Hvor bra er kvaliteten på videokonverterene til receivere i 10-15000krs klassen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bra er kvaliteten på videokonverterene til receivere i 10-15000krs klassen?

Hei,

jeg er rimelig lei av kabelsuppa som går fra xbox(scart), xbox360(komponent), dvd(hdmi) og tv(scart) til min projektor.

Jeg vurderer derfor om det er på tide å pensjonere min trofaste 8år gamle receiver(Onkyo tx-656 hvis jeg husker rett).

I denne sammenheng lurer jeg på hvordan kvaliteten er på videokonverterene som er i nye receivere i prisklassen 10-15000kr.

Jeg tenker å koble alle mine enheter inn i receiveren for deretter å kun ha hdmi mot projektor.

Vil det være noen merkbar forverring i bilde kvalitet fra f.eks xbox360'en min hvis jeg kjører komponent inn i receiver for så å la receiveren konvertere signalet om til hdmi?

Hvis det er merkbar forskjell på dagens modeller:
    Er det noen lanseringer i det neste halvåret som vil gjøre noen forskjell her?

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Lurer jeg og på ..

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingenting å sammenligne med når det gjelder andre videoprosessorer vs den som er innebygget i Denon AVR4306. Men når det gjelder signalene med og uten konvertering opp til 720p så merker jeg ganske god forskjell og det til det bedre. Dette er fordi det er merkbart bedre videoprosessering i recieveren enn i prosjektøren. Så ditt sammenligningsgrunnlag må være mellom de forskjellige recieverene og din prosjektør/TV.

Merk: Jeg kjører kun TV (S-video) med oppkonvertering til 720p på reciever. DVD kjører jeg passtrough på HDMI og lar DVDspilleren gjøre jobben (samme type videoprosessor).

Dersom du kjører en reciever som "HDMI-HUB" (uten oppkonvertering) så vil jeg gjette på at det er marginale forskjeller enn om du kjører direkte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker mest på om jeg vil få merkbart dårligere kvalitet på f.eks Xbox360 via komponent inn i receiver.

Xbox360 har jo uansett 720p så det vil vel ikke være noe behov for oppkonvertering med tanke på oppløsning. Men det vil jo være en konvertering fra komponent til HDMI.

Hdmi fra dvd regner jeg med at ikke vil være noe problem. Om jeg kjører oppkonvertering på dvd-spilleren eller i receiver er jo bare å teste hva som eventuellt er best.

Oppkonvertering av signalet fra Xbox1 er derimot en problemstilling, men her går det vel også ann å kjøre komponent med 720p ut fra xboxen slik at det kun vil være problematisk med tanke analog->digital konvertering.

Så for å klargjøre problemstillingen min så er jeg mest bekymret for konverteringen fra analoge signalkilder, som komponent, til digital hdmi.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Dersom du kjører en reciever som "HDMI-HUB" (uten oppkonvertering) så vil jeg gjette på at det er marginale forskjeller enn om du kjører direkte.
    Er denne delen jeg lurer mest på, da jeg har en Benq 8720 på vei og ser da for meg at jeg ikke trenger 4306, men kan klare meg med 3806 f.eks.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like kjappe i avtrekkeren dere begge ;-)

Jeg prøvde dette da jeg kjøpe recieveren min:
    1) DVD Komponent (720p) -> Denon AVR4306 til HDMI -> Panasonic PT AE700
    vs
    2) DVD HDMI (720p) -> Denon AVR4306 til HDMI -> Panasonic PT AE700
    vs
    3) DVD Komponent (720p) -> Panasonic PT AE700

Nå skal det selvfølgelig ha seg slik at panasonicen min viser noe forskjellig bilde på komponent vs HDMI, men kunne ikke se stor forskjell på 1) vs 2).

Angående BenQ 8720 så er jo kritikken på bildebehandlingen meget god. Jeg vil tro at det ikke er nødvendig med videoprosessering i "billigsegmentet" recieverene holder til. Dyrere eksterne prosessorer vil nok gjøre bedre jobb. Men jeg er på tynn is siden jeg ikke har sett denne prosjektøren som er blitt "AVForum standard".
    Edit: Les det som står under bildekvalitet her: http://avforum.no/forum/tester-video...nq-pe8720.html

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Like kjappe i avtrekkeren dere begge
    Merkelig, det sier kona også

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare advare deg mot at mange av converterne i nye recivere som scalerer opp til 1080p ikke lar deg conventer til 740p, noe som ble et problem med min Samsung TV. Og da kan du bare kjøre HDMI eller DVI inn for å få det ut på HDMI.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •