Stereoforforsterker med HT inngang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforforsterker med HT inngang?

Har begynt å fundere på om jeg ikke skal gå over til stereo igjen for å nyte musikk, men vil jo gjerne ha surroundlyd til film også...

Har en effektforsterker som jeg har brukt i surroundanlegget, og den siste uka har jeg lånt en liten DIY boks av Stephenm, (takk for lånet, du får den vel tilbake en dag...), som virkelig gjør en god jobb. Kobler CD spiller gjennom denn til effektforsterkeren, og du verden hvor mye bedre det blir :-) "Problemet" med denne er at den har bare en linjeinngang og ingen RIAA, slik at jeg driver og kobler om der bak alt ettersom jeg skal se høre CD eller bruke receiveren. Dette blir litt tungvint og jeg lurer på hva jeg skal finne på.

Dersom jeg kjøper/bygger en annen forforsterker og bruker dette til stereo trenger jeg et par høyttalere til for å koble til i surround (WAF :-()

Jeg kan koble åre out fra receiver til en inngang på en forforsterker og spille med en bestemt innstilling der også, men da blir jeg sikkert den eneste som kan justere lyden noenlunde rett.

Hadde det vært en forforsterker med egen HomeTheater inngang, slik som finnes på et par integrerte forsterkere jeg har sett på kunne det vært en løsning.

Da kommer også alternativet med en integrert med HT inngang også opp, og så bytte ut effektforsterkeren i en slik.

Det siste alternativet jeg ser er å bygge en forforsterker ala den jeg låner med flere innganger, og en mulighet for direkte gjennomgang.

Er det noen som har vært borte i samme problemstilling, eller kan komme med gode råd?

Har ikke all verdens pengesekk, får vurdere forskjellige alternativ etterhvert. Helst vil jeg slippe et ekstra par høyttalere, det er jo tross alt de som tar mest plass...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en formening?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen som har prøvd å bruke pre+effekt til frontene i et surround oppsett?

Strømmer ikke inn med erfaringer akkurat....

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Denon PMA 1500AE. Det er en integrert forsterker med prosessorinngang. Bruker den på vanlig måte ved cd-spilling osv., og ved surround trykker jeg inn en knapp på fronten og dermer blir den effektforsterker for frontene. Jeg er veldig fornøyd med den løsningen.

Ser imidlertid at du er ute etter et pre og effektoppsett med samme løsning. Mener å ha hørt at Hegel har noe slik, men tror du må noen hakk opp i pris da....

Edit: Nei, ser ikke ut som det var Hegel.....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt en brukt Creek OBH-12, passiv preamp og den virker etter hensikten. CD spiller på en inngang og Receiveren på den andre. Når jeg bruker receiveren skrur jeg volum på fullt, da kobler den signalet rett gjennom og det går bra. For å spille CD bruker jeg den som volumpotmeter. I bunn og grunn er det bare et volumpotmeter med inngangsvelger.

Vet at HEGEL har slik inngang på integrerte iallefall, og har sett en Primare pre med, men det er "litt" i overkant av hva jeg kan betale. Når det gjelder den Denonen din har jeg vært inne på tanken å kvitte meg med effekteforsterkeren min og ordne en slik istedet. Foreløpig får det være som det er .

Skulle hatt en RIAA til Rega'en også nå, så hadde det blitt bra. Var en som skulle selge en i samme serie som pre'en jeg kjøpte, me får ikke svar fra ham når jeg sender meldinger...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jakv:

Dette er litt artig Tror faktisk jeg hadde den effektforsterkeren DIN på hjemlånskjøp før jeg kjøpte Denonen min i vår.....
    Jeg opplevde ikke at den gav noe særlig lydmessig løft i forhold til forsterking rett fra recieveren min.
    Det var derfor du (?) fikk den i retur, og jeg kjøpte Denon (med dens prossesorløsning) istedet. Løftet da var betraktelig. Ikke nødvendigvis i volum, men kvalitet (oppløsning, detaljer m.m.).
    Det du skriver nå tyder da på at det var preampdelen i recieveren min som var flaskehalsen, og ikke effektforsterkeren jeg koblet på.
    Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med den todelte løsningen jeg har nå. Eneste ulempen er at jeg må reise meg fra godstolen for å trykke inn en knapp på Denonen når jeg skal skifte mellom cd-lytting og film-seing

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordvest fra Averøya? Artig sammentreff :-)

Hva slags receiver var det du hadde før? Surround eller stereo?
    Hos meg er det vel også Onkyo'en som er "flaskehalsen" i stereo. Eentlig ikke rart heller, den har jo e smule mer elektronikk enn en ren stereforsterker.

Forresten litt greit at jeg(?) fikk den i retur,hvis ikke hadde jeg vel ikke hatt den løsninga jeg har i dag. Når det er sagt finnes det sikkert forsterkere som er mer oppløst der ute i verden:-)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Nordvest fra Averøya? Artig sammentreff :-)
    Guilty as charged.... Liten verden (evt. lite land)

Hva slags receiver var det du hadde før? Surround eller stereo?
    Hos meg er det vel også Onkyo'en som er "flaskehalsen" i stereo. Eentlig ikke rart heller, den har jo e smule mer elektronikk enn en ren stereforsterker.
    Jeg har og hadde da en Yamaha RXV-1400 surroundreciever. Fant ut at den var litt for slapp til å drive bassen i frontene mine skikkelig, og at det ble litt lite detaljert eller oppløst i musikk.

Kenwooden din løste bassproblemet, men ikke oppløsningsproblemet. Prøvde etterpå med en Rotel-effektforsterker og det ble tilsvarende da også.

Tenkte da at Denonens løsning hvor jeg kunne bruke den som en vanlig integrert stereoforsterker i stereo, og som effektforsterker i surround kunne være løsningen. Det viste seg å være full klaff. Den hadde mer en nok kraft til å ta seg av bassen i frontene både i surround og stereo, og så fikk jeg mye mer detaljer i stereo (dvs. når den blir brukt som en regulær stereoforsterker. Beste av to verdener (men oppgraderingen ble noe dyrere enn jeg opprinnelig hadde tenkt da ....)

Forresten litt greit at jeg(?) fikk den i retur,hvis ikke hadde jeg vel ikke hatt den løsninga jeg har i dag. Når det er sagt finnes det sikkert forsterkere som er mer oppløst der ute i verden:-)
    Bra at du synes det var like greit at du fikk den i retur. Jeg hadde noe dårlig samvittighet for vinglinga mi overfor deg der

Ellers må jeg si at Kristiansund er en håpløs hifi-by. Det går jo ikke an å få prøvd ut noe som helst. Molde er ørlite bedre, men det blir mye bestilling i blinde, og prøving/feiling...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Guilty as charged....
    Kenwooden din løste bassproblemet, men ikke oppløsningsproblemet. Prøvde etterpå med en Rotel-effektforsterker og det ble tilsvarende da også.
    Egentlig greit å høre at du har prøvd noe fra Rotel, med omtrant samme erfaring som Kenwooden, er jo et merke som har vært vurdert her også.

Bra at du synes det var like greit at du fikk den i retur. Jeg hadde noe dårlig samvittighet for vinglinga mi overfor deg der
    Absolutt "no hard feelings". Bedre det enn at du hadde sittet i en krok der ute og vært forbannet på meg som har solgt deg noe du ikke har bruk for :-)

Ellers må jeg si at Kristiansund er en håpløs hifi-by.
    Næææhhhh, mener du det? Har da både Elkjip og Expert vi. :-P

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste forskjellen mellom Rotelen og din effektforsterker var at Rotelen var ørlite mer oppløst, men langt, langt i fra dit jeg kom med Yamaha/Denon-løsningen. Hvis Onkyoen din også er en oppløsningsmessig flaskehals tror jeg ikke det hjelper allverden med effektforsterker. Du vil få mer kraft selvsagt, men ikke så mye mer oppløsning (så lenge problemet ligger i surroundreciverens forforsterker vel å merke). Og såvidt jeg kan skjønne er vel PSB`ene dine aktive så da er det vel ikke kraften det skorter på?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte Kenwooden hadde jeg andre høyttalere, og tenkte å selge dem pga. den aktive bassen i PSB'ene, hadd ikke behov for den effekten da. Har vel kommet på bedre tanker etterhvert, så det er nok på stereosiden det blir oppgraderinger her nå.
    Først ut er et RIAA trinn regner jeg med, hvis jeg ikke kommer over en CD spiller som frister først da.
    Ble en grei løsning med Creek "potmeteret", men RIAA'en i Onkyo'en er ikke akkurat best... Men på den annen side er vel ikke CD spilleren det heller, og kanskje burde Kenwooden vært byttet ut også når jeg tenker mer på det, for ikke å snakke om høyttaler og kabler osv. osv. :-P

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingsspøkelset, ja..... Et kjent vesen

Har to XTZ 99 W12 påvei hit nå... Spent på hvordan det blir!!!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg hldig får jeg prøvd en XTZ i neste uke jeg også, muligens både 10 og 12 tommers versjonen.

Håper egentlig at Dalien jeg har nå spiller bedre, hvis ikke må jeg jo vurdere den også :-P

Hva slags Rotel var det du hadde forresten? Nysjerrig....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at Dali`en din spiller bedre enn begge XTZ`s modeller. Den kostet jo ny 3 ganger mer enn den dyreste XTZ`en så noe annet ville vel nærmest være en sensasjon..

Jeg hadde en Rotel RB-981. Var den på 2 x 120W eller noe slikt da tro. En kjempeforsterker, men preamp-delen av Yamahaen hindret altså at den fikk utfolde seg helt. Når det er sagt så opplever jeg vel egentlig Denons 2 x 70 W som like kraftig som Rotelen. Den har et voldsomt skyv i bunn og kontrollerer den problemfritt. Skal ikke se seg helt blind på watt, tydeligvis.
    Det er imidlertid ikke helt riktig av meg å sammenlikne disse to da Rotelen arbeidet under helt andre forutsetninger...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om en Dali er bedre enn to XTZ, ikke sikkert det :-) Får kanskje prøve med både 10 og 12 tommeren sammen også så får jeg en viss anelse.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er det ikke sikkert den er. Jeg skrev under forutsetning av at man sammenliknet sub mot sub, og ikke to mot en Må innrømme jeg er veldig spent på hvordan dette blir. Får gi dem noen timer med innspilling får jeg dundrer løs for alvor...

Jeg fikk låne en sub av en kamerat av meg som har en likedan som jeg har nå før jeg bestilte XTZ`ene (Lang setning....) Ville teste ut hvordan to subber var contra bare en.

For en forskjell!! Selvsagt kunne det spilles høyere uten at det ble anstrengt. Men fordelingen av bass i rommet og den fysiske opplevelsen (riste godstolen-faktoren) ble også veldig mye bedre. Og det var den biten som gjorde at jeg bestemte meg for å kjøpe to XTZ istedet for en dyrere sub. Heldigvis har jeg veldig grei kone, så det kom ikke noen protester mot å dra enda flere bokser inn i stua

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •