Rør eller ei? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 69 av 69
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    ingen har tatt opp tråden som spørsmålet i overskriften på tråden stiller, "Rør eller ei" .
    ...
    Jeg har aldri forstått hvorfor noen i dag velger rør fremfor dagens teknologi

Tja det kan man selvsagt spørre seg om.

Med nyeste transistor teknologi har man også kommet langt i naturtro lyd. Men jeg tror man får det man betaler for i begge tilfelle, men selvfølgelig en fordel til transistor som kommer rimeligere ut pga masseproduksjon og stadig bedre kretser med mindre støy.

Jeg ser f.eks. at man kan få kjøpt DVD spiller med progressiv utgang til kr 300 nå. Og da virker det jo helt vilt å f.eks. bruke det samme på ett enkelt rør... eller for den sags skyld 10-20 000 på toppmodeller av DVD spillere for den sags skyld...

Mellomtonen på rør er spesielt bra hevdes av mange - og det er jeg enig i etter å ha hatt min en kort tid. Videre evnen til musikalsk "engasjement" der en god rørforsterker kan matche meget dyre transistor-forsterkere på disse parameterne.

Men mye av det blir udefinerbare parametre som "magi", "musikalitet" osv som det er vanskelig å måle - men likefullt lett å merke ettersom man får lyst til å spille CD-arkivet på nytt. Ett faktum er også at det er en tonal harmonisk forvrengning som skjer på rørforsterkere, mens en transistor forsterker gir en annen type støy/jitter som det skal mye mindre til av før det merkes.

Har man lyd som hobby ligger det også spennende muligheter ved å oppgradere/skifte rør - som kan endre lydkarakteristikken ganske mye.

Tilsvarende kan slike ting virke frustrerende og upraktisk for majoriteten som er interessert i et mest mulig ukomplisert og pålitelig produkt. Spesielt når god lyd også finnes i transistor-versjon.

For meg er det hobby-aspektet som teller endel. Samtidig leverer MC34A en lyd som ikke står tilbake for transistor-forsterkere jeg har prøvd.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Tja det kan man selvsagt spørre seg om.

Med nyeste transistor teknologi har man også kommet langt i naturtro lyd. Men jeg tror man får det man betaler for i begge tilfelle, men selvfølgelig en fordel til transistor som kommer rimeligere ut pga masseproduksjon og stadig bedre kretser med mindre støy.

Jeg ser f.eks. at man kan få kjøpt DVD spiller med progressiv utgang til kr 300 nå. Og da virker det jo helt vilt å f.eks. bruke det samme på ett enkelt rør... eller for den sags skyld 10-20 000 på toppmodeller av DVD spillere for den sags skyld...

Mellomtonen på rør er spesielt bra hevdes av mange - og det er jeg enig i etter å ha hatt min en kort tid. Videre evnen til musikalsk "engasjement" der en god rørforsterker kan matche meget dyre transistor-forsterkere på disse parameterne.

Men mye av det blir udefinerbare parametre som "magi", "musikalitet" osv som det er vanskelig å måle - men likefullt lett å merke ettersom man får lyst til å spille CD-arkivet på nytt. Ett faktum er også at det er en tonal harmonisk forvrengning som skjer på rørforsterkere, mens en transistor forsterker gir en annen type støy/jitter som det skal mye mindre til av før det merkes.

Har man lyd som hobby ligger det også spennende muligheter ved å oppgradere/skifte rør - som kan endre lydkarakteristikken ganske mye.

Tilsvarende kan slike ting virke frustrerende og upraktisk for majoriteten som er interessert i et mest mulig ukomplisert og pålitelig produkt. Spesielt når god lyd også finnes i transistor-versjon.

For meg er det hobby-aspektet som teller endel. Samtidig leverer MC34A en lyd som ikke står tilbake for transistor-forsterkere jeg har prøvd.
    Min erfaring har vært at det som regel ikke har vært forsterkerne som har hatt minst støy som har vært mest musikalske, men odte omvendt. Har en teori om at (hva kaller dere det for?) "sugekretsene"(?) ofte fjerner mere enn det som gangner musikken.

Hadde en gang en panasonic receiver fra slutten av 60-tallet som jeg overtok fra mine forerldre. Fulgte med noen høyttalere der som va mindre gode, men den radiodelen som fulgte med var hinsides god!!
    Det var j****g mye støy på den, men lyden var så utrolig organisk. Tilstedeværelsen var også utrolig! Satt i kjelleren med noen gode Sennheiser'e og befant meg plutselig i studio3 hos NRK. Husker ståpelsen første gang.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Ang. overskriften har denne tråden sklidd litt ut da valget nettop ble rør, og når det er fler som faktisk også har valgt samme rørforsterker er det jo kjekt å utveskle erfaringer!
    Nemlig! er jo ofte de samtalene som sklir ut som er interessante og som engasjerer

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    ingen har tatt opp tråden som spørsmålet i overskriften på tråden stiller, "Rør eller ei" . her er det jo kun medlemer av rør menigheten. Jeg tillater meg derfor å komme med ett "ei" innlegg.

Jeg fikk min elektronikkutdannelse i perioden 1964 til 1968 og da hadde vi 80-90 % rørteori og 10-20% transistorteori. Det ble med andre ord mye rør.

Vi så på den "nye" teknologien med transistorer som en revulosjon. Endelig en teknologi som fjernet problemet som rør-forsterkere hadde med forvrengning, klirr og ulineære forsterkningskurver.

Hvis noen den gang hadde hevdet at noen ville betale tusenvis av kroner for rørforstrekere 40 år senere hadde vedkommende antagelig blitt stemplet som gal.

Jeg har aldri forstått hvorfor noen i dag velger rør fremfor dagens teknologi
    gal? alle gode gitarforsterkere og konserter bruker rør, trolig av en grunn
    det er lett å høre på mindre konserter hvem som ikke bruker rør
    enkle ab transistorgreier har en del ikke-harmonisk forvrengning som kan lett ødelegge hele lytteopplevelsen på høyere volum f.eks.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile ja nå ble det ihvertfall litt fart i denne tråden

Det er sikkert mange gode grunner til å kjøpe rørforsterker.

Den eneste jeg har hatt bygde jeg selv fra scratch. Startet med en jernplate som ble filt og pusset og bøyd etc etc. Komponenten ble kjøpt på radiolageret i Dronningensgate i Oslo, kjent fra Marve Fleksnes episoden radioamatøren. Det ble en 2 x Watt stereo forsterker som jeg desverre ikke har lenger.

En dag får jeg sikkert anledning til å høre på en "moderne" rørforsterker
    ( aha ! der har dere taket på meg, han har ikke engang hørt på en moderne rørforsterker :-) ) og hvem vet, kansje blir også jeg "frelst"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det ikke er så veldig stor forskjell på nye og gamle rørforsterkere..
    Er vel mere høyttalerne..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se logisk på det - gitarforsterkere bruker rør - hva er da best til å reprodusere lyden

Spilte nettop Fast & Furious Tokyo Drift nede i stua på mitt NAD (budsjett) anlegg - nedtur i forhold til rørforsterkeren... Mangler både i bunn, topp og mellomtone på å få den samme omsluttende lyden. Men her sammenligner jeg også pærer og bananer da høyttalerne på rørforsterkeren er vesentlig bedre... Men uansett har det ikke vært så dramatisk forskjell som jeg vil si det er nå... at alt fra fotpedal på stortromme (hva heter det?) og triangler høres ekte ut gjør det mye morsommere å lytte til forskjellig musikk.

EDIT: Gjorde en A-B test nå mellom NAD C352B og MC34A på - og brukte samme kilde (Creative Vision:M med 320 Kbps mp3 fil). Ikke veldig stor forskjell, men det jeg har merket meg er at transistor jevnt over virker "flatere" og litt mindre engasjerende. Påfallende også hvordan noen lyder virker mer realistiske på rør...

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror det ikke er så veldig stor forskjell på nye og gamle rørforsterkere..
    Er vel mere høyttalerne..
    Bedre måleutstyr og elektronikk-simuleringer som designerne bruker har nok gjort en bedring.
    Høyttalere er jevnt over blitt mye bedre i forhold til valuta for pengene.
    Men aller størst tror jeg bedringen har vært på kilde-siden. Der er det liten tvil om at digitalteknikken i form av CD/DVD spillere har gjort mye for en generell hevet kvalitet.

Det var som en kamerat sa for mange år siden da de første CD-spillerne kom. "Dette blir jo så klart at man må sende det igjennom en dårlig forsterker for å få normal lyd!" (med ref til CD kontra vinyl selvfølgelig).

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet i dag Svetlana utgangsrør og Golden Dragon inngangsrør til "Ming´en"

Skal prøve å få testet mer utover uka, men ser ut som om julerushet er i gang, så blir nok å tilbringe mesteparten av tiden på jobben...

Jeg kommer i hvertfall tilbake med erfaringer!!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte online litt tidligere ikveld fra

12AU7EH-GOLD Matched Pair Electro-Harmonix
    Electro-Harmonix is factory selected, gold pin version of 12AU7EH, offering consistent performance and close tolerances.
    12AX7EH-GOLD Matched Pair Electro-Harmonix
    Quiet, smooth and excellent for use in both HiFi and guitar amps.
    EL34-WC Matched Quad SED/Winged-C
    More headroom, very nice dynamics, good bass response. Excellent for audiophile application as well as bass amp. Price is for
    Var i tvil om jeg skulle satse på JJ KT77 eller nye Mullard EL34. Men beskrivelsen jeg har lest om Winged C ser ut til å være konsistent god kvalitet og bra med bass - noe som er i henhold til min lydsmak.

Ellers hva gjelder rørbytte har jeg sett anbefaling om å først bytte forforsterker-rør til man får de detaljene og den holografien man er ute etter og deretter "smaksette" med utgangsrør i forhold til lydideal.

Får vel rett og slett bare teste og se om det virkelig kan gi så stor kvalitets-heving som enkelte artikler/innlegg kan tyde på. Jeg må jo si at lyden med rørene som fulgte med allerede er bedre enn det jeg har av transistor forsterkere. Har jeg hørt på MC34'en og går rett tilbake på transistor virker lyden liksom litt "flatere" og "tørrere" på transistor.

Uansett er det greit å ha ett sett ekstra rør "på lur" i tilfelle et rør skulle gå føyken...

Har forresten startet en egen tråd ang erfaringer med Ming MC34A - så kan vi evt samle erfaringer med rørbytte og annet.
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...rfaringer.html

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •