Hensikten med I-pod inngang på receivere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hensikten med I-pod inngang på receivere

Leser stadig tester av receivere til bruk i HK, og det som slår meg er at det ofte er gjort et poeng av at de har inngang for Ipod, eller annen MP3 spiler for den del.

Hvem pokker kjøper en receiver til 15k+++ og tilhørende herligheter for å høre åp MP3 filer?

Er det bare jeg som mener at denne funksjonen er fullstendig på trynet?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget ditt. Det er jo litt praktisk med mp3 også da. Det blir forresten mye bedre lyd når du bruker en dedikert inngang for Ipod enn hvis du lager egne løsninger.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også MP3 er praktisk på MP3 spilleren, eller telefonen når jeg vil gå en tur og høre musikk, men ikke på et anlegg til flerfoldige titusener av kroner. Spiller ikke de fleste CD'er eller LP plater i heimen, eller er det jeg som er sær? Det siste der er kanskje ikke helt umulig heller da 8)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av disse som har brent av 15k++ på reciever med iPod inngang.

For meg er det 99% gimmic, men jeg ser for meg følgende situasjon:

En dude kommer på besøk med en iPod full av musikk jeg ikke kjenner til fra før. Da er det ganske kurrant å plugge iPod'en til recieveren for å kunne høre om musikken faller i smak hos meg også...

Utenom det så bruker jeg heller USB inngangen og en ekstern harddisk til å høre MP3 som bakgrunnsmusikk. Dette har jeg gjort 1 gang på et halvt år ;-).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Synes også MP3 er praktisk på MP3 spilleren, eller telefonen når jeg vil gå en tur og høre musikk, men ikke på et anlegg til flerfoldige titusener av kroner. Spiller ikke de fleste CD'er eller LP plater i heimen, eller er det jeg som er sær? Det siste der er kanskje ikke helt umulig heller da 8)
    MP3 kan være like bra som CD om komprimeringen er gjort bra. Har faktisk en løsning i tankene med å bruke PC som "drivverk". Gjøres dette rett ift. DAC må du opp i svindyre CD-spillere. Dersom IPOD kobles til egen inngang som gjør at man bruker egen DAC i reciever, ser jeg flere fordeler med dette. Men jeg er litt usikker på den tekniske biten rundt denne IPOD tilkoblingen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen måte på tryne for surroundfreakene som skal ha 7 forforsterkere, 7 effektforsterkere, 7 dacer, radio, 100 innganger, mikrofonoppsett osv.
    de prioriterer ikke kvalitet og musikk uansett

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg er en av disse som har brent av 15k++ på reciever med iPod inngang.

For meg er det 99% gimmic, men jeg ser for meg følgende situasjon:

En dude kommer på besøk med en iPod full av musikk jeg ikke kjenner til fra før. Da er det ganske kurrant å plugge iPod'en til recieveren for å kunne høre om musikken faller i smak hos meg også...

Utenom det så bruker jeg heller USB inngangen og en ekstern harddisk til å høre MP3 som bakgrunnsmusikk. Dette har jeg gjort 1 gang på et halvt år ;-).
    Hvor ofte blir denne inngangen brukt hos de fleste da? Er en gang hvert halvår normalt?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ingen måte på tryne for surroundfreakene som skal ha 7 forforsterkere, 7 effektforsterkere, 7 dacer, radio, 100 innganger, mikrofonoppsett osv.
    de prioriterer ikke kvalitet og musikk uansett
    Det er...beklager utrykket.....bullshit!

Det går fint ann å kombinere skikkelig stereo og surround. Det er bare at det blir langt dyrere.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPod har i det siste nærmest blitt de fakto industri-standard for mobil musikk/MP3. Selv bilprodusentene har begynt å tilby iPod interface i bilene, noe som er ganske tankevekkende: En merkevare skal bli såpass mye trukket frem i forhold til andre konkurrenter.

Jeg må medgi at min frekvens på bruk av iPOD/USB antakelig ikke er representativ da AV-utstyret støver ned i påvente av nytt hjem. (Lagt inn bud i dag på 3.7 mill, krysser armer og bein).

edit: For 3.8mill ble det nytt hjem i februar!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser stadig tester av receivere til bruk i HK, og det som slår meg er at det ofte er gjort et poeng av at de har inngang for Ipod, eller annen MP3 spiler for den del.

Hvem pokker kjøper en receiver til 15k+++ og tilhørende herligheter for å høre åp MP3 filer?

Er det bare jeg som mener at denne funksjonen er fullstendig på trynet?
    Jeg har ikke iPod selv, men så vidt jeg har skjønt så kan man fint ha lossless-komprimert musikk på den. Hvis iPod-interfacet er digitalt (er det det?), så er jo i prinsipp ikke noen grunn til at det skal være noe dårligere kvalitet på lyden enn fra en CD-spiller til en del grunker?

Men JEG klarer meg VELDIG fint uten noe iPod-interface ;-)

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har ikke iPod selv, men så vidt jeg har skjønt så kan man fint ha lossless-komprimert musikk på den. Hvis iPod-interfacet er digitalt (er det det?), så er jo i prinsipp ikke noen grunn til at det skal være noe dårligere kvalitet på lyden enn fra en CD-spiller til en del grunker?
    Helt korrekt - jeg har en iPod, denne inneholder lossless kopier av CD'er og er plugget i Pioneer Ax2Av. Smått genialt spør du meg!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men JEG klarer meg VELDIG fint uten noe iPod-interface ;-)
    Hvor mange er det som faktisk bruker lossless formater? Har inntrykk av at de fleste skal trykke inn flest mulig album på den spilleren de har, mao stort sett 128k.

Og ville det ikke vært bedre å lagre på en HTPC el.l. dersom en først skal kjøre alt av plater inn på et annet format enn CD plater?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange er det som faktisk bruker lossless formater? Har inntrykk av at de fleste skal trykke inn flest mulig album på den spilleren de har, mao stort sett 128k.
    Det er vel opp til hver enkelt? Skal man sitte i 8 timer på toget, kan man bruke lossy, men skal man ha med et knippe "godlåter" til en kompis (for å teste høyttalere eller whatever), så kan man bruke lossless.

Og ville det ikke vært bedre å lagre på en HTPC el.l. dersom en først skal kjøre alt av plater inn på et annet format enn CD plater?
    Selvsagt :-) Hvis vi snakker om å rippe hele CD-samlinga til lossless, så er det vel få som hadde valgt iPod som lagringsmedium... Jeg har alt på en NAS-drive, og det var også derfor jeg skrev at JEG klarte meg bra uten.

Personlig synes jeg det er helt forkastelig at bransjen kaster seg på iPod-bølgen på denne måten. Snart får du vel ikke kjøpt et kjøleskap uten iPod-interface...

Et tilsvarende åpent interface hadde vært mye lettere å svelge for min del.

Newcomer An-Ro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har iPod inngang både i bilen og på reciveren og synest det er fint å ha muligheten. Bruker iPod i bilen daglig, da er det fint å kunne styre alt fra headuniten. Inngangen på recieveren er veldig fin å ha i lystig lag, og ellers når man bare trenger litt bakgrunnsmusikk. Da slipper man jo alt rotet med å skifte cder hver halvtime og som gjerne blir liggende strødd på gulvet.

USB er jo en åpent interface og har man denne innangen i tillegg er det jo ikke noe problem?

Men smaken er som baken...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg det er helt forkastelig at bransjen kaster seg på iPod-bølgen på denne måten. Snart får du vel ikke kjøpt et kjøleskap uten iPod-interface...

Et tilsvarende åpent interface hadde vært mye lettere å svelge for min del.
    Det er vel egentlig dette som er utgangspunktet for å starte denne tråden :-)
    Er litt lei av at jeg "må ha" iPod, det finnes jo en del andre alternativer der ute.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hverken ipod eller inngang for dette, men synes dette høres veldig praktisk ut. For meg er det viktig å kunne sette seg ned å lytte til god kvalitet musikk i godstolen av og til, men med anlegget i stua og småbarn i huset blir det desverre få annledninger til å sette seg ned i godstolen i et rolig hus. Mestparten av musikken jeg spiller blir derfor mest bakgrunnsmusikk. Til dette må det jo være veldig greit å kjøre i gang en lang playlist fra mp3 spilleren. Spiller i dette tilfellet mindre rolle hvor god lyden er hvis ungene hyler i bakgrunn og mor steker pannekaker med vifta på full guffe I så måte hadde sikkert en billig kjøkkenradio gjort samme nytten, men har man først et skikkelig anlegg så er det jo greit åkunne benytte dette til mange formål mener jeg...

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke fordeler gir dette kontra en kabel? Har selv brukt 3.5mm til phono plugg i reciveren.
    Kan en styre Ipod med fjernkontrollen til reciver?
    Bruker en dokking "inngangen" og gir den ev.bedre lyd?
    Andre fordeler/ulemper?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Spiller i dette tilfellet mindre rolle hvor god lyden er hvis ungene hyler i bakgrunn og mor steker pannekaker med vifta på full guffe
    Nei, da er det vel heller wattene som teller :-)

Newcomer An-Ro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Hvilke fordeler gir dette kontra en kabel? Har selv brukt 3.5mm til phono plugg i reciveren.
    Kan en styre Ipod med fjernkontrollen til reciver?
    Bruker en dokking "inngangen" og gir den ev.bedre lyd?
    Andre fordeler/ulemper?
    Det stemmer. Om man kobler til gjennom iPod-inngangen kan du styre iPoden med fjernkontrollen og få menyen opp på skjermen. Det samme gjør du dersom du bruker USB inngang og f.eks. en USB-penn med mp3 filer på.
    Synest selv jeg fikk bedre lyd gjennom iPod kabelen ja.

Dessuten får du ladet iPoden samtidig.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Nei, da er det vel heller wattene som teller :-)
    Hehe...sant nok, så får vi se hvordan kona tar det med middagslaging og skrikende unger med mannen liggende godt bak i godstolen med musikk som overdøver all annen lyd

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •