VSX-1016 for kraftig for meg ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question VSX-1016 for kraftig for meg ?

Holder på å endre kjellerstuen fra et stereorom til et hjemmekinorom. Jeg har foreløpig følgende utstyr på plass, Fronthøyttalere KEF Q55.2, Center KEF Q6C, bakhøyttalere ENERGY C-300, sub ikke kjøpt ennå vurderte å kjøpe meg en Pioneer VSX-1016 som har HDMI, men ble usikker på om den ble for kraftig for meg, både center og bak har ikke anbefalt så stor forsterker, er det noen som har synspunkter på dette eller anbefalinger på alternativer - bør jeg f.eks gå ned på en 916 (men da blir det ingen HDMI)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på et en reciever blir for kraftig uansett hva slags høyttalere du kobler til. Mer watt betyr bedre kontroll. Jeg bruker effektforsterker som gir det dobbelte av hva som er anbefalt til frontene mine og det låter meget bra. Det er verre å ha en forsterker som ikke gir nok effekt, da får du forvrengning ved høyt volum. Kjøp deg 1016 og kos deg med godlyd du

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer watt betyr høyere lyd(effekt), har ikke så veldig mye med kontroll å gjøre i det hele tatt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man spiller uten forvrengning vil jeg da påstå at det kan kalles kontroll, selv om "kontroll" i seg selv kanskje ikke er korrekt teknisk begrep.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se denne tråden for en forklaring på hvordan forsterkerwatt påvirker høytalerne:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...aere-lett.html

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kommer det inn atter en gang hvordan disse asiaterne har oppgitt effekt da, 100W der nede tilsvarer en ca 25W her :P

Mer watt er bare koselig.. Som sagt værre med for liten forsterker, da kan du risikere at forsterkeren kutter på utgangen og diskanten din går til *******...

Edit: Skorob: Om du spiller på et visst dB nivå med en kraftig forsterker er det mulig du klarer å spille like høyt med en som er litt mindre, men da låter det dass.... Ergo: mer watt= bedre lyd= kontroll, slutter meg til Marantz... Selvfølgelig vil den kraftigste forsterkeren spille høyere enn den som er litt mindre kraftig om du skrur begge på full guff ut...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke få for kraftig forsterker, kraftigere forsterker gir bedre lyd, mer kontroll og headroom. Mindre belasting på elektronikk osv osv...

Anbefalinger på forsterker er bare veiledende og vanskelige å ta stilling til da forskjellige produsenter oppgir watt forskjellig. Min erfaring er at elementer av god kvalitet tåler mye. Har selv en sub i bil som en anbefalt 250 watt (Focal 11"), men den forer jeg med en Audison forsterker som levere potente 650 watt og det spiser den fint. Spiller mye bedre med 650 enn 300 som jeg prøvde først.

Håper det var litt fornuft i dette...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tilbakemelding, da vet jeg at 1016 ikke burde være noe problem, da er det bare magafølelsen (og pengeboka) som styrer valget, tenkte å ha litt igjen til sub også. Satt igår å så på denne

Komplett.no - Yamaha YST-SW515 Kirsebær, QD-Bass, Aktiv Subwoofer, 10", 19KG, 250W,

den lå prismessig i den leia jeg kunne tenke meg, så vi får se, blir jeg enig med meg selv så sender jeg bestilling i løpet av dagen.:-D

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgenen

Komplett.no - Yamaha YST-SW515 Kirsebær, QD-Bass, Aktiv Subwoofer, 10", 19KG, 250W,
    Ville også sjekket ut noe fra XTZ. De har fått mye god omtale og koster ca 3000

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgenen
    Holder på å endre kjellerstuen fra et stereorom til et hjemmekinorom. Jeg har foreløpig følgende utstyr på plass, Fronthøyttalere KEF Q55.2, Center KEF Q6C, bakhøyttalere ENERGY C-300, sub ikke kjøpt ennå vurderte å kjøpe meg en Pioneer VSX-1016 som har HDMI, men ble usikker på om den ble for kraftig for meg, både center og bak har ikke anbefalt så stor forsterker, er det noen som har synspunkter på dette eller anbefalinger på alternativer - bør jeg f.eks gå ned på en 916 (men da blir det ingen HDMI)
    De eneste grunnene jeg kan komme på til ikke å kjøpe en stor forsterker, er høyere pris og at man kanskje velger å bytte ut høytalerene fordi de ikke klarer å fullt ut utnytte det lydmessige potensialet i forsterkeren.

Har du råd og lyst på en Pioneer VSX-1016, så synes jeg ikke de høytalerene du benytter burde være noen stor begrensing, og watt messig er det ingen store problemer med dette, bare man gjør som man alltid må gjøre når man behandeler hifi og hjemmekino utstyr, nemlig bruke hodet og hørselen til å sette grensen for lydvolum og ikke kjøre med overbelastning.

Det er ofte slik at en liten men godt konstruert høytaler kan jobbe meget godt og høres ut som en mye større høytaler, sammen med en stor forsterker som jobber lett.

Det som oftest knekker høytalere er å belaste en liten forsterker over evne, så den økte forvrengningen blir omsatt i høyfrekvent støy og sendes til og overbelaster høytaler diskanten. Det går selfølgelig ann å overbelaste en høytaler med en for stor forsterker også, så man drar opphenget skjevt på bass elemetet osv pga for store krefter som har vært i sving, eller termisk overbelastning av talespoler eller til og med brennte komponenter i delefilteret i høytaleren, men da er det bruken av volum kontrollen som har vært gal, og ikke det at forsterkeren som driver høytalerene egentlig har vært for stor.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en stor grunn til å ikke kjøpe en stor forsterker er de utgiftene man må legge ut for en overdimensjonert trafo, et større kabinett, høyere fraktutgifter både for produsent og kunde...
    man kan få noen deler for den pris.
    for de fleste normale høyttalere holder det lenge med en 500VA trafo. som gir 2x 150 gode watt i 8ohm.
    låter det ikke kontrollert da så er det en feil i forsterkerdesignet!!

trafon i pioneern er max på den størrelsen, selv om de oppgir 7x 140watt eller noe, som burde kreve minst 1000VA. dette får du aldri til den prisen....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 1016 bestilt, skal sjekke litt rundt sub og den anbefalingen som ble gitt. Er det andre synspunkter på sub så mottas det med takk - begynner å glede meg allerede :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var også sub'en bestilt. Det ble en xtz 99W8.16, ikke så stor kanskje men jeg håper den gir litt fylde i min kjellerstue. Kjøpte en av de som var feilsendt vedr. avforums tilbud til sine medlemmer. Alt er nå på tur med posten, så da er det bare å vente til pakkene ankommer å begynne å koble.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •