Støy fra forforsterkeren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer CurSi0 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy fra forforsterkeren

Jeg har en Proton AS-2621 forforsterker, og jeg sliter med kontinuerlig støy, både i stereo og i 5.1. Med kontinuerlig mener jeg at støymengden ikke øker eller minsker når jeg justerer volumet. Jeg tror at forforsterkeren er den skyldige, siden jeg har koblet en ledning direkte fra dvd-spiller til forsterker, og da var støyen omtrent borte.
    Setter jeg forforsterkeren i mute, forsvinner støyen. Ved av/påskruing av mute kommer en kraftig relèlyd. Er det et relè det er noe galt med, eller noe annet? Vil jeg kunne fikse dette ved å levere den inn? Hvor kan jeg levere den inn til service i Rogalandsområdet?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sende forforsterkeren inn til reperasjon, hvis den kommer tilbake og støyen ikke er bedre, kan de da kreve penger av meg?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke send den på rep. Proton forforsterkerene har meget høy egenlyd!
    Det er ingenting et verksted kan gjøre for deg siden det ikke er en feil, en oppgradering av diverse komponenter kan muligens fjerne noe av støyen men det vil koste mer enn det er verdt å koste på denne preampen.

Jeg har en AS-2620 og den har også endel egenlyd, dette har jeg løst ved å stille gain på effektforsterkerene ned litt og nå er det helt tysst

Det er meget god lyd i min 2620 og jeg er strålende fornøyd med den, men jeg har testet den med lettdrevne effektforsterkere uten gain og da kan susingen bli ganske plagsom desverre. Hvordan syns du lyden i din er?

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CurSi0
    Skal sende forforsterkeren inn til reperasjon, hvis den kommer tilbake og støyen ikke er bedre, kan de da kreve penger av meg?
    Ja, de kan kreve penger av deg, snakk med forskjellige verksteder før du leverer inn, det er vesentlig lettere å diskutere slike ting før jobben er gjort ;-) Og alle verksteder har en fast pris bare for å se på den.

A

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for hjelpen! Jeg skal droppe å levere den til reperasjon. Jeg har en Harman/Kardon 655vxi som jeg bruker main-in inngangen på. Jeg tror ikke jeg da har noen mulighet for å stille gain. Men det går vel kanskje an å bruke cd-inngangen, og stille volumet på ca 50-60% på forsterkeren? Vil støyen forsvinne da mon tro? Jeg er ikke hjemme for øyeblikket, så jeg får ikke testet det ut.

De andre to forsterkerene jeg bruker i hjemmekinooppsettet mitt har ikke main-in, så de bruker jeg cd-inngangen på. Men jeg har stilt volumet på 70-80% på disse, og støyen høres klart også her. Men på -30 db på Protonen er lydnivået _veldig_ høyt, så jeg får stille volumet på forsterkerene ned og se om det hjelper.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proton'en er en veldig strømsterk forforsterker, derfor er -30 veldig høyt på de fleste effektforsterkere.
    Jeg bruker min mot profesjonelle forsterkere som kan være litt tungdrevne for hifi forforsterkere, men med proton forforsterkeren er det ikke noe problem i det hele tatt :-D

Hvis du kobler den inn på cd-inngangen og skrur volumet ned litt så burde du klare å bli kvitt støyen. Men det er nok litt mere ideelt å se etter en fem kanals effektforsterker (eller tre stk stereo) som har gain innstillinger.
    Slik som oppsettet ditt er nå så har to egentlig to forforsterkere pr kanal.

En annen måte som du kan dempe signalet fra proton med er å lage kabler med motstander på, jeg begynte å eksperimentere med dette når jeg hadde en effektforsterker uten gain på bakhøyttalerene, men jeg byttet effekt og da slapp jeg tenke mer på det. Jeg kan godt finne tilbake hvilke motstandsverdier du må bruke hvis du er interessert? Hvis du lager slike kabler kan du bruke proton med hvilke som helst effektforsterkere.
    Du kan også få kjøpt ferdig kontakter med slike motstander men de koster veldig mye i forhold til å lage selv ;-)

A

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk skal du ha! Men jeg får først prøve å dempe volumet litt, og se hvordan det blir da, før jeg begynner å tenke på å lodde inn motstander og greier! Men tusen takk for hjelpen!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper nok endel å få dempet volumet litt ja

Hvordan er det med innstillingene på 2621? På min 2620 så husker den ikke innstillingene for senter i pro logic på de analoge inngangene, litt irriterende men siden det høres best ut med "small" senter på DPL så er det et minimalt problem ;-)

A

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker aldri pro logic, det går enten i stereo eller surround her. Jeg har satt front som large og center og bak som small. Jeg har ikke hatt noen problemer med minnet, det blir ikke slettet selv om jeg drar ut stikkontakten engang!
    Uansett, takk for hjelpen, jeg er spent på å se om det fungerer!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •