Yamaha RX-V1500 stopper på impedanse!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Brainbug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Yamaha RX-V1500 stopper på impedanse!?

Broren min har nettop fått seg en RX-V1500 med Dantax surround-sett (uten sub) som alle har 4-8 ohm impedanse. Front, senter og surround bak. Til senter-surround bruker han noen gamle Sanyo-høyttalere som fulgte med en gammel hjemmestereo for mange år siden som jeg ikke vet impedanse på.

Oppsettet er rett koplet, av og til hvis man er heldig fungerer det, men ofte kommer "SP. IMP SET" -> "Minimum 8ohm" opp når man slår på og der står den fast. Har skiftet til 6ohm (som er det eneste andre valget) for å se om det ble bedre, men da kommer "Minimum 6ohm" opp og der stopper den igjen ... !? Det kommer ingen feilmelfinger forøvrig etter auto-setup fra Ypad med alle høyttalerne tilkoplet (når man er heldig og får ampen på..)

Har noen her en konkret anelse om hva som er feil? Har prøvd med og uten de gamle høyttalerne, men det samme skjer uansett! ... Hva er det som får ampen til å registrere feil impedanse og går det eventuellt an å slå av automatisk sjekking av impedanse? ..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er en nestenkortslutning et sted. Evt at Sanyo-høyttaleren har en impedansekurve som nærmer seg 2 ohm eller lavere. Dette er ikke særlig heldig for Yamahaforsterkeren din, og ikke min RX-V2600 heller.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mulig det er en nestenkortslutning et sted. Evt at Sanyo-høyttaleren har en impedansekurve som nærmer seg 2 ohm eller lavere.
    Kortslutning er det neppe. Kabling/koplinger er trippelsjekket, da må det i så fall være noe rart i selve forsterkeren. Vi regnet med at Sanyo-høyttalerne kunne skape trøbbel, men problemet er at dette skjer selv om de er frakoplet, kun med de nye 4-8 ohms høyttalerne i ampen.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dantax

Hva slags Dantax høytalere er det snakk om her?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dantax er riktignok rævva, men her er det vel snakk om ødelagte høyttalere? Koble fra alt og deretter kobler dere til en og en. Kan ikke forstå at det er forsterkeren som er ødelagt, men det kan vel heller ikke utelukkes.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Hei!

Det er jeg som har problemet med forsterkeren.
    Og for det første, Dantax er kanskje ikke noe av verdens beste høytalere. Men for de som har STRAMT budsjett, er de helt flott! Men det er ikke høytalerne det er snakk om her....Det er forsterkeren. Yamaha RX-V1500...etter jeg har slått på forsterkeren kommer dette opp: "SP. IMP SET" -> "Minimum 6/8ohm". Og det blir stående! Jeg har koblet ut alle høytalerne, og deretter slo ampen på uten at noe skjedde! Men hvis jeg holder "STANDBY/ON/OFF" knappen inne en liten stund mer når jeg starter den, slår den seg på. Men det rare er at fjernkontrollen ikke vil reagere etter dette. Jeg får gjort mye manuelt, men jeg får ingen lyd WSE!

Trenger seriøs hjelp! :roll:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao. kommer det varsel om "Minimum 6/8ohm" selv om ALLE høyttalere er koplet ut ...:/ ....tydeligvis er det noe galt med dette på ampen, fins det noen mulighet for å slå av automatisk sjekk av dette under oppstart? Evt., fins det noen annen løsning på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Fikk hjelp fra kfh74 på PM

kfh74 skrev:

"la forsterkeren vere av så holder du inne straight/effect knappen på fronten på forsterkeren mens trykker du på standby/on knappen, då får du opp advance menyen, der får du opp inpedansen som forsterkeren er instillt på, vrid deretter på program "hjulet" så kommer det opp "Preset" så trykker du på straight/effect knappen igjen å då kommer det opp reset (på displayet viser det da "Preset - Reset") så slår du av forsterkeren igjen å då er den nullstillt igjen...

PS: du sletter alt du har lagret av instillinger osv."

Kan dette hjelpe deg?

----------------------------------------------------

Etter utallige forsøk ved dette, uten at noe skjedde. Holdte jeg inne "straight/effect" knappen mens jeg slo av og på forsterkeren. Av og til holdte jeg lengre inne på "standby/on" knappen. Og etter 1-2 min var forsterkeren upp and running!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •