Rør eller ei? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du skal stille voltmeteret inn på 20 i DCV ruta, så skal det stå 0.43 i displayet når du har røret riktig innstilt

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK har stilt de noe lavt da - men kan jo være greit å ha testet.

Regnet jo også med at de var justert sånn ca riktig fra fabrikk dvs ca 0.3V - hvis de egentlig skulle stått på 0.43V så er jo det ganske stor forskjell.

Men det er kanskje valgfritt til en viss grad ?:
    For amps using EL34's
    adjust the bias ... Lower settings will sound
    cleaner with longer tube life. Higher settings will have an earlier
    break-up and shorter tube life.
    Forresten Triode modus jeg har havnet på - og selv om det da kun er 20 Watt per høyttaler, så driver den Polk LSi9'ene tilsynelatende veldig godt. Det er en 4 Ohms høyttaler - men faktisk ikke av den tungdrevne sorten. Men nå er det jo også en liten loftsstue på 4x4 m.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    OK har stilt de noe lavt da - men kan jo være greit å ha testet.

Regnet jo også med at de var justert sånn ca riktig fra fabrikk dvs ca 0.3V - hvis de egentlig skulle stått på 0.43V så er jo det ganske stor forskjell.

Men det er kanskje valgfritt til en viss grad ?:

Forresten Triode modus jeg har havnet på - og selv om det da kun er 20 Watt per høyttaler, så driver den Polk LSi9'ene tilsynelatende veldig godt. Det er en 4 Ohms høyttaler - men faktisk ikke av den tungdrevne sorten. Men nå er det jo også en liten loftsstue på 4x4 m.

Dette med Bias var ny informasjon for meg...
    Dvs. at lavere settings vil låte "cleanere" ?

Får se om jeg får testet dette etterhvert

Dette med 0.43 var noe jeg fikk oppgitt i butikken av en som selv er rør entusiast...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nettopp denne (fordelen med L53 som kilde)

med Ming'en i triodemodus. HELT RÅTT !

Eneste som manglet var enda flere sekvenser med deilig motorlyd, racing og "garasje-musikk" (se filmen så skjønner du...) Forresten en verdig oppfølger i Fast & Furious serien.

Av det lille jeg har lært om rør til nå vil jeg si at det er watt'ene i triode-modus som teller - for det er de som låter best!

En annen ting jeg har funnet ut er at jeg må revurdere plasering - inne i en hylle slik jeg har satt det blir det for varmt over tid - og tiden flyr fort med denne forsterkeren - bør nok heller stå på toppen av ett eller annet...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, film med rørforsterkeren har jeg ikke testa enda!

Etter utallige flere timer med lytting har jeg finni ut at jeg savner noe av pondusen i bassen fra EC, men dette er faktisk det ENESTE strådet EC trekker foran mingen i kombinasjon med Klipsch (nå er det kanskje litt feigt å sammenligen rør mot transistor koblet til en Klipsch høytaler)

Jeg gleder meg som en unge til helgen da jeg skal kjøpe inn nye rør
    Håper at nye rør sammen med en skikkelig cdspiller skal løfte lydnivået flere hakk

Apropo ny cdspiller, noen som har erfaring med Rega Apollo? Husker jeg likte Planeten ganske så godt, skulle kanskje hatt en spiller med en liten pondus nedover i registeret... Forslag?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt litt om Rega og mitt inntrykk var noe organisk klang:-)
    Kan passe til rør..
    Vet ikke om pondusen til den er så bra da? Rørforsterkere kan bli litt baktunge da..
    Marantz kanskje?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

noen som vet hvor jeg skal måle?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med "Nordic" versjonen at den kan justeres fra utsiden (målepunkt og stilleskrue på oversiden rett ved hvert rør).

Fant imidlertid en diskusjon med bilde for innvendig justering som kanskje er til hjelp?

Link

Litt vanskelig å se fargene på den grå motstanden - men kanskje brun-sort-sort-gull ? Isåfall 1 0 x 1 = 10 ohm med 0.1 toleranse (gull). Isåfall er det volt over denne du skal måle. Hvis 0,43 Volt er riktig bias er det det du skal måle over motstanden når forsterkeren er slått på - men uten å spille noen musikk. Den skal også ha stått påslått en halvtime først slik at rørene har stabilisert seg til optimal drift.

Deretter er det det lille potmeteret (den runde med blå ) som stilles for å få ønsket spenning. Obs - veldig små bevegelser som skal til - beveg sakte. Obs nr 2 - 480-600 Volt er vanlige spenninger ellers inne i en rørforsterker så pass på å bruke isolert skrutrekker - gjerne plast og ikke komme borti noe ellers med fingrene... også grunnen til at mange setter bort jobben med å justere bias når det må gjøres innvendig. Normalt trenger bare bias justeres en gang hvert 1-3 år eller ved rørbytte. Og kanskje når den er ny siden fabrikken tydeligvis gjør dette litt vel kjapt...

EDIT *** OBS dødelige volt-nivåer kan finnes inne i en rørforsterker selv om den er slått av og koblet fra strøm ***

*** 430 mV (=0,43V) er riktig bias på Nordic versjonen forsterkeren iflg Audiofoni - men her er også justeringene mye sikrere pga at de gjøres via utvendig stille-skrue *******

Bilde av stilleskruer og målepunkt utfor hvert EL34 rør på Nordic MC34A

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra Audiofoni idag

Du spiller da med for lav bias – korrekt skal være 430 som du er blitt fortalt. Endre bias til dette snarest mulig.
    ...
    Bias bør sjekkes ved skifte mellom ultralineær og triode drift. Ved bytte av rør og transport er det viktig å sjekke bias på nytt.
    End of story får vi si med dette utvetydige svaret

Men ihvertfall bra jeg sjekket - ellers hadde den fortsatt stått til "fabrikk-innstillingene" som ihvertfall ikke var godt nok justert.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt å høre (se)...
    Begynte nesten å bli litt i tvil ang hva denne biasen skulle stå på!

Blir det noe rørbytte på ming´en din NF?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Det var godt å høre (se)...
    Begynte nesten å bli litt i tvil ang hva denne biasen skulle stå på!

Blir det noe rørbytte på ming´en din NF?

Ikke med det aller første - men på sikt frister det jo f.eks. å prøve disse nyproduserte Mullard rørene... (jfr tidligere link)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som kvalitetsnivået ut fra denne fabrikken hva angår bias er elendig. minst 3-4stk på sentralen med både monoblokker og intregrert har brent av rør etter noen timer, komponenter og trafo etter noen sekund osv....

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    virker som kvalitetsnivået ut fra denne fabrikken hva angår bias er elendig. minst 3-4stk på sentralen med både monoblokker og intregrert har brent av rør etter noen timer, komponenter og trafo etter noen sekund osv....
    Tipper de jobber på akkord og sikkert har en som kontrollerer loddinger osv. Mens usynlige ting som bias'en ikke sjekkes like nøye. Forutsatt at komponent-kvaliteten er jevn kan det jo hende de setter potmeteret til en bestemt gjennomsnittlig posisjon og ferdig med det...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppbygningen av et par 300B blokker var helt på tryne ifølge rørselgeren motron. måtte moddes heftig så den ikke kortsluttet både trafo og rør.
    nordic greierne er sikkert stabile greier... men det er ingen hemmelighet at kineserene er mye flinkere til å kopiere enn å designe
    f.eks preampene de selger er laget av marantz for noen tiår siden.
    Hifisentralen - NY 300B - HJELP!!!!!!!
    Hifisentralen - MingDa MC3008AB

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppbygningen av et par 300B blokker var helt på tryne ifølge rørselgeren motron. måtte moddes heftig så den ikke kortsluttet både trafo og rør.
    nordic greierne er sikkert stabile greier... men det er ingen hemmelighet at kineserene er mye flinkere til å kopiere enn å designe

Dette er jo enda en god grunn til å handle fra en norsk butikk med norske garantier og med norsk service fra norske entusiaster!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det generelt sett er bedre kvalitet hele veien på Nordic'en.. Som regel bruker de feks. bedre motstandere og kondensatorer enn de originale. Har hørt snakk om at de feks bruker Mcap..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke helt klok på denne forsterkeren i forhold til BIAS.

Setter jeg 0,43V BIAS som det skal være - så gir dette bedre lyd på ultralineær drift, mens triode modusen blir mindre "fet".

Stiller jeg til 0,35V så blir det en god del mer bass og dypbass informasjon i triode modus - samtidig som lyden blir litt mer "magisk". (kanskje det er mer forvrengning som låter så godt?)

Mulig dette er noe som avhenger av hvilke høyttalere man kobler på? Mine er jo 4 ohms... (koblet på 4-ohms utgangen selvfølgelig).

Jeg er fristet til å la det bli stående på 0,35V nå siden musikken "groover" atskillig mer.

Men er det noen som vet med sikkerhet hva dette betyr for rør, utgangstrafoer eller andre komponenter ved å kjøre 80 mV (=0,08 V) under riktig BIAS ???

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør eller ei

ingen har tatt opp tråden som spørsmålet i overskriften på tråden stiller, "Rør eller ei" . her er det jo kun medlemer av rør menigheten. Jeg tillater meg derfor å komme med ett "ei" innlegg.

Jeg fikk min elektronikkutdannelse i perioden 1964 til 1968 og da hadde vi 80-90 % rørteori og 10-20% transistorteori. Det ble med andre ord mye rør.

Vi så på den "nye" teknologien med transistorer som en revulosjon. Endelig en teknologi som fjernet problemet som rør-forsterkere hadde med forvrengning, klirr og ulineære forsterkningskurver.

Hvis noen den gang hadde hevdet at noen ville betale tusenvis av kroner for rørforstrekere 40 år senere hadde vedkommende antagelig blitt stemplet som gal.

Jeg har aldri forstått hvorfor noen i dag velger rør fremfor dagens teknologi

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    ingen har tatt opp tråden som spørsmålet i overskriften på tråden stiller, "Rør eller ei" . her er det jo kun medlemer av rør menigheten. Jeg tillater meg derfor å komme med ett "ei" innlegg.

Jeg fikk min elektronikkutdannelse i perioden 1964 til 1968 og da hadde vi 80-90 % rørteori og 10-20% transistorteori. Det ble med andre ord mye rør.

Vi så på den "nye" teknologien med transistorer som en revulosjon. Endelig en teknologi som fjernet problemet som rør-forsterkere hadde med forvrengning, klirr og ulineære forsterkningskurver.

Hvis noen den gang hadde hevdet at noen ville betale tusenvis av kroner for rørforstrekere 40 år senere hadde vedkommende antagelig blitt stemplet som gal.

Jeg har aldri forstått hvorfor noen i dag velger rør fremfor dagens teknologi
    Vel...
    Valget høres kanskje "groteskt" ut i teorien, men jeg vet i hvertfall at på mine Klipsch høytalere så låt rør myyye bedre en alt jeg har testet av transistorer, selv om transistor utstyret holder en prisklasse langt over rørforsterkern..!

Ang. overskriften har denne tråden sklidd litt ut da valget nettop ble rør, og når det er fler som faktisk også har valgt samme rørforsterker er det jo kjekt å utveskle erfaringer!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •