er noe jeg ikke skjønner med nad t753v2 forsterkern min.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

er noe jeg ikke skjønner med nad t753v2 forsterkern min.

hei, kjører nå bare 2 høyttalere på denne midlertidig og uten sub.
    så jeg setter sub til off. men likevel så kan jeg endre crossover freq, fra 40 til 200Hz, merker at når jeg setter den på 200hz så er det mye mer bass, men den er mindre kontrolert enn når jeg har den på 40Hz, så hva gjør denne instillingen egentlig? prøvde å kikke i boka, men der fant jeg ingenting.

bruker et par dynavoice challenger m85, hva ville være riktig å sette denne instillingen på da?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte på anlegget til en kammerat og begynner ensten å bli litt deprimert nå, han har ei gammal stereoforsterker fra tidlig 90'tall, og noen små eltax høyttalere med to 5" basser elns, og det trøkker jo **** meg likemye som de store dynavoicene jeg har, og klarer heller ikke til å presse meg selv til å si at jeg syns eltaxene låt dårlig, for jeg hørte rett og slett ingen stor forskjell på mellomtona og diskanten hos han.

han sitter altså på et anlegg til ca 2000kr, og jeg har snart brukt 10k, og jeg syns fadern meg ikke at mitt spiller noe særlig bedre i det hele tatt.

så er det bare hørselen min som er helt på tryne, eller er det noe drastisk gærent hos meg?? aner ikke hva som kan være gærent helller, alle instillinger står slik de er ment til å stå, så fatter det bare ikke!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode komponenter er sjelden en garanti for bra lyd...
    Kan være at komponentene ikke helt går 100% sammen.
    synergi...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men alle er liksom så fornøyd med de høyttalerne jeg har, jeg er jo fornøyd med de selv, men ble ganske skuffa når de eltaxene spilte omtrent likt som mine, ihvertfal etter mine ører.

bruker optisk ut fra pc, og Nad er vel ikke akkurat kjent for å holde igjen noe på bass delen heller, så skjønner det bare ikke, men noen som kan forklare det jeg spurte om i første post?

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være mange årsaker. Ofte er det slik at ett billg stereo system spiller like bra som ett middels surre rundt system skal bare ha surre rundt prosessor selv pga vil ikke messe med stereo lyden. Men kan også være miss match med forsterker, høyttalere. Kabler forsterker/høyttalerer. dvd/forsterker. så du har mange steder å begynne. Ville anbefalt deg å prøve annet kabel merke mellom forsterker og høyttalere. (TIL DERE SOM MENER KABLER IKKE HAR NOE Å SI, BUTT OUT).

Prøv først med kablene hjelper ikke det så går du videre til å prøve noe annet. Kan hende det er ett lite problem bare.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det skyldes kabler eller ei skal jeg ikke begi meg ut på - men i første omgang ville jeg heller forsøkt endring av oppsettet, plassering og vinkling av høyttalere. Dobbelsjekk også innstillingene!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jar prøvd flere kabler, flere dvd spillere, og har sjekka instillingene sikkert 100ganger. har også prøvd i 2 forskjellige rom.

men har aldrig prøvd med en litt dyrere dvd spiller, det eneste jeg har prøvd er ps2 og en billig sak til 400spenn, men det skal vel ikke ha så mye å si siden jeg kobler digitalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er veggene i rommene du har prøvd vært bygd opp av?

Min opplevelse av nad er jo at de ofte smører på litt bass i tillegg så det var jo veldig rart at det, slik det fremstår, låter tynt?

Du har ikke mulighet til å få lånt en annen forsterker i butikk? For eksempel en pioneer receiver eller en h/k integrert eller noe sånt? Har ikke prøvd høyttalerne selv, men har opplevd mismatch med utstyr før....kan være en ekstrem kilde til irritasjon :P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de låter ikke tynt syns jeg, syns det er bra med bass, men liker dårlig at de eltaxene med 5tommerne som drives av en forsterker som det virker som er fra før krigen, kan spille med omtrent like mye trøkk som det er hos meg, høyttalerne mine er jo tredobbelt så store, og det er jo 100ganger mer krefter under panseret på forsterkeren min enn det er på den 5kilos tunge forsterkern hannes. hos meg virker det som om diskanten er stilt høyere enn bass/mellomtone, men den er jo ikke det så skjønner det bare ikke jeg.

det skal jo ikke være mulig å spille med like mye trykk med de eltaxene som jeg har med mine dynavoice??

skal prøve med en harman kardon litt senere, blir det ikke mye trøkk da så selger jeg hele dritten å kjøper en god gammal kasset speller:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feiljustert og feiljustert, det er nok mer at eltaxene låter veldig "feil" med alt for mye fokus på bass.......sanger som kompisser av meg med typiske cv/nad med bass knotten på fullt har voldsomt trøkk på har såvidt en liten bassrytme på mitt anlegg.......og det er ikke pga mine høyttalere ikke spiller de frekvensene det er snakk om......

Ser forøvrig også at du har skråtak......dette kan jo være en ulempe iforhold til bass......hadde store problemer med å finne den plassen suben måtte stå i pappas anlegg......

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjent fenomen

Det at et anlegget til kompis,nabo etc oppleves like bra eller neste,selv om komponentene skulle tilsi at de ikke skulle det, er intet nytt.

Som oftest er dette ren innbildnig pga lyden er anerledes og dermed oppleves som nytt og spennende hos kompis eller nabo.
    Har selv en kompis med et anlegg til rundt 10k og når jeg lyttet til dette ble jeg overasket over hvor bra det låt, der å da følte jeg at lyden hans var på høyde med mitt eget anlegg ( ca 89.000,-)
    Dette måtte jeg selvfølgelig finne ut av så jeg pakket ned hele riggen min å dro ned til han og kobblet opp mitt anlegg side om side med hans.

Først Da hørte man de virklige stooooooooooore forskjellene mellom midfi og highend.
    dernest dro vi hjem til meg med hans anlegg og forskjellene var like store der.

Det er i allefall min erfaring,prøv selv hvis du tør-våger-vill og kan

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er noe som skurrer da du kan stile delefrekvensen fra 40-200hz.. trodde dette kun var mulig når du hadde høytalerne som 'small' (og da har en sub koblet til).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rommet har utrolig mye å si, størrelse,isolasjon, materiale, form osv.

angående eltax har jeg sett at alle snakker om hvor forferdelig det er men har selv en eltax avr800 som jeg kjøpte billig på komplett (1500kr) på tilbud for en tid tilbake. en negativ ting som er dårlig er høytaler ledning tilkoblingen som kun funker opp tl 2.5mm med typisk "spring" connection på baksiden, litt spinkelt kanskje? syns lyden var dårlig i begynnelsen, men da brukte jeg kun analoge ledninger, gikk over til digtital og det var som natt og dag. Lyden ble straks mye bedre og spesielt mellomtonen kom MYE bedre fram.

Kjører den med noen eldre mordaunt short høytallere som center, sony ss-e315v som front og en billig eltax 10" sub. altså ikke noe dyre saker dette.
    Forsterkeren er ihvertfall ikke for svak for mine høytalere, spiller høyere enn jeg har bruk for på fest eller til film uansett....
    har digital lyd gjennom optisk ledning og dette gjorde underverker i forhold tl analog lyd.
    Spillte saving private ryan her og lyden blåste meg vekk. Fantastisk ren og fin lyd. (dolby digital). Utrolig detaljerik lyd, ble meget overrasket for å si d mildt.

Suben hadde dårlig lyd i begynnelsen men etter den ble spillt inn er jeg meget fornøy. Noen negativt er det alikevel, forsterkeren på suben lager litt lyd, men en merker ikke dette hvis ikke det er helt stille i rommet.

Allt i allt er jeg fornøyd med eltax produktene mine, men jeg vil nok anbefale noen som skal kjøpe anlegg i dag kjøpe noe med HDMI inn og ut ellers blir forsterkeren fort utdater. Det har ikke eltaxen, kun 1 coax og 2 optisk inn...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •