Elektronikk på Focal 1000be-serien?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektronikk på Focal 1000be-serien?

Sitter her og kikker og funderer litt på forskjellig kombinasjoner av elektronikk på 1007/1027 her på forumet og det virker som om det er litt spredt hva folkene bruker. Selv er jeg meget godt fornøyd med min fransk/kinesiske kombo. Men om et år kan spøkelset være her igjen og rope oppgradering, og kanskje andre også vil ha litt input...

Hva er drømmeelektronikken på et par 1007/1027? Ta gjerne også med forslag der en tar hensyn til pris også. F.eks. elektronikk til 25K på 1007 og dyrere på 1027?

Ser noen mener Naim, andre Parasound osv...noen meninger?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et Chapter Audio forsterkersett hjemme på test nå...
    Preface forforsterker og Couplet effektforsterker.

Har bare spilt i et par timer, men fy hvor det spiller.
    Jeg synes min tidligere Vincent SV-238 spilte bra... noe den forsåvidt også gjør. Men dette er en helt annen kopp te...

Mvh :-)

EDIT: Spiller på 1027Be forresten...

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker selv Meridian 557eff + 502 pre på 1027be,spiller også grymt bra. vilken diskant!!!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Krell KAV-3250. Fungerer veldig bra, men nå skal det sies at jeg ikke har testet mange alternativer enda. Krell ble kjøpt uhørt, da jeg fikk den til en gi-bort pris. Krell fungerer rått på enkelte høyttalere, men jeg har inntrykket at det gjerne er høyttalere som er litt "tamme" fra før. En ekstrem dynamikk og en utrolig stram agressiv bass med masse detaljer og luft. Kan bli på kanten til aggresiv i toppen på lyse høyttalere IMO. B&W syntes jeg låter utrolig bra på Krell. Skal låne med meg Chapter Audio, en Classè og kanskje en to andre merker for sammenligning før jeg kan uttale meg noe mer. Problemet mitt er at jeg bruker de også til hjemmekino, og trenger 5 kanaler. Så et bytte kan bli for dyrt om produsenten ikke leverer en ferdig 5-kanals løsning.

Rør skal iflg div reviews matche Be-diskanten utrolig bra, men jeg har ikke hørt det selv.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt til 1007 / 1027

Jeg har testet en del forsterkere til dette oppsettet - se: http://avforum.no/forum/minhjemmekin...g-bestilt.html

Jeg har nå kjøpt Chapter effekttrinn 2-kanals og skal skifte denne ut med 3-kanals når den er tilgjengelig. Jeg synes at MA blokkene spilte pent på disse høyttalerne og ga bra lyd gjennom hele rigisteret. Eneste ulempen er at de ikke er så oppløst som Chapter sine. Om det er verdt prisforskjellen må du vurdere selv fordi det er en betydelig forskjell. Videre så låter Thule meget bra på 1027'erne - gir skikkelig trøkk i bassen og passer bra for "party" type musikk / lytting. Jeg valgte denne bort på grunn av "bakgrunns-støy" som ble noe sjenerende ved lytting til rolig musikk.
    Ellers så har jeg blitt anbefalt Hegel og Parasound for disse høyttalerene, uten at jeg har hatt mulighet eller tid til å teste disse.
    Du bør teste selv hva som passer deg og din smak. I alle fall har du ett sett med gode høyttalere som burde gi mye glede i tiden som kommer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chapter 3-kanals ja.... har på følelsen at det ikke kommer før 2007-2008. Andre hintet til 2007, men påpekte at det naturlig nok ikke var prioritert hos de. Kanskje jeg skal låne med meg en Chapter fra Andre i morgen.... hmmm.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da håper jeg han har flere Couplet til utlån, fordi jeg har en Couplet og Preface nå. Skal ha det til onsdag i neste uke ihvertfall.

Har hørt endel på dette settet idag og det er utrolig hvor mye mer bass... detaljert bass jeg plutselig har fått.
    Også spiller det veldig detaljert i resten av frekvensområdet. Alle detaljer kommer tydelig frem, mulig det har noe med at den har et veldig lavt støygulv. Alt er veldig tydelig og artikulert.

Eneste jeg har å utsette er at det spiller noe hardt i diskanten, og øvre mellomtone, merkes best på lyse kvinnestemmer. Men jeg sitter med en snikende følelse av at det er Preface forforsterkeren som er synderen og ikke Couplet. Skal se om jeg får testet sammen med en annen forforsterker før jeg leverer fra meg settet.

Mvh C

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å spørre, hvordan synes du diskanten og øvre mellomtone er (med Couplet) i ditt anlegg?
    Og hvilken forforsterker bruker du?

Mvh C :-)

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Couplet

Jeg har spilt noen timer på denne nå og kan nok kjenne meg igjen. Symbaler og lyse kvinnestemmer kan være en utfordring.
    Jeg har benyttet Boston - med albumet "Boston" for å teste dette. Sett på spor 3 - "Foreplay/long time" og du vet om systemet lever skikkelig dyp-bass og om symbaler låter dritt. Starten på denne låten er helt avslørende på hvordan systemet leverer varene. Skiva finnes både i CD og SASD (denne kun i stereo) og burde absolutt være "mandatory" i alle CD samlinger.
    Copulet'en er leverer vakkert og oppløst. Jeg hadde imidlertid noe problemer med "knitter" i venstre kanal på den jeg lånte til test. Nå har jeg fått min egen og har ikker merket noe til dette så langt.
    Jeg har bestilt en modifisert versjon fra André - en som ikke lyser som et j**la juletre i hjemmekinoen / lytterommet.
    Det hele er vakkert og anbefales å teste for de som har elementer til å levere så oppløst lydbilde. Senere blir det en tre-kanals løsning slik at jeg også får skikkelig trøkk i senterkanalen for fil / 5-kanals innspillinger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Da håper jeg han har flere Couplet til utlån, fordi jeg har en Couplet og Preface nå. Skal ha det til onsdag i neste uke ihvertfall.

Eneste jeg har å utsette er at det spiller noe hardt i diskanten, og øvre mellomtone, merkes best på lyse kvinnestemmer. Men jeg sitter med en snikende følelse av at det er Preface forforsterkeren som er synderen og ikke Couplet. Skal se om jeg får testet sammen med en annen forforsterker før jeg leverer fra meg settet.

Mvh C
    Ok, da får jeg i så fall vente. Haster ikke... Kunne tenkt meg å lånt Classè Delta samtidig - mistenker at de 2 er ganske ulike, siden Classè sikter mer mot rørlyd og Chapter bygger på digital-teknologi.

Er du sikker på at dine 1027Be er helt innspillt. Mine heller også svakt mot lys klang, men i begynnelsen var de mye hardere i toppen. Enkelte snakker om 300 timer før de er 100%.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg har knittrer innimellom i venstre kanal, så det er nok samme eksemplar som du lånte...

Den lyser endel ja, men kan man ikke skru det ned med bryteren på baksiden, har ikke prøvd så jeg vet ikke hvor mye man kan skru ned...

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine 1027 har ca. 70 timer på telleren. De har roet seg endel siden de var nye, kanskje de roer seg enda mer mot 300 timer...
    Men de spiller allerede veldig bra som de er da, må bare passe på å matche riktig. Men sånn er det jo med alt utstyr...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Mine 1027 har ca. 70 timer på telleren. De har roet seg endel siden de var nye, kanskje de roer seg enda mer mot 300 timer...
    Men de spiller allerede veldig bra som de er da, må bare passe på å matche riktig. Men sånn er det jo med alt utstyr...

70 timer er ikke nok... merket fortsatt endringer på mine etter over 100 timer.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell, Parasound, ML og Passlabs fungerer ihvertfall utmerket.
    Mon tro om ikke Mcintosh hadde passet bra også?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Mon tro om ikke Mcintosh hadde passet bra også?
    Definitivt et spennende merke til Focal. Litt varmere lyd... De har vel en potent 5-kanaler også.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    70 timer er ikke nok... merket fortsatt endringer på mine etter over 100 timer.
    Enig, mine 1007 har og forandret seg mye. Til å begynne med var det litt harde i toppen, men etter ca 20 timer var det som fløyel. Helt sprøtt nesten. Merker og at diskanten og bassen sys bedre sammen nå enn helt i starten, merket ikke da at det manglet noe, men har blitt litt bedre.

Ellers var det mange interesante tips her, og jeg innser jo at et bytte kan bli dyrt i fremtiden

Hvordan tror dere Parasound funker? F.eks. Halo P3+A21/A23?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd Parasound på Focalene? A23 f.eks.? Blir den for kraftig kanskje? Hvordan er den kvalitetsmessig, på høyde med 1000be?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en fugl som kvitret noe om en kombo med 1027 som var noe av det råeste han hadde hørt noen sinne... Han var fra Drammen og selger Focal...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det var en fugl som kvitret noe om en kombo med 1027 som var noe av det råeste han hadde hørt noen sinne... Han var fra Drammen og selger Focal...
    Hva slags kombo var dette? Og hvem er Focal forhandler i Drammen? :|

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, komboen har du vel gjettet.

Det er Best hifi som forhandler Focal i Drammen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •