Sony STR-DA5000ES / STR-DA3000ES

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 192
    Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony STR-DA5000ES / STR-DA3000ES

Tenkte denne tråden kan brukes til å diskutere disse forsterkene.

Jeg har selv en 5000ES i hus, men har foreløpig ikke plass til fullt 5.1/7.1 oppsett. Jeg har foreløpig ett par B&W dm303 og en B&W ASW650.
    Slik jeg hører det, låter recieveren bra utifra mitt lille sammenlikningsgrunnlag.
    Mitt neste prosjekt er å skaffe fronthøyttalere (+senter).
    Jeg vurderer B&W DM604. SÅ det jeg lurer på er om noen har testet recieveren med liknende høyttalere. Jeg tenker altså på om den klarer å drive disse skikkelig? Jeg blir litt bekymret for å ende opp med blodfattig lyd med tanke på at den yter dårligere i 4ohm. :?

Hvordan er det med krefter i disse med alle kanaler i drift? Er det tilstrekkelig?

Dere andre som har prøvd disse har dere noen erfaringer å dele?

Jeg kan si jeg er veldig fornøyd med recieveren både når det gjelder brukervennlighet og lyd.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også kjøpt meg STR-DA5000ES. Jeg har faktisk B&W 604 som fronthøyttalere samt CC6 Center og 602 som bakhøyttalere (dvs 5.0 oppsett). Jeg synes de fungerer veldig bra sammen, spiller betraktelig bedre enn min gamle forsterker (H/K AVR80 THX). Jeg var også litt bekymret for om den klarte å drive 604'en skikkelig, men det er ikke noe problem. Den har bra kontroll over bassene, er veldig presis, og med ren lyd. Har bare hatt forsterkeren koblet opp et par dager nå, men er veldig fornøyd hittil.
    Synes det virker som den har bra med krefter også med alle kanaler i drift (dvs 5 høyttalere, har ikke høyttalere nok til 7 kanals bruk foreløpig...). Har testet en del i dag (mens samboeren var på jobb ) med LOTR TTEE og Star Wars Ep. 1. Når det gjelder volum så kan jeg ikke spille så mye høyere enn min gamle (men det holder i massevis, kan ikke spille på maks uansett, bor i blokk og har naboer...), men lydkvaliteten er bedre. Surroundlyden (DD/DTS prosessoren) er også veldig bra - ihvertfall sammenlignet med mitt gamle utstyr (Sony SDP-EP90ES DD dekoder samt intern DD/DTS dekoder i min Sony DVP-NS905 DVD spiller).

Når det gjelder fjernkontrollen så er den fancy, men synes den er noe tungvint når en skal bruke funksjoner som kun er tilgjengelig via meny på display.

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 5000ES noen Night funksjon? Er greit å ha når man bor i blokk, med bare gamle damer i leilighetene rundt min.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christer
    Har 5000ES noen Night funksjon? Er greit å ha når man bor i blokk, med bare gamle damer i leilighetene rundt min.
    Jepp, den har en Nightmode funksjon, men den fungerer kun på Dolby Digital kilder.

BB

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med dypbassen på det 5.0 anlegget?
    spiller det dypt nok? Jeg kommer jo til å bruke suben, men det er jo interessant å vite.
    Hvor høyt lydvolum får du? såppas at det er ubehagelig, dersom du drar på? Spiller den da fortsatt rent?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det spiller ganske dypt, såpass dypt og med bra nok trykk til at sub ikke er det første jeg kjøper meg.
    Når det gjelder volum så er det mulig å spille så høyt at det er ubehagelig/slitsomt og den spiller fortsatt rent (men det her er vel litt subjektivt...). Forsterkeren har ikke noe problem med å fylle stua mi med lyd (bor i blokkleilighet med murvegger, stua er på ca 20kvm).
    Jeg har forøvrig endret bakhøyttalerne fra 'small' til 'large' i oppsettet (B&W 602 høyttalerne går ned til 52Hz), synes det fungerer bra.

BB

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder effekten på 3000/5000 så er verdiene i den nyeste (ES/QS) brosjyren og manualen bedre i 4 ohm enn jeg har sett på web tidligere (100W i 4 ohm):

BB

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Mine høyttalere er på 6 Ohm, men jeg klarte ikke finne noe info i manualen ang. switching til 6 Ohm... Noen som vet om det finnes noen slik switch, og om det eventuelt er noe poeng å switche med 6 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har nettopp sett nærmere på det samme. De fleste anbefaler ikke at du endrer oppsettet til 6 Ohm, og ser ikke helt nødvendigheten av det med mindre du har planer om å spille svært høyt over lengre tid. De anbefaler dog å vurdere egen effektforsterker for front+center hvis du har 6 ohm hele veien.

Denne "oppsettsmuligheten" er først og fremst innført hos en del produsenter for bedre å tilfredstille den nord-amerikanske ULC standarden. Jeg antar at det er noe lignende problemstilling som den hvor EU anser banan plugger for å være en risiko.

Sikkert andre som kan utdype dette langt bedre enn jeg, men som sagt har jeg enda ikke sett noen som anbefaler å endre til 6 Ohm.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen bryter eller innstilling for å velge 4 (el 6) eller 8 ohm på min STR-DA5000ES (ES/QS brosjyren er feil, eller at det kun er slik på den amerikanske utgaven). Bak på forsterkeren ved siden av høyttalertilkoblingene på min så står det 'Impedance use 4-16 ohm'.

BB

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest på et eller annet forum at den skifter automatisk. Eller er det tull?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Jeg mener å ha lest på et eller annet forum at den skifter automatisk. Eller er det tull?
    Vet ikke, men tviler litt på det. Har du en link som beskriver det?
    Ingen høyttalere er ren 8 eller 4 ohm heller, hvordan skal den velge modus automatisk?, mine B&W 604 er 8 ohms høyttalere, men har en minimum impedans på 3.3 ohm...

BB

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg tipper det bare var en feilaktig påstand.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken pris måtte dere gi for DA5000ES ?

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veil priser er 11000 og 14000 på 3000es og 5000es.

Det er sånn ca deromkring prisene ligger tror jeg.

Jeg tør ikke si hva jeg ga for den, får litt dårlig samvittighet ovenfor dere andre som eier den. ops:

Forøvrig er vel dette et spørsmål for prisjakt kategorien?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig fått brukt forsterkeren en del i det siste, er fortsatt veldig fornøyd med den. Den fungerer veldig bra på musikk også. Det er litt morsomt å ta fram div musikk som jeg ikke har hørt på en stund og bare sitte å lytte.

BB

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RS-232

Angående Com porten bak på denne forsterkeren, så er denne bare tiltenkt firmware oppgraderinger, diagnose o.l?

Det jeg er litt nyskjerrig på er hvordan man får oppdatert den. Må man levere den hos verksted? Det er jo i tilfelle greitnok, men hvordan finner man ut nårt det kommer en viktig oppdatering?

Hmmm... Jeg tror jeg bryr hodet mitt med for mye rart.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på om jeg kan bruke denne til noe.
    I følge manualen så kan den brukes til styring i mulitromsmodus (s. 47), men dette gjelder ikke den europeiske utgaven.

Det hadde jo vært fint om en oppgradering med Pro Logic IIx hadde kommet. (Mulighet for firmware oppgradering gjelder visst kun 5000ES, ikke 3000ES modellen).

Forøvrig så lurer jeg på hvorfor Sony har fjernet pre out og multirom på den europeiske utgaven.

Her ligger manual på nett for de som lurer på det:
    http://www.docs.sony.com/release/STRDA5000ES.pdf

Her er et dok som beskriver digital teknologien og annet på de nye forsterkerne, litt interessant lesing:
    http://www.docs.sony.com/release/STRDA5000ES_TWP.pdf

EDIT:
    For å finne manualer til alle mulige sony produkter søk her:
    http://www.iq.sony.com/srvs/sosdocs/search.asp

Det finnes også litt info her:
    http://www.agoraquest.com/viewforum.php?forum=51
    (Sony relatert forum, PS! Det er en del sony fans der, ikke alle er like objektive )

BB

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Jeg tør ikke si hva jeg ga for den, får litt dårlig samvittighet ovenfor dere andre som eier den. ops:

Forøvrig er vel dette et spørsmål for prisjakt kategorien?
    Jo, på en måte, men jeg kan ikke drive en diskusjon ove 3 topics.
    Jeg ble henvist inn på dette topic fra et annet med spørsmålet mitt.

Så var jeg egentlig ikke ute etter prisjakt, men bare sånn ca veilednede.
    Eneste pris jeg hadde å forholde meg til var DA3000ES som var på veiledende 11.000 i Dvd og Hjemmekino, og siden de fleste ser ut til å ha hoppet opp på DA5000ES så bare lurte jeg på om det var en symbolsk oppjustering av prisen, eller om det var nærmere en dobling.

Ser likevel at det utviklet seg litt til en prisjaktdiskusjon, men når er tråden tilbake igjen på rett spor.

Takker

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veil pris på STR-DA5000ES er 14.990 såvidt jeg vet.
    Veil pris på STR-DA3000ES er 11.990 (i følge testen i DVD & Hjemmekino)

BB

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •