Trenger hjelp - Valg av forforsterker til CV og midgard.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp - Valg av forforsterker til CV og midgard.

Hei!

Har fra før av et hjemmekino-oppsett som blant annet består av:

-CV CLS 215
    - 2x midgard oberon 6.1 som driver CV'ene
    - Receiver: Pioneer VSX-AX5i
    - DVD-spiller: Pioneer DV-668AV
    - (og et 5.1 JBL anlegg: E90, EC35,E250P osv)

Er stort sett ganske så fornøyd med dette, men det jeg synes mangler
    litt av er bass. Synes ikke det blir nok trykk i den Rommet er ikke spesielt stort
    heller...

Har hørt CLS 215 med NAD C272 og C372, noe som ga en hel del mer trøkk

Det jeg har funnet ut nå er at jeg kanskje trenger en ny forforsterker, mellom receiver og midgard for å trekke fram bassen. Dvs forforsterkeren MÅ ha gode bassjusteringsmuligheter :P

Er det virkelig nødvendig for meg å betale prisen av en C372 for å få den "gode" lyden jeg er ute etter? Iom at det er Midgardene som skal levere all Watten trenger vel ikke forforsterkeren ha noe særlig av det!?

Har dere noen tips? =)
    Husk: er ute etter skikkelig trykk, vil kjenne det i kroppen når jeg spiller ;D (uten å måtte ty til romperistere enda:P)

Mvh
    Moonscape

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ren forforsterker yter ingen effekt... C372 er bygd opp slik at du kan skille forforsterkerdel og effektdel bare.. så det er ikke noe du trenger og kjøpe!

C327 og C272 yter mindre effekt enn Midgardene dine, så at det gav mer trøkk, må være tilfeldigheter som annen forforsterker, rom, plassering osv.

Det du trenger her, det er en CerwinVega DB10B Bass Turbocharger! :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke unormalt at man får mer bass med mindre forsterker. Det er en effekt av at forsterkeren ikke har like mye kontroll.

Når det gjelder tonekontroller så tror jeg du har noen muligheter i Pioneeren din. Den skal jo ha et romkorreksjonssystem, og der er det vel muligheter til å gå inn og justere noe selv?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moonscape
    Det jeg har funnet ut nå er at jeg kanskje trenger en ny forforsterker, mellom receiver og midgard for å trekke fram bassen. Dvs forforsterkeren MÅ ha gode bassjusteringsmuligheter :P
    En ekstra forforsterker mellom Pioneer og Midgard???
    I stereo uten Pioneeren er jeg med, men i 5.1? Prøv å let i Pioneeren etter noen equalizerfunksjoner først...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    En ren forforsterker yter ingen effekt... C372 er bygd opp slik at du kan skille forforsterkerdel og effektdel bare.. så det er ikke noe du trenger og kjøpe!

C327 og C272 yter mindre effekt enn Midgardene dine, så at det gav mer trøkk, må være tilfeldigheter som annen forforsterker, rom, plassering osv.

Det du trenger her, det er en CerwinVega DB10B Bass Turbocharger! :-D
    Grunnen til at det gir mer trøkk er vel fordi C372 har bedre bassjusteringsmuligheter enn pioneeren min... Hva er det vanlig å måtte gi for en
    slik turbocharger? Lønner det seg å bestille fra utlandet? dvs ebay osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    En ekstra forforsterker mellom Pioneer og Midgard???
    I stereo uten Pioneeren er jeg med, men i 5.1? Prøv å let i Pioneeren etter noen equalizerfunksjoner først...
    Vet at det høres merkelig ut, men jeg vil selvsagt at CV'ene skal kunne brukes i 5.1 anlegget mitt når jeg ser på film. Å koble om for hver gang jeg enten skal se film eller høre på musikk blir altfor slitsomt. Burde vel ikke være noe i veien for å koble slik? Litt stress med volumjustering da, men ellers. Jeg vil bruke NAD'en (evt. en annen) til å skru opp bassen med. En egen equalizer hadde vel vært det beste, men kan ikke finne noen... :/

Pioneeren har vel noen equalizerfunksjoner men aner ikke hvordan det skal stilles på for å få det slik jeg ønsker.. Det er delt opp i ulike frekvensområder, der hver av dem kan stilles opp eller ned.
    Noen som har erfaring med dette?
    Har ikke testa den automatiske romkorreksjonen etter at CV'ene ble satt på plass, kanskje jeg burde gjøre det? Tror ikke det hjelper stort men...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er ikke unormalt at man får mer bass med mindre forsterker. Det er en effekt av at forsterkeren ikke har like mye kontroll.

Når det gjelder tonekontroller så tror jeg du har noen muligheter i Pioneeren din. Den skal jo ha et romkorreksjonssystem, og der er det vel muligheter til å gå inn og justere noe selv?
    Ja jeg får vel prøve enda litt mer da
    Men for å være helt ærlig tror jeg ikke pioneeren er laget for å gi noe sykt trøkk i bassområdet. Den spiller helt nydelig ellers, altså på litt finere musikk, men ønsker meg som sagt litt mer bass.. (bass bass bass hehe)
    Skal se om jeg får til å justere enda mer Men har lite peiling på de equalizer-innstillingene....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound P3 og "mange" andre har "surround prosessor" inngang tror jeg. Så da er det bare å velge den som input når du skal ha surround. Da kjører den lyden tversigjennom forforsterkern uten å ta den gjennom andre kretser som potmeteret etc.

Da slipper du å koble om.. blir dog et ekstra sett med kabler men...

EDIT: kanskje utgangene på Pioneeren er litt for slappe?! ICE power krever generelt litt futt på inngangene for å våkne skikkelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •