Hva kan man forvente ved oppgradering av Receiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva kan man forvente ved oppgradering av Receiver.

Jeg har for øyeblikket en Yamaha Rx-v440RDS receiver som er ca 3 år. Den har jeg for så vidt vært fornøyd med, men man setter med tiden høyere krav, og jeg føler derfor at det nå blir litt mangelfullt på flere forskjellige punkter. I den sammenheng lurer jeg på hvilke forbedringer jeg kan forvente ved bytte til en ny receiver til rundt 5000 kr? Hovedsaklig med tanke på hvor mye bedre/tydeligere det vil være i forhold til separasjon i de forskjellige kanalene ved film. Også hvor mye bedre kontroll en ny receiver vil ha ved høyere volum. Setter også pris på bekreftelse av andre forbedringer jeg kan forvente ved et bytte.

Vet selvfølgelig det vil være vanskelig å komme med konkrete svar på forskjeller når jeg ikke henviser til en bestemt (ny) receiver, og forventer derfor bare svar på grunnlag av dette. Er forberedt på at svarene muligens vil bli på et mer overfladisk nivå.

Jeg ser hovedsaklig på film - ca 90% av bruken går med til film - derfor vil dette være de viktigste kriteriene å ta høyde for.

Ellers har jeg PSB image B15 fronthøyttalere (stativhøyttalere), PSB image C40 senterhøyttaler og Klipsch Synergy S-2 bakhøyttalere.

På forhånd takk for svar/hjelp.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til tekniske spesifikasjoner:
    RX-V440RDS RX-V440RDS

Nå har du en receiver som er nokså lik min 640. Og min neste oppgradering vil være en receiver til rundt 10k, gjerne brukt for å få mer for pengene. Grunnen til dette er at det eneste jeg får forbedret hvis jeg kjøper en ny en til 5000 vil være at jeg får 7.1 isteden for 6.1. Du vil ikke få en receiver som leverer noe særlig mer watt i den prisklassen uansett, så da vil jeg tro det heller er likesågreit å spare pengene til du har råd til å gå opp en klasse. Gjerne finne noe brukt til rundt 8000,-.

Når jeg sier at du ikke får noe annet enn en kanal ekstra, så er vel det å ta i litt, men det er nesten slik føler ihvertfall jeg. Heller vent litt, eller kjøp deg effekttrinn til fronter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av problemet er at det ikke er mulighet for å koble til et effekttrinn på denne receiveren.

Men er som du også antyder litt usikker på hva en oppgradering i denne prisklassen kan gi meg. Men tenker at det må jo ha skjedd en form for utvikling og forbedring av receivere i løpet av 3 år (som er alderen på min receiver). Den jeg har kostet også ca 3500,- når jeg kjøpte den, så jeg går jo for litt dyrere produkt, hvor en også skulle kunne forvente forbedring.

Men ser poenget ditt med å heller spare og kjøpe noe dyrere, men det er jo sånn med alt, at man får det man betaler for.

For å være litt mer konkret så har jeg kikket litt på Pioneer VSX-1016V-S, men vil ikke at diskusjonen skal bli en sammenligning mellom denne og receiveren jeg har, selvom dette blir nevnt, om dere skjønner Helst innspill som nevnt innledningsvis, hva forbedringer jeg vil få ved bytte til en av dagens receivere til ca 5000 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har gjort noen tilsvarende oppgradereinger, og som vil dele sine erfaringer med meg? Hvordan denne oppgraderingen opplevdes, om resultatet var over eller under forventning. Og eventuelt på hvilke områder det ble bedre.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hørbare forskjellen vil bli utrolig liten, hvis du ikke er heldig og kommer over noe brukt som leverer mye kraft. Men er det brukt så vil jo poenget ditt med nyere teknologi falle litt bort igjen. I denne klassen, så mener jeg at du ikke bør tenke så mye på bedre og nyere teknologi, så lenge receiveren du bruker har det du trenger foreløpig.

Er litt irriterende, men det jeg har kommet frem til er at det faktisk er et lite hopp fra den klassen du er til, og opp til neste, noe som kan svi på lommeboka

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men for å være litt mer konkret i forhold til det jeg savner/føler er for dårlig med den receiveren jeg har nå, så er det først og fremst at den mister kontrollen i filmscener hvor det skjer mye lydmessig. Jeg føler den mister fulstendig grepet og det blir bare en masse lyd jeg ikke direkte kan lokalisere. Føler det nesten blir nærmere støy til tider (for å være veldig kritisk), og ikke den lydopplevelsen man skulle kunne forestiller seg.

For det andre så føler jeg den gir lite trykk og aktivitet i bak-kanalene.

For det tredje savner jeg muligheten til å kunne koble til en effektforsterker. Eventuelt innkjøp av effektforsterker vil nok ikke skje med det første om jeg kjøper ny receiver. Men det er fin å ha muligheten.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om forsterkeren begynner å bli noen år gammel, så skal ikke det være en grunn til at du opplever støy eller lignende. Såfremt noe ikke er som det skal være.

Men alt du nevner relatert til styrke og kraft, har rett og slett med at receiveren neppe greier å levere det du krever. Og da er jo muligheten enten å kjøpe en billigere/brukt surroundreceiver som støtter effektrinn, eller kjøpe en surroundreceiver som driver slik at du slipper å kjøpe effekttrinn utenom.

Vil tro siste alternativet er mest lønnsomt i lengden, så får du heller spe på med effekttrinn en gang senere igjen, når du blir enda mer kravstor. Er heller ikke helt sikker på hvor lettdrevne de PSB'ene du har er, men selv jeg merker at min yamaha har problemer med å holde styr på klipschene mine.

Men som sagt, støy skal ikke være receiveren sin feil, heller noe med kalibrering eller noe lignende, og skal du ha mer kraft så du faktisk merker det må du nok opp en klasse. Finner jo en del brukbare som ligger på avtorget til rundt 8000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recieveren kommer ikke med noe direkte støy, det var kanskje litt missvisende formulert av meg. Mente bare at den mister kontrollen i de mest krevende scenene, og på den måten blir det nesten opplevd som støy (Som jeg skrev tidligere så er det med veldig kritiske briller), framfor den lydopplevesen det skulle vært. Dette er nok et resultat av at jeg har blitt mer kravstor med årene.

De PSB høyttalerene jeg har er relativt små og stativ høyttalere med en følsomhet på 91 dB. Når det gjelder Impedence så er det 6 ohm.

Takker for dine svar så langt teoh, hadde også håpe det var fler som også ville deltatt i denne diskusjonen. Sånn at det evt. hadde kommet flere meninger på banen. Ikke for at jeg tror nok du har helt rett teoh, i forhold til at jeg må opp en klasse for å få opplevelsen av et riktig løft.

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok enig med teoh, men man vet aldri. Mitt tips er å dra litt rundt å lytte til forskjellige forsterkere. Finner du en som høres bra ut i den prisklassen så slår du til, hvis ikke er det bare å spare litt lenger. Det beste er om du får låne med deg en receiver hjem så du virkelig kan samenligne.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke meningen å overkjøre deg helt her MystiCal, men ble vel litt revet med. Du er jo tross alt i så og si identisk receiver-situasjon som meg selv.

Men som Perminow sier, så vil du vite mer om hva du går til hvis du får lånt med deg hjem en receiver. Bare ta deg tid nok til å sette opp ordentlig, så vil du nok høre forskjell. Ellers er det jo en mulighet å besøke din nærmeste butikk som fører høyttalerne dine, og spørre om du kan få hørt de med forskjellige forsterkere først før du tar med deg en hjem

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor og studerer i Danmark og har kikket litt rundt på bruktmarkedet, i den sammenheng har jeg kommet over en YAMAHA RX-V1600 til 5500,-. (vel å merke danske kr), men det bør vel bli en oppgradering i denne sammenhengen. Mulig jeg også får prutet den ned i 5000. Noen som har erfaringer med den? Skal vel være et godt kjøp det ut i fra det jeg har lest meg frem til? Nå kom vel både Denon og Pioneer sine receivere i samme prisklasse "forran" denne i lyd & bilde sin test, men er vel mulig litt smak og behag også inni bildet her.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde jeg slått til..dette er en meget kompetent hjemmekinoforsterker med uendlige muligheter. På film er denne ett av de bedre kjøpene, selv syntes jeg den funker bra på stereo også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser jeg at den nye utgaven RX-V1700 har kommet. Men ut i fra det jeg kan se så er det ikke store forkjellene, annet en at den har hdmi versjon 1.2a, samt at den er oppført med 10 watt mer. Men likevel tror jeg det er en god pris for RX-V1600 det jeg har kommet over. Så det ser nok ut til at jeg går for denne.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har gjort et kjempekjøp isåfall

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei.... ser ut som du gjør ett lite røverkjøp der, eg er en liten fan av yamaha selv å for å komme med en liten opplevelse eg hadde så hadde eg tidligere en yamaha rx-v350 (billig liten sak men hadde ikke peng til større på den tiden) å gjorde for 2 mnd siden en oppgradering til rx-v657 å det merket eg stor forskjell på, nett før kjøpet av den receiveren så kjøpte eg nye høgtalere (dynavoice f6) å hadde de på 350`en å det spillte bra men når 657`en kom inn i bilde da hørte eg virkelig forskjell, eg merket forskjell på lyden, akustikken, hvordan den "tegnet" opp lydbilde osv. og ikke minst under film.
    Eg fikk meg andre ord stor opplevelse av å oppgradere receiver så eg vil tro du kommer til å merke stor foskjell fra 440`en til 1600`en.

Lykke til å håper du blir liker fornøyd som eg blei når eg oppgraderte :-D

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter faktisk og forhandler litt med vedkommende som har den nå. Han var villig til å selge den til meg for 5000,-(danske selvfølgelig), men det var en annen som hadde bydd det samme, som ikke helt viste om han ville kjøpe den eller ikke enda. Den personen skulle bestemme seg på søndag, så jeg bør vel legge inn et litt høyere bud for å sikre meg denne. Så sant han ikke har "lovet" den bort til han andre om han bestemmer seg. Spurte netopp om dette, så venter spent på mail tilbake, hvor jeg håper han selger til det høyeste budet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gikk kjøpet av YAMAHA RX-V1600 i boks, og jeg må si meg så langt veldig fornøyd. Har ikke fått testet den ut skikkelig enda, men har kjøpt inn noen nye filmer i dag, så da skal det være mulig å få en litt mer detaljert oppfatning. Men det har dukket opp noen spørsmål rundt romkorreksjonen på forsterkeren. Henviser til tråden, i tilfelle det skal være noen som kan hjelpe.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-receiver.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MystiCal
    Da gikk kjøpet av YAMAHA RX-V1600 i boks, og jeg må si meg så langt veldig fornøyd. Har ikke fått testet den ut skikkelig enda, men har kjøpt inn noen nye filmer i dag, så da skal det være mulig å få en litt mer detaljert oppfatning.
    Du har sikkert testet litt nå med nye filmer osv. hva synest du om denne receiveren? er litt nyskjerrig på hvordan denne spiller for eg har lest mangen gode ord om denne i tester :-D

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selvfølgelig veldig fornøyd med YAMAHA RX-V1600 sammenlignet med min gamle RX-V440. Nå ble det aldri sånn at jeg sammelignet denne opp mot andre receivere i samme prisklassen, så på det nivået kan jeg ikke si noe. Men ut i fra det jeg lese før kjøpet, så skulle denne iallfall være en av de beste i prisklassen på "film titting". Derfor ble ikke valget vansklig med tanke på pris, samt at jeg stort sett bare bruker anlegget til å kikke på film.

Når det kommer til mine erfaringer, så må jeg si denne receiveren gav meg det jeg savnet ved min gamle. Jeg opplever at det er mer kontroll i lydbilde i scener hvor det skjer mye, altså det ble tydligere hvilke kanaler de forskjellige lydene kommer fra. I tillegg føler jeg det nå har blitt mer liv i bak kanalene. Og jeg føler den gav mye mer detaljer ved musikk, selvom det er fler som sier at Yamaha ikke er like god på musikk som andre konkurenter. Men mitt intrykk er gitt i forhold til min gamle receiver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •