Hjelp til surroundfunksjon!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Ruben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hjelp til surroundfunksjon!!

Hei!

Har netopp kjøpt meg en surround reciever, og et hjemmekino anlegg uten subwoofer.
    Nå som jeg satt på en film, lurte jeg på:Forsterkeren har flere surround funksjoner, men hvilken kan/bør jeg bruke? Er DTS og Dobly pro logic 2 kun anbefalt hvis man benytter en sub? (altså 5.1) Jeg har da teoretisk sett 5.0.
    Jeg merket med en gang da jeg satt på DTS eller Dobly pro logic 2 forsvat all kraften og bassen. Men jeg prøvde en annen funskjon som het ''theater surround''(forhåndsinstillt DSP) og da følte jeg at det kom mye mer kraft, og subben i høyttalerne( 1 liten på siden i høyttaleren) jobbet hardere.. Noen som har noen forslag?

Takker for svar!

Ruben.

Newcomer taumas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror at når du har den i surr mode så forsvinner det meste av bassen fra høytalerne, fordi man egentlig skal ha sub.. så vis du vil ha bass, å lyd i alle høytalerne. så må du nesten bare prøve deg frem.. ellers så er jo stereo best(på bass), men da har man ikke lyd i resten(bare front)..

mvh Thomas..

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk den du syns låter best.

på film så er det jo dts eller dolby digital som gjelder så der er det jo ikkenoe å lure på.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I receiveren setter du opp om du har sub eller ikke.
    Har du ikke sub blir .1-sporet i DTS/DD sendt til fronthøyttalerene.
    De andre modusene skal da i teorien etterpå forholde seg til dette oppsettet.

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Freddie kom meg litt i forkjøpet =) Men er det samme jeg prøver å komme frem til her.. Hehe

På de fleste nye surround forsterkere/recievere så kan man jo velge på oppsettet til forsterkeren hvor mange, og hvor stor høyttalerne er.. Så hvis det går an, så velger du bare uten sub. Så skal lydbildet blir bedre i teorien :-D Hvis jeg ikke er for ufostående nå :???: Er kjempe trøtt.. Hehe

Skulle jeg kjørt uten f.eks. sub, så ville jeg satt høyttalerne som large. Slik at dem får produsere bassen.

Newcomer Ruben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tusen takk for svar. har stillt forsterkeren på ''uten sub''.

Men en liten ting til. Jeg leste i manualen at man skal bruke digitale kabler fra en audio kilde for å utnytte DTS Eller Dobly digital. Jeg bruker playstation som dvd, som har to slike Rca utganger ( rød og hvit) Så da kan jeg (foreløpig) utelukke disse to funksjonene?

Vet dere om disse forhåndsinnstilte DSP surround er på lik linje med DD/DTS? Synes nemlig at det er denne funksjonen som gir mest ''trøkk''. Men er litt skeptisk på om det gir virkelig surrond.

Mvh Ruben!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Playstation 2 kan du bruke optisk utgang, må bare aktivisere denne i oppsettet på PS2.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du rød/hvit phonokabel får du ikke DD/DTS, men et stereosignal ut av PS2 som receiveren din kan lage en "fake" surroundlyd av.
    Har du muligheten er digital overføring til receiver da å foretrekke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •