Hva er galt med forsterkeren min? Alto mac.2.4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er galt med forsterkeren min? Alto mac.2.4

Spilte med cerwin vega cls-215 å når jeg spilte ble det plutselig stygg lyd i høyttalerne. Jeg trodde bassene var sprengt, men fant ut at det var forsterkeren.
    Den stygge lyden kommer når jeg har skrudd opp litt.
    Hva kan være galt med forsterkeren?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du funnet ut at det var forsterkeren? Prøvd andre høyttalere evt. annen forsterker?

Hvor gammel er forsterkeren? Er den varm når den lager ulyder? Kunne vært greit med litt fler opplysninger, hvor høyt spiller du f.eks?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Jeg prøvde med en annen forsterker, skal teste det skikkelig i morgen.
    Jeg spiller nesten på halvt volum.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halvt volum sier ingenting om hvor høyt du spiller vel!?? Om volumkontrollen står på halv gass, kan dety være drithøyt på et anlegg og relativt lavt på et annet. Det kommer jo an på følsomhet og forsterkingsfaktor i de forskjellige ledd.

Om det skulle vise seg at det er forsterkeren du plages med, blir jeg ikke forundret! Det er jo en Alto! (Beklager!! Jeg har dette merket øverst på min NEI-liste)

Kjører du forsterkeren brokoblet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Om det skulle vise seg at det er forsterkeren du plages med, blir jeg ikke forundret! Det er jo en Alto! (Beklager!! Jeg har dette merket øverst på min NEI-liste)
    Er Behringer nest øverst, eller? Jeg vurderer en EP2500 til mine to subber. Dette er jo også en billig-forsterker... men hva har de spart på? Det er spørsmålet. En forsterker som ikke tåler å bli dratt rundt på og få generell fysisk julig, kan kanskje fortsatt fungere i det "lune hjem", eller?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Behringer er også høyt på NEI-lista! Men som du sier, disse billigproduktene gir mye for pengene, og KAN kanskje fungere hjemme hvor de ikke får slik bank som de får på veien.

Vi terroriserer jo jamt (les: Hver Dag!!) alt utstyret vårt med lemping, stabling, risting i bil på dårlige veier, rett fra -20 grader ute og skal spille konsert umiddelbart, fukt, kondens, varme, støv.... Slik er livet for PA-utstyr!

Derfor kjøper ikke vi billige forsterkere som Alto eller Behringer, da vi rett og slett ikke har råd til å kjøpe så billig!! Om du skjønner?

Vi sverger til Crown, Crest, Camco, LAB-Gruppen sine touring-serier, o.l. (Selv om jeg personlig synes LAB sine eldre serier er kjedelige og slappe. FP-serien funker greit.) Disse merkene lager jo også installasjonsforsterkere som heller ikke vil tåle livet på veien. Men selv når vi gjør faste installasjoner vil vi ikke selge kundene våre hverken Alto eller Behringer, eller noen av de andre jalla-merkene! Vi vil jo ha fornøyde kunder som vi slipper å komme til annen hver uke for reparasjoner eller service!

Hett tips på en vifteløs kraftpakke som vi bruker mye i installasjoner på utesteder og andre støvete steder, og som har bevist gang på gang at den er verdt alle pengene, både i levert effekt, stabilitet og "trofasthet" (virker alltid, omtrent "set and forget"): Crown K1 eller K2 ;-)

...og for de som lurer: Joda!! Jeg har prøvd både Alto og Behringer!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Behringer er også høyt på NEI-lista! Men som du sier, disse billigproduktene gir mye for pengene, og KAN kanskje fungere hjemme hvor de ikke får slik bank som de får på veien.

Vi terroriserer jo jamt (les: Hver Dag!!) alt utstyret vårt med lemping, stabling, risting i bil på dårlige veier, rett fra -20 grader ute og skal spille konsert umiddelbart, fukt, kondens, varme, støv.... Slik er livet for PA-utstyr!

Derfor kjøper ikke vi billige forsterkere som Alto eller Behringer, da vi rett og slett ikke har råd til å kjøpe så billig!! Om du skjønner?
    Jeg skjønner. Det er lett å spare seg til fant!

Hett tips på en vifteløs kraftpakke som vi bruker mye i installasjoner på utesteder og andre støvete steder, og som har bevist gang på gang at den er verdt alle pengene, både i levert effekt, stabilitet og "trofasthet" (virker alltid, omtrent "set and forget"): Crown K1 eller K2 ;-)
    Hva slags priser snakker vi om for slikt da? Viftebråk bekymrer meg forøvrig lite, da jeg kan ha forsterkeren i et "kontrollrom" ved siden av kinoen uansett...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva slags priser snakker vi om for slikt da?
    Yikes! 13.500 + mva???? Hehehe - det blir kanskje LITT i overkant for en med normal økonomi...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Jepp! Det koster så det svir!! ;-)

Men hva med å se på disse: Crown XLS Series

eller disse: Crown DSi Kinoforsterkere

eller disse: Crown CDI og CTS Serie for installasjon

eller disse: Crown XTi serie med DSP

De tre siste seriene har innebygget DSP.

Personlig har jeg bare prøvd og brukt XLS-serien og XTi-serien av disse, og kan anbefale de som et godt alternativ! Mest erfaring har jeg selvfølgelig med Machro Tech-serien, og I-Tech-serien, men prisen på disse er nok LITT utenfor budsjett kanskje? ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Jepp! Det koster så det svir!! ;-)

De tre siste seriene har innebygget DSP.
    Koster så det svir ja - når budsjettet sprekker med 500% kan man vel kanskje si det sånn :-(

Crown-forsterkerene virket fine og den minste er jo nesten oppnåelig... Jeg klarte ikke (ved å skumme gjennom) å finne laveste frekvens for høypass-innstilling på DSP'en. Har du dette tallet? Ideelt sett skal det vel være mellom 10 og 15 Hz for en hjemmekino-sub...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •