PRIMARE SPA21..duger den ennå? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 126
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med dårlig subwooferjustering mener jeg manglende muligheter i forhold til hva som er normal på andre produkter idag. Mulig jeg bruke galt ord, et bedre ord hadde kanskje vært bassjusteringer.

SPA21 mangler muligheter for å definere nedre ønsket frekvens per høyttalern. Man kan definere en høyttaler til SMALL som da gjør at den ikke får tilsendt frekvenser lavere enn en globalt satt frekvens, eller til LAGRE, som gjør at høyttaleren får tilsende alle mulige frekvenser.

I tillegg etter hva jeg forstår av bruksanvisningen, kan man ikke velge om man skal ha subwoofer av eller på avhengig av input. Man kan heller ikke sette forskjellig lydnivå på sub etter hvilket lydformat man bruker(DD, DTS osv)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrtj
    Med dårlig subwooferjustering mener jeg manglende muligheter i forhold til hva som er normal på andre produkter idag. Mulig jeg bruke galt ord, et bedre ord hadde kanskje vært bassjusteringer.

SPA21 mangler muligheter for å definere nedre ønsket frekvens per høyttalern. Man kan definere en høyttaler til SMALL som da gjør at den ikke får tilsendt frekvenser lavere enn en globalt satt frekvens, eller til LAGRE, som gjør at høyttaleren får tilsende alle mulige frekvenser.
    Dette er helt riktig.

I tillegg etter hva jeg forstår av bruksanvisningen, kan man ikke velge om man skal ha subwoofer av eller på avhengig av input.
    Dette er delvis riktig, men endrer man modus, endrer man også sub-innstillinger (se under). En kan definere forskjelllige modus til forskjellige inputs.

Man kan heller ikke sette forskjellig lydnivå på sub etter hvilket lydformat man bruker(DD, DTS osv)
    Dette er feil. En kan velge forskjellig subnivå i modus DD, DTS, OTHER (to-kanals lyd) og GENERAL (alle andre lydformater, f.eks. Pro Logic II, DTS Neo etc.).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Dette er delvis riktig, men endrer man modus, endrer man også sub-innstillinger (se under). En kan definere forskjelllige modus til forskjellige inputs.
    Enig med deg her. Jeg har kjørt et eget signal (det beste) fra cd-spilleren hvor den er satt opp som "PureDirect" på input1 forsterkeren, og satt opp en input2 til med vanlig stereo + sub. Da blir det enkelt å skifte med og uten sub, + at som nevnt tidligere i tråden så kan man justere suben uavhengi av formatene DD og DTS på dette signalet.......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En minus kan være som nevt tidligere at man har bare en felles delefrekvens for alle høyttalere, selv om den kan jusetres inviduelt for hvilken lydmodus du kjører(DD,DTD,STEREO). Men når det er sakt så vil jeg tro at i 97% de høyttalerene som kobles til denne forsterkern ikke har behov for å justere delefrekvensen inviduelt..... et mindre ledd og litt bedre lyd:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er feil. En kan velge forskjellig subnivå i modus DD, DTS, OTHER (to-kanals lyd) og GENERAL (alle andre lydformater, f.eks. Pro Logic II, DTS Neo etc.).[/QUOTE]

Interessant, trodde at Other var SACD/DVD AUDIO og GENERAL var stereo, har nok satt det opp noe feil da

Ellers så er jeg enig at SPA 20 (og helt sikkert SPA 21) er svært gode produkter.

Mvh Jostein

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jostfe
    Interessant, trodde at Other var SACD/DVD AUDIO og GENERAL var stereo, har nok satt det opp noe feil da
    Mvh Jostein
    Ja, kansje du har det. Første gang du setter opp de forsterkerene der bør du sette ALLE innstilingene på DD,DTS og OTHER til Default. Og så justerer du de ideele hovedjusteringene på GENERAL. De vil da si at nå du har fått lik innstilling på alle formatene. Deretter kan du gå inn å fin justere på de forskjellige fomatene med f.eks 1db her og der og forandre på delefrekvens, small/large.

Når hovedjusteringene på GENERAL er gjort bør du aldri forandre på dem igjen, bare på DD,DTS og OTHER. Dette er pga hvis du øker f.eks senteren på GENERAL så øker du også senteren DD,DTS og OTHER tilsvarende........ Håper ikke dette ble vanskelig å forstå...:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten OTHER er stereo,PLII og de andre formatene, bortsett fra DD og DTS.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg var hos en forhandler av Primare for en tid tilbake nevnte han faktisk en ting som han mente kan gjøre at man får en slags lipsync-funksjon på SPA21.

Si du har justert Delay på alle høyttalerne i et 5-kanals oppsett, som da gjøres ved å sette avstand fra lytteposisjonen til for eksempel følgende:
    Left/Right: 10 FT (ca 3,3m)
    Center: 9 FT (ca 3m)
    Left/Right SURR: 5 FT (ca 1,6m)

På SPA21 kan man sette Delay til maks 100FT. Den høyttaleren som er lengst unna i dette eksemplet er 10FT unna, som igjen betyr at jeg har maks 90FT med delay igjen å bruke.
    Ved å legge til 90FT på alle høyttalerne, vil de nye tallene bli slik:
    Left/Right: 100 FT (ca 3,3m + 27m)
    Center: 99 FT (ca 3m + 27m)
    Left/Right SURR: 95 FT (ca 1,6m + 27m)

Hvis denne delayen fungerer slik jeg håper, vil man nå ha lagt til en tidsforsinkelse på alle høyttalerne på 27m. Ved å bruke lydhastigheten på 345m/s får man da en lydforsinkelse på 27/345= 78ms. Ved å bruke et mindre tall enn 90 kan forsinkelsen i dette eksemplet reguleres mellom 0ms og 78ms, ca 1ms forsinkelse per 1,2FT

Om dette fungerer i praksis lurer jeg veldig på. Hadde vært morro om noen med denne forsterkeren kunne prøve. I realiteten tror jeg nok prosessoren kun bruker forskjellen i avstand mellom de forskjellige høyttalerne og beregner forsinkelsen etter dette, og ikke den reelle avstanden som er lagt inn. I tillegg er det jo et spørsmål om dette vil ha noen påvirking på lydkvaliteten.

EDIT: rettet en haug med skrivefeil

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er feil. En kan velge forskjellig subnivå i modus DD, DTS, OTHER (to-kanals lyd) og GENERAL (alle andre lydformater, f.eks. Pro Logic II, DTS Neo etc.).

Ellers så er jeg enig at SPA 20 (og helt sikkert SPA 21) er svært gode produkter.

Mvh Jostein
    I følge brukermanualen for SPA21 (side 26):

"You can now optionally define layouts DOLBY DIGITAL, DTS and OTHER which modify the GENERAL layout when the source is Dolby Digital, DTS or two-channel."

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Og forresten OTHER er stereo,PLII og de andre formatene, bortsett fra DD og DTS.....

"You can now optionally define layouts DOLBY DIGITAL, DTS and OTHER which modify the GENERAL layout when the source is Dolby Digital, DTS or two-channel."

:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:-)
    Er ikke sikker på hva du vil poengtere, det som ikke kommer fram av manualen er at OTHER ikke bare er stereo, men også PL, PLII osv..... Så da blir den felles innstilling for disse, men derimot får DD og DTS får sine egene inviduelle instillinger....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kansje du har det. Første gang du setter opp de forsterkerene der bør du sette ALLE innstilingene på DD,DTS og OTHER til Default. Og så justerer du de ideele hovedjusteringene på GENERAL. De vil da si at nå du har fått lik innstilling på alle formatene. Deretter kan du gå inn å fin justere på de forskjellige fomatene med f.eks 1db her og der og forandre på delefrekvens, small/large.

Når hovedjusteringene på GENERAL er gjort bør du aldri forandre på dem igjen, bare på DD,DTS og OTHER. Dette er pga hvis du øker f.eks senteren på GENERAL så øker du også senteren DD,DTS og OTHER tilsvarende........ Håper ikke dette ble vanskelig å forstå...:-D
    Takk for nyttig info! Sliter noe med å forstå hva vitsen med "GENERAL" er i utgangspunktet, men slik jeg tror jeg forstår det fra ditt innlegg er at denne brukes som en felles innstilling før eventuelle fin instillinger på de andre modusene.

Kjøpte nettopp SP31 og denne ble satt opp fra HFC hjemme hos meg, mener da at kun "General" var satt opp og ikke de andre. Jeg hadde fått lånt en "avansert" lydtrykk måler hos dei, og fann dette ut når jeg tilfeldigvis sjekket (at de andre sto på "0"). Med denne måleren så var det forskjell på feks DD og DTS og Other, og jeg justerte da lydnivået slik at på den enkelte modus så var alle høytalerene like. (med unntak av bassen som jeg fant det vanskelig å stille vha lydtrykks måler; prøvde men den ble altfor dominerende)

Ser vel også ut som om jeg må lese noe mere i bruksanvisningen

Mvh Jostein

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten riktig Jostfe!
    Du foretar en fin justering på GENERAL, og da har du utganspungtet for de andre formatene. Men det kan hende at du vil ha f.eks litt mer bass på DD-sporet eller en lavere delefrekvens i stereo, så da er det opp til deg å optimalisere for hvert format etter smak og behag..... skulle du justere deg helt vekk så vet du at GENERAL er det ideelet, så er det bare for deg å sette alt til default eller null db på DD,DTS eller OTHER og du er tilbake til ideelet.

For å si det slik at alle forandringer du gjør på db på GENERAL så vil du få samme forandringen på DD,DTS og OTHER .... men ikke motsatt!

Det høres litt rart ut at du måler forskjellig på de forskjellige formatene, har du foreksempel satt alt til default på formatene? Da er det kun GENERAL som som velger "innstillingene".....og så kan du måle...

Sleit litt i begynnelsen jeg også, men helt genialt når jeg fant det ut:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten riktig Jostfe!
    Du foretar en fin justering på GENERAL, og da har du utganspungtet for de andre formatene. Men det kan hende at du vil ha f.eks litt mer bass på DD-sporet eller en lavere delefrekvens i stereo, så da er det opp til deg å optimalisere for hvert format etter smak og behag..... skulle du justere deg helt vekk så vet du at GENERAL er det ideelet, så er det bare for deg å sette alt til default eller null db på DD,DTS eller OTHER og du er tilbake til ideelet.

For å si det slik at alle forandringer du gjør på db på GENERAL så vil du få samme forandringen på DD,DTS og OTHER .... men ikke motsatt!

Det høres litt rart ut at du måler forskjellig på de forskjellige formatene, har du foreksempel satt alt til default på formatene? Da er det kun GENERAL som som velger "innstillingene".....og så kan du måle...

Sleit litt i begynnelsen jeg også, men helt genialt når jeg fant det ut:-D
    Hei,

Kjempebra info, er faktisk mye klokere nå :-D Takker så mye !

Er litt usikker på om alt sto på default før jeg begynte å stille selv. I prisen på SP31 og A30.5 så var avtalen at selger skulle sette dette opp til meg. Jeg trodde vel at han hadde gjort en feil, men kansje var det jeg som feilet noe :-D . Synest også at det var rart at det var forskjellig utslag på DD og DTS, måtte justere opp mye i DTS for å få samme utslag som DD.

Får nok låne meteret igjen, og foreta en ny målig/oppsett basert på info fra deg.

Når det gjelder lip sync som også er nevnt i denne tråden her så har jeg ikke problem med dette med nåværende sett, det var heller ikke noe problem med SPA 20 sammen med Sony NS999ES (tror jeg den heter)

Mvh Jostein

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på hva du vil poengtere, det som ikke kommer fram av manualen er at OTHER ikke bare er stereo, men også PL, PLII osv..... Så da blir den felles innstilling for disse, men derimot får DD og DTS får sine egene inviduelle instillinger....
    Jeg tror at så lenge DD, DTS og OTHER er spesifisert i manualen, må det bety at GENERAL håndterer det som ikke er spesifisert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at så lenge DD, DTS og OTHER er spesifisert i manualen, må det bety at GENERAL håndterer det som ikke er spesifisert.
    Kan godt hende at du har rett på de nye moddelene, jeg kjenner bare til SPA20! Tror egentlig ikke det er noe foskjell på dem.....

I SPA20 vet jeg GENERAL er en generell justering for DD, DTS og OTHER som er alle de andre formatene som er basert på 2-channel.

Helt hvor SACD/DVD-audio kommer inn vet jeg ikke helt siden jeg har aldri hatt det. Gjøres ikke innstillingene direkte på spilleren i de tilfellene, og signalet går direkte igjennom forsterker hvor du kun kan styre volum?? Er det noen som har svar på dette da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende at du har rett på de nye moddelene, jeg kjenner bare til SPA20! Tror egentlig ikke det er noe foskjell på dem.....

I SPA20 vet jeg GENERAL er en generell justering for DD, DTS og OTHER som er alle de andre formatene som er basert på 2-channel.

Helt hvor SACD/DVD-audio kommer inn vet jeg ikke helt siden jeg har aldri hatt det. Gjøres ikke innstillingene direkte på spilleren i de tilfellene, og signalet går direkte igjennom forsterker hvor du kun kan styre volum?? Er det noen som har svar på dette da?
    Tror basert på denne tråden at det er rett som du antyder ovenfor vedrørende SACD.

Input settes som "external" på forsterker/prossessor. Det er jo en analog overføring av signalene så jeg antar at prosessor/forsterker kun styrer volum. Jeg trodde som kjent at "Other" var SACD så det har jeg satt opp styrken på bassen kontra de andre modusene (dette for at jeg erfarte at subben var mye mindre med ved SACD avspilling). Nå innser jeg at dette nok var en feil måte å gjøre dette på. Det er vel kansje derfor jeg synest at jeg fikk altfor mye bass i stereo også Ellers så går det an å sette de enkelte kanalene opp via DVD spilleren for de enkelte kanalene.

Det er forøvrig ikke mye forskjell i meny oppsettet på SP31 og SPA 20, det jeg ser er at det er et ekstra minne for egen setup ("Instalator setting"), ellers så det mye likt ut for meg.

Mvh Jostein

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det min tur til å stille et spørsmål om SPA21:

Med "balance" kan en i tillegg til høyre/venstre front også stille inn volum til senter, surrounds og sub, men det ser ikke ut som om innstillinger gjort med "balance" lagres på samme måte som høyttalerinnstillingene i menyen. Finner ikke noe om dette i manualen heller. Noen som vet noe om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det min tur til å stille et spørsmål om SPA21:

Med "balance" kan en i tillegg til høyre/venstre front også stille inn volum til senter, surrounds og sub, men det ser ikke ut som om innstillinger gjort med "balance" lagres på samme måte som høyttalerinnstillingene i menyen. Finner ikke noe om dette i manualen heller. Noen som vet noe om dette?
    Har samme erfaring med SP31, satte opp subben med "balance" under SACD avspilling, var vel egentlig glad at den ikke ble lagret da jeg antar at dette kun brukes for å kompensere for en plate/lyd og ikke nødvendigvis skal reflektere en "idiell" (General) setup

Mvh Jostein

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme erfaring med SP31, satte opp subben med "balance" under SACD avspilling, var vel egentlig glad at den ikke ble lagret da jeg antar at dette kun brukes for å kompensere for en plate/lyd og ikke nødvendigvis skal reflektere en "idiell" (General) setup

Mvh Jostein
    Ja, det er vel derfor den ikke lagres! Jeg har da opplevd det motsatte, ved å trykke litt feil og bytte input i stedet for volum så ble alt borte, kjedelig....:? men tror alikevel at jeg vil ha det slik som det er så man ikke begynner å justere seg bort, og så er du raskt tilbake til normal instillingene.....

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •