Nakamichi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42

Tråd: Nakamichi

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nakamichi

Hei. Lurer nå på om det faktisk blir en Nakamishi i huset. I den forbindelse lurer jeg på om det er stor forskjell på Nakamishi PA5E og PA5EII.

mvh
    Børge

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Dette er garantert et godt valg.

Jeg anbefaler deg å lese på danske hifi forum, da Nakamichi har vært mye mer "utbredt" på andre siden av bekken. Slik jeg har forstått, er det vesentlige store forskjeller blandt nevnte modeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faith
    Hei. Lurer nå på om det faktisk blir en Nakamishi i huset. I den forbindelse lurer jeg på om det er stor forskjell på Nakamishi PA5E og PA5EII.

mvh
    Børge
    Ja. Veldig stor forskjell på mkI og mkII-versjonen av disse. PA5E MkII-utgaven er også bedre enn PA7 mkI.
    Jeg ser forøvrig at Nakamichi PA7II er voldsom opphypet her inne. Har selv hatt både mkI og mkII av PA7, og endringer førte til at mkII ikke var fullt så 'sirompa' som mkI-utgaven, men samtidig noe mer klinisk. Mindre varmeutvikling er også en fordel på MKII utgavene av begge. Jeg solgte min PA7E mkII i -02, og slet lenge med å få 6000 for den i absolutt strøken tilstand via gamle audio.no og hifisentralen.com. Her inne er de solgt for 18000 for to, 9000 pr stk, 4 år senere. Avsindig, men god selgerjobb spør du meg. PA5 mkII har vel en teknisk verdi på 3-4000 tenker jeg.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    si meg: uttales det "nakamaki" eller nakamaskji"?

hehe...må bare spørre....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinarolsen
    Ja. Veldig stor forskjell på mkI og mkII-versjonen av disse. PA5E MkII-utgaven er også bedre enn PA7 mkI.
    Jeg ser forøvrig at Nakamichi PA7II er voldsom opphypet her inne. Har selv hatt både mkI og mkII av PA7, og endringer førte til at mkII ikke var fullt så 'sirompa' som mkI-utgaven, men samtidig noe mer klinisk. Mindre varmeutvikling er også en fordel på MKII utgavene av begge. Jeg solgte min PA7E mkII i -02, og slet lenge med å få 6000 for den i absolutt strøken tilstand via gamle audio.no og hifisentralen.com. Her inne er de solgt for 18000 for to, 9000 pr stk, 4 år senere. Avsindig, men god selgerjobb spør du meg. PA5 mkII har vel en teknisk verdi på 3-4000 tenker jeg.
    Ja, de er "opphypet" og dyre, nå. Jeg var den som gav så mye for dem, og det er fordi at jeg ikke kan finne noe annet som matcher mine høyttalere bedre i samme prisklasse. Er dog. noen som skal selge PA5 mkII for 5500, og hvis man ser på hva annet man får i samme prisklasse, synes jeg faktisk den er verdt det....

akto som jeg kjøpte av har vært selger tidligere, og har et godt selgerinstinkt. Men har du noen bedre forslag til mine ML for atten lapper, setter jeg stor pris på det? For jeg har desverre ikke klart å finne noen jeg liker mer:wink: Har også vært litt aktiv på danske forum, og der er Nakamichi nærmest et produkt for "kjennere", som folk betaler dyrt for. Synd at du slet med å få så mye for din den gangen, jeg har allerede fått spørsmål om jeg ønsker å selge den ene for 10.000,-. Noe jeg kommer til å vurdere over tid, da jeg må teste nøye om jeg føler jeg har behov for begge. Har også et par B&W 604 S3 stående her, skal prøve Nakamichi på dem også - for å se hvordan dem egner seg der.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Har også et par B&W 604 S3 stående her, skal prøve Nakamichi på dem også - for å se hvordan dem egner seg der.
    Døøøh! Når skjer dette? Venter i spenning! Har lyst å teste

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg får effektforsterkerene i morgen, noe jeg forhåpentligvis gjør, skal jeg teste de på B&W frem til helga, da jeg snart må levere dem fra meg. B&W 604 S3 har vært, og er, min favoritt høyttaler i budsjett klassen. Den er rett og slett rå! Skal jeg noen gang nedprioritere anlegg(tvilsomt), kommer jeg til å kjøpe denne høyttaleren igjen. Du skal selvfølgelig få en liten tilbakemelding på pm når jeg har gjort meg opp en mening, på B&W 604 S3 har jeg jo faktisk prøvd en del forskjellig elektronikk også..

Skal bli spennende å se om Nakamichi duger til noe annet enn elektrostater, noe danskene mener de gjør iallefall:wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..........Jeg solgte min PA7E mkII i -02, og slet lenge med å få 6000 for den i absolutt strøken tilstand...........
    Det er mange som ikke er klar over hvor god lyd det EGENTLIG er i eldre konstruksjoner.

Det er mange som imponeres av moderne "glitter & stas" og priser som ikke henger på greip..........synd for de

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint, PM høres bra ut Du kan godt skrive hva du har testet og hvordan du syns det låt, viss du gidder... Men nok OT nå...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er mange som ikke er klar over hvor god lyd det EGENTLIG er i eldre konstruksjoner.
    Veldig sant, Flageborg. Jeg er sjeleglad for at akto fikk åpnet øynene mine for gode bruktkjøp og at jeg kom over min nylig oppgraderte PA5E Stasis. Makan til kraftpakke til under 4k skal en lete lenge etter. Godt å ha noe "nesten vintage" i oppsettet også...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Fint, PM høres bra ut Du kan godt skrive hva du har testet og hvordan du syns det låt, viss du gidder... Men nok OT nå...
    Dette er vel ganske relevant i tråden egentlig, da det omhandler Nakamichi. Tilbakemelding kommer.

Ellers må jeg si meg meget enig med både Flageborg og Anfield, synes faktisk det er morsomt å ha noe "gammelt" som kan imponere i så høy grad.. Flageborg er vel også et perfekt eksempel på at gammel lyd kan låte bra, med sine eldre B&W høyttalere, svært få her inne som har et like "morsomt" oppsett som han, tror de fleste ville fått gliset bredere enn de noen gang har hatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Men har du noen bedre forslag til mine ML for atten lapper, setter jeg stor pris på det?
    Nei, jeg er nok ikke den rette til å uttale meg om hva som er bedre til ML vista for atten/ni lapper, men jeg vet jo at Martin Logan bruker Krell når de utvikler nye modeller, og motsatt, men da snakker vi adskillig fler lapper. Har hørt Krell kav 400xi på ML Odyssey, og det spilte fantastisk bra. Videre har jeg hørt den nye Hegel H200 på ML Ascent i, også det en meeeget vellykket kombo. H200 kostet 16.900 under messa på Lillestrøm nå nettopp. To PA7EII til 18000 er jo større kvanta og belaster gulvet ditt med 60 kg, men om det gir 'bedre' lyd pr krone i forhold til H200 ska jeg la henge i lufta. Jeg oppfatter den iallefall som vesentlig sprekere enn naka-en.
    Bare du er fornøyd med PA7EII så er ingenting bedre enn det. :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg er nok ikke den rette til å uttale meg om hva som er bedre til ML vista for atten/ni lapper, men jeg vet jo at Martin Logan bruker Krell når de utvikler nye modeller, og motsatt, men da snakker vi adskillig fler lapper. Har hørt Krell kav 400xi på ML Odyssey, og det spilte fantastisk bra. Videre har jeg hørt den nye Hegel H200 på ML Ascent i, også det en meeeget vellykket kombo. H200 kostet 16.900 under messa på Lillestrøm nå nettopp. To PA7EII til 18000 er jo større kvanta og belaster gulvet ditt med 60 kg, men om det gir 'bedre' lyd pr krone i forhold til H200 ska jeg la henge i lufta. Jeg oppfatter den iallefall som vesentlig sprekere enn naka-en.
    Har lenge vurdert Hegel, da det er det eneste som jeg synes har "fungert". Krell/Pass Labs/Burmester og andre lekkerbisker hadde jeg selvfølgelig hatt mer lyst på, men som du selv sier, da fort i en mye høyere prisklasse. En annen grunn til at valget falt på Nakamichi; var at dette er et produkt ikke mange har, noe jeg liker.

Bare du er fornøyd med PA7EII så er ingenting bedre enn det. :-)
    Da er vi enige!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    si meg: uttales det "nakamaki" eller nakamaskji"?

hehe...må bare spørre....
    Nakamitsji.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Nakamitsji.
    Uttales Nakamitschi. Ingen j-lyd der i gården! ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selger - Kid er kjøper.

Det er ikke mange amper i prisklassen som fungerer til de grader godt på Martin Logan. Jeg har hatt flere importører av dyrt og eksklusivt hifi-utstyr hjemme hos meg - hvor de har hørt deres eget utstyr opp i mot Nakamichi (som vel forøvrig uttales nakamishi?). Samtlige har blitt relativt lange i maska. En annen som har lang og bred erfaring med Nakamichi er Geir Tømmervik på Oslo Hifi-Center. Til og med han var villig til å inrømme at dette var en killer-amp av dimensjoner, selv om jeg ikke var ute etter å kjøpe noe.

Hele poenget med Nakamichi er at de spiller musikk med innlevelse, og evnen til å tegne et gedigent lydbilde er det få som gjør like godt - den eneste jeg personlig har hørt er Conrad Johnson MF2500A.

Å si at en PA7EII er verdt mindre enn halvparten av en svær Rotel er latterlig, slikt utstyr er verdt enormt mye mer, og det finnes kjennere som er villig til å betale for noe som fungerer godt - selv om de for noen år siden gikk billig på bruktbørsen. Hegel H200 eller Krell KAV400 fungerer etter min mening langt i fra like godt, og har definitivt ikke den enestående mellomtonegjengivelsen eller luftige diskanten man finner på Naka-ene.

Jeg har ikke tvunget noen til å kjøpe noe, Kid har selv hørt disse blokkene i et velfungerende oppsett og vurdert lyden som bra nok til det han har gitt for dem. Pågangen har forresten vært enorm. Jeg liker å tro at jeg er en så god selger, men min stemme er vel ikke like lifflig i deres ører som det de har hørt fra oppsettet mitt - og jeg velger å tro at de er solgt for det markedet mener de er verdt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint inlegg akto.
    Som han sier, har jeg hørt disse spille hos han. Lydbildet og opplevelsen jeg hadde hos Atle sist, kan faktisk ikke kjøpes for penger. Jeg tenkte da, at hvis jeg noen gang får mulighet til slik elektronikk og høyttalere, skal jeg slå til. Noe jeg nå har gjort. Hadde ikke planglagt å kjøpe effekt så raskt, men sist gang jeg lot 946 Electra'ene til Atle gå fra meg, da angret jeg bittert i lang, lang tid. Det sjangsen turte jeg ikke ta denne gang; når jeg får produkter som gir meg nøyaktig hva jeg vil ha, og da dette er like mye hobby som moro, er det mer eller mindre uvesentlig hva prislappen tilsier, så lenge man kan ta seg økonomisk råd til det. Gamle biler kan stige og holde seg i pris, men hvis du kjøper en splitter ny bil - har du garantert tapt mangfoldige tusen på 1-2 år.

Poenget mitt er at man ikke kan tenke økonomisk lurt når man har en hobby, folk bruker penger på hva man er interessert i, og har lyst på. Jeg er knallfornøyd med kjøpet mitt!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Det er mange som imponeres av moderne "glitter & stas" og priser som ikke henger på greip..........synd for de
    Enig at man kan gjøre gode kjøp ved å finne eldre utstyr. Problemet for de aller fleste er å finne noe som matcher, og det er sannelig ikke lett når man som oftest ikke har noen som helst mulighet for test før et kjøp. Nytt utstyr er det derimot enkelt å finne erfaringer/tester opp mot det utstyret man selv har, og i beste fall kan man låne med seg noe hjem...

Også er jo det noe som heter R&D/utvikling selv i hifi bransjen, så baaaare "glitter og stas" med en dyr prislapp er det vel ikke. Se bare på Midgard blokkene. Man kunne jo glemme å finne lignende kvaliteter for 20år siden til den prisen de selges for.

Til kommentar til de blokkene som Kid har kjøp, så slår utrykket meg "den riktige prisen, er den kunden er villig til å betale"..... Det er jo tydligvis disse forsterkerne som er populære på Martin Logan på dette forumet, så da stiger naturligvis etterspørselen deretter.

Akto: At du ikke har fått Krell 400 til å fungere like bra er slettes ikke rart. 400 er bygget etter prinsipper som gjør at den ikke er den beste matchen til høyttalere der impedansen faller svært lavt. Dette har vært mye diskutert på nettet, og nevnes også i testen til Stereophile der den er rangert A. OHC bruker større Krell modeller på ML, for eks. KAV-2250 eller FPB, men selvfølgelig er prisen en helt annen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over enkelte forsterkeres problemer med å drive vanskelige laster, men det var Steinar Olsens utspill om nevnte modell jeg forundret meg over.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er egentlig specsene på min modell, noen som vet? Specs på lillebroren 5II hadde også vært spennende hvis noen vet, Anfield? Tenker da på II-modellene. :wink:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •