Fordelen med en god forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fordelen med en god forsterker?

Jeg har mye grønne spørsmål på lager og er greit å få litt avklaring.

Hva er bra med en dyr forsterker? Jeg har forstått det sånn at det er en fordel med en kraftig forsterker når man har kraftige høytalere for å få nok guffe men er det bare det som gjelder? Burde det ikke da være en måte regne ut hvor kraftig forsterker man trenger utifra hvor kraftige høytalere man har? Oppgaven til en forsterker er (som jeg har forstått) uhyre enkel. Den mottar et signal som den forsterker opp og sender ut igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, forsterkerens oppgave er i teorien meget enkel. Problemet er at det er vanskelig å lage en forsterker uten "feil". Det er alltid litt forvrengning av lyden når den blir forsterket, og ulike komponenter inne i forsterkeren påvirker klangen på lyden forskjellig. Derfor låter forsterkere forskjellig. Forskjellig innmat og komponenter... Jo mer kraft / guffe, des mer forvrengning.
    En krell forsterker på 250watt kan jo koste en kvart million. Mens en billig forsterker til 5000kr også kan levere 250watt! Desverre er lyden deretter..

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en hoved-regel kan alle høyttalere ikke få nok effekt.

Mer effekt = mer kontroll!

Mange har faktisk opplevd å ødelegge høyttalerene sine ved at de har benyttet en forsterker med for lav effekt!

I tillfellet med for svak forsterker er det forvregningen som tar knekken på høyttalerene; dvs at forsterkeren blir presset til å spille høyere en den har reserver til, og genererer forvregning som skader høyttalerene.

En dyr forsterker har, i motsetning til rimeligere, som regel kraftigere dimensjonert strøm forsyning, og høyere kvalitet på komponentene i signalveien, noe som resulterer i økte reserver, økt dynamikk og generell høyere realitetsnivå:-)

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole Brumm
    En krell forsterker på 250watt kan jo koste en kvart million. Mens en billig forsterker til 5000kr også kan levere 250watt! Desverre er lyden deretter..
    Riktig dette, men 250watt til 5000k blir ikke det samme som krell....:-P

Det kan være stor forskjell på watt, det dette avhenger helt hvilket merke det er snakk om, noen merker er veldig moderate i utrengningene, mens andre "har juksa litt"...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar men hvordan vet jeg hvor dyr forsterker jeg trenger? Jeg har en gammel far som har kjøpt seg to store svarte (trur det er 100W) front høytalere for ca 10 år siden, men forsterkeren hans har ikke surround. Han driver nå prater om å kjøpe en ny surroundforsterker (selv om han egentlig ikek har plass til å ha surround). Jeg antar da at hvis han kommer til å kjøpe flere høytalere blir disse forholds små, vil nok henge dem på veggen en plass trur jeg. Hvordan vet jeg da hva slags forsterker han trenger? Han vil vel antagelig utnytte det han har, men heller ikke ha overkill....

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et klokt hode som sa i en annen tråd her inne noe slikt som at man skulle kjøpe så dyrt som lommeboka tillot, uten at man mistet nattesøvnen over å ha brukt for mye penger på lydanlegg.

Dette støtter jeg fullt ut! Man får som regel hva man betaler for, uansett! Men man får heller aldri "for mye" kvalitet!! Hehe... Hvor dyrt det trenger å bli, kommer jo i høy grad an på egne preferanser og forventninger. Men man skal ikke bruke mer enn at man kan kose seg med anlegget uten å ha dårlig samvittighet for å ha kasta bort for mye på dette.

Uansett... Ikke heng deg opp i Watt! Watt betyr forsvinnende lite i sammenhengen, og er dessverre ikke en direkte sammenlignbar størrelse fra merke til merke. Noen opererer med skrytewatt, andre oppgir moderate tall. Den kraftigste forsterkeren er som regel den tyngste, uansett! ;-)

Watt på høyttalere har INGENTING (nesten)å si for hvor høyt den spiller! Du må du se på følsomheten. (selvfølgelig har watt-tallet på en høyttaler noe å si for hvor høyt den KAN spille, men dette er sammenholdt med følsomheten, og dermed ikke direkte sammenlignbart alene) Watt på høyttalere er kun et tall på hvor mye de tåler KONTINUERLIG før man får varmgang i spolene og de brenner opp. Du kan helt fint koble en forsterker på 2x100W på et par høyttalere som er merket med 50W. Bare man bruker ørene og ikke spiller så det vrenger, vil det gå bra. En forsterker på f.eks. 2x100W leverer jo ikke dette hele tiden. Det er kun på full gass, og da oftest bare i peaker. I gjennomsnitt leverer de kanskje bare 2x10-20W kontinuerlig, selv på fullt volum, noe som høyttalerne tåler helt fint. Til vanlig lytting og bakgrunnsmusikk bruker vi bare noen få watt uansett... Kanskje milliwatt tilogmed! ;-)

Uansett har ikke Watt noe å si for om det låter bra. Du vil nok heller ha 10 kvalitetswatt enn 100 søppelwatt! ;-)

Når det gjelder surround virker det som det er flere "skoler" her inne. (Delte meninger) F.eks. har du diskusjonen rundt romkorreksjon, om det er nødvendig/virker, eller bare er en gimmick/markedsavhengig greie som bare alle må ha. Og så kommer spørsmålet om den automagiske romkorreksjonen på billige recievere ødelegger mer enn den forbedrer... :-) Vel.. Flere tråder om dette. Snickers skreiv noen bra ord om det, hvis du søker litt.

Men jeg har tro på å kjøpe en reciever som "kan" det du trenger av koblingsmuligheter og formater. Og om du er på budsjett tror jeg mer på å kjøpe en reciever med god dekoder-del, og ikke bry deg så mye om forsterkerdelen i første omgang. Du kan alltids oppgradere med effektforsterkere senere! (Hvis forsterkerdelen har høy prioritet tidlig, skal du ikke se deg blind på hvor mange Watt produsenten påstår den kan levere! Se det gjerne i sammenheng med vekta på forsterkeren/recieveren. Den tyngste har som regel kraftigst strømforsyning, og vil derfor puste lettere, om du skjønner.)

Hvis du kommer med en antydning på hva budsjettet ditt er, og hvilke preferanser/forventninger du har, vil det bli lettere for folk her inne å komme med konkrete anbefalinger. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen budsjett for å si det sånn. Hvis man må ha en forsterker (vet jeg tar i :P) til 10000 for å få en helt grei lyd, så er det jo det man må ty til med :P Men hvis man kan kjøpe en billiger en og samtidig få dekket behovet for kvalitet så er jo det bedre.

Hva slags forventninger jeg har er vanskelig å si, er vel ikke en skala fra en til ti på hvor god lydkvalitet jeg vil ha Forsterkeren må vel matche systemet, men er det sånn at man kan ha en billigere forsterker hvis man har mindre (antall) høytalere? Jeg trur jeg trenger litt retningslinjer for hva som ligger på markedet og hva jeg får for pengene til det systemet jeg har her...

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Forsterkeren må vel matche systemet, men er det sånn at man kan ha en billigere forsterker hvis man har mindre (antall) høytalere? J
    Klart man kan! Iallefall hvis du skal holde deg i samme kvalitetsklasse. Jfr. bare om du satser utelukkende på å bruke monoblokker i anlegget ditt... Da vil et stereosystem koste prisen av to blokker, et 5.1-system koste prisen av fem blokker og et 7.1-system koste prisen av sju blokker! :-)

Samme analogien kan du tenke deg gjelder for recievere og. Jo mer du får for samme pris, jo lavere/billigere kvalitet må dette nødvendigvis ha!

Hva slags høyttalere har du da?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mye grønne spørsmål på lager og er greit å få litt avklaring.

Hva er bra med en dyr forsterker? Jeg har forstått det sånn at det er en fordel med en kraftig forsterker når man har kraftige høytalere for å få nok guffe men er det bare det som gjelder? Burde det ikke da være en måte regne ut hvor kraftig forsterker man trenger utifra hvor kraftige høytalere man har? Oppgaven til en forsterker er (som jeg har forstått) uhyre enkel. Den mottar et signal som den forsterker opp og sender ut igjen...
    Det jeg har lært er at det en god forsterker kan i motsetning til en dårlig, er å starte og stoppe ett element presist;-) En stor misforståelse at forsterkeren må være på "gudvethvormange" watt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttalere har du da?
    Avance OMEGA 39 heter fars høytalere. Vet du forresten noe om de? Er de *kremt... bedre (hvis de kan svares på :P) enn mine Dynavoice F6 ? :roll:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, dette er vanskeligt. Det er noen ganger vanskeligt å vite om en høyttaler er bedre enn en annen p.g.a. variabler. Står de samme sted når du spiller og sammenlikner ? Nei, dette er fysisk umuligt, derfor må du flytte de første og installere de andre.
    Er de begge konstrueret til å stå ute på gulvet ? osv. osv.
    Noen ganger hører man med en gang forskjell, andre ganger er det mere vanskeligt. Er der mere bass på den ene, hvorfor er der det ? Er det upresis bass, resonanser eller er det bare sånn ?
    Hvilken lyd liker du ? Aahhh, hvilken lyd liker jeg, husk, ikke lytt så mye til andres gode råd og stoooore høyttalere, masse watt, blinkende dioder og innebygget bruskjøler, lytt med dine ører !
    Er du til headbanging hvor lyden er underordnet men mengden av bass er uhyre viktig ? Er du til klassisk musikk hvor man merker gulvet vibrere når celloen går i dybden ? Er du til en 2 kanals lyd hvor du vil sverge på der er høyttalere bak dig der spiller også ?
    Normalt volum tilsiger et forbruk på 0,2-10 watt fra forsterkeren alt etter høyttalernes følsomhet, dette tilsiger et teoretisk ca. forbruk i musikkens kraftigste passager på ca 2-100 watt. Noen vil sikkert korrigere mig her...
    At en forsterker er god hører du gjerne i løbet av et sekund når du sammenlikner på de samme høyttalere, noen forsterker/høyttaler kombinasjoner vil spille fortryllende åbent, stramt og rent, andre mørkt og punchy, andre lyst og analytisk og andre igjen vil få forsterkeren til å gå opp i røyk...
    Min forrige integrerte forsterker kostet 25.000, den jeg har nå koster 35.000, og jeg angrer ikke da jeg har fått kvaliteten jeg har betalt for.
    Husk at du kan finde masse gode ting brukte............

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avance OMEGA 39 heter fars høytalere. Vet du forresten noe om de? Er de *kremt... bedre (hvis de kan svares på :P) enn mine Dynavoice F6 ? :roll:
    Det er nesten helt umulig å uttale seg om fordi Dynavoice sprenger de fleste skalaene som har med kvalitet i forhold til pris.
    Det jeg vet er at avance ofte bruker vifa-elementer. Hvilket er ett kvalitetstegn.
    Hvor bra de er er helt opp til deg og hva du synes.. Og ikke minst: hva anlegg du har.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •