"Kald" Electrocompaniet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Kald" Electrocompaniet

Har nettopp skaffet meg en Electrocompaniet ECI-2. Vet jo at klasse A forsterkere produserer bra med varme, men min får jo knapt en liten lunk. Hadde inntrykk av at man kunne sammenlikne disse med middels store panelovner, mens denne avgir mindre varme enn Surround-receivern...
    Har jeg forstått ting feil?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri testa akkurat en forsterkeren, men har et aw100 effektrinn her.
    Den er ganske så varm heletiden, mest varm bak naturlignok..

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justice
    Har nettopp skaffet meg en Electrocompaniet ECI-2. Vet jo at klasse A forsterkere produserer bra med varme, men min får jo knapt en liten lunk. Hadde inntrykk av at man kunne sammenlikne disse med middels store panelovner, mens denne avgir mindre varme enn Surround-receivern...
    Gratulerer med ett godt valg.

Min eci 2 blir heller ikke så veldig varm. har hatt den nå siden 96-97.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justice
    ECI-2 er vel ikke en forsterker som kjører ekte klasse A drift i hele effekt området sitt, men en AB kobblet forsterker med litt høyt oppsatt tomgangs drift så den kjører klasse A opp til en viss watt avgivelse og klasse AB videre opp til maks effekten.

Hadde selv en ECI-1 en gang som vel har en del likhetstrekk med AW100 og en litt kraftigere utgave av ECI-2, og den ble det ganske god varme i på tomgang, selv om den ikke kjører ekte klasse A i hele effekt belastnings området.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er noe mere strømforsynig på aw100dmb ettersom det jeg har forstått.
    Min erfaring er at eci2 ikke på langt nær produserer like mye varme. Så om jeg spilte høyt i 1 time med feks en pre stående oppå aw100 risikerte jeg at sikringa slo ut .. Men du sykeste for en forsterker! hvis man har noen litt lyse høyttalere er det en fiiiin match:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke klar over at den kjørte AB når man ga gass. Men den spiller jo pent for det.....
    Selv har jeg noen ganske lyse høyttalere (B&W602), og jeg er er i den syvende himmel om dagen. Spiller strøkent!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilfeldigvis noen som vet når ECI-2 gikk ut av produksjon?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av EC-produktene er klasse A.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC har vel primært satt at inngangstrinnet kjører ren klasse A, mens sluttrinnet kjører i AB. Alle skjemaer jeg har bekrefter dette.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nesten akkurat kjøpt meg en ECI2 effektforsterker.Han jeg kjøpte den av sa at den drar det meste av høytalere. Vil den klare å dra 2 stk B&W CDM 9NT?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av ECs modeller kjører rent klasse A ved full effekt. Mine monoblokker (AW400) kjører f.eks klasse A opp til 20W før den går over til A/B drift opp mot 400W i 8 ohm. Dette reflekteres i "tomgangsstrømmen" på omlag 10 ganger klasse A driften på monoblokkene (230W per monoblokk selv om det ikke spilles lyd)

I testen av NEMO (600W) i siste hjemmekino påstås det også at de kjører 600W klasse A, men dette er ikke korrekt. Da ville den trukket omlag 6 kilowatt kontinuerlig... I virkeligheten kjører denne også kun de første 20W i klasse A og har et tomgangsfobruk på 230W

Med andre ord har du kun noen få watt i klasse A dersom det står klasse A på enheten din, så den vil dermed ikke bli så fantastisk varm som de forsterkerne som kjører ren klasse A i f.eks 100W, som da vil medføre et forbruk på over 1000w i ren tomgangseffekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ingen av EC-produktene er klasse A.
    Hentet fra manualen til ECI-2 på EC's offisielle sider:

"All stages work in Class A with an efficiency of less than 0,1%."

"Warning: The amplifier will be warm.
    Due to the high class A operating point used in the Electrocompaniet design, it is normal that the amplifier feels warm."

Er dette bare løgn?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strozzi
    Hentet fra manualen til ECI-2 på EC's offisielle sider:

"All stages work in Class A with an efficiency of less than 0,1%."

"Warning: The amplifier will be warm.
    Due to the high class A operating point used in the Electrocompaniet design, it is normal that the amplifier feels warm."

Er dette bare løgn?
    Det finnes vel en viss sannhet i det EC skriver, men det forteller vel ikke hele sannheten rundt klasse A driften av disse, og da spesiellt ikke for utgangstrinnet heller. 0,1% er vel 0,001 eller en faktor på 1000. :shock: og det stemmer vel ikke helt, for det ville jo bety at en 2x50watt i 8 ohm forterker måtte konstant trekke 100 kW fra strømnettet.... De ekte Klasse A forsterkerene jeg har vært borti har vel ofte hatt en virkningsgrad på 10% eller 0.1, og da ville jo typisk en ekte klasse A kobblet ECI-2 trukket 1kW kontinuerlig.... gjør den det?

Mener at EC benytter seg av en A/B teknologi der de har satt en ganske høy bias strøm for å holde klasse A drift et godt stykke opp i det watt område forsterkeren ofte benyttes med, og det er varmeutviklingen av den litt høye bias strømmen som de angir i det de skriver.

Det er vel derfor ikke direkte løgn, men vel ikke hele sannheten heller.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les mitt tidligere innlegg...

Dette er den faktiske implementasjonen. EC kjører i klasse A, det stemmer, men kun de første wattene før de går over til A/B. Så med andre ord er det nok noe misvisende markedsføring.
    Dette skriver de imidlertid ingen plass fordi det nok høres bedre ut med ren klasse A hele veien. Dette er imidlertid ikke tilfelle, selv om du må "grave" frem denne infoen.

Dette "avsløres" lett ved at den kontinuerlige effekten når de kun står på ikke er ca 10 ganger totaleffekten. Dette er en slags generell regel når det gjelder klasse A. Du kan finne ut hvor mye som går i klasse A på forsterkeren din ved å dele tomgangseffekten på 10 ca, pluss trekke fra noen watt på generell drift.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Greit å få dette forklart da jeg ikke er "teknisk nok" til å kunne lese dette ut av spesifikasjoner og slikt.
    Vet hva slags lyd jeg liker, og etter hvert hva slags type elektronikk som kan gi meg en idè om lydsignaturen i forskjellige konstruksjoner, men er fremdeles mye å lære, og til sist må man jo bare lytte til de forskjellige komponentene.
    Men kjekt å vite sånn nogenlunde hvordan de forskjellige prinsippene fungerer, slik at man også kan danne seg et bilde av hva man foretrekker..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •