Crossover på min yamaha

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover på min yamaha

Hei, jeg har en Yamaha rx-v640 rds receiver, også kjøpte jeg meg nylig en svs pb10. I manualen til receiveren så står det at ved å sette alle høyttalere til small, og velge "bass:sbwf" så vil den dele ved 90 hz. Men av en merkelig grunn så funker ikke dette. Er det noen der ute som har erfaringer med yamaha receivere som vet om dette kan være et innstillingsproblem som jeg ikke har tenkt på?

For nå så deler den ikke i det hele tatt, men lar alle høyttalerne mine spille på hele registeret, suben inkludert

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener det er en innstiling hvor du kan velge om bassen skal spille på ht'er eller sub'n, lenge sia jeg har vært inne på menyen på yamaha'n nå, så husker ikke helt:-?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clsc-215
    jeg mener det er en innstiling hvor du kan velge om bassen skal spille på ht'er eller sub'n, lenge sia jeg har vært inne på menyen på yamaha'n nå, så husker ikke helt:-?

Har satt den til "sbwf" som nevnt ovenfor. Men den deler likevel ikke.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tanker om dette er forskjellig fra når jeg kjører stereo og i de tilfellene jeg sender dts og dd signaler direkte til receiveren?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får et signal ut fra LFE-utgangen så er dette lavpassfiltrert ved 90Hz med 3. ordens Butterworth-flanke. RX-V640 har ikke mulighet til å endre eller slå av delefrekvensen på subwooferutgangen. Problemet er at såpass høy deling med 3. ordens flanke ikke er på langt nær så bra som f.eks 80Hz 4. ordens deling (som de fleste andre receivere har) er til å filtrere bort frekvensene som ikke skal spilles av subben.

Sjekkliste:
    -Subwoofer satt til YES
    -Alle høyttalere satt til SML
    -Bass satt til SWFR (ikke BOTH)
    -SP D.RANGE satt til MAX (med mindre du ikke har naboer å ta hensyn til)*

Høyttalerinnstillingene gjelder for alle inngangsmodusene (STEREO, DD/DTS og 6CH IN).

*Dynamikkområdeinnstillingen har ikke noe med om delinga fungerer eller ikke, den avgjør kun hvor kraftige svingninger utsignalet tillates å ha.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis du får et signal ut fra LFE-utgangen så er dette lavpassfiltrert ved 90Hz med 3. ordens Butterworth-flanke. RX-V640 har ikke mulighet til å endre eller slå av delefrekvensen på subwooferutgangen. Problemet er at såpass høy deling med 3. ordens flanke ikke er på langt nær så bra som f.eks 80Hz 4. ordens deling (som de fleste andre receivere har) er til å filtrere bort frekvensene som ikke skal spilles av subben.

Sjekkliste:
    -Subwoofer satt til YES
    -Alle høyttalere satt til SML
    -Bass satt til SWFR (ikke BOTH)
    -SP D.RANGE satt til MAX (med mindre du ikke har naboer å ta hensyn til)*

Høyttalerinnstillingene gjelder for alle inngangsmodusene (STEREO, DD/DTS og 6CH IN).

*Dynamikkområdeinnstillingen har ikke noe med om delinga fungerer eller ikke, den avgjør kun hvor kraftige svingninger utsignalet tillates å ha.

Så det du sier er at den "lekker" signaler i stor grad pga at dette er en billig receiver?

Og mens du er inne på det, så hva er SP og HP D.RANGE?

Og når det er snakk om naboer, så kan det jo nevnes at jeg fikk en klage første kvelden jeg skulle "prøvekjøre" suben. Suben står nå på tregulv, og det virker som den sender vibrasjoner i veggen og rett oppover i etasjene. Regner med jeg skal få dempet litt av den effekten når jeg får steinhellen på plass

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil forresten det å stille på D.RANGE være det samme som det å skru på "gain" knotten bak på suben?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en rimelig receiver, men den "lekker" ikke mer mellomtone enn en hvilken som helst annen receiver ville ha gjort med den samme filterflanken. Dette er et bevisst valg fra Yamaha´s side, men hvorfor de har valgt å gjøre det akkurat slik er jeg litt usikker på.

SP og HP D.range står for SPeaker og HeadPhone Dynamic Range. Dynamikkområdet er enkelt forklart hvor stor forskjell det er på de laveste og de høyeste lydene. Setter du den til MAX sparker det skikkelig i fra (forutsatt at høyttalerne og subben er kapable) når det smeller til i storfilmene, men det er ikke alltid dette er ønskelig med naboer tett innpå, siden dialogen får et relativt sett lavere nivå (som fører til at du skrur opp mer for å høre den og når det da smeller....). D.Range er ikke det samme som gainknotten, siden D.Range innstillingen ikke øker lydnivået lineært.

For lytting på lavere nivåer anbefaler Yamaha i manualen at du setter D.range til minimumnivået, slik at du får frem de svake lydene uten å riste i filler huset når det smeller.

Jeg bor selv i første etasje i blokk, men på grunn av konstruksjonen plages ikke naboene på siden av meg nevneverdig (har aldri fått noen klager) og de over hører meg mye dårligere enn jeg hører dem (med andre ord ingen dårlig samvittighet).

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal du ha takk for kjempe svar. Må si dette ga meg en god del bedre forståelse. Og ikke minst kjappe svar

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til mens vi er i gang

Ser at på pioneer forsterkere så setter de høyttalerne til large på film, fordi du da vil få kun LFE signalet til suben? Eller har jeg misforstått grovt?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis høyttalerene er satt til LARGE vil det eneste signalet som sendes til subben være et eventuelt LFE-signal. Hvis høyttalerene settes til SMALL sendes bassen fra disse i tillegg til LFE-signalet til subwooferen.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil være å foretrekke på film vs musikk?

og vil fortsatt bare LFE signalet sendes til suben selv om sbwf står som bass?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noen av høyttalerene som står som SMALL vil bassen disse skulle hatt bli sendt til subben, dette gjelder både i stereo musikkmodus og digital kinomodus.

Hva som er best må du nesten prøve deg frem til selv. Plassering av høyttalere og subwoofer påvirker bassresponsen veldig mye og det er ikke bare bare å få de til å samarbeide 100%. Det skal mer til enn å velge riktig delefrekvens. Så du må nok bare sette deg ned med musikk du kjenner godt og prøve deg frem til du finner en løsning du er fornøyd med og eventuell samboer tolererer

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ved å sende alle frekvenser under f.eks 90 Hz til suben, og når disse signalene "egentlig" skulle kommet fra center, bakhøyttalere osv, vil ikke produsere et veldig feil lydbilde på noen måte? Nå er det vel slik at du ikke hører fullt så godt hvor lave frekvenser kommer fra, så det har kanskje noe med det å gjøre?

edit:

ingen samboer å ta hensyn til. bare naboer, noe som kanskje er enda verre mht kustus

og fant denne artikkelen som forklarte mye;
    Feature Article

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •