Effektforsterker til 7.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Effektforsterker til 7.1 oppsett

Hei og hå!

Sit og funderar på litt meir gufs i heimekinoen.. Yama RXV 650 yter bra, men ynskjer litt meir matching til svs-monsteret!

Sit også og lurer litt på forskjellen på ein forforsterker og ein effektforsterker.. slik eg har forstått det er forforsterkaren meir som ein surroundprosessor, men pleier desse gje ut effekt som ein effektforsterkar eller verkar desse kun for innstillingane sin del? Og ein Effektforsterkar er ein forsterkar som kun koblast for å gje høgtalarane meir effekt å spela på utan nokon særleg innstillingsmoglegheitar?

Sit og å lurer på om det finst effektforsterkarar som førsterkar la oss sei 5 kanalar og meir? om desse er å anbefala framfor 5 monoblokker eller 2-3 stereoblokker?

Sit og å lurer på om nokon her kan anbefala meg effektforsterkarar i rundt 3-6.000,- klassen!

Takkar for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært utrolig fint med svar i og med at jeg er HELT grønn på dette området

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Little
    Hadde vært utrolig fint med svar i og med at jeg er HELT grønn på dette området
    brukt eller nytt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både brukt og nytt!! Noen som har en god konklusjon på kva forforsterkar og effektforsterkar er då`? Eg kjem langt på berre det!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterker: tar signalet fra cd/lp/dvd osv og har volumkontroll og evt tonekontroller. Prosessor i hjemmekino er også en forforsterker, da med flere funksjoner som dekoding og romkorreksjon bl.a. Denne sender så signalet videre til en eller flere effektforsterkere.

Effektforsterker: tar signalet fra forforsterker/prosessor og forsterker dette til høyttalerene. Finnes som monoblokk (1 kanal), stereo, 3 kanaler, 5 kanaler og 7 kanaler. Ingen tonekontroll eller volumkontroll.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin forklaring! Da har jeg 2 spørsmål!

Om jeg kobler til en forforsterker; vil da forforsterkerdelen i min receiver ikke være i bruk mens den eksterne forforsterkeren brukes?

Samme med effektforsterkeren, vil forsterkerdelene i receiveren min ikke virke når jeg bruker effektforsterkeren?? Er dette i utgangspunktet bare for å oppnå høyere effekt og for å kjøpe forsterkere som kan gi litt annerledes lyd som passer høyttalerne bedre?

Takker for svar!

Og den 5 kanal`s rotelen, den så fin ut!! Er den og anbefale?? Vil den spille bedre i lag med receiveren min yamaha rxv 650 enn receiveren min gjør alene??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=11742&cat=13
    du vil ha endel å hene på den rotelen ja...
    fin sak:-)
    samme med de andre og da:-)
    når du kobler til en effektforsterker på pre-ut front på en surround forsterker vil du få en heving i effekt på surround og senter..
    ikke mye, men du vil merke at du har mere krefter og litt mindre forvrengning.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er mange som bruker egen forforsterker sammen med en receiver, og det er vel heller ikke alltid lagt opp til å kunne gjøre det.

Dersom du har pre-out på receiveren kan du koble effektforsterkere til der, og la høyttalerterminalene på receiveren (på de kanalene) stå tomme. Strømreservene i receiveren blir da brukt på f.eks. bakkanalene.

Rotelen kan f.eks. drive 5 ulike kanaler, eller biampede fronter pluss senter. Den er da meget fleksibel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sikkert spurt om før! Vil denne være et ok tiltak til mitt system?
    985MKII Rotel Effektforsterker! Pleier disse og være opp i mot 10 år gamle.. og gjør det noe?? Er de verdt 5000 for et strøkent eksemplar med kvitteringer original embalasje og 100% strøkenhet? Lest på forumet at de mente 4000,- var max verdi for et strøkent eksemplar for 2,5 år siden!! Bør ha sunket litt fra da? Eller holder slike produkt seg godt i pris? OG eventuelt, er effektforsterkerne fra rotel på samme nivået i effekt og pris så mye bedre i dag?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kan godt ha noen år på baken uten at det har noen betydning. Det du kan begynne med er jo en effektforsteker til frontene, enten to monoblokker eller en stereoforsterker. Jeg bruker egen forsterker til frontene mine, og det gir litt ekstra krefter til de andre kanalene. Strengt tatt er dette kanskje ikke nødvendig hos meg siden jeg har aktive basser i høyttalerne, men det har nå engang blitt slik :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt Biampe 4 kanaler til front og 1 til senter? så sørger receiveren min for å guffe opp en del til de 4 andre bakkanalene?? de er jo knall i såfall!

si meg om jeg har rett eller ikke?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og siden du legger opp til det; hva er en 9.1-pakke?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 x front + 1 x senter + 2 ekstra front (presence) + 2 x surr + 2 x bak surr

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Little
    Eventuelt Biampe 4 kanaler til front og 1 til senter? så sørger receiveren min for å guffe opp en del til de 4 andre bakkanalene?? de er jo knall i såfall!

si meg om jeg har rett eller ikke?
    Correctomundo :-D

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000 er ikke så ille for en RB 985 MKII, men jeg har sett de solgt for nedi 4000. Den er helt klart verdt 5000, ihvertfall med tanke på hva du får nytt for den prisen. Og slitasjen på en forsterker er jo minimal.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    ... ... ... Og slitasjen på en forsterker er jo minimal.
    Helt korrekt! I en ren effektforsterker er det lite som slites i den forstand. Men elektrolytter har en tendens til å tørke ut, og etter 10-15 år kan de ha tørket så mye ut at de har endret verdi med 10-20%. Vet flere som har lagd gull av gråstein med å lytte om et gammelt (men godt) beist! ;-)

Og selvfølgelig kan jo alle komponenter i en forsterker begynne å nærme seg slutten på sine levedager. Transistorer, dioder og motstander varer heller ikke evig.

Men mye av dette avhenger også av hvor mye apparatet har stått på, om det har hatt tilstrekkelig kjøling, og hvor høyt og mye det har spilt. Litt vanskelig å si, sånn sett, hvor lang levetid en forsterker har. Men jeg vil iallefall si at om den er 10 år eller mer, kan det lønne seg å skifte ut både store og små lytter. Samtidig kan man jo lese av hvilke effekttransistorer som sitter inni, og se om man kanskje skifter de i samme slengen. Samme med likeretteren! Dessverre er denne altfor ofte helt på kanten dimensjonert i forsterkere beregnet på hjemmebruk. Kan lønne seg i skifte til en større (20-30A), og sette ei kjøleribbe på denne.

Ikke noe av dette er vanskelig, og har man tatt i en loddebolt før, bør man klare dette selv. Blir litt som å overhale en bilmotor, ikke sant? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sounds nice Takker for alle svar!! Vært til god hjelp!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •