!! Dødskult! Jeg hadde faktisk ikke regnet med at det gikk.. Finns det Blu-ray spillere med analog 7.1 output per i dag?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere. Du finner dem under rett kategori her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg skulle kjøpe forsterker valgte jeg Yamaha rx-v2700 foran SPA21. Nå har jeg solgt min Yamaha da jeg ikke var fornøyd med den i stereo, og vet at HiFiCenter-kjeden har pakketilbud på SPA21 og DVD26 ut juli. Vurderer sterkt å kjøpe SPA21 denne gang, men har også lyst å prøve Marantz sr8001.
    Har funnet ut at jeg ikke trengte noen av de "ekstra" funksjonene de "moderne" receiverne har, faktisk ikke radio engang.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det frister av og til med en SPA21 etter å ha hatt den selv. Nå har jeg imidlertid RX-V2700 og er svært fornøyd. Surre-rundt-lyden er svært bra og den leverer Ok i stereo. Marantz SR-7001 er mer detaljert i stereo. Eneste grunnen til at jeg ikke hiver meg på "Kjøp nå"-knappn på HFC-kjedens tilbud er rett og slett at SPA21 begynner å bli litt passé. Spesielt nå når de nye lydformatene er her og de nye receiverne allerede er tilgjengelige, og de fleste andre kommer de neste månedene. Det at SPA21 bare har fem forsterkerenheter er heller ingen fordel. Og, DVD26 i tilbudspakken har ikke 1080p, som er hva det nyeste slot-in kortet til Primare kan levere for 2000 kroner ekstra.

Men, Primare er pene produkter som gir god kvalitet i stereo og man får lett feel-good-følelsen. Imidlertid så er det greit å være klar over at dyrt ikke alltid er best. Primare sammenstilles i høykostland i Norden og man bør derfor vurdere dette litt når man ser på pris/ytelse...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det frister av og til med en SPA21 etter å ha hatt den selv. Nå har jeg imidlertid RX-V2700 og er svært fornøyd. Surre-rundt-lyden er svært bra og den leverer Ok i stereo. Marantz SR-7001 er mer detaljert i stereo. Eneste grunnen til at jeg ikke hiver meg på "Kjøp nå"-knappn på HFC-kjedens tilbud er rett og slett at SPA21 begynner å bli litt passé. Spesielt nå når de nye lydformatene er her og de nye receiverne allerede er tilgjengelige, og de fleste andre kommer de neste månedene. Det at SPA21 bare har fem forsterkerenheter er heller ingen fordel. Og, DVD26 i tilbudspakken har ikke 1080p, som er hva det nyeste slot-in kortet til Primare kan levere for 2000 kroner ekstra.

Men, Primare er pene produkter som gir god kvalitet i stereo og man får lett feel-good-følelsen. Imidlertid så er det greit å være klar over at dyrt ikke alltid er best. Primare sammenstilles i høykostland i Norden og man bør derfor vurdere dette litt når man ser på pris/ytelse...
    Jeg har nettopp mottatt min nye spa21 og jeg må bare si at den gir et kvalitetsinntrykk som er helt rått. Byggekvalitet og finish får den til å se ut som den hører hjemme blandt mye, mye dyrere produkter. Den er mindre, men veier nesten 10 kilo mer enn min Electrocompaniet ECI-4 som jeg nå har solgt. Den støtter alle nye lydformater, riktignok via analoge innganger, og krever ekstra forsterker for 7.1. Personlig vil jeg klare meg med HD-lyd i 5.1 kanaler da jeg ikke er særlig begeistret for bakhøyttalere i det heletatt. Hva lyden angår i stereo er dette helt rått. Mine Dali helicon fikk virkelig nytt liv med denne forsterkeren og jeg er endelig fornøyd!:-D Jeg tror det tar lang tid før oppgraderingsspøkelset banker på døren igjen, i allefall hvis det gjelder surroundforsterker!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPA21 er sykt bra på musikk, sykt bra på film (bortsett fra manglende justeringsmuligheter og manglende "modernisme") og ser sykt bra ut. Jeg hadde også en tidligere. Hadde den kommet med lip-sync, vært mer kompatibel med HD-lyd og i det minste hatt HDMI pass-through, hadde jeg vært villig til å betale mer enn dagens pris...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere SPA21 kan konkurrere med dagens HDforsterkere til ca 10000?

La oss si en av Onkyos nye forsterkere. De er jo billige forsåvidt, men leverer kanskje ikke like bra musikk som SPA21?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel først og fremst praktiske fordeler som HDMI og romkorrksjon med de nyeste forsterkerene. Forsterkerdelen har vel neppe noen fordel av å være noen år nyere da teknologien der vel ikke har kommet noe lengere, i allefall ikke til fordel i en surroundforsterker til 10K. I dette tilfelle vil jeg tro at du får det du betaler for nå, som for to eller tre år siden.Du finner garantert ikke ringkjernetrafoene, som hinter om kvaliteten til primare, i en forsterker til 10-15000. Jeg har hørt at nyere forsterkere skal være bedre på dd/dts pga nyere prosessor og decodere, men det ble sagt i en butikk som ikke fører primare og som visst ikke liker spa21... - Det er vel bare på Oslo HiFi senter at jeg har hørt så mye groteskt negativt om spa21 .. Jeg hadde Rotel RSX-1057 hjemme i noen uker. Jeg ble ikke overbevist, men det var også pga mange irratasjonsmomenter samt en grusom fjernkontroll som hører hjemme på 80tallet. Når det gjelder de nye lydformatene får vel ikke de nye forsterkerene noen fordel heller unntatt automatisk lipsync, siden dekodingen kan gjøres i HD- avspillerene og sendes analogt til SPA21. Jeg har nettopp kjøpt en SPA21 i full visshet om hva den mangler, fordi jeg har fokus på lydkvalitet og design og kan ikke se at den har noen konkurenter annet enn arcam avr 350. Avr 350 mangler det samme som spa21, antagelig bare ting du ikke trenger og neppe vil savne. Jo forresten, avr 350 mangler det uslåelige designet til spa21.

Har noen prøvd å bruke datakabelen til spa21? Og hva bruker man den til?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører jo mest på musikk, og synes den er suveren på musikk.
    Tror forøvrig jeg selv ikke hører forskjell mellom DTS5.1 og noen av de nyere formatene.

Men analog 7.1 inn på spa 21, vil det si at den kan kjøre (ukomprimert)pcm 7.1??

Har forøvrig en HK HD970 cd spiller. Tror dere SPA21 har bedre DAC enn HD970, at jeg kjører digitalt fra cd til forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den kan motta ukomprimert 7.1 True HD og DTS HD master audio via analog:-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Ja, den kan motta ukomprimert 7.1 True HD og DTS HD master audio via analog:-D
    SWEEET!

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Jeg har nettopp kjøpt en SPA21 i full visshet om hva den mangler, fordi jeg har fokus på lydkvalitet og design og kan ikke se at den har noen konkurenter annet enn arcam avr 350. Avr 350 mangler det samme som spa21, antagelig bare ting du ikke trenger og neppe vil savne. Jo forresten, avr 350 mangler det uslåelige designet til spa21.
    I bruk er det liten forskjell på Arcam avr-350/300. Hdmi tilkoblingene på 350 er gir små fordeler i forhold til komponent. Avr-300 kan en kjøpe brukt for 7-8000 og gir bare marginalt dårligere stereo lyd enn 350 og etter min mening milevis bedre enn Denon/Pioneer/Rotel. Med mindre det har skjedd mye ved den siste modellen til Yamaha vil jeg påstå de er tilnærmet ubrukelig som stereo forsterker.
    Når det gjelder utseende er spa21 i en egen klasse.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av den nye Primare SPA22