Levetid på rør: Vincent SA-31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Levetid på rør: Vincent SA-31

Hei
    Jeg har kjøpt en brukt Vincent SA-31, virker meget lovende så langt Men det jeg lurte på var hvor lenge rørene varer før de bør byttes? Forforsterkeren er rundt 2 år, hvor mange timer den er brukt aner jeg ikke. Noen kjennetegn som skjer med lyden når rørene nærmer seg slutten? eller trenger jeg ikke å tenke på rørbytte i en slik forforsterker? Dette med rør er helt nytt for meg, så litt info hadde vært fint

Er utdannet serviceelektroniker, men radiorør står ikke på pensum lenger...hehe

Mvh. Stephen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hadde vært interessant å visst.. Har akkurat kjøpt meg en Sa-91, og det låter nydelig, men denne er 5-6 år gammal... Mange rørforsterkere som jeg har sett brukt, er mange år gamle, men har aldri spurt om levetid (fordi har aldri hatt no med rør). Men jeg tror de er holdbare lenge!

Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene i SA-31 holder nok veeeldig lenge forutsatt normal bruk.

PKS, SA-91 har ikke rør. Nå vet ikke jeg om du tror det, men det virket slik...:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, her har det gått i surr.. mye nytt utstyr Jeg har kjøpt meg både sa-91 OG sp-331, det er jo sjølsagt rørene på 331'n jeg tenkte på.. Beklager det intrufne.. Kan gå i surr så tidlig på kvæll'n

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Levetiden på rørene i en rør forsterker er vel avhengig av hvordan forsterkeren er konstruert, og hvordan den belaster de valgte rørene osv.

Det som er sikkert med rør er at de slites av å stå med strømmen på, i motsettning til transistorer, så det kan være lurt å ikke la forsterkeren som inneholder rør stå på 24/7 når man ikke bruker den, hvis man vil ha mange gode lyttetimer på rørene.

Måten man pleide å høre slitte rør på i "gammledager" var vel at diskanten begynte å forsvinne, og det hele lød mer mørkt og ullent.

Hvordan man vil merke rørslitasje i en hybrid konstruksjon med rør i inngangstrinn osv, og med transistorer i utgangene kan vel kanskje variere noe, og det er vel ofte først når man bytter eventuelle rør med nye, at man kan få en liten indikasjon på slitasjen.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell hva slags rør det er, så kan man si hvor lang levetid de har.

Nuvistor-rørene som sitter i noen av Musical Fidelity-produktene skal ha en levetid på 100.000 timer.

Western Electric sitt 300B skal ha en levetid på 40000 timer.

For å ta noen eksempler.

Da kan skifte ut rørene for en annen/bedre lydsignatur. NOS-rør finnes i store mengder.

Sjekk www.demostenes.no

eller kontakt Brynjar Motron: Kontakt Motron, postboks 122, 3321 Vestfossen.
    Telefon 32 75 21 50. Mob. 90 65 18 80. Telefax 32 70 03 04. Email bryn@Motron.no.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •