integrert som effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

integrert som effektforsterker

Hei!
    Har lest alt jeg har kommet over om dette her på forumet og har lært en hel masse, men må forsikre meg om at jeg har oppfattet riktig
    Har anskaffet en Yamaha rx-v657, men er ikke fornøyd med lyden i stereo.
    Min gamle stereoforsterker (en NAD 7020i på 170w.) har pre-out og main-in med en metall-bøyle mellom. Er ute etter å bruke kun NAD-forsterkeren ved cd-avspilling og at den driver frontene i sorround.
    Spørsmålene er:
    1:Blir det riktig hvis jeg tar ut metallbøylen på NAD og kobler en audiokabel fra pre-out på Yamaha til main-in på NAD?
    2: Kan jeg da styre volumet i sorround med Yamahaen?
    3:Fronthøyttalerene skal da kobles inn i NAD eller? (Sikkert et dumt spørsmål)
    4:Hvilket volum bør NAD-forsterkeren stå på ved bruk av automatisk romkorreksjon i sorround? Subwooferen skulle stå på kl.1000 stod det i manualen på Yamahaen. Regner med det blir noe tilsvarende..

Blir glad for hjelp, savner godlyden i stereo:-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christin
    Hei!
    Har lest alt jeg har kommet over om dette her på forumet og har lært en hel masse, men må forsikre meg om at jeg har oppfattet riktig
    Har anskaffet en Yamaha rx-v657, men er ikke fornøyd med lyden i stereo.
    Min gamle stereoforsterker (en NAD 7020i på 170w.) har pre-out og main-in med en metall-bøyle mellom. Er ute etter å bruke kun NAD-forsterkeren ved cd-avspilling og at den driver frontene i sorround.
    Spørsmålene er:
    1:Blir det riktig hvis jeg tar ut metallbøylen på NAD og kobler en audiokabel fra pre-out på Yamaha til main-in på NAD?
    2: Kan jeg da styre volumet i sorround med Yamahaen?
    3:Fronthøyttalerene skal da kobles inn i NAD eller? (Sikkert et dumt spørsmål)
    4:Hvilket volum bør NAD-forsterkeren stå på ved bruk av automatisk romkorreksjon i sorround? Subwooferen skulle stå på kl.1000 stod det i manualen på Yamahaen. Regner med det blir noe tilsvarende..

Blir glad for hjelp, savner godlyden i stereo:-D
    1. høres greit ut det ja:-)
    2. Skal ikke være ett problem det heller.
    3. Ville ha gjort det siden det er de som trenger mest strøm. Og NAD'en leverer mere i forhold til Yamaha'en.
    4. Hvis du har Main-in på Nad'en så er det kun efektdelen som er i bruk, dvs ingen justeringsmuligheter... For det skal ligge inne på Yamaha'en, siden alle flerkanalsforsterkere har den muligheten; å justere kanalene separat.

Håper det ga noen svar.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 7020i leverer "bare" 20W i 8 ohm, dette er en 3020 med innebygd tuner.
    http://207.228.230.231/info/NAD_7020i.pdf

Det kan nok hende at den kommer til kort i forhold til receiveren din, selv om det er en god receiver.

De 170W du referer til er maks trekk fra nettet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for kjapt svar!
    Da skal jeg driste meg til å prøve dette og håper det vil bedre lyden i stereo, kan vel hende det vil være litt negativt i sorround at frontene drives av en annen forsterker. Veit ikke mye om dette altså, men det er vel verdt et forsøk uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20w. ok, det var jo ikke mye. Bare så bakpå jeg, har vel aldri tenkt over dette før nå Jaja, den 14 år gamle NADen spillte uansett bedre i stereo enn den nye Yamahaen så tror jeg forsøker iallefall hvis det ikke kan gjøre noen skade da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ren stereoforsterker er nok den NAD'en fortsatt god. 3020 er jo en klassikker.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    En 7020i leverer "bare" 20W i 8 ohm, dette er en 3020 med innebygd tuner.
    http://207.228.230.231/info/NAD_7020i.pdf

Det kan nok hende at den kommer til kort i forhold til receiveren din, selv om det er en god receiver.

De 170W du referer til er maks trekk fra nettet.
    Ah...
    Syntes det hørtes mye ut med 170..
    takk for korrigeringa JAKV !
    Kanskje best å bruke den til bakanalene?
    Legg signal kabel bak i rommet og høyttaler-kabel fra den?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt fersk når det gjelder det tekniske dessverre, ikke rart det trengs litt oppklaring nei
    Trenger ikke ekstra krefter for å spille sterkere, det glemte jeg å si.
    Er bare ikke helt glad i lyden i stereo, og likte NAD-lyden bedre. Kanskje den passet bedre til høyttalerene mine (Celestion). Tror kanskje jeg skal vente med å gjøre noe som helst og heller se meg om etter en effekt-forsterker på sikt hvis NADen blir for svak sammen med Yamahaen.
    Har lest i andre innlegg at Thule IA100 kan brukes til mitt formål og at den er varm i klangen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje heller forforsterkeren som er bedre på NAD'en enn på Yamahaen. Husk at den kun skal forsterke opp signal i to kanaler, mens Yamahaen skal dekode all verdens formater og sende det ut til 5 (evt 7) kanaler og forsterke dette opp, til en relativt billig penge.

Er du riktig uheldig nå, så ender du med to anlegg, et til film og et til musikk Tar litt plass da...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. forforsterker? Så hva skal jeg begynne å spare til da? En effektforsterker, forforsterker, Thule IA100 (eller tilsvarende), eller en langt dyrere hjemmekino-reciever? Burde kanskje holdt meg til NAD siden det var god match med høyttalerene mine, men har jo lest om at hjemmekino-recieverene deres har slitt litt med støy. Noen å anbefale? Noen som veit om Denon 2807 eller 3806 er bra på musikk i stereo? Liker varm klang og mye bass. Kan se ut som det blir 2 anlegg en stund framover ja, må ned i garasjen å finne en benk til...:-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både 2807 og 3806 skal være gode receivere. Har en svoger som har en 2803, og den spiller bra synes jeg. Han synes derimot ikke at den er bra nok til musikk, så han er på vei tilbake til rent stereoanlegg igjen, men jeg tror nok han har en plan for filmtitting også:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett dette... er veldig fornøyd med yamahaen på film.
    Må kanskje opp i 10-15000 kroners-klassen for å få en reciever som er bra både på musikk og film da. For gruble litt å se om jeg finner en løsning. Blir vel det lureste å kjøpe f.eks. en Thule IA100 til å drive frontene både på film og musikk.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du har prøvd "Pure Direct"-mode på Yamaha`en også?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har prøvd det. Den har nok kraft til mitt bruk, har ikke behov for å spille høyere men syns klangen er litt i lyseste laget. Best resultat for jeg ved 7-ch. stereo med sub koblet inn. Skal gå inn å gjøre litt manuelle innstillinger og se om det kan bli mer passende min smak/mine høyttalere. Har bare kjørt automatisk oppsett på alt hittil. Men på film er jeg veldig fornøyd!

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt morro å lese dette. Har akkurat samme oppfatning som deg når det gjelder Yamaha i forhold til NAD i stereo. Har Yamaha rx-v550 (ikke pre-out) og NAD 3100 PE+2100 PE.

Har lurt på en rx-v657 slik at jeg kan bruke NAD brokoblet til drive hver sin Dali Consept 6.

Hvilken Celestion har du, har noen Celestion 9 stående som jeg har brukt sammen med NAD 3100/2100 tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front: Celestion F38
    Center:Celestion F48c
    Surround: Celestion F5 (eldre modell som nå heter F15)
    Har også 2 stk.F10 som jeg ikke har koblet til enda. (som evt. surround back)
    Lyden er jo absolutt ikke dårlig da, men celestion og NAD var en veldig god match tror jeg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christin
    Ikke lett dette... er veldig fornøyd med yamahaen på film.
    Må kanskje opp i 10-15000 kroners-klassen for å få en reciever som er bra både på musikk og film da. For gruble litt å se om jeg finner en løsning. Blir vel det lureste å kjøpe f.eks. en Thule IA100 til å drive frontene både på film og musikk.
    Kan nok være at det er en god løsning.

Det som er litt dumt er det at du må "kingse" om mellom kilder enn til effektdelen på Thulen da.

Vet at Hegel har en forsterker med egen inngang beregnet på dette bruket, Home theater inngang. Aberet med den er at den koster det tredobbelte av Thuleforsterkeren.

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon PMA 1500 har jo det samme som Hegelen jakv nevnte, bare at den koster 7000kr....fortsatt dyrt, men siden du liker varm klang og bass er jo den midt i blinken!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kan nok være at det er en god løsning.

Det som er litt dumt er det at du må "kingse" om mellom kilder enn til effektdelen på Thulen da.

Vet at Hegel har en forsterker med egen inngang beregnet på dette bruket, Home theater inngang. Aberet med den er at den koster det tredobbelte av Thuleforsterkeren.
    Thule IA 100 har også Home Theater funksjon..

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor prøve å kjøpe seg rundt problemet når en kan skifte det ut.
    Se om du kan låne/høre en Pioneer istedet. Etter min mening/erfaring spiller den langt bedre stereo enn Yamaha.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •