Hva er egentlig en effekt forsterker? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    takk for hjelpen men hvordan blir lydbilde hvis jeg velger kunn effekt på rf52
    og lar reciveren ta center og surround??

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5x200 er vel litt overkill, men det skader ikke å ha for mye. Jeg tipper at du vil få omtrent like mye glede ut av en 2x160. Da blir jo receiveren avlastet, og vil ikke ha noe problem med å drive de resterende høyttalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5x200 er vel litt overkill, men det skader ikke å ha for mye. Jeg tipper at du vil få omtrent like mye glede ut av en 2x160. Da blir jo receiveren avlastet, og vil ikke ha noe problem med å drive de resterende høyttalerene.

men du tror ikke at lyden blir rotete ettersom center blir drivet av pioneer altså
    forskjellig lyd signaturer fra to forskjelig forsterkere,at center spiller nøytralt og tynt mens front spiller med dybde og mørkt eller mye power kontra lite power blir merkbart,da jeg er litt skeptisk på sammspill mellom center og front ht,er litt fersk på det ommrådet

takker for råd og tips

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av apo

men du tror ikke at lyden blir rotete ettersom center blir drivet av pioneer altså
    forskjellig lyd signaturer fra to forskjelig forsterkere,at center spiller nøytralt og tynt mens front spiller med dybde og mørkt eller mye power kontra lite power blir merkbart,da jeg er litt skeptisk på sammspill mellom center og front ht,er litt fersk på det ommrådet

takker for råd og tips
    Det er svært vanlig å bruke en steroeffektforsterker til å drive frontene mens man lar surroundforsterkeren drive de øvrige kanalene (bak og senter). Du har rett i at man da teoretisk får forskjellig lydsignatur rundt om, men hvilke høyttalere du har påvirker dette mye mer enn forsterkerne. Har du en moderne surroundforsterker vil denne også til en viss grad korrigere lydsignaturen i samtlige høyttalere uavhengig av hverandre for å få likest mulig lyd.

Så dette vil du nok ikke oppleve som et problem i praksis.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette virker å være tråden for "dumme" spørsmål, spør jeg her.

Hvordan skal man koble Klipsch rc-62 til en Vincent sp-331? Vincent sp-331 skal kun drive senteren.
    En måte jeg tenker at må gå er å ha en y-splitta signalkabel fra senter-preout til L-R inngangene på Vincent. Da vil den dytte ut monolyd i både venstre og høyrekanal, sant?

Spiller det så en rolle om jeg bruker venstre eller høyre kanal på Vincent til senterhøyttaler? Er det eventuelt andre måter å koble senteren til Vincenten på? - fra venstrekanal og + fra høyrekanal, eller blir det Tjernobyl da?

Takk for all hjelp.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RC-62 MKII har bare ett sett tilkobling, så dersom du velger en Vincent SP-331 får du bare brukt en av kanalene. Du må da velge enten høyre eller venstre kanal.
    Enkelte effektforsterkere kan brokobles, da gjør du f.eks. en 2x100W forsterker om til en 1x300W forsterker. Men det ser ikke ut som det er mulig med Vincent SP-331.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som jeg har forstått det. Men det vil vel heller ikke være nødvendig med Y-kabel så lenge jeg passer på å dytte signalkabelen i respektive Left eller Right, utifra hvilken kanal jeg har satt senteren på?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fieron
    Da ser det ut som jeg har forstått det. Men det vil vel heller ikke være nødvendig med Y-kabel så lenge jeg passer på å dytte signalkabelen i respektive Left eller Right, utifra hvilken kanal jeg har satt senteren på?
    Riktig
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fieron
    Kjøp en senter høytaler til og plasser over tv/lerret vinn vinn :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på med ett spørsmål:
    Ser på forsterkeren jeg tenker å kjøpe :Link: at den har 5x80 W. Hvordan vet jeg om dette er nok til å trekke 2x Dali Zensor 5, 2x Dali Zensor 1 og en Dali Zensor Sub? Finnes det ett genialt mattestykke for dette? Eller om jeg trenger en effektforsterker som det nevnes her. Kjekt å vite siden denne ikke har pre out til annet en sub(correct me if I´m wrong)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •