Hva er egentlig en effekt forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hvis du har en 5-kanals effektforsterker så gir jo den effekt til alle høytalerne, altså har du en forforsterker som ikke gjør noe annet enn det en forforsterker skal gjøre, da kan du jo like godt ha en surroundforsterker til prisen av både effektforsterkeren og forforsterkeren, eller er det slik at det er mer lønnsomt å kjøpe nettopp både en effektforsterker og forforsterker enn å kjøpe en surroundforsterker som har begge innebygget?
    en suroundforsterker er som regel svakere. må opp en del i pris får å få en sprek surroundforsterker.
    surroundforforsterker er som regel dyre hvis du skal ha de nye Hd formatenen. så er nok billigst å kjøpe en surround forsterker med pre out og effektforsterker ;P

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke minst er det stor forskjell på en 5x100w surroundforsterker som driver frontkanalene i forhold til en surroundforsterker med pre out til en effektforsterker på 2x100w

Se gjerne på det som 5 stressede investorer, hvorav to skal løfte 100kg i mens de andre stifter aksjer i bakgrunnen. Har du en surroundforsterker med pre out til effekt blir det to bryggesjauere som også skal løfte 100 kg, så kan investorene konsentrere seg om arbeidsfordelingen rundtomkring. Er de riktig late kan de også leie inn en aktiv amerikaner (SVS?) til å rydde i kjelleren

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Bi-amping er vel heller å bruke forskjellige forsterkere til diskant/mellomtone og bass. Da kan dere jo gjette hva tri-amping er!
    Ja seff har du rett. Vet ikke hva jeg tenkte... ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke minst er det stor forskjell på en 5x100w surroundforsterker som driver frontkanalene i forhold til en surroundforsterker med pre out til en effektforsterker på 2x100w

Se gjerne på det som 5 stressede investorer, hvorav to skal løfte 100kg i mens de andre stifter aksjer i bakgrunnen. Har du en surroundforsterker med pre out til effekt blir det to bryggesjauere som også skal løfte 100 kg, så kan investorene konsentrere seg om arbeidsfordelingen rundtomkring. Er de riktig late kan de også leie inn en aktiv amerikaner (SVS?) til å rydde i kjelleren
    I rest my case, bra sagt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp en sorroundreciver (denon 2808 osv) til å drive bak og senter å koble en effektforsterker til frontene slik at di får mere futt du trenger ikke effekt til bak. så tore er di ikke, men frontene er det en fordel å ha effektforssterker.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata

haha... dette er det vi på gamervis kaller for pwn'd eller eid:-D

Newcomer LoBo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bodø
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så visst jeg skulle kjøpe et effektrinn til Onkyo TX-NR807, så trenger jeg noe mer utstyr?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei. Da har du det meste du trenger , så er det bare og lese og kikke , og finne ut og oppgradere. Bruke masse penger på fremtidig utstyr som skal byttes ut en rekke ganger. Men blir aldri fornøyd vettu

Newcomer LoBo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bodø
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bra. Takk for hjelpen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Yamaha rx v-1900,Er denne kraftig nok etter din mening eller greit med effektrinn her og?

Rx v-1900,rs6,bd 1900,ps3,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det kan fort bli dyrt med surround forforsterker og effektforsterkere. Hva med å kjøpe en god surround receiver og en 2-kanals effektforsterker til frontene? Men har du pengene så er det jo bare å handle i vei.
    Jeg har en Sony 2400ES, og et par Vienna Haydn Grand i front. Disse kunne trengt litt mer juice som det kalles, hvordan hadde dette blitt da? Og da får man jo ikke HD-lyd på de to eller går bare høytalerkabler fra 2400ES over til effektforsterkeren? Hvor mye hadde dette blitt på for å få mer futt enn det som er i 2400 esen?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en effektorsterker og et sett med signalkabler. Signalkabler fra pre-out på receiveren, til in på effektforsterkeren, og så kobler du høyttalerkablene til utgangene på effekten.
    Hvor mye dette koster er litt avhengig av hva du er ute etter, og det finnes gode alternativer i d fleste prisklasser. Du kan få kurante effekttrinn (brukte) fra et par tusenlapper og oppover. Kikk litt rundt og se om du finner noe i "din" prisklasse, og hør så på forumet om noen kan anbefale/fraråde deg disse til ditt bruk.

Men i utgangspunkte fortjener de høyttalerne dine å bli matet fra en seriøs forsterker, så litt opp i pris kan det hende du burde gå ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har feiret 3 bursdager uten oppmerksomhet.

Gratulerer med dagene som var:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vienna Haydn plus Classic No. 8.0B ?

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du trenger en effektorsterker og et sett med signalkabler. Signalkabler fra pre-out på receiveren, til in på effektforsterkeren, og så kobler du høyttalerkablene til utgangene på effekten.
    Hvor mye dette koster er litt avhengig av hva du er ute etter, og det finnes gode alternativer i d fleste prisklasser. Du kan få kurante effekttrinn (brukte) fra et par tusenlapper og oppover. Kikk litt rundt og se om du finner noe i "din" prisklasse, og hør så på forumet om noen kan anbefale/fraråde deg disse til ditt bruk.

Men i utgangspunkte fortjener de høyttalerne dine å bli matet fra en seriøs forsterker, så litt opp i pris kan det hende du burde gå ...
    Jeg vil jo gjerne ha god blu-ray lyd, om musikken er like knivskarp er ikke helt like viktig da jeg fokuserer ofte MYE mer når jeg ser på film. Signalkabler leveres i mange forskjellige priser, jeg regner med at de ikke er digitale og at det derfor er lurt å gå opp til kanskje oppimot 500 kr?

Hva med denne?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=57947&cat=11

≥ 240 W at 4Ω (RMS), ≥150 W at 8Ω (RMS)
    Classic No. 8.0 b

2000 kr er kanskje litt mye for den da den ligger ute på nett til samme pris (uten toll og gebyr ofc)

Vil jeg oppleve et tap i lydkvalitet på BD-filmer med denne effektforsterkeren eller klarer den all informasjon fra en BD-plate da reciveren min gjør all dekodingen? Og hvorfor har den mer watt i 4 ohm enn i 8 ohm? Det skjønner ikke jeg da jeg har skjønt det slik at 4 ohm er mer motstand, og at noe av effekten vil forsvinne. Er det slik at den pumper ut mer for å komme over motstanden siden 4 ohms høytalere krever mer?

Så effektforsterker pluss kabler = rundt 3000 kr og det blir en kraftig forbedring samtidig som jeg kan virkelig skru opp volumet? Eller må jeg høyere enn dette?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forsterkeren har fått litt blandede tilbakemeldingr om jeg ikke husker feil, men mest positivt. Lydkvaliteten fra BD skal du ikke være bekymret for, men du mmå kjøre autooppsett på nytt når denne er koblet til.
    Et par fornuftige kabler, ikke kjøp deg ihjel, men heller ikke gå for det aller billigste. Har du mulighet for å låne flere, så gjør det. Noen mener det er forskjell på kabler, andre ikke, jeg mener at det er forskjell, men at det nødvendigvis ikke er verdt å spandere flere tusen på en kabel.

Grunnen til at den leverer mer effekt i 4 ohm enn i 8 ohm, er at det ved 4 ohm i utgangspunktet skal gå dobbelt så mye strøm som i 8 ohm. Siden effekten skal være proposjonal med strømtrekket skal effekten dobles når motsanden halveres. Pga at de fleste strømforsyninger har visse begrensninger vil det ikke bestandig bli slik, men heller at uteffekten øker med ca 50% fra 8 til 4 ohm.

Du vil nok få et løft med den kombinasjonen du ser for deg, men om du legger i enda flere kroner vil det bli enda bedre osv., men de fleste av os må jo sette stopp en eller annen gang og ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig som blir bedre? Muligheten for å pumpe ut store mengder lyd på en gang på høyt volum? Eller generell lydkvalitet også på lavere volum da høytalerne har mer å spille på over et større spekter pga større innput med strøm?

Denne kan jeg få ny, men da litt dyrere

Velkommen til Mono AS

Men den er langt i fra like kraftig, så da er vel den ikke noe vits i å vurdere?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke til den linken din...
    Generelt kan du ikke spille veldig mye høyere, men du vil få bedre kontroll, og du vil avlaste receiveren din, slik at den har mer krefter til senter og surroundhøyttalere.
    Egentlig burde en prioritert senteren også i denne sammenhengen...

Ikke stirr deg blind på effekt, strøm har og en betydnning. F.eks. er de gamle Doxa modellene "bare" på 2x70W men de spiller bedre enn mange forsterkere som leverer mer effekt.

Edit: Fikk opp linken. Ikke sikker på om jeg ville gått for den, men det er meg, antakelig en kurant forsterker, men tror du kan få mer igjen for pengene andre plasser. Et par jeg ville kikket på i tillegg til den første du fant.
    Velkommen til Mono AS
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=57917&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=57171&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=58040&cat=13 (kanskje litt i overkant pris, ville prutet litt)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei er lykkelig eier av klipsch rf52 rc52 rs42.disse høytalerne spiller sykt bra har prøvd andre merker i den pris klassen de er ikke i nærheten av oppløsning detalj og minst bass,valgte rf52 pga rommet mitt er kun 13kvm,imponert av klipschtrenger sårt hjelp har pioneer vsx1018,nå, settet mitt spiller bra med denne reciveren,det jeg trenger hjelp er skal kjøpe meg sherbourn 5-200.Men spørsmålet er den at bak på høytalerne står det max100 watt rf52 og 125 watt rc52.rs42 75 max,men vill disse høytalerne tåle 200 watt det dobbelt av hva rmsen sier,er litt redd for å sprenge gull ungene minevurderte også bare ha effek på front og center men finner ikke effekt med tre kanaler til den prisen av sherbourn,alternativ 2,å kjøpe sherbourn 2-160 til rf52 og resten på recivermen vill da ikke centeren lide av effekt mangel. blir helt gærnt lydbilde på film.spiller maks på minus 10db og 20db.sjelden den går under minus 10db på reciveren.

trenger sårt hjelp og råd fra dere gutta

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel post

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Max watt bak på høytaleren er ikke noe å bry seg om. Du kan fint bruke 1000 watt på høytalere som maks "tåler" 100 watt. Det vil bare si at du klarer å drive høytalerene dine fult ut. Amp er også noe som er viktig for at en forsterker skal vere "sterk" jo mer amp jo mer power.

Det er faktisk letter å sprenge høytalerene med 10 watt forsterker en 1000 watt pga 10 watt klarer ikke holde kontroll på elementene når du skrur opp volumet. Skrur du volumet for høyt med 1000 watt vil de sprenge også men da pga du har krevd for mye av de ikke pga kontroll.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •